Gazeta Sporturilor, iulie 1942 (nr. 614-644)

1942-07-01 / nr. 614

Birourile; Str. inginer Angliei Saligny No. 2 București Direcția și Ad-ția 3.26.60 Telefoane: Secretariat , , 5.91.86 Provincia » , , 5.9Í.86 Tipografia . . . 3.26.60 Prim Redactor N. Papagheorghe ABONAMENTE i an » Lei 1200 v 6 luni . . . 1 „ 600 Autorități. Instituții, cluburi: 3000 lei 1 >*■ ..a Proprietari S. A. GAZETA SPORTURILOR 1 înscris Trib. Ilfov sub Nr. 282/938 Administrator Delegați. Iliescu „Weckerling, cel mai bun prieten german al meu!” Așa spune Raymond Louviot, cel mai mare alergător ciclist al Franței Raymond Louviot este fără doar și poate unul dintre cei mai mari cicliști francezi. Cei mai multi oameni cred că un ciclist este un om de o statură formidabilă, puternic, cu umerii largi, pe scurt, înzestrat de natură cu deosebite calitate fizice. Dar e greșit. Louviot e mai repede mic, de statură redusă și nu are nmme de gigant,» și răspunde, deoarece povestește foarte mult, la porecla «Lampette». i Mai de mult Louviot, vorbea curent germana, căci e de origine elvețiană și a învățat limba franceză abia după ce a împlinit 5 ani. Intre timp a împlinit 34 ani și a uitat aproape de tot limba sa din copilărie. încă de mic Louviot a vrut să devină cclist dar părinții nu au admis acest lucru și l-au dat ca ucenic la o fabrică de cherestea. Dar el a rămas credincios planului său și a strâns bani până când și-a cumpărat o bicicletă. Toate clipele libere și le petrecea acum pe acest vehicul, cu care făcea curse lungi așa încât odată s’a îndepărtat atât de mult de Paris încât nu mai credea să se mai întoarcă ci că va trebui să doarmă pe undeva. Dar în buzunar nu avea decât 10 franci care nu ajungeau pentru a înopta astfel încât nu i-a rămas altceva de făcut decât să se întoarcă la Paris. Dar acest drum însemna 200 de km, și după ce l-a parcurs a văzut că timpul era relativ bun. Așa fiind s’a înscris într’un club ciclist și din această clipă a început ascensiunea sa. Cu ocazia serviciului militar a luat parte la diferite curse câștigând 5 de ele. După terminarea armatei s-a făcut profesionist luând parte în această calitate pentru prima oară, la cursa de 425 km. Paris—Belfort. Spre uimirea sa a fost al treilea. In anul 1934 a fost ales pentru a reprezenta Franța la campionatele mondiale din Leipzig. Nu prea a avut noroc dar felul său de a alerga a plăcut atât de mult în Germania încât i s-au oferit diferite contracte. Astfel a câștigat cursa cielistă de la Dortmund. Și astăzi arată cu mândrie panglicile coroanei expuse în casa sa din Neuilly-Plaisance. O prietenie strânsă îl leagă de cicliștii germani, împreună cu germanul Weeckerling din Magdeburg a luat parte la Monteaules-Mines la o cursă pe echipe, cel mai important lucru fiind, faptul că amândoi au câștigat cursa și că au trebuit să se înțeleagă prin semne. De atunci datează prietenia sa cu Weckerling pe care il consideră ca cel mai bun prieten german al său. El se bucură dinainte de marile curse care se vor organiza iarăși în Germania. 390 minute de tot in ilima Rosâliei Carmen a pierdut tocmai când era mai bun, iar Rapid și Unirea Tricolor au indicat prin rezultatul de egalitate raportul fidel de valoare și formă. „U“ a prilejuit unica surpriză a zilei printr'o victorie simbolică și plină de perspective.—Mica revine pe primul plan al activității.Un performer: Andrei Rădulescu, umărul norocos al lui Bodea și alte curiozități și observații tehnice din etapa sferturilor de finală .Sferturile de finală ale Cupei României au corespuns în totul așteptărilor. La București, Timișoara și Brad, partidele au ocazionat jocuri foarte interesante, viu disputate, pline de dinamism așa cum sunt adevăratele jocuri de Cupă. In special, partidele dela București au pasionat de o manieră cum nu am mai avut în acest sezon. Și era și firesc ■•ia, se întâmple așa din moment ce 4 echipe de forțe sensibil egale se atâlnesc în două matchuri perfect echilibrate. Iar rezultatele după 90 de minute perfect normale (2.2) — sunt o dovadă a echilibrului de forțe, ca și faptul că au fost necesare prelungirile reglementare. Nu s-au disputat decât prelungirile unui singur joc (întunericul a fost piedică la al doilea joc) și, în aceste timpuri suplimentare, rutina vechilor echipe și-a spus cuvântul. Este cazul întâlnirei Venus—Carmen. In schimb, jocurile din provincie nu au avut nevoie de prelungiri. Victoriile s’au precizat la sfârșitul celor 90 de minute, calificând pe Universitatea Cluj (autoarea singurei surprize a zilei) și pe Mica din Brad, care reintră astfel pe primul plan al actvității footballistice. A treia echipă califcată este Venus, a patra urmând a fi desemnată de continuarea jocului Rapid — Unirea Tricolor. Toate acestea după 390 de minute de joc, în cursul cărora s-au marcat 20 de goaluri. O întrebare Se pune însă o întrebare în legătură ,cu partida Rapid — Unirea Tricolor. Se vor continua prelungirile sau se va rejuca matchul în întregime? “După consumarea celor 90 de minute, arbitrul a prelungit jocul și s’au și jucat 4 minute. Atunci, vor continua prelungirile* 1? Așa este normal. In orice caz, asta urmează a o lămuri federația, odată cu stabilirea datei. Abateri de la disciplină întâlnirile dela București — disputate într’un foarte reușit program cuplat, așa cum de mult n’a mai fost — au servit însă și câteva acte de nesportivitate pe care le dorim sancționate cât mai repede. Și au fost două feluri de acte de indisciplină: unul provocat de un jucător și un conducător și altul numai de jucători. ■ In primul, autorii au fost: Iordache și un conducător de la Carmen, care era pe tușe. Nu știm precis cum a început conflictul (dintre martori unii ne-au spus că a fost un scurt schimb de cuvinte urmat de o înjurătură la adresa jucătorului) dar l-am văzut pe Iordache ieșind de pe teren și repezindu-se la conducător, l-am văzut pe acesta lovind cu piciorul pe Iordache și apoi acesta boxând în replică. A fost o scenă penibilă, în care vinovați sunt ambii eroi — fiecare în felul lui —dar și mai vinovați sunt organizatorii turneului, care permit accesul publicului în incinta stadionului. Este pentru a nu știm câta oară când terenul din Giulești prezintă acest aspect dezolant, dar credem că a fost ultima dată. Să nu se permită decât accesul .Continuare în pag. S-a) MARIAN TORJOC Sunt ani îndelungați de când sportivii bucureșteni n’au mai avut posibilitatea să asiste la o reuniune pugilistică «în nocturnă». Și, mai ales, în aer liber. S’a împotrivit la aceasta, raci la aceea de somnolență ce cuprinsese îngrozitor de adevărat, boxul româneasc. Asta, la început, când Bucureștii noștri nu cunoșteau întunericul, pe care firmele luminoase, vitrinile sclipitoare și miile de lumini electrice, presărate pe rețeaua străzilor, îl alungau departe, dincolo de periferii. Mai apoi, când boxul a început să își ceară dreptul la viață, au intervenit, «interdicțiile camuflării» și reuniunile «în nocturnă» de altădată, dela «arene» sau «Venus», au rămas doar o amintire. «nocturnă» în