Glasul Bucovinei, septembrie 1936 (Anul 19, nr. 4890-4911)

1936-09-01 / nr. 4890

Pag. 2 No. 4890 GLASUL BUCOVINEI SURPRIZA sezonului 1936/37 ZERDIK-RADIO -VIENA — Modelele noui sosesc în curând — „RADIO-SELECTI V“ Ing. Otto Wicha & Artur Winter 18903 Cernăuți, str. Iancu Flondor 25 Dala Primăria Municipiului Vineri 28 crt. a avut loc la Primărie o ședință a comisiei interimare sub președinția d-lui vice-primar Dr. Luța, în care s’a hotărît să fie donat statului terenul din str. Ieremie Movilă, unde se ridică palatul centrului de ocrotire a copiilor, iar un al doilea teren din str. Cuza Vodă să fie pus la dispoziție pentru ridicarea policlinicei municipale. In ziua de Vineri 28 August a. c. ota 5 după masă a avut loc la Prefectură o ședința sub președinția d-lui prefect Gh. Vântu, la care au luat parte și d-nii: secretar al Chesturii A. Grosariu, Căpt. Brăiescu, reprezentanții cluburilor sportive Colonel Fiala, d-nii Țiganiuc, Jucovschi, Franke, Blum și Resch, stabilindu-se toate chestiunile privitoare la sosirea concurenților precum și comitetele de patronaj și de organizare. Așa s’au luat următoarele hotărâri: Se va construi o poartă la intrarea In județul Cernăuți, prin care vor trece concurenții turului. D-l prefect Vântu ca să asigure circulația concurenților, a intervenit la organele în drept din județele vecine, pentru organizarea bunei circulații. Cicliștii vor sosi la Cernăuți în ziua de 1 Septembrie ora 5 p. m. din direcția Dorohoi, Harța, Mamornița (intrarea în Bucovina) unde d-l prefect Vântu impreună cu multe alte persoane îi va întâmpina, concurenții vor continua mai departe drumul pe șoseaua națională ce duce la Cernăuți intrând în oraș prin str. Română, trecând prin Piața Unirii, str. Iancu Flondr, str. Mărășești, str. Ștefan cel Mare, str. Transilvaniei, terenul Dragoș-Vodă unde se va face un tur de pistă. Etapa însă se consideră terminată când cicliștii ajung în fața tribunei. (Se poate ca comisia de clasare care însoțește pe cicliști, să modifice locul stardului, dar rută rămâne așa cum e anunțată mai sus). Cu o oră înainte de sosirea cicliștilor se va sista circulația trăsurilor pe străzile unde traversează concurenții, rămânând să se circule pe străzile laterale până după trecerea cicliștilor. Pe terenul Dragoș-Vodă, de la ora 3 d. m. până la sosirea concurenților vor avea loc exhibiții atletice. Totodată și o muzică militară va distra publicul. Intrarea pe teren va fi numai prin poarta de la tribună, contra unui bilet de 11 lei. Cicliștii vor fi însoțiți de mai mulți oficiali care sosesc în automobile și motociclete, ei rămân în localitate până Miercuri dimineața. Găzduirea lor se va face la “Pension City“, unde vor fi găzduite echipa Germană, echipa Franceză, echipa Polonă și restul oficiali până la 20 de persoane. Celelalte echipe concurente, restul de oficiali și concurenți individuali vor fi găzduiți la „Hotel Palace“. Plecarea concurenților din localitate va avea loc Miercuri dimineața la orele 8 din fața cazărmii „8 Vânători" cu direcția spre „Dorna- Vatra”. In aceiași ședință a fost format comitetul de Patronaj compus din următoarele persoane : d-l Ministru Ion I. Nistor, I. P. S. S. Mitropolitul Visarion Puiu, primarul municipiul prof. univ. Dr. D. Marmeliuc, Insp.