Gazeta de Transilvania, iulie-decembrie 1838 (Anul 1, nr. 1-26)

1838-09-17 / nr. 12

Dr D. Protopop pre tinărul coopurator an Ceginului, vizitând tot Tractul în 10 zine, frumos mai aleg fu primit în satul Habic eșindui întru întiminare 36 de cemrți. 5 iar din pomi Parohul locului cu 3 Plebani catolici lângă sine, însămnat era lici ldea vedel cum dolo pruncuță în veșminte frumoasă înevrăiate, duce o coronă mare diasupra capului M. S., alte 2 mai mici după acestea ducând 2 vruii cu flori înfrumsățate. - Iar în satul Acafaia sosând sara, CN de mai multe Caleste Domnești, și 3 Culăriți tot curteni între trea „și feliurimi de muzici, întră în Curtea Domnului Baron Pal de bornămiel, lacolo slujind acolo 3i, au și plănuit la pomenitul Domn, între toți mai tare sau arătat Dragostea Patriotică, și națională D. Ioan Maier prefectul Z. gornemisa Pal, care nau ținut cu greutate a primi pre. M. S. în colier, Avafara, și Ludveg cu cea mai mare cinste, aducând celea de lipsă tuturor celor ce comita preț. 6. nimic nu pomenesc de cele 38 de Predici, toate despre deoabită materie, și cu deosăbite argumente în togmite, cele au rostit în 38 de sate a acestui tract, Preasfințitul Arhi Părinte, care'l vedesc a fi născut spre propovăduire, și întoarccerea celor rătăniți, acestea toate eobârșândusu până sâmbătă în 10 Sept. în care zi au încetat de a ne mai lumina cu ființa sa de 43, trecănd în Eparhia Fărulgăului. Spăânil.  Tărguirea ce eau întins atâta preșe între cabinetul Madridului, și între Casa Cancerului Rotșild, sau luat capetul. La 26 august sau subscris tocmeala, Casa Rotșild are să împrumute pe Stăpănirea spaniolească cu 50 milioane, care au să să plătească dela 1. Sept. pe toată luna, și pentru aceasta capătă căștigul pe cinci luni din uzine de argint viu de la Alamala. Spun că împrouvirea care o au făcut Carnistii supt Clerera la Loaresma au fost foarte mari și crittinii au păgubit 91 ofițeri și 2000 - Fritannii mat, la arătarea comitetului deghiecii au orănduit Regina în Stat, ca lin veniturile Scaunului episcopesc de la Durham care e destul de bogată să întrepbuințeze căteva curți spre îmbunătățirea stării unor proții în acest diegezu episcopie în cele mai din urmă trei 3 tit cancul din Engniera, după „Iminși ” Ministeriului Fuamsei” în câteva gesturi nu mai puțin 400,000 funți () în anul 1855 avia cetatea Lombri 2u ale corteii de 566.000 și 32. 592 feciori, așadar de 11 ori mai mult decât portul f(limanul) dela Liverpol de 9 ori arăta cât portul dela Tmigon, di 10 orri arăta cât portul dela Cristol. Aceste toate sânt porturi de ale Curitanii mari, vine întrebare câte corăbii va fi având toată pritania și ne tegugătorie poartă?! Tot în anul mai sus ponenți au intrat în London pe răum Temse 3780 corăbii vritanice și 57 streine cu totul abând de 29.000 toane. Prin Lomeștao- anțiiin. prinntățime Sale împăratul și Împărăteasa lu ținut intrarea sa solenă la Mailand la 1. Sept. după rânduri ce sau opus în programă. Prea'nvațiile Sale fuseră primiți cu o cucurie nedescrisă; timpul cea mai frumos pe circul Italii au înălțat preamult pompa ziniii. La 10 seaturi fuseră Prea'nălșiile Sale priimite în Pavilionul dela loretto de înalția Va Vițe-Craiul de amândoi Gubernatorii și de celelante persoane arătată în programv. la 3. Septemvrie sau ținut evrbitoarea depunerii jurământului demagiial prin Deputații aceștii Crăii în Sala Cariatidă a c. c. Palat de Curte. După ce Preantația Sa împăratul s'ar fi pus în tron cu capul acoperit, Canclerul și Locoțiitoriul Canglerului di Curte primariu, înștiință în umilita sa cuvântare homagială, cum că Deputații Crăiei Peneto- Lombardice sânt de față adunați și înferbintați de un viu lor a depune la picioarele tronului Prea nălții Sale homagiui și jurământul poporului a cărui reprezentanți sînt dânșii. După aceasta păși înainte Maghistrul primariu de Curte a Crăii lombardo- venețiane descoperind într'o cuvântare a sa mai pe larg dorul celor le față în numele tuturor, făcând prin aceasta tot deodată și întroduceria la aceala aceasta Preastația Sa împăratul sau îndurat a răspunde dunăz cum urmează: „Astăzi îmi văz bririe Mile împlinite, aflându mă în mijlocul credincoșilor Mei feunti, a . ca să stă sărbătoare. zile au plă coria sau rombatri toana are n nuțiune euronii foarte munti. însemnări. O toamnă de coracii are poboară d 2oo,6000 funți, o toamnă di bani 100000 mși -