plin răzb hioi, însă, că gala de box Haloromană, va oferi sportivilor bucureșteni — în afară de spectacolul neegalat a patru partide internaționale — rarul prilej de a asista «în nocturnă», la o reuniune în aer liber. ani e cel care aduce în ring, pe KONSTANTIN DAVID, egalului LUCIAN POPESCU, care asține ca profesionist, primul său match internațional. Ca adversari a fost ales KID ROMEO, un pugilist despre care anulăm numai lucruri bune, și care a obținut performanțe strălucite pe ringurile italiene și franceze. Vă închipuiți cu cât vor crește acțiunile lui David, în lumea boxului european, dacă gala de Sâmbătă în va aduce satisfacția unei victorii. Lui Ettore Mortalle îi va fi opus un dublu campion... ETTORE MORTALLE, care se pare a fi cel mai bun dintre oaspeți, va avea dificila mistune de a întâlni un dublu campion. E vorba de excelentul CONSTANTIN CIONOIU, care — în preajma disputării celui de al treilea campionat național — încearcă să se lanseze și în concernul boxului european, încercare eșuată până acum de două ori. De data aceasta, Costică e sigur că va călca cu dreptul. Ar trebui să vă vorbim aci și despre matchul ILIE PETRESCU — PRIMO BASSI, dar acest match de semi grei, unde knockout-ul e..., a patra persoană din ring, n’are nevoie de recomandații. Vă veți convinge de acest lucru, Sâmbătă seara, la Venus, Ion Chiriac, la o cruce de carieră ras. După o scurtă carieră profesionistă, în decursul căreia — mergând din succes lu succes — a dovedit tuturor că e una din cele mai bune «muște» din țară, ION CHIRIAC, se găsește Sâmbătă seara la o răscruce în carieră. Dacă învinge pe ORTENSIO VALI, drumul spre titlul continental al categoriei îi este deschis. Dacă e învins, va trebui să mai parcurgă drum lung, până la ocazia unui nou match de importanța celui de Sâmbătă. Primul match internațional a lui Constantin , David Un alt match la fel de impor Sâmbătă seara, la „Venus" lumina QilLfl DE BOX STflLOKOHItHrt CDHCDaCDS CDB CDBOffiOBCDaOKí CDaGDI CDHDil CDHCaaCDHCDIONOaOl CDBQB CDBOJOHOI CDB CDBOK CDHOHCOBOBOHOBO E SORTITA UNUI SUCCES DEOSEBIT “—: ~ ■ — == === = . ... ...-------------------------~ Ion Oulfriac /« o răscruce de carierărlSWO!*O Moltaile va întâlni un dublu cammon us* vtvvusvrtv tvn, CIONOIU StEPREZENTATIVA Eri la Ploești BUCUREȘTI a câștigat Cupa Eroilor Prahoveni și a Ministerului Propagandei Naționale PLOEȘTI, (prin telefon). Ere s’au disputat în orașul nostru pe stadionul Municipal, ziua 2-a a partidelor programate în cadrul marilor manifestațiuni polisportive pentru cinstirea eroilor Prahoveni, căzuți pentru Patrie. Tot ei i s’au decernat cupele „Ministerului Propagandei Naționale” și „Eroii Prahoveni”, care au fost câștigate de reprezentativa orașului București. » Iată rezultatele celei de 2-a zi: Mediaș—Reșița 8-2 (4-2), Mediaș — Prahova 10-4 (6-3), București — Rreprzentativa Germană 14-5 (10-2). Clasamentul d’Uiraj are urmăorul aspect: REZULTATE TECHNICE București Reprezentativa germană. Mediaș Prahova ; Reșița Cine conduce jocurile primei etape ale Campionatului de Război Campionatul de Război începe Duminecă 5 Iulie a. c. Pentru primele matchuri din etapa I-a C.C.A.