-șef Filaret Doboș, generali Țenescu, Craioveanu, Sănătescu, Alexandrescu, chestor Ghinea și d-l insp. Jand. col. Mihaiu. Iar în comitetul de organizare au fost numiți următorii d-l prefect Vântu, d-l docent univ. Dr. V. Pauliucu-Burlă, d-nii: președ. Cercavschi, secretar al chesturii A. Grosariu, Dr. Voiuțchi, Andauch, notar Calmunțchi, ing. Bocancea, Dr. Ștefanovici, căpt. Brăiescu căpt. Covu, ing. Bostan, Stoica, Costică Lupu, Jucovschi, Tarangul, Romanovici, Șindler, Hodel, Croitoru, Tarnavschi, Stefan, Lisner, Rusnac, Franke, Fischbach, Nichifor și Albert. După numirea acestor comitete de patronaj și organizare ședința trece la hotărârea premiilor și a trofeelor date de autoritățile locale și diferite echipe sportive. Aceste premii sunt următoarele: I. „Premiul Bucovinei“. O foarte frumoasă figură care prezintă un ciclist pe un postament de bronz, pe care scrie „Turul României 1936". La acest premiu se mai adaugă și suma de 3000 lei pe care o primește alergătorul. Premiul se va acorda celui mai bine clasat din cele 3 etape. II. Premiul „Dragoș- Vodă“ care prezintă o cupă de argint cu un capac pe care este un domn ce ține o coroană de laur în mână, iar în interiorul cupei este gravată insigna societății sportive „Dragoș- Vodă". Această cupă, plus suma de 3000 lei va primi acel concurent care sosește primul pe stadionul sportiv III. Premiul al treilea este de asemenea ocupă plus suma de 1000 lei care se va dona „Jandarmului concurent câștigătorul etapei". (La turul ciclist al României ia parte și o echipă de jandarmi). Premiul IV și V reprezintă suma de 1000 lei, donându-se câte 500 lei celui de al patrulea și al cincilea concurent sosit. Afară de aceste premii societatea sportivă Jahn din localitate dăruește un pocal „primului român sosit pe terenul Dragoș-Vodă". Iar societatea sportivă Wawel donează de asemenea o cupă „primului străin sosit pe teren". După cum vedem Cernăuții donează 5 cupe și o însemnată sumă de bani, un dar foarte bogat pe care îl oferă concurenților „Turului României". Aceasta ar fi desfășurarea turului ciclist, în localitatea noastră, iar etapele care vor urma le vom urmări cu atenție. ----------------•--------------------------------ataa Suirii li Miil lai Mi ii tumuli li Mill" Alasarile comunale din judetul Lipuțna La alegerile din 61 comune au obținut liberalii 331 mandate, cuziștii 180 mandate, țărăniștii 87 mandate, georgiștii 6 mandate, vaidiștii 7 mandate. -------------------•••------------------Ml MM Still Hill S’a stins săptămâna trecută în București un om de rară distincțiune, profesorul dr. I. Ghiulamilo, cunoscut în toată țara ca medic ortoped. Era român macedonean și una din personalitățile de samă cari au făcut cinste neamului întreg. Bucovina deplânge pierderea unui vechiu și sincer prieten, căci dorul Ghiulamilo, fiind rudă de aproape, prin căsătorie, cu Tudor Flondor, ne-a vizitat de mai multe ori încă înainte de unire, s’a interesat totdeauna de viața culturală a Bucovinei și a sprijinit realizările ei artistice. ------------mi---------- Nou spor da imposite fn Germania Berlin. Agenția D. N. B. anunță că guvernul Reichului a promulgat o lege prin care se sporesc cu 25 la sută pentru anul 1936 și cu 50 la sută pentru anul 1937, toate impozitele pe venit ale societăților pe acțiuni și cu răspundere limitată. Sporirea impozitelor se face — după cum declară expunerea de motive —■ pentru acoperirea deficitelor din anii trecuți și pentru a duce la bun sfârșit marile sarcini ale politicii naționale, cari necesită importante sume de bani. Avis înscrierile la Școala primară de 4 clase și Grădina de copii „Kramer“ cu drept de publicitate (str. Iancu Zotta 19) vor avea loc zilnic de la ora 10—17. Limba de predare e aceea a Statului. Afară de aceasta se va preda de specialiști limba germană, francezi și gimnastici. 