Gazeta Transilvaniei, 1922 (Anul 85, nr. 1-279)

1922-06-24 / nr. 134

sg*al . Ultime ştiri telegrafice Marele festival artistic La Teatrul Naţional fost Apollo va avea loc Luni, în 26 şi Marţi, în 27 Iunie a. c. la ora 9 seara din prilejul congresului profesorilor de geografie un Festival artistic cu concursul d-nei Rita Marcuş, a d-lor I. Crişan şi Şt. Mărcuş, cântăreţi de operă şi a d-nei Marmara Moga-Dima, artistă dramatică. Program: Dima: „Groza*, baladă pentnu voce de bariton d-l I. Crişan, Proch: „Variaţiuni de bravură* pentru voce de sopran d-na R. Mărcuş, Eminescu: „Satira a IV-a”, declamabune de d-na M. Moga-Dima, Verdi: Duet din opera „Un ballo in maschera* pentru soprană şi tenor d-na şi d-1 Mărcuş. „La şezătoare“ Icleană de la ţară (un act cu un preludiu) textul de C. Sandu- Aldea şi I. Borcia. Muzica compusă pe motive populare de Tib. Brediceanu. Distribuţia rolurilor: Ileana, d-na R. Mărcuş, Sorin, d-1 I. Crişan, Radu, d-1 R. Ardelean, Moş Marin, d-1 G. Popescu, Maria Dumitra, d-na M. Moga- Dima, Lelea Chiva, d-na M. Popescu, Marioara, d-na D. Bălănescu, Stan, d-1 C. Penţia. Cor de fete şi flăcăi. Lăutari. Corul este compus din doamne, domnişoare şi domni din societatea Braşovului. Partea orchestrală va fi susţinută de muzica oraşului completată cu membrii de ai societăţii filharmonice. Dirigenţi: d-nii Paul Richter şi Tib. Brediceanu. Preţul locurilor: Fotei 30 lei, Balcon 80 lei, Loc în loje în faţă 50 lei, Loc In loje 20 lei, Parchet I. 20 lei, Parchet 11. 15 lei, Parchet III. 10 lei, Galeria 5 lei, Loc de stat 3 Iei. Venitul curat este destinat pentru scopuri culterale și de binefacere. Bilete de vânzare la firma Bologa, Czink și Verzor precum și seara la Cassa Teatrului. Informaţiuni BUCUREŞTI, 23 Iunie. In Sofia ploi torenţiale au provocat mari inundaţii. Zece mii oameni sunt fără adăpost. — „Times" anunţă că luna viitoare vor avea loc mari manevre ale armatei roşii în regiunea Smolensk şi Kievi. Comisiunea financiară se opune la alte manevre în Ukraina şi navale în Baltica. Corespondentul lui „Times4* adaugă că armata sovietică va fi redusă la jumătate efectivul din cauza lipsei de fonduri.—„Le Temps44 anunţă că Paskci va pleca în curând la Praga pentru schimbul semnăturii asupra prelungirei convenţiei militare, încheiată între Iugoslavia şi Cehoslovacia. — Universitatea din München pregăteşte sărbătorirea aniversării a 150 ani de la fondare, d-na Bessie Richards, care se stinse în 1918, în urma unui accident de călărie. Imediat după terminarea studiilor, Take Ionescu vine în ţară şi odată cu cariera de advocat începe şi viaţa lui politică. N’a fost de atunci proces însemnat la care Take Ionescu să nu fi participat cu cunoştinţele şi talentul lui. N’a fost eveniment politic în care să nu se fi simţit vrednica lui personalitate. S’a înscris mai întâi în partidul liberal. Activitatea lui politică începe printr-o serie de conferinţe şi articole de ziar. E ales deputat pentru prima oară la 1881 Neputându-se împăca cu disciplina asupritoare a partidului liberal, el îl părăseşte în 1885, odată cu defunctul Al. Djuvara şi cu d. C. C. Arion. Ca deputat de opoziţie, duce o campanie din cele mai aprige şi mai cu talent , susţinute împotriva guvernului liberal. Deputat independent al Craiovei, el redactează în acelaş timp o foaie „Libertatea românâ” unde se învederează ca un gazetar de rasă. In 1891 el primeşte portofoliul instrucţiei publice în ministerul Lascăr Catergiu. Primul lui ministeriat care durează până la 1895, se ilustrează prin acte de inteligentă organizare, dar mai des de splendid patriotism. El îşi dete seama că viaţa românească din Ardeal trebue ajutată şi el împlini această datorie