Glasul Bucovinei, mai 1924 (Anul 7, nr. 1535-1558)

1924-05-01 / nr. 1535

No. 1535 GLASUL BUCOVINE! :: Călimăneşti-Căciulata:: HOTELUL COZIA T 1 din Călimăneşti Deschiderea sezonului de vară = 1 MAI — 30 SEPTEMBRIE 1924 = Cea mai renumită şi cea mai frumoasă staţiune balneară din ţară. Se găsesc ape minerale, sulfuroase şi atermale, Institut de Fizioterapie (hidroterapie, Roentgen, etc.) prevăzut cu cele mai noi aparate. Climă ideală pentru adulţi şi copii. Panililiba eminamente diuretică şi topitoare de nisipuri urinare; Udul IIIala suverană în gută (Gicht), Gravelă şi toate manifestaţiunile artritice , neîntrecută în boale de rinchi şi al aparatului urinar. Excelentă în litiaza biliară (nisip, piatră şi ficat) la persoanele cari :: nu suferă de hiperaciditate gastrică. Această apă conţine radium. :: Apa de Căciulata II este aşezat într’una din cele mai pitoreşti troziţiuni, de unde domină întreaga privelişte a Oltului. Pentru lunile: :: MAI- IUNIE—SEPTEMBRIE :: preţuri excepţional de reduse; Pensiune complectă cu lei 220 zilnic pentru o persoană, plus impozitele PLAld se face anticipat pe luna intreaga Un RESTAURANT de primul rang va servi Regim alimentar sever, şi cele mai alese mâncări fără regim Angajamente se fac la D-l N. C. Georgescu Tip. „Poporul“, B-dul Elisabeta 30 București CĂRŢI ŞI REVISTE A apărut în editura Cartea Românească Momente, Schiţe, Amintiri, vol. I, Opere complecte de I. L. Caragiale. Preţul Lei 25. A apărut in editura Cartea Românească Păcatul de Petrescu Lucreţia, prefaţă de Brătaşcu-Voineşti. Preţul Lei 15. A apărut in editura Cartea Românească Cunoştinţe folositoare Seria B. No. 32 Folosinţe nesocotite în gospodărie de I. Simionescu, Profesor universitar. Preţul Lei 3. A apărut în editura Cartea Românească In clasa cultă (Povestiri) de Ion Agărbicianu. Preţul Lei 30. A apărut „Ţara noastră revistă literară, politică şi socială, anul V, No. 16 20 Aprilie 1924, cu următorul cuprins : O Goga : Vecinii noştri sârbi; Gotică: Micile prostii, Catren (poezii); General Averescu : Problema străinilor; Alexandru Hodoş : Regionalismul se mărturiseşte...; Ion Iacob : Motivul Naţional al reformei agrare in Ardeal; Ion Gorun: Săracii bogat.... ; Octavian Prie: După cinci ani dela unire ; I. Bant: In câmpul naţionalizărilor; N. Ardeleanu : Pe cine să credem?; Însemnări, etc. etc.—Redacţia şi Adiţia: Cluj Piaţa Cuza Vodă No. 10 — Abonamentul pe un an 300 lei. — Exemplarul 8 lei TELEGRAF Regele României va vizita Liga Naţiunilor Berna, 29 (Rador). — Regele României va vizita Liga Naţiunilor la Geneva, de asemenea şi Biroul internaţional al muncii. Ştirea acestei vizite, menită să sporească prestigiul Ligei Naţiunilor, a produs o excelentă impresie în cercurile pacifiste şi democratice mondiale întrunirile de 1 Mai Bucureşti, 29 (Rador). — Ministerul de interne a trimis o circulară prefecturilor anunţând că numai partidul social-democrat şi sindicatele naţionale au fost autorizate să ţină întruniri la 1 Mii, fără manifestaţii. Comuniştii Motivele arestării Bucureşti 29 (Rador). — Sâmbătă seară Comisarul Regal a comunicat comuniştilor motivele arestării, între care primul este că instrucţia a dovedit că arestaţii, după indicaţiile Moscovei, făceau propagandă revoluţionară în România. Justiţia militară spune că poseda documente în acest sens. Alt motiv sunt legaturile comuniştilor români cu confederaţia comunistă