Glasul Bucovinei, aprilie 1939 (Anul 22, nr. 5588-5611)

1939-04-01 / nr. 5588

Pag. 2 No. 5588 Veşti şi polemici (Rador). — Aseară, la ora 18, s'a ţinut un consiliu de miniştri, sub preşedinţia d-lui prim-ministru Armand Călinescu, discutăndu- se lucruri curente. # (Rador). — Consiliul de miniştri a aprobat sporirea printr’o Indemnizaţie lunari a salariilor magistralilor. * (Rador). — După ştirile sosite la ministerul agriculturii, semănăturile de primăvară, de orz şi ovăz, sunt întârziate, din cauza numeroaselor ploi şi a timpului neprielnic. Pământul e încă umed şi nu poate fi arat. Dacă ploile vor înceta, se crede că muncile vor putea reîncepe. * (Rador). — Azi la amiază expiră termenul de înregistrare a cererilor de import, în cota pe trimestrul al doilea. * (Rador). — Bursa a fost nehotărâtă la efecte şi staţionară la acţiuni. * (Rador). — Comisia de coordonare şi cooperare sanitară, întrunită la ministerul sănătăţii, a hotărît un oficiu unic pentru procurarea materialelor sanitare pentru toate autorităţile de stat, care întreţin instituţiuni sanitare şi urmează să colaboreze sub conducerea ministerului sănătăţii. Se va realiza un plan complet: igiena şi medicina preventivă, asistenţa bolnavilor în spitale şi alte instituţiuni, precum şi asistenta socială. * (Rador). — Meseriaşii patroni sunt obligaţi să poseadă cărţi de meşter şi brevete de meserii. Ministerul Muncii va publica zilele acestea condiţiile de admitere la examenul de meşter. * (Rador). — Pe la margini de oraşe şi vis deosebi la sate, trei milioane de străjeri şi străs jerife au început de ieri sădirea pomilor. Straja Ţării socoteşte aceste zile ca adevărate sârbători pentru tineret. Mii de preoţi in ornate, bisnecuvintează munca începutului de primăvară, când brațele tinere îngroapă cu grije arbori şi pomi ca pe nişte comori ale viitorului. * Ministerul de finanţe aduce la cunoștință că ordonanțările şi plăfile Statului pe exercitiul 1938 I 39 s’au prelungit până la data de 7 Aprilie inclusiv. • -------------------••••------------------ MMunii pentru reglementarea renului licăr Bucureşti, 31 (Rador).—Legea pentru reglementarea şi organizarea comerţului bancar a fost modificată astfel: Art. unic. Alin. 1 al art. 37 se modifică în modul următor: Nici o bancă nu va putea acorda unui singur client, fără garanţii, un credit mai mare de 10 la sută din valoarea capitalului social plus rezerve. Aprobarea acordării de credite unui singur client peste 5 la sută din valoarea capitalui social plus rezerve, este exclusiv de competinţa consiliului de administraţie. --------------------------------------------- D. Goebbels la Atena Atena 31 (Rador).— O- Goebbels ■ sosit sili eri ia orele 16 avionul. --------:--••••---------- Sâmbătă 1 Aprilie 1939 GLASUL BUCOVINEI Polei in lala Mii evenimente înarmarea morală şi materială a naţiunii (Corespondenţă specială) Varşovia 30 (Transconti). — Când pe ecranul cinematografelor din Polonia apare, în jurnalul săptămânal de actualităţi, persoana d lui Hacha, publicul începe să facă zgomot din picioare şi să fluere. Atât capitularea lui Hacha, atitudinea lui de mai târziu şi căderea cehilor în sclavie, fără a trage măcar un glonţ, sunt pentru polonezi lucruri de neînţeles. Polonezii nu pot pricepe cum se poate ca, afară de un singur ofiţer şi câţiva soldaţi, cari au opus nemţilor rezistenţă, într’unul din orăşelele cehe, nici un ceh nu a dat dovadă de spirit eroic. In Polonia, într'o situaţie analoagă, chiar şi copiii de 10— 15 ani ar fi pus mânile pe arme, spre a se opune cotropitorilor. Reacţia societăţii polone la recentele evenimente, începând cu încorporarea Cehiei şi terminând cu Klaipeda, s’a exprimat printr’o mobilizare morală şi printr’o intensificare a pregătirii de răsboiu. Opinia polonă a recunoscut că, faţă de schimbarea politicei germane şi abandonarea de către Reich a principiului naţional în favoarea imperialismului, toate naştiurile trebuie să fie pregătite pentru orice eventualitate. Polonia în plus este sceptică faţă de orice fel de proecte de declaraţii şi contează exclusiv pe propriile ei forţe. Astfel, în primul rând, a crescut numărul darurilor pe seama Fondului Apărării Naţionale. Colecta aceasta a dat în ultimii doi ani rezultate excelente. Nu există instituţie, societate sau coporaţie profesională, care să fi dat obolul său în măsură mai mare sau mai mică. Muncitorii din fabrici, brutarii sau proprietarii de cinematografe, farmaciştii sau ziariştii — toţi au rivalizat în dărnicia lor, oferind fie un avion, fie câteva puşti mitraliere. Au fost cazuri când persoane singuratice au oferit avioane, iar vânzătorii de gazete au fost în stare să ofere o mitralieră grea, ceia ce pentru ei este o cheltuială mare. Acum, sub înrâurirea schimbărilor din Europa, ritmul şi proporţiile darurilor au devenit mai mari. Nicăieri în Polonia nu şi face loc defetismul sau neliniştea. Titlul articolului apărut în organul armatei „Polska Zbrojna“, „Suntem gata!“, redă bine starea de spirit a maselor largi poloneze. Articolul acesta anunţă că Polonezii sunt gata de răsboi şi constată că nuşi sperie pe Polonezi nici numărul diviziilor duşmane, nici armamentul lor şi nici tupeul. „Polonezii au încredere în forţa lor proprie şi cred în victorie“. Cu toate tradiţiile sale cavalereşti, naţiunea polonă nu doreşte răsboiul. Dar dacă graniţele Poloniei, interesele ei, şi chiar onorea ei, vor fi ameninţate, naţiunea polonă va accepta râsbouil impus cu unanimitate exemplară şi se va lupta cu înverşunare. Tradiţia poloneză, bazată pe o istorie de o mie de ani, marchează victorii împotriva adversarului fie el cât de puternic.______________________________________ Consfătuirea profesorilor diriginţi de clasă al liceului „Aron Pumnul“ cu părinţii elevilor Programul consfătuirii Conform ordinului Ministerului Educaţiunii Naţionale Nr. 23414 din 16 Februarie 939 a avut loc în ziua de 30 Martie a. c. la acest liceu o consfătuire între doii profesori diriginţi de clasă cu părinţii elevilor. La aceasta consfătuire au luat parte d. director al liceului Emanoil Inuţ, împreună cu corpul profesoral şi o parte din părinţii elevilor, invitaţi la aceastăconsfătuire, printre care remarcăm: d. colonel Cantimir, viceprimar, d. prof. univ. Dr. Dumitru Marmeliuc, d. Dr. Iliescu, d. căpitan Matheiu, d-na prof. Pavlovici, St. Sa Paroh Boca, d-şoara prof. Ţopa şi d. profesor George Bodnaru stenograf diplomat. Programul consfătuirii a fost următorul: l. Disciplina elevilor, purtarea pe stradă și respectul față de superiori. 2. Străjeria, cultivarea sentimentului naţional şi patriotic. 3. Forma exterioară a elevilor, uniforma cu numărul de ordine, carnetul de şcolaritate, frecventarea cinematografului şi a teatrului etc. etc. 4. Programa analitică. La aceste chestiuni a luat cuvântul în numele părinţilor d. dr. Iliescu. I s'a răspuns de către d. profesor Mihai Sbiera, dirigintele clasei a 5 a A. Scopul profesorului este să predea mult, însă să ceară numai strictul necesar. Au mai luat cuvântul d. prof. unv. D Marmeliuc, d. colonel Cantemir şi d. căpitan Matheiu, cărora li s-a răspuns de către d. director al liceului şi de către d-nii diriginţi de clasă. La sfârşitul consfăturii d. director Em Iliuţ face un apel, către cei prezenţi, de a îndruma copiii lor să participe la colonia de vară de la „Doua Mai“ lângă Mangalia, care se află foart bine organizată şi care poate adăposti, în condţiuni satisfăcătoare, doua serii de câte 100 elevi în lunile Iulie şi August, cu plata unei sume de 3000 lei lunar de elev inel, toate cheltuelile. Comitetul şcolar al liceului ca şi în anii ceilalţi, are posibilitatea de a întreţine un număr de mare de elevi, întrunirea inspectorilor şcolari şi inspectoratul şcolar din Cernăuţi s’au întrunit ieri în şedinţă inspectorii învăţământului secundar şi primar pentru a discuta diferite probleme şcolare. S’au luat în discuţie : problema formalităților ce urmează să se îndeplinească în caz de pensionare a membrilor corpului didactic, precum și problema grădinilor de copii, care conform unui ordin al ministerului urmează a fi organizate ca instituții independente. ---------------------------------------- Ploile continuă să facă ravagii în ţară Bucureşti 31 (Rador). •— Ploile continuă a face ravagii în unele regiuni ale ţării. Terasamentele şi liniile C. F. R. au de suferit mult din această cauză. Râurile au ieşit mai toate din matca lor, inundând semănăturile şi gospodăriile din apropierea albiei lor, ftinge la Braşov Bucureşti 31 (Rador). — La Braşov şi în împrejurimi, a început ninsoarea atingând in unele locuri aproape un metru înălţime. RMS»Olaşul Bucovinei")