cu o admirabilă stăruinţă. In 1896 Take Ionescu are prilejul să apere subvenţia ce statul român, o acorda şcolilor româneşti din Braşov împotriva guvernului Sturdza, care sub injoncţiunile maghiare, voia s’o desfiinţeze. In 1899 întră în guvernul conservator mai întâi ca ministru de instrucţie şi apoi ca ministru de finanţe. Duce o luptă împotriva celor două guverne care urmează : guvernul Carp şi guvernul Sturdza. In 1904 revine la ministerul finanţelor în guvernul Gh. Gr. Cantacuzino. Face conversiunea, obţine vestita iradea a Sultanului cu privire la şcolile din Macedonia şi face celebra vizită la Berlin, unde e invitatul Kaiserului. In 1906 el dă ideea Băncii agrare pentru împroprietărirea ţăranilor. Pleacă de la putere în 1907, când isbucnesc răscoalele ţărăneşti. In 1908 el se desface de partidul conservator, întemeind partidul conservator-democrat. După mari succese electorale, el vine la putere în guvernul de colaborare cu Titu Maiorescu, în 1912. In 1914 are prilejul să inceapă acea campanie războinica, pe care toată lumea i-o știe. Aflăm că dacă nu se va putea ocoli promulgarea legei care suprimă privilegiile Bancei Agrare, atunci această bancă va cere prin înalta Curte de Casaţie respectarea legei şi a convenţiilor încheiate cu Statul şi stabilirea Constituţionalităţii legei. Se va intenta şi proces de daune statului. Exact ca şi procesul Soc. Tramvaelor comunale din Bucureşti, întrucât statul a procedat la fel. Atunci liberalii susţineau societatea aceasta, deşi nici nu are asemănare cu importanţa naţională şi socială a Bancei Agrare din Ardeal. Se ştie că atunci Curtea de Casaţie a dat dreptate cauzei societăţii de tramvaie şi a repus-o în drepturile ei.• Guvernul Brâtianu protestează la Sofia contra crimelor comitagiilor bulgari in Cadrilater, dar n’a luat nici o măsură serioasă să împiedice pătrunderea acestor bande pe teritoriul român. In noaptea de 21—22 iunie a. c. iarăși s’au repetat crimele comitagiilor, atacând două sate cu granate şi mitraliere. Jandarmii au sosit după comiterea jafului în casa locuitorului Reşid Emir Sali din satul Caravan. La marginea satului şi in apropierea unei păduri s'a dat lupta cu bandiţii, fără să poată fi prinşi, deoarece ei aveau granate și mitraliere. Jor astfel, lu comuna Saba, cincizeci de comitagii au jefuit și au dispărut in urmă. E vremea să se răspundă cu o pazăbine organizată, nu cu note diplomatice cari n’au efect asupra bandelor bulgare. * întrunirea cooperatorilor. Comitetul de organizare al Sfatului Cooperatorilor din România Mare convoacă pentru stat în ziua de 24 Iunie c. (Sâmbătă) la ora 9 dim. pe toţi cooperatorii din România întregită în Bucureşti, str. Dionis’.e 64 (sala „Eintracht"), când se va discuta „Raportul dintre Stat şi cooperaţie". Tâlhari prinşi. Ni se scrie: Bravul jandarm plutonier major, Roşea Simion, şeful secţiei de jandarmi Covasna, din compania Trei Scaune, a reuşit să pună mâna pe a patra bandă de tâlhari, între cari se găsesc vestiţii spărgători Ţintoş Joşca, Ţintoş Ferenţ, Volonci Andraş, Katona Albert şi Ladany Vilmos Acest element preţios al jandarmeriei a fost ajutat la prinderea acestor bandiţi de şeful postului Batonii-mare, anume jand sergent instructor Bogiu Gheorghe, iar cu conducerea cercetărilor a fost însărcinat şeful postului Zabola plutonierul Cristolovean Gheorghe. Prutul revărsându-se în urma ploilor torenţiale, a făcut numeroase ravagii în judeţul Fălciu. Au fost târîte de curentul apelor gospodării, vite şi pasări din numeroase comune. Au fost înecaţi şi 3 copii. Ravagiile produse de ploi în cuprinsul judeţului şi în Basarabia sunt foarte mari. Sentiţa în procesul comuniştilor din Bucureşti va fi dată probabil mâne, Sâmbăta. D-nii dr. Mihai Popovici, fost ministru, deputat şi dr. Sever Dan, deputat, au fost însărcinaţi de conducerea Partidului naţional să prezinte conducerii partidului conservator-democrat, în numele Partidului naţional român condoleanţe pentru moartea lui Take Ionescu.