-ul a delegat următorii arbitri: SIBIU; Universitatea — E. C. Rapid, arb. d. Stan Ion Brașov. T. SEVERIN: C.F.R. — U. Tricolor, arb. d. Ritter Timișoara. CRAIOVA: F. C. Craiova — Ripensia, arb. d. Ceaureanu București: BUCUREȘTI: Sp. Studențesc — Venus, arb d. T. Protopopescu București: St. Carmen — A.C.F.R., arb. d. Clerman București: Juventus — F. C. Ploești d. T. Protopopescu Brad. ..... Duminică se dispută jocurile primei etape a campionatului de război. După cum se știe, Dumnică începe campionatul de război a cărui primă etapă programează următoarele 6 jocuri: BUCUREȘTI Sp. Studențesc — Venus. Carmen — ACFR. Juventus — F. C. Ploești. SIBIU Universitatea — Rapid T. SEVERIN . C. F. R. — Unirea Tricolor CRAIOVA F. C. Craiova — Ripensia vezi sau mâine se va decide cum se vor disputa jocurile din Capitală. Probabil unul va avea loc Sâmbătă, iar celelalte cuplata Duminică. Surpriza... F. C. Rapid învins la Ploești cu 3-0 (1-0) După rezultatul de egalitate obținut Duminică în de finală, în campania sferturile Unirii- Tricolor, F. C. Rapid s-a deplasat ori la Ploești pentru a fi învins de echipa locală cu categoricul iscoric—0, (1—0). Deși la prima vedere, rezultatul pare o surpriză, F. C. Ploești a câștigat pe drept, deoarece a jucat tot timpul cu convingere și cu ambiție de a învinge cu orice preț. Și a învins. 3—0!... F. C. Rapid, a jucat în formația obișnuită, minus Sipoș care nu a făcut deplasarea. A fost un match interesant, care a fost urmărit și aplaudat de peste 9000 de spectatori. Punctele învingătorilor au fost înscrise de Cociș care a tras formidabil de la 30 m.. Has printr’o acțiune principală și Malița care a înscris un goal în colaborare cu ...Baratcky... Malița a primit mingea de la Cociș, demarează puternic și trage din careul de 16 metri în bara laterală. Mingea ricoșează se lovește de Baratky, acesta nu știe ce să facă și... 3—0... S’au remarcat dela învingători: Iordăchescu, Lupaș, Cociș și Malița, iar dela învinși Wetzer și Moldoveanu. A condus mediocru d. Traian Stoicescu, următoarele formații: F. C. PLOEȘTI: Iordăchescu, Hetzer, Neagu, Barbu, Mincea, Lupaș, Hass, Bărbulescu, Marienuț, Cociș și Malița. F. C. RAPID: Sadowsky, Gurîțan, Moldoveanu, Costea (Florian), Rosino (Wetzer), Wetzer (Bărbulescu), Filotti (Ritter), Florian (Filotti), Baratki, Gavrilescu, Dumitrescu și Tomesccu. după campionatele naționale feminine de atletism In loc de reveniri, câteva scnate medalioane Spuneam într’un număr trecut ca vom reveni tehnic pe marginea recentelor campionate naționale feminine. Acum, pe marginea unei cronici nouă, ne permitem să pun sinceri. Tehnic despre atletism. Plictisitor lucru veți zice. Și — pentru că e vorba de sincerii de iar nu de literatură — «curat plictisitor» vom spune și noi în locul lui Ghiță Pristanda. Iar constatorile personale relativ la me ite individuale, precum și relativa organzare ar fi atât de identice ca fraza cu cele traute, încâtam putea % bănuiți de slabă sursă de in. patte. Așa că — în ciuda afirmațiilor anterioae — nu vom mai face aveniri. Și totuși pentru inima .,d le concivente de Sâmbătă și Duminică, un dar al nostru, alaiuri de fir ale federației. Citem medalioane Geta Riechter începem cu ea pentru că — obiectiv fie vorba — nu ne-am fi așteptat din partea ei la o împătrită victorie. Anticipai să descute rezerve o performanță bună la sprint, 100 m. Dar iată cr. Geta concurează la 80 m. plat, la lungime, la 100 m. plat, la 200 m. plat, la săritura în înălțime, precum și la cele două ștafete 4x60 și 4x100 m. plat. Care dintre vedetele masculine ar fi reușit în asemenea condițiuni patru pictorii individuale, precum și alte două colective, în care însă să aibe — caseta — meritul superlativ. Să fim sinceri nimeni. Am urmărit-o la aceste campromite. Pesimistă înaintea fiecărei probe, pachet de nervi și voință. Apoi de-a lungul