Glasul Bucovinei, noiembrie 1929 (Anul 12, nr. 3081-3104)

1929-11-01 / nr. 3081

No 3081 In curând va spars Galentiarul „taluk pe anul 1930 Calendarul acesta, ce apare acum în al XI-lea an, este cel mai bun calendar familiar şi cel mai potrivit dar de Crăciun. Calendarul conţine peste 40 de articole de învăţătură folositoare, nuvele şi poezii, toate scrise de cei mai distinşi cărturari ai Bucovinei: D. Nistor, Dr. A. Morariu, Leca Morariu, R. Cândea, G. Rotică, V. Loichiţă, V. Grecu, C. Berariu, O. I. Nistor, G. Voevidca, R. Şesan, A. Bocăneţu şi alţii. Peste treizeci de clişee splendide împodobesc acest calendar; mai multe articole comemorative despre Eminescu, cu reproduceri de poezii de ale celui mai mare poet al nostru. Partea calendaristică bogată şi exactă, statuii pentru plugari pentru tot anul. Grăbiţi-vă de vă anunţaţi de cu bună vreme, ca să puteţi obţine un exemplar. Preţul Calendarului este 40 lei. Presa engleză despre atitudinea Ungariei la conferinţa reparaţiilor Londra, 31 (Rador) — Ziarele engleze se ocupă de atitudinea Ungariei la conferinţa reparaţiilor din Paris, spunând că în urma acestei atitudini atât conferinţa cât şi planul Young sunt ameninţate. Aproape toate ziarele condamnă atitudinea Ungariei, făcând-o personal răspunzătoare pentru situaţia ce s’ar crea în urma eşuării conferinţei. Ungaria a dat deja în mai multe rânduri dovezi ca nu ia în serios menţinerea păcii. Ginile «miile pentru începători şi progresaţi . La şcoala com. „Progresul“ încep la 1 Noembrre a. c. următoarele cursuri: II Limba română (dir. Soraşi, limba franceză (prof. Dr. Kallós). 3) limba germană (prof. Klug), şi limba englezi, înscrierile zilnîc în secretariatul şcoalei str. Popovici Logothetti 12 5-46 OLASUL BUCOVINEI Ciulini fripţi Domnul „primaru Iencean din Suceava spunea la adunarea naţional-ţarănistă din cetatea voevozilor, că se strădueşte să şteargă rugina guvernării liberale. Ce bine ar face d-l Iencean când s-ar uita în oglindă şi privindu-se bine în faţă ar lua o pilă şi şi-ar şterge rugina prostiei sale din crieri, câţi îi mai are. * * * In tabera naţional-ţarănistă se discuta cu aprindere candidaturile celor trei clerici ce ar urma să între în „eforia d-lui Hominka când fondul ar trece la Casa Pădurilor. Până în prezent cele mai bune şanse are păr. Ion Spânu din Coşna, ca un cunoscător profund al negoţului cu lemne şi al cumpărării de munţi. Dat fiind însă că pe urma legii administrative comuna Coşna trece la judeţul Nâsăud, urmează ca părintele Spânu să treacă şi dânsul cu parochie cu tot sub obedienţa episcopului de Cluj. In cazul acesta, părintele Spânu susţine candidatura părintelui Ionescu din Dorna Românească zis şi Popa Iţig. In vederea postului ce urmează să-l ocupe în eforie, păr. Ionescu a început să înveţe limba ucraineană pentru a fi după placul d-lui Krakalia. ------------------• • « p------------------ afirmativ, să cer României să repare greşeala“. Sauciuc: „Sărutăm mâna, prea bună şi de noi toţi prea temută Stăpână. Cădem în genunchi în faţa voastră şi confirmăm greşelile cari v’au mâhnit din partea noastră, dar implorăm graţia urechilor voastre, rugându-le să binevoească a ne asculta. Vina cade toată asupra foastelor guvernări oligarhice ale partidului naţ.liberal. Noi sântem un guvern democrat şi vom face tot, tot ce ne va cere graţioasa voastră gură. Vom face legiuiri pentru stirpirea poporului românesc, ca să nu mai turbure prin existenţa sa urâtă de Krakalia, pacea şi iubirea dintre popoare“. (Profund mulţumită de democratica declaraţiune „sauczukiană a misirului Bucovinei, Liga Naţiunilor se retrage — şi un fioros haidamac îşi face vijelios apariţia) Haidamacul: „Ha?... acu l-ai supărat pe Krakalia ?“ Sauciuc înfundându-şi capul sub perine: „Ertare, viteazule, dar cine eşti şi ce vreai ?“ — Haidamacul pocnind mânios dintr’o cravaşă: „Ha ?... sânt strănepotul lui Taras Bulba şi am venit aici, chemat de mânia lui Krakalia ca să-l răzbun“. Sauciuc: „Slavă ţie, os din osul prea slăvitului Taras. Iţi cinstesc gândul, dar potoleşte-l, căci chiar acum am vorbit cu Liga Naţiunilor şi am făgăduit să împac dreapta mânie a stăpânului meu Krakalia“. Haidamacul: „Ha?... Mie nu-mi pasă de muerea cu care ai vorbit. Eu vărs sânge şi beau sânge. Odată ce sânt aici, rămân aici, şi grozavă va fi răzbunarea mea, pentru câ te-ai lepădat de străbunii mei şi ai tăi, batjocorându-ţi frumosul nume pravoslavnic... De unde şi de când te chemi tu „Săveanu ?