* D-l Iuliu Maniu a trimis de asemenea o lungă telegramă de condoleanţe d-nei văd. Take Ionescu. Procesul senzaţional din Paris al d-nei Besarabe, acuzată că şi-ar fi ucs soţul in complicitate cu fiica ei, s-a încheiat prin condamnarea criminalei la 20 ani muncă silnică şi cu achtarea d-rei Jacques, fiica d-nei Besarabo. Apărarea a fost susţinută, între alţii şi de celebrul avocat Giacomo Giafferi, renumit în procesele criminale. * Un puternic incendiu a distrus ori noapte moara numită „Toboc“ din cătunul Tei, comuna Colentina. In magazii se aflau depozitate 25 vagoane făină, grâu şi tărâţe de asemenea un număr de 5200 saci, cari toate au fost mistuite de flăcări. Pagubele se urcă la milioane. Moara, care era proprietatea principelui Alexandru Ghica, a fost asigurată la două societăţi. Oră 12. Astăzi concurenţii cursei de automobile, organizată de Automobil Club din Bucureşti, vor sosi la Braşov cu începere de după amiază. Comisia de primire formată din d-nii : Pik Ferechide, comisarul general al cursei, Chiriacescu, secretarul „Automobil- Club” şi din delegaţia oraşului în care sunt dr. Duşenes, directorul fabriei de hârtie din Zerneşti, dr. Ritter Ghimpescu, prefectul judeţului şi prefectul oraşului va primi pe automobilişti la primul arc de triumf construit în strada Gării lângă vamă. Pe acest arc de triumf este arborat un steag alb al societăţii Automobil-Club. La cel de al doilea arc de triumf înălţat la garajul Leonida, pe care se află pus un steag roşu şi unde este şi potoul, se va face însemnarea sosirei. Garajul Leonida unde este potoul ne informează că este posibil ca încă de la orele 20m. să sosească concurenţii. Concurenţii vor fi încuartiraţi pe la diferite hoteluri din oraş. A. S. R. Principele Carol va fi găzduit la prefectura judeţului. După primire, va avea loc la restaurantul „Transilvania" un banchet, la care vor lua parte 60—70 de persoane. A doua zi dimineaţa la orele 5, concurenţii îşi vor continua cursa spre Bucureşti. Ea este Ancheta pe care o face d-l secretar general al ministerului de justiţie la tribunalul local, nu mulţumeşte până acum cercurile avocaţilor din Braşov. Se cere o anchetă scrupuloasă, care să ia în cercetare memoriul avocaţilor adresat ministrului de justiţie. Ori, înainte ca acest memoriu să parvie ministrului, a sosit d-l Botez în anchetă, ceea ce dă loc la comentarii în sensul informaţiei ce dăm mai sus. Demisia sergenţilor de oraş din Braşov. In numărul de astăzi al ziarului „Brassói Lapok* a apărut un reportaj cu privire la demisionarea in massă a sergenţilor de oraş. Interesându-ne în această privinţă la prefectura de poliţie, am fost informaţi că ştirea apărută în „Brassói Lapok este absolut neîntemeiată. Ni se spune totodată că atât tmp cât sergenţii de oraş au angajament cu poliţia, ei nu-şi vor putea părăsi posturile. Serbarea Honterus, obicinuita festivitate anuală săsească, va avea loc Duminecă în 24 iunie a. c. un caz de timp favorabil. Cortegiul elevilor şcolilor săseşti şi a societăţilor săseşti se va forma la ora 7Vadim, în piaţa Libertăţii, luând drumul spre locul de excursiune Honterus.