balcanică, ce trimetea bani de propagandă. Imediat după comunicarea maivelor toţi arestaţii au încetat greva foamei, începând alimentarea după prescripţiile medicale. Un grup de comunişti liberi a scos în ajunul Paştilor un nou ziar pentru alimentaţia muncitorilor. Ziarul fiind editat fără autorizare legală, a fost confiscat, iar autorii daţi judecăţii. INFORPVflŢIUNI REDACŢIONALE Mâne fiind ziua de 1 Mai, proximul numar al ziarului nostru va apare Vineri 2 Mai c. la orele obicinuite. ŞCOLARE Liceul statului Nr. 3 în Cernăuţi. Examenele prealabile ale elevilor externi pentru examenul de maturitate încep Luni 5 Mai crt.; candidaţii se vor anunţa Sâmbătă 3 Mai crt. între orele 8—10 a. m. în buroul direcţiunii, unde vor şi depune taxele prevăzute. 0. SPORTIVE Duminică 27 Aprilie a. c au avut loc jocurile finale pentru cupa oferită de clubul «Macabi», între următoarele echipe: Dragoş-Vodă-Corbuş: 4:0 (3:0) Echipa românească a dominat întregul joc. Ursuleac a reuşit să marcheze două goluri, iar Croitoriu şi Ztemba I câte unul. Prin această învingere «Dragoş-Vodă» şi-a câştigat o frumoasă statuie de argint. Polonia-Macabi: 3:2 (1:2) Polonii, marcând trei goluri prin Wikimek 2, Klain 1, obţine o frufuoasă cunună de argint. Luni 28 f. c. s-a mai disputat un joc amical între aDragoş-Vodă şi Macabe. Jocul acesta însă a fost întrerupt cauza incapacităţii arbitrului, opt minute înainte de sfârşit cu rezultatul de 1:1. DIVERSE Deta administraţia «Junimii literare». — Pentru cea din urmă oară sânt invitaţi să ne restituie N-rii 1—7 (de pe 1923) următorii: d. G. Nistor prof. (Câmpulung), d. Vasile Olariu dir. şcol. (Comaneşti), d-ra Ştefania Oneiul înv. (Iordăneşti), d. A. Ostaji înv (Straja), dir. losif Parolla (Cernăuţi), d. O. Paşcaniuc înv. (Voloca p. Derehlui), d. Vladimir Paşchivschi prof. (Siret), d. Victor Paşcovici adm. silvic (Pojorâta) d. Octav Pauliucu-Bură (Siret), dr. Maria Păunescu înv. (Ceahov), d. George Pfeifer înv. (Fundul Moldovei), d. Nistor Pitei dir. şcol. (Suda), Păr. Const. Plăcintă (Stroieşti), d. V. Poclitanu înv. (Cueiurul-Mic), d. Grigori Poleacu înv. sup. (Arbore), Păr. Vasile Ponnei (keletin). Proxima similară invitaţie va urmadin partea avocatului nostru Dr. Aurel Morariu. Teroarea în Rusia sovietică — Asupra renaşterii teroarei în Rusa sovietică biroul de presă scandinav din Moscova a primit următorul raport: Guvernul sovietic a arestat în timpul din urmă 264 de persoane, intre cari şi 7 funcţionari superiori sovietici, apoi mai mulţi comersanţi şi 21 oameni de ştiinţă. 2 medici şi 9 Învăţători au fost condamnaţi la moarte pe motiv de agitaţie contra guvernului sovietic. 79 de arestaţi au fost transportaţi în Nordul Sibiriei, iar 164 sunt ţinuţi sub mare pază în închisoarea din Moldova Nouile persecuţii îşi găsesc explicarea în faptul că aripa stângă a partidului comunist a reuşit să pătrundă în guvernul sovietelor. Deta Consulatul polon. — Din cauza* sărbării naţionale polone Consulatul polon va fi închis în ziua de 3 Mai (Sâmbătă). Societatea Doamnelor Române, secţia Roşa face cunoscut că Duminecă 11 Mai c. la orele 2 juni. dr. va avea loc adunarea generală pe anul administrativ 1923 I 24 în școala primară din Roşa cu următoarea ordine de zi: 1. Verificarea procesului verbal dela ultima adunare generală; 2. Darea de samă a comitetului; 3. Darea de samă a casierei; 4. Darea de samă a comisiei revizuitoare