Graiul Sălajului, februarie 2020 (Anul 31, nr. 7004-7023)

2020-02-14 / nr. 7013

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro | ______________ GRAIUL SĂLAJULUI Vineri - 14 februarie 2020____________________________ e-mai: graiulsj@unisys.ro __________^ 650 de lei lunar pentru bunicii care au grijă de nepoți c ... is. Delia Sibian Bunicii care au grijă de nepoții, 1or vor primi o indemnizație pentru creșterea și îngrijirea acestora, potrivit unui proiect ce a fost adoptat tacit de Senat. Pentru a intra în vigoare, propunerea legislativă mai trebuie să fie adoptată și de Camera Deputaților - for decizional în acest caz, apoi să fie promulgată de președintele Iohannis și să fie publicată în Monitorul Oficial. Părinții care înregistrează venituri impozabile pe perioada concediului de creștere a copilului pot opta pentru ajutor din partea bunicilor copiilor, caz în care bunicii vor beneficia de stimulentul de inserție în valoare de 650 de lei. In această situație, stimulentul încetează că și în cazul părinților, la împlinirea vârstei de 3 ani a copiilor. Propunere legislativă modifică și completează Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor. "Considerăm că prezenta inițiativă va contribui în primul rând la sporirea înclinației de a lucra a persoanelor îndreptățite la primirea indemnizației de creștere a copilului (...). Mai mult, aplicând principiul îmbătrânirii active și solidarității între generații, considerăm că prezența inițiativa va contribui și la dezvoltarea unei societăți inclusive pentru toate vârstele, permițând persoanelor în vârstă să își aducă contribuția în familie la creșterea nepoților", se arată în expunerea de motive care însoțește propunerea legislativă. Fondurile necesare se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Justiției Sociale, începând cu anul 2020. Cererile pentru indemnizația destinată creșterii nepoților se vor putea depune la primăria din orașul de domiciliu și vor fi însoțite, pe lângă actul de identitate al solicitantului și certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul, de acte doveditoare ale calității de bunic al copilului respectiv și de acordul scris al părinților. Inițiatorii proiectului consideră că e o alegere mult mai bună ca un copil să fie crescut de un membru al familiei, decât la creșă. Elevii beneficiază de transport gratuit și intrare liberă la spectacole, filme și muzee la. Delia Sibian Legea educației aduce vești foarte bune pentru elevii din toată țara: potrivit modificărilor adoptate la începutul săptămânii în Senat, elevii din învățământul obligatoriu, dar și profesional și liceal, vor beneficia de gratuitate în transportul local în comun de suprafață, naval și subteran și acces liber la filme, muzee, spectacole. Intrarea va fi liberă pentru toți elevii care aleg să meargă la muzee, spectacole de operă, teatru sau film, dar și la alte evenimente culturale și sportive organizate de instituții publice, anunță profit.ro. Toate aceste vești fac parte din modificările aduse Legii educației, modificări adoptate luni, 10 februarie, prin vot final, în Senatul României, for decizional. Pentru ca toate acestea să intre în vigoare, legea educației are nevoie de promulgarea lui Klaus Iohannis; începând din acest an, ultimele două clase de liceu vor deveni parte a învățământului obligatoriu, potrivit unei legi promulgate în 2019. "Elevii din învățământul obligatoriu, profesional și liceal acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate pentru transportul local în comun de suprafață naval și subteran precum și pentru transportul rutier județean și interjudețean, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic", se arată în proiectul inițiat de UDMR, adoptat de Senat. Salariul trebuie să fie confidențial? ts. Delia Sibian Confidențialitatea salariilor este o politică obligatorie pentru angajatori. Potrivit experților Portal Resurse Umane, oamenii se raportează întotdeauna la ce fac ceilalți din jurul lor și nu ezită nicio clipă în a se compară cu aceștia. Orice angajat care își manifestă interesul de a afla cât câștigă colegii sau superiorii săi. E suficient că cineva să pronunțe acest cuvânt și, instantaneu, toți cei din jur ciulesc urechile. Ce s-ar întâmpla dacă grila de salarii ar fi făcută publică? Potrivit specialiștilor, pe de o parte, cunoscând grila de salarii, angajații și-ar putea crea un orizont realist privind cariera lor și ar ști exact la ce să se aștepte dacă ar ținti o poziție mai înalta în interiorul organizației - lucru care poate fi foarte motivant pentru ei. Totodată s-ar elimina întrebările frustrante care apar imeidiar după angajare: ("Oare acesta era salariul maxim pe care puteam să-l obțin?"). Sau: ("Nu mi s-a mărit salariul de 3 ani. Nu cumva celorlați li s-a mărit?"). Pe de altă parte, în acest context, transparența salariilor ar fi greșeală. Degeaba ar explică angajatorul că salariile se stabilesc în funcție de nivelul performanței și de valoarea postului în economia organizației. Degeaba ar arăta el că joburile nu sunt chiar identice, că unele specializări se găsesc greu pe piața muncii, că angajații cu salarii mici primesc anumite compensații pe care angajații cu salarii mai mari nu le primesc... Angajatorul s-ar trezi prins pur și simplu prins într-o încrengătura de frustrări și nemulțumiri, în care mulți l-ar acuza că nu e obiectiv atunci când evaluează performanțele și că ierarhia pe care a stabilit-o e complet arbitrară, imposibil de înțeles și de acceptat. Iar rezultatele ar fi plecări din firmă, presiuni la negocierile periodice ale salariilor și, desigur, un grad scăzut de productivitate. Experții Portal Resurse Umane arată că oamenii nu s-ar mai agita pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Și-ar adapta nivelul de muncă la nivelul salariului, în sensul că ar începe să muncească mai puțin, și asta fără să se simtă vinovați, deoarece ar considera normal ca responsabilitatea pentru rezultatele slabe ale firmei să le revină strict colegilor cu salarii mari (...). Confidențialitatea salariilor este o politică obligatorie pentru angajatori. De cele mai multe ori, aceștia o pun în practică incluzând paragrafe legate de confidențialitatea salariilor în contractele individuale de muncă, în cele colective, ba chiar și în regulamentul intern al firmei. Cu rezultate nu foarte bune întotdeauna, dat fiind că angajații vorbesc uneori destul de deschis între ei despre salarii, prime, bonusuri. 50 la sută din contribuția la fondul de handicap, folosită pentru achiziția de produse și servicii ^Sir Delta Sibian Firmele care sunt obligate să plătească contribuția la fondul de handicap ar putea avea la dispoziție posibilitatea de a se achita de obligație prin cumpărarea de produse și servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap. Printr-o propunere legislativă trecută tacit de Senat, se propune ca un procent de 50 la sută din suma ce reprezintă contribuția să poată fi alocată acestor produse și servicii. Inițiatorii propunerii legislative privind completarea Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap vor să le dea angajatorilor posibiliatea să aleagă să plătească 50% din ceea ce reprezintă contribuția lunară la fondul de handicap, pe produse și servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap angajate în unitățile protejate autorizate. Propunerea trebuia dezbătută și votată la Senat până la finele anului trecut, dar termenul pentru adoptare tacită s-a împlinit, iar acum propunerea ajunge la deputați, unde nu va mai putea trece însă tot fără vot. Potrivit propunerii, valoarea totală a contribuției nu se va modifica.