Glasul Bucovinei, iulie 1938 (Anul 21, nr. 5370-5395)

1938-07-01 / nr. 5370

Pag 2 No 5370 Excursii la Cernauca Plecarea Duminică ora 8 dimineaţă din Piața Dacia cu Autobuz direct 21336 întoarcerea seara ora 9 72I I Veşti şi polemici In şedinţa intimă a Academiei de la 24 iunie a. c., d. prof. Ion I. Nistor a prezentat volumul XIX, partea II-a din colecţia Academiei Române de Documente Hurmuzachi, cuprinzând Corespondenţă Diplomatică şi Rapoarte consulare austriace din anii 1798—1812, publicate de d-sa după copiile aflate în Biblioteca Academiei Române.* In cursul săptămânii viitoare se va întruni la ministerul economiei naţionale comisiunea superioară a cartelurilor, sub preşedenţia d-lui I. Gr. Perieteanu, fost ministru. Comisiunea va examina preţurile la câteva produse cartelate spre a se vedea dacă nu e cazul ca preţurile să fie eventual modificate. • La serbările sololiste de la Praga va participa şi un detaşament format din 400 şoimi şi 100 arcaşi. Conducerea acestui detaşament o va avea de profesor dr. Iuliu Haţieganu tribunul şoimilor.* Serviciul Publicităţii de Stat de pe lângă Direcţia Generală a Presei şi Propagandei Naţionale înştiinţează că toate cererile ce i se adresează din partea ziarelor, revistelor, societăţilor de tot felul şi persoane particulare trebuesc să fie timbrate conform legii timbrului (timbrul de petiţiuni). Fac excepţie răspunsurile la circulările adresate şi la anchetele întreprinse de acest serviciu. De asemenea, toate autorităţile de stat sau comunale cari trimit publicaţiuni spre înserare, sunt rugate a le trimite în atâtea exemplare,în câte ziare urmează să apară, adăugând un exemplar mai mult, pentru evidenţa acestui serviciu. * Preşedenţia consiliului de miniştri a întocmit un decretege pentru modificarea legii de organizarea Academiei române şi altul pentru reglementarea întrebuinţării titulaturii de academie.* La şcoala de infanterie din Sibiu se va desfăşura mâine dimineaţa serbările înălţării in grad a nouei promoţii. M. S. Regele va onora cu prezenţa Sa serbările. * Presa străină şi în special presa engleză, în frunte cu ziarul „Times“ continuă a se ocupa de vizita făcută de d. Gh. Tătărescu, în capiatala Marei Britanii şi de întrevederile avute de fostul preşedinte al consiliului de miniştri român. „Hanul Mioriţei“ Emimeua Mireili Cernim 347 de candidaţi Încă de Luni dimineaţă, au început în oraşul nostru examenele de bacalaureat, în faţa celor trei comisiuni, instituite de către ministerul educaţiei naţionale. După cum am anunţat, comisiunile funcţionează la liceul „Aron Pumnul“, liceulMitropolitul Silvestru“ şi liceul „Elena Doamna“. Candidaţii la bacalaureat s’au prezentat mai întâiu în faţa comisiunilor respective. Apoi, s-a procedat la verificarea actelor. După aceasta, atât Luni cât şi Marţi, s’au dat lucrările scrise. Rezultatul acestora va fi comunicat joi seara, urmând ca, Vineri dimineaţă, să înceapă examinarea orală a celor care au reuşit la lucrările scrise. Iată şi numărul candidaţilor: la liceul „Aron Pumnul“ 101, la liceul „Mitropolitul Silvestru“ 114 şi la liceul „Elena Doamna“ 122, în total deci, 347 candidaţi. GLASUL BUCOVINEI Vineri 1 Iulie 1938 Solduri excepţionale de vară la firma M. GELBAND, strada Regele Ferdinand Nr. 7 : Gheata potrivită pentru sezon!: in sus Opinci p. dame dela Lei 140 Sandalete şi pantofi de vară cu. «a«*** lori diferite p. dame dela Lei 190 în sus Pantofi de vară fine p. dame, culoare albă, nubuc, roş, bleu- 9£0 marin polo mai fi nt Hota To! *1" w -marin, cele mai fine dela Lei 1 msus Ghete p. domni culoare maro și m*** negru dela Lei 240 în sus Sandalete p. domni jmărcile cele aaa mai renumite începând dela Lei 290 In sus Pantofi da vară p. domni culori combinate alb cu brun, cu lac, 340 în sus gris și maro, începând de la Lei Aprovizionaţi-vă la timp şi observaţi bine vitrinile noastre! Această soldare durează numai 8 zile 0 nouă mile in nett Jurniii“ 21341 D-l prof. lori Nistor, membru al Academiei Române publică un volum de documente inedite Sub acest titlu, dar Popescu,Pietrari, redactorul pentru Cerniuţi şi Bucovina al ziarului „Curentul“, publică recenzia de mai jos în acest mare ziar din capitală: Tomurile alcătuite cu atâta trudă cărturărească din celebra colecţie de documente istorice „Hurmuzachi“ se vor îmbogăţi anul acesta cu o nouă contribuţie de relatări şi documente inedite, datorită dlui prof. Dr. Ion Nistor, rectorul Universităţii Caroline şi membru al Academiei Române. D-sa, parcurgând etapele culegătorului istoric, şoarecelui de bibliotecă şi fervent cercetător ştiinţific a reuşit printr’o muncă titanică să contribuie la completarea datelor ce privesc strimbările şi evenimentele istoriei românilor din secolul XVIII—XIX, făcând s’apară un nou volum, al XIX-lea, cuprinzând rapoarte consulare, corespondenţă academică, dintre anii 1798—1812, după copiile Academiei. Volumul cuprinde aproximativ 990 pagini, conţinând 997 rapoarte, majoritatea în limba germană şi limba franceză, fiecare purtând un titlu explicativ în limba română, data și locul redactării. Ceea ce interesează ca document de o desebită valoare istorică, volumul prezintă unele detalii care ne pun într'o nouă lumină evenimentele ce au precedat pierderea Basarabiei. (Se știe că autorul are un volum în care tratează istoria provinciei de peste Prut. In baza acestor considerente credem că materialul ce ni se prezintă va purta pecetea reală a adevărului istoric. D sa revenind asupra acestor chestiuni în repetate rânduri n’a rămas nimic neprecizat şi necontrolat. Rapoartele, în ce priveşte viaţa politică internă şi externă, prin firavele recţiuni diplomatice pe care le întreţineam în acea epocă peste hotare, constituesc un vast teren de orientare a vieţii publice româneşti, determinând şi axa economică în jurul căreia gravitau principatele. Volumul se încheie cu un indice alfabetic unde se menţionează şiruri impresionante de nume, persoane şi localităţile amintite în rapoarte. Odată cu al XIX lea volum şi colecţiei, debitul documentelor noastre istorice sporeşte şi se popularizează, coborând din rafturile bibliotecilor — unde se întreţineau numai cu savanţii — la Îndemâna oricărui intelectual şi om de litere. Contribuţia dlui prof. Nistor e cu atât mai importantă cu cât priveşte viaţa trecutului nostru într’o perioadă când dibuiam spre o perfecţiune a formelor de traiu şi civilizaţie proprie în luptă cu influenţele şi dadaismele de import. --------------••••------------- Cinai titlul (Filarmonica) SEARA IN GRADINĂ prezintă de astăzi Joi 30 şi zilnic Extraordinarul program dublu 1 Premieră Cel mai sensiţionat film de spionaj! Victor Francon, Vera Korene în Spisniin pe ii MAsmei Regia: Felix Gandera Un film de mare actualitate, care este urmărit de public cu cel mai viu interes Ca al 2 lea program Cel mai mire succes al stagiunii In limba germană Paul Muni, Louise Rainer în OGORUL Regia: W. S. von Dyke Acest film constitue triumful cinematografic şi este considerat drept cea mai reuşită producţie In complectare: cel mai nou jurnal sonor „Paramount" începutul: 4, 7 și 10 Seară în grădină. Lanţu încercirilorj de sinucidere I» Cernăuţi Doui noui cazuri In oraşul nostru s’au înregistrat iarăşi două încercări de sinucidere. Lucrătorul Ferdinand Ştefanesciuc, în cetate de 43 ani, a fost găsit în nesimţire în locuinţa sa din suburbia Ciocucica. Salvarea a fost imediat înştiinţată. Medicul salvării a stabilit că Ştefanesciuc a încercat săşi curme zilele, bând o mare cantitate de cerneală. Motivul este mizeria şi neînţelegerile familiare. A doua încercare de sinucidere s’a înregistrat In suburbia Caliceanca Femeia Ştefania Berbeliuc, in etate de 28 ani, a băut o mare cantitate de lizol. Motivul funestului gest este o ceartă familiară. Ambii sinucigași au fost transportați în stare gravă la spitalulRegele Carol 11*.