alergărilor: pas masculin de atlet, cu ochii tinereții spre start, cu inima mai dornică decât oricând de victorii. Sau apoi la sărituri, minusculă panteră cu bluză neagră svârlind viguros și totuși elegant picioarele, peste o ștachetă mult prea mică pentru idealurile ei. GETA RIECHTER, a câștigat de patru ori. Și poate că noaptea aceasta de sfârșit de iunie, a fost cea mai fericită pentru ea. LEHRER Intâlnind-o poate pe stradă, noțiunea de atletă ți-ar fi părut paradoxul ei. Complice uneori , cu mirarea, ai fi spus, poate chiar ironic: — «Hm!» Pe stadionul ANEF însă, fie că ține în mână o greutate, un disc, sau o suliță, valoarea sportivă din ea, ți ar fi contrazis ironiile. Intr’adevăr, d-ra Lehrer e altfel decât o atletă bucureșteană. Nu s-a mulțumit să aibe talent și să-l expună în virtutea nativă a calităților. D-ra Lehrer a învățat «cum» să-și valorifice acest talent. A muncit poate mult. De multe ori nu a reușit mari isprăvi. Dar în fața tribunei de la ANEF, în fața celor ce nu cunoaște atletismul femenin «așa cian trebue să fie», d-ra Lehrer a dat o lecție. Și sperăm că o lecție perfectă. A câștigat firesc trei titluri: trei (Continuare. în .pag. S-a) BOXUL internațional pe drumuri noi Părerile conducătorului boxului finlandez Puțin înainte de miezul nopții am întâlnit în gara principală din München pe Victor Smeds, președintele federației internaționale a luptătorilor și al federației finlandeze de sport. Smeds tocmai se întorcea de la Roma unde luase parte la congresul de box. Trenul nu avea o oprire decât de 15 minute, dar ele ajungeau pentru o convorbire scurtă. După aceea a plecat mai departe prin Berlin și Stockholm la Helsinki. Dar nici în Helsinki Smeds nu va avea de stat atât de mult deoarece, voia să plece imediat pe frontul sovietic. Smedl care a fost ales la congresul de la Roma și ca președinte al emisiunii de regule și arbitri noi înființate, era entuziasmat de impresiile căpătate la săptămâna română de box. El mi-a descris în cuvinte înflăcărate conlucrarea ideală a reprezentanților celor 16 țări întrunite la Roma. Smeds este de părere că alegerea germanului Hans Hieronimus ca secretar general al federației internaționale de box a fost cât se poate de fericită. Cu siguranță că foartemulte hotărâri luate vor aduce mari foloase sportului de boxamator, Germania și Italia jucând natural rolul conducător. Smeds era foarte mulțumit și de faptul că Uniunea Internațională de Box (IBU) care în ultimul deceniu a făcut atâtea greșeli, a fost desființată. Asociația europeană a boxeurilor profesioniști, nou înființată, care pe italienește poarta numele oficial de «Associacione Pugilistico dei Professionisti Europei» și a fixat drept țintă să organizeze pe viitor boxul profesionist mai sever. In diferite state membri amatori vor controla împreună cu boxeurii profesioniști, sportul boxului, așa cum se întâmpla de mai mulți ani în Germania. Pe viitor unii nu vor mai lucra împotriva celorlalți ci cot la cot. Convorbirea noastră scurtă a atins desigur și concursul de box care a avut loc la Roma în stadionul partidului și care a fost câștigat de Germania, înaintea Italiei și Ungariei, Smeds a găsit cele mai frumoase cuvinte de lauda pentru echipa germană, care cu toată pregătirea ei scurtă a arătat o performanță minunată, reușind să bată puternica echipă italiană. Admirabila stare fizică, tehnică excepțională și mai ales tactica amatorilor germani au făcut o impresie din cele mai bune. Echipa germană a (Continuare în pag. 3-a)