* Primăria oraşului a aprobat cererea „Asociaţiei femeilor pentru educarea copiilor sărmani" de a se aşeza pe promenadă bănci cu plată, spre a se aduna fonduri pentru întreţinerea micilor sărmani. Cine va voi să se odihnească pe aceste bănci construite de „Asociaţia femeilor", va trebui să plătească o taxă neînsemnată. * Furt. D-na Roza Rerner, domiciliată în Calea Victoriei, a reclamat ori poliţiei, că din bucătăria locuinţei sale i s’a furat un inel de aur cu mai multe bribliante. Banuerile căzând asupra servitoarei, poliţia a început cercetările. * : Se aduce la cunoştinţa generală, că In Ziua de 5 Mie 1322 ora 10 dimineaţa se va ţine licitaţie publică cu oferte închise la cazarma regimentului 14 Călăraşi în Mediaş pentru aprovizionarea cu fânul şi paiele necesare pentru caii regimentului pe timp dela 1 August 1922 la 31 August 1923. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 72 şi 83 inclusiv din legea din contabilitatea publică. Cantităţile, calităţile de fân şi paie, locul de predare, precum şi toate celelalte condiţiuni privitoare la această licitaţie sunt prevăzute in caietul de sarcini, ce se poate vedea la cazarmă, la serviciul aprovizionărei al regimentului, strada Mihai Viteazul la orice oră din zi. Comandantul garnizoanei Mediaș și al Regimentului 14 Călărași. Colonel : Simboteanu. 2696 * miEja TRANSILVANIEI Cnmnskrcas^ ^«ă °u graii §* grădină la Brașov sau imediată apropiere. Oferte la ziar sub „Gospodar0. 2673 3—s Cinema Unirea. Vineri fa seare se va reprezenta pentru o singură dată filmul „Evreul polon", în patru acte, făcut după renumita piesă a lui Chaprian Erekmann. Acest film alcătuit cu o mare măestrie, a avut acelaş succes ca şi pe scena. S-a reprezentat în toate oraşele mai mari ale lumii şi pretutindeni a stârnit entuziasm. Filmul este al Fabricei Palhé din Paris şi e jucat de cei mai buni artişti francezi. Direcţiunea cinematografului „Unirea" vrea să satisfacă dorinţei publicului şi neţinând seamă de nici, un sacrificiu, ţine reprezentaţii şi de o zi, ca publicul să poată vedea cât mai multe filme în sezonul acesta. Sâmbătă și Duminecă seara se va reprezenta partea l-a a tragediei „Jidovul rătăcitor". TIPOGRAFIA A. MUREȘANU BRANISOE & COMP, BRAȘOV. C. F. R. Pe ziua de 20 iunie a. c. d. Vasile Economu, şeful serviciului comercial din regionala Braşov a fost detaşat la Sibiu împreună cu d. Dimitrie Bulgaru, şef de serviciu în direcţia specială C. din direcţia generală, unde va lua conducerea actualei organizaţiuni a controlul de venituri dela Sibiu. * Direcţiunea generală c. f. r. aduce la cunoştinţa generală că va lua aspre măsuri contra acelora cari pentru soluţionarea cererilor lor în loc de a respecta calea erarhică, intervin la organe străine de administraţia c. f. r. crezând că pe baza depoziţiunilor acelor organe, să-şi poată atinge pe căi lăturalnice scopul. Direcţia generală a luat dispoziţiunea că pe baza autorizaţiunilor gratuite liberate de institutele antirabice sau de oficiile de alienaţi, muşcaţii de câini turbaţi după terminarea tratamentului antirabic precum şi alienaţii liberaţi din ospicii să poată călători fără însoţitori. Partea pentru înapoierea însoţitorilor se anulează de emitent sau de staţiunea care pune viza. Publicaţiune de licitaţie. Aduc la cunoştinţă publică că rămasul decedatului Lupan Andrei, precum şi proprietatea comproprietarlor celorlalţi incluşi în cartea funduară, casa din Braşov, Str. Pajişte No. 35 şi No. top. A. E. 3825, 3826 şi 3827 incluşi în cartea funduară din Braşov No. 2352, în extindere de 9 jugăre catastrale şi 216 şi jumătate stânjeni patraţi, imobil în parte acoperit cu pădure şi toate dependinţele, se vor vinde pe cale de licitaţie publică ce se va tine în cancelaria mea în ziua de 8 Iulie 1922 la ora 10 a. m., pe lângă preţul de strigare de Iei 140'659‘—. Condiţiile de licitare se pot vedea în orele oficioase în cancelaria mea (Şirul Grâului 11). Braşov, in 15 Iunie 1922. Dr. Guido Bausznern, 2653 3—E notar public regesc. Ci11® ¥11 flit! Pe promenadă în M U Jilel IIHl 15 Iunie un pardesiu gri închis cu cordon. — Cine îl va aduce în strada Bisericei române Nr. 13, va primi 200 Lei recompensă. 