“... (Strănepotul lui Taras Bulba păleşte deodată şi caută speriat o ieşire să poată fugi... Din fundul imprecis al visului se desprinde, înaintând spre patul de suferinţă al ministrului Bucovinei, un strănepot de-al arcaşilor lui Ştefan cel Mare). Ostaşul României Mari: „Pace sufletului tău chinuit, n’ai crezut niciodată în mine şi de aceea suferi acum. Să nu-ţi mai fie frică nici de jălbari şi nici de haidamaci, câtă vreme veghez eu la hotarele ţării“. Pag. 3 IUI — II ■IIII.I. -.I... III-. ..—-,■ --■.-.I.TM»..»q-magg INFORnflŢIUNI Din societate. — Duminică, 3 Noembrie crt, orele 9 seara are loc în Biserica Ortodoxă din Cluj cununia religioasă a d-şoarei Lia Puşcariu, fica Doamnei şi Domnului Sextil Puşcariu, profesor la Universitatea din Cluj, cu d-l Grigore Manoilescu, inginer în Cluj. Transmitem Doamnei şi Domnului Sextin Puşcariu, precum şi tinerii perechi urările noastre cele mai cordiale de noroc şi fericire. POLITICE Amânarea remanierii guvernului. — Remanierea guvernului întimpină dificultăţi, deoarece va fi din nou amânată, cu toate că cercurile guvernamentale se străduesc să arate că în sânul guvernului n’ar exista desbinare şi cu toate afirmaţiunile despre aplanarea conflictului Iunian Vaida. Termenul remanierii s’a anunţat pentru ziua de 15 Noembrie, când se va deschide sesiunea Parlamentului. CULTURALE Rem. de cânt. „Ciprian Porumbelcu“ la Fălticeni. — Rem. de cânt. „Ciprian Porumbescu“ din Suceava va reprezenta, Duminică 3 Noembrie a. c., în aula liceului „Nicu Gane“ din Fălticeni, comedia „Doctorul fără voie“ în costumele Teatrului Naţional din Cernăuţi şi cu aceiaşi distribuţie cu care se va juca Vineri 1 Noembrie, în cadrele secţiei „Ligii Culturale“ din Suceava. Venitul net este destinat fondului pentru ridicarea unui bust lui Ciprian Porumbescu în Suceava. Conferinţe la liceul „Aron Pumnul“.— In spaţioasa sală de gimnastică a liceului „Aron Pumnul" d. profesor F. Doboş a ţinut în faţa corpului didactic şi a tuturor elevilor liceului două frumoase conferinţe din trecutul apropiat al istoriei neamului nostru. In prima conferinţă ţinută în ziua de 23 octombrie a vorbit despre „Luptele de la Predeal din 1916“, iar în a doua despre „100 de ani de la pacea de la Adrianopol“, arătând importanţa politică şi economică a acestui eveniment pentru ţara noastră. BISERICEŞTI Marţi, 29 octombrie I. P. S. S Mitropolitul Nectarie a horotinisit în protopresviter pe părintele exarh Dr. G. Luţa paroh în Câmpulung. Zilele acestea va apare decretul prin care părintele protopresviter Dr. G. Luţa va fi instalat definitiv în postul de protopresviter al judeţului Câmpulung. TEATRALE Ordinea spectacolelor de la Teatrul Naţional din Cernăuţi: Sâmbătă 2 N-brie 1929 orele 8.30 seara „Păpuşile“. Duminică 3 N-brie 1929 orele 3 d.m. Matineu „Inşiră-te Mărgărite“. Duminică 3 N-brie 1929 orele 8.30 seara „Prostul“. Marţi 5 N-brie 1929 orele 8*30 seara „Ginerele d-lui Prefect“ premieră. Joi 7 Noembrie 1929 orele 8'30 seara „Păpuşile“ Sâmbătă 9 N-brie 1929 orele 8-30 seara „Ginerile d-lui Prefect“. Duminică 10 Noembrie 1929 orele 3 d.m. „Ginerile d-lui Prefect“ Duminica 10 Nbrie 1929 orele 8’30 seara „Păpuşile“. Marţi 12 Noembrie 1929 orele 8'30 seara „Bolnavul închipuit“ Premieră. MUZICALE Concert de orgă. — Joi, 31 Octombrie a. c. la orele 7 seara va avea loc în biserica parohială evangelică, un concert de orgă, cu următorul program: 1. Psalm 94, mare sonată în E minor pentru orgă de lui. Reubke 2. Sonata pentru Cello şi orgă de Willem de Fesch 3. Preludiu şi fuga despre Bach de Franz Liszt 4. a) Aria de A. Sachini b) Adagio cantabile de P. Nardini 5. Fantasie despre choralul: „Wie schön leucht uns der Morgenstern...“ de Max Reger. MEDICALE Şedinţa generală a Asociaţiei generale a medicilor. — Asociaţia generală a medicilor împreună cu societatea medicilor Cernăuţi invita pe această cale pe toţi d-nii medici, de a lua parte la şedinţa generală ce se va ţine în localul societăţii în ziua de Vineri 1 Noembrie 1929 ora 7 d. m. fiind în ordinea zilei discuţia asupra anteproiectului de lege pentru organizarea corpului medical din România. Toţi membrii sunt rugaţi cu insistenţă de a lua parte, dată fiind importanta chestiune. Dnul Dr. Nicolae Daniil, medic primar al Spitalului Central, specialist pentru boli interne, consultă zilnic între orele 4—6 d. m. în strada Ştefan cel Mare No. 1. Califi confungares în pigiul IV-a