și 5. Eventuale. Repatrierea copiilor germani. Se ştie că cu aprobarea guvernului au fost adăpostiţi în ţara noastră 308 de copii germani pe un timp de 3 luni. In ziua de 27 Aprilie c.l expirând termenul, copiii germani s-au repatriat refăcuţi şi bine întremaţi. Au fost pe-1 trecuţi la gară de gazdele cari i-au îngrijit, prietenii şi cunoscuţi, înainte de despărţire s’au ţinut cuvântări mişcătoare. . itai Licitaţie publică— Ministerul Instrucţiunii, Casa Şcoalelor, cu ord. Nr. 12.548/24 din 17 Aprilie 1924, a scos în licitaţie publică pentru ziua de 14 Mai a c., lucrările de terminare a construcţiei principale de la liceul „Eudoxiu Hurmuzachi“ din Rădăuţi. Licitaţia se va ţinea în localul Administraţiei Casei Şcoalelor şi la inspectoratul Regiunii XIV şcolare, între orele 9 -14. Devizul de lucrările ce urmează a fi executate se poate cunoaşte de amatori în biroul Inspectoratului şi al Casei Şcoalelor. Deces. — Duminică în 27 Aprilie crt. a răposat şi Marţi în 29 Aprilie c. a fost înmormântat d. Ioan Cozubaş, portar al seminarului teologic din Cernăuţi. Defunctul a ajuns vârsta de 74 ani şi a fost aproape 40 de ani portar la seminar, îndeplinindu-şi slujba în mod conştiincios şi cu devotament. Expoziţia de animale din Câmpulung, care urma să aibă loc la 1 Mai 1924 se amână din ordinul d-lui inspector general zootehnic S. Piepteanu şi va avea loc abia după data de 10 Mai. Detalii se vor da la timp. Adunarea generala „Asociației generale a profesorilor secundari" are loc în ziua de 1 Mai la Cernăuți.|OIN F05&_fE 1 Pag. 3 BURSA DIN PARIS. 29/1V. România 8— Londra 6780, — Germania — —, Belgia 85, Serbia —, Italia 6920, Praga 451/,,, Elveţia 276—, Viena 0022, Varşovia-----, New-York 1543. La bursa din Zürich leul a cotat 290 Cramlficâ gmneză (ocultistă) dă sfaturi şi directive în UlulUluijjulIClICuu afaceri decisive *de comerţ, existenţă, călătorii, procese şi căsătorii: Piaţa Unirii No. 10 in curte la dreapta. Ore de recepţie dela 10—12 dim. şi 3—7 p. m. Pentru persoane din afară de oraş se cere o probâ în scris și data nașterii. Firmei Iacei Hermna Be., ieie reprezentanţa celei mai mari, vechi şi răspândite firme de vin, MAROCNEANU S-sor din Craiova şi e în măsură a satisface orice dorinţă a clienţilor ei. Această neîntrecută marcă de vin se bucură pretutindeni de un mare renume. II »I«,SANS - SOUCI“ Strada General Mircescu 22 b. RESTAURANT DE NOAPTE In fiecare Duminică la ora 5 d. a. ceaîu maestru de pian Stefan ErOS iar maestru de concert Sappe Cinema „ELITE“ (Dom Polski) I ..........................................................I deschide JOI, 1 Mai a.c. la ora 3 d.a. şi nu Vineri după cum s’a anunţat din greşeală , cu marele film „VITAU (Seria 1924) IHOTEL POTEMKIN 5 (Tainele dragostei) Regia: Jaques Feider. In rolurile principale: Vilma Banky şi Jean Angelo. Glasurile presei:... «Filmul cel mai original şi cel mai frumos al anului 1923... (N. Fr. Presse)... Conţinutul intelectual, invenţiunea bogată de fantasie jocul foarte nobil şi decorul ameţitor. .., o capdoperă a artei de film. (B. Z. am Mittag)... Jean Angelo, netăgăduit unul din cei mai eleganţi actori de film şi Vilma Banky, tovarăşă fermecătoare lui Max Linder sunt jucătorii de rolurile principale. (Hamburger Fremdenblatt)... «Vita» Socanon, de film cărei noi mulţumim deja atâta creaţiuni excelente s'a întrecut de fapt cu acest film pe ea însuşi... (Filmrevue).