2675 4—4 Cooperativa de consum -o- din Azuga caută un lucrător -o-BRUTAR. 3—5 2083 De vânzare Baia de aburi şi putină din Sf. Gheorghe. Informaţiuni la proprietarul Hogy Elek, junior, strada Carol 1.20. 2697 1—2 Anunţ! Vând circa 10 vagoane cărbuni de lemn, şi 30—40 vagoane mesteacăn pentru butuci, oişti, proţape, obede etein condiţiuni avantajioase. *OTU Liviu Lângă 2694—2 Sarolta, jud Făgaraş. de vânzare De vânzare un autocamion (de povară) capacitate de 3 tone, în stare bună şi de funcţionare în Bacr faiu Nr 425-_______________2687 23 La închisoarea Braşov sunt 6 Spetific vacwate de de pardieni. Doritorii se pot prezenta în orele de serviciu dimineaţa până la 12. Primesc 6,0 Lei lunar, plus haine şi bacane. Servesc 15 zile pe lună. -o- -o/Ineprc donul închisoare: 2968 1—2 G. Francisco, un autocamion 45—60 H- P- Marca „Praga“ cu cauciucuri noui, două lanţuri şi mai multe piese rezervă, în perfectă stare de funcţiune. -o- -o-A se adresa : strada Spitalul militar Nr. 4, Blumăna, Braşov. Preţ convenabil. 2686 2—3 iÀAaAAàAAAAAAi# ◄ & Vin, Rachiu da prune și ► ► ► ► ► ► 3 drojdii, Rum sî aquer 4 4 ◄ calitatea cea mai bană ca prejul cel mai convenabil se poate procura dela Pivniţa . MoUHerskovici ►' «g Braşov, Str. Porţii 25. ^ 26*1 30 2346► DEPOZITUL MN MAŞINI disi Ţara Bârsei al vaeiEifiinei * agricole «fes. Ardelene și “ A. IliARKO & Comp. Braşov, str. Lungă 137 cu atelier modern pentru reparaturi. Mare depozit permanent de maşini agricole fabricate orig. jud. Sack Pluguri. Diferite maşini americane şi germane prima calitate de cosit, de întors, de preparat furaje şi alte unelte agricole. Depozitul bine asortat 2482 o-o de diferite piese pentru maşini şi pluguri. o-o 4—14 fereli pentru chioşc la iOA este de predat gratis pentru lunile de vară. 2669 £ - 2 Informaţiuni la „HERi£S“, Târgul Grâului Nr. 9. Pentru a mări frumuseţea naturală, s£u pentru a corigea unele defecte ale frumuseţii femeieşti, nu există alt mijloc mai perfect cunoscut până azi ca preparatele de toaletă Compuse pe baze ştiinţifice, după o experienţă de 25 ani, din ce în ce perfecţionându-se, CREMA FLORA ajutată .n PUDRA FLORA sunt preferate ca şi înainte, de sexul frumos. Aceste produse nu vatămă sănătatea pentru că nu conţin săruri de mercur, plumb sau bismut cu efecte înşelătoare, dar foarte pepericuloase. o o La Farmacii şi Drogherii. 2580 20 n km N i | » N m I] M R- 134-im Serviiul de poduri şi şosele din jud. Braşov, Nr. 605/922. Publicaţia de In conformitate cu aprobarea dată de Direcţiunea de poduri şi şosele din Transilvania cu ordinul Nr. 2629/922 din 9 Iunie 1922, se aduce la cunoştinţa generală, că se scoate la licitaţie publică cu oferte închise construirea zidului de sprijin pe şoseaua naţională Bacifalâu-Bratocea, între Km 4600 —4700. Valoarea de pe deviz este de Lei 25 600. Licitaţiunea se va ţine la Serviciul de poduri şi şosele, str. Fântânei 41, Braşov în ziua de 3 Iulie 1922 la ora 10 dimineaţa. Concurentul căruia i se va notifica aprobarea adjudecărei definitive a lucrărei, este obligat, ca în termen de cel mult 10 zile de la data notificărei, să se prezinte pentru încheierea şi semnarea contractului. D-nii concurenţi pot lua informaţiuni pentru condiţii şi formulare pentru oferte de la Serviciul de poduri şi şosele în orele de serviciu. D-nii concurenţi sunt obligaţi a depune o garanţie de 5 la sută asupra ofertei, la Perceptoratul reg din Braşov şi anexa recepiia la oferte. Supraoferte şi oferte întârziate nu se primesc. 2654 33