1909 Marți 1 Septembrie 1936 De la Primăria Municipiului Cernăuți In legătură cu recensământul șomerilor intelectuali Conform ordinului circular al Ministerului de Interne Institutul Central de Statistică No. 15997 din 15 VIII a. c., guvernul a însărcinat o comisiune specială din sânul său, să studieze problema șomajului intelectual. Problema aceasta este de o importanță deosebită în viața Statului de astăzi și din punct de vedere social. Spre a se putea găsi mijloacele cele mai potrivite pentru soluționarea acestei probleme s-a hotărât, în primul rând, executarea unui recentsământ general al șomerilor intelectuali, care va fi executat de către Ministerul de Interne prin Institutul Central de Statistică, care a elaborat formularele și instrucțiunile necesare și este însărcinat să ia contact cu Primăria Municipiului Cernăuți pentru punerea la punct a tuturor detaliilor privind executarea pe teren a lucrării. Recensământul va avea loc în luna Septemvrie a. c. In scopul executării recensământului s’a întocmit chestionarul care cuprinde numeroase întrebări pentru a se urmări lămurirea variatelor aspecte ridicate de problema profesioniștilor intectuali în epoca noastră. Acest recensământ nu urmărește numai o simplă înregistrare a șomerilor intelectuali, ci și analiza completă a mediului social și familiar al șomerilor cu scopul de a se putea stabili nu numai situațiunea de fapt dar și cauzele care au determinat șomajul. O parte a chestionarului este strict confidențială putând fi văzută numai de echipa de specialiști însărcinați de Institutul Central de Statistică cu prelucrarea materialului; ideia secretului declarațiunii este fundamentală. Chestionarul se va complecta și semna personal de șomer. Șomeri intelectuali sunt persoanele cari au o pregătire școlari de cel puțin 4 clase secundare sau echivalente (școală normala, de comerț, seminar etc.). Șomerii intelectuali recunoscuți ca atare vor fi trecuți pe o listă nominală, unde se va înscrie pentru fiecare adresa exactă a șomerului. Listele acestea trebuie întocmite până la 1 Septemvrie 1936, în care scop persoanele vizate vor fi trecute de organele de sectoare pe listele nominale respective și se vor anunța pentru a fi trecute pe aceste liste. Imediat după primirea instrucțiunilor generale Primăria Municipiului Cernăuți va emite o publicațiune în care va arăta toate detaliile precum și data începerii recensământului. Conform instrucțiunilor pentru complectarea formularului, vor complecta fișa personal și cu cea mai mare atenție și grijă de adevăr, toți intelectualii cari au o pregătire de cel puțin 4 (patru) clase secundare sau echivalente (școala normală, de comerț, seminar, etc.) și cari la data prezentei anchete se găsesc în una din prezentele situații: a) nu au nici o activivitate sau ocupațiune, care să le aducă un câștig ; b) sunt bolnavi sau infirmi, deci incapabili să muncească și având totuși sarcini familiare; c) nu au asigurat traiul în viitor, iar în prezent sunt întreținuți provizoriu. Vor complecta această fișă chiar aceia cari, fără a îndeplini condițiunile de studii arătate mai sus sunt pregătiți sau au avut o activitate în domeniul artistic în genere, activitate recunoscută ca atare și cari în prezent sunt lipsiți de orice activitate și nu au nici un alt mijloc de trai. De asemeni femeile văduve sau divorțate, ai căror bărbați ar intra în categoria intelectualilor și cari la data anchetei, lipsite fiind de sprijinul firesc al capului de familie, nu au asigurat strictul necesar pentru ele și copiii lor, întrebările vor trebui complectate în chipul cel mai lămurit și exact cu putință. La capitolul stării economice declarantul trebue să răspundă cu cea mai mare exactitate, fiindcă numai așa se va putea cunoaște realitatea pentru massă a șomerilor intelectuali și se vor putea căuta și găsi mijloace de îndreptare. -----------------aaaa---------------- * Mașină „Hupmobil 1927" se vinde foarte convenabil întrebați la ediția ziarului nostru.