Inainte, mai 1950 (Anul 7, nr. 1642-1666)

1950-05-14 / nr. 1652

4 ÎNAINTE Econoama țarilor capitaliste sunt loviturile monopolurilor din Statele Unite — un interesant articol al economistului Varia, apărut in ziarul Pla ¥ © I— MOSCOVA 13 (Agerpres). — Tass transmite: ’ Ziarul PRAVDA publică sub semnătura lui Varga i un, articol intitulat :.Economia țărilor capitaliste sub loviturile monopolurilor din Statele Unite’. Apologeții capitalului monopolist american, scrie autorul, răspândesc în toată lumea legenda că Statele Unite ar salva economia celorlalte țări capitaliste. In realitate însă, monoplolurile americane sunt factorul principal al distrugerii economiei altor țări. Monopolurile americane se straduesc sa arunce pie linierii altor țări povara crizei generale din ce în ce mai acute a capitalismuluiși a noii crize economice crescânde, care se manifestă deosebit de puternic in Statele Unite. Economia Statelor Unite — subliniază Varga — se caracterizează printr-un surplus de capital din toate felurile. Miile de fabrici și uzine precum și întreprinderile care nu lucrează cu întreaga capacitate ,din cauza IȘprsei de piețe din dfesfagerie, dovedesc excedentul de capital pro>a dpetiv. Surplusul de capital marfa se oglindește în faptul că spre sfârșitul anuliui trecut valoarea rezervelor de mărfuri stocate in sectorul comerțului cu ridicata, și cu amănuntul se ridica la aproape 60 miliarde dolari. Noua criză economică crește iar o forță de nestăvilit. Acest lucru îl dovedește intre altele faptul că în Statele 'Unite există 10 milioane de șomeri totali și parțiali, precum și creșterea exodului populației rurale, care se intensifică în urma adâncirii crizei agrare. In lupta să pentru menținerea unor profituri monopoliste ridicate, existând în același timp surplusul de capital, capitalismul monopolist american distruge economia tuturor celorlalte țări capitaliste. Prețurile ridicate, artificial umflate pe piața internă, sunt una din principalele surse de supraprofituri monopoliste. Este posibil să se mențină prețurile la un asemenea nivel ridicat numai prin înlăturarea concurenței pe piața internă a mărfurilor străine mai ieftine. Acesta este scopul tarifelor vamale ridicate. In lupta pentru dominația mondială — scrie mai departe Varga — capitalul monopolist american se străduește să-și asigure întreaga piață mondială sugrumând fără cruțare pe concurenții săi capitaliști. Pentru a menține prețuri ridicate pe piața internă și pentru a acapara piețele mondiale, capitaliștii americani aruncă pe piața mondială surplusuri de mărfuri, prin dumping. Monopolurile vând in străinătate mărfuri la un preț mai mic decât cel de producție și chiar sub prețul de cost, acoperindu-și pierderile direct din bugetul de stat, prin impozite încasate de la populație. După cel de al doilea război mondial, monopolilii americani, paralei cu practicarea pe scară largă a dumpingului pentru acapararea piețelor, încearcă să vândă în străinătate surplusul de mărfuri și la prețuri ridicate. Se ajunge la aceasta prin livrările de mărfuri în cadrul „planului Marshall”, prin furnizarea de armament țărilor semnatare ale Pactului Atlanticului precum și Greciei, Turciei, Iranului, etc. Finanțarea exportului de către stat prezintă un avantaj dublu pentru monopolurile americane. Această finanțare le înlesnește posibilitatea de a menține prețurile monopoliste ridicate pe piața internă și de a obține prețuri avantajoase pentru surplusul de mărfuri. Totodată aceasta înseamnă o dublă pierdere pentru muncitorii americani. Ei plătesc prețuri ridicate pentru mărfurile de larg consum ,și in acelasi timp finanțarea exportului de către stat îngreunează povara impozitelor care apasă pe umerii oamenilor muncii. In cursul primilor trei ani de după război (1946—1948)— continuă Varga — exportul Statelor Unite a fost în valoare totală de 38 miliarde dolari, față de 9 miliarde dolari in 1936— 1938. Trebuie subliniat în același timp că în cursul acestor ani de după război, Statele Unite au importat mărfuri în valoare de numai 18 miliarde dolari. Aceasta înseamnă că Statele Unite au aruncat pe piața mondiala mărfuri a căror valoare a depășit cu 20 miliarde dolari valoarea mărfurilor importate, ceea ce nu putea să nu aibe o influență distructivă asupra economiei celorlalte țări capitaliste. Statele Unite distrug economia celorlalte țări capitaliste nu numai printr-un export unilateral, dar și prin interzicerea comerțului între Europa Occidentală și țările de democrație populară. Potrivit datelor publicate de revista The Economist, in 1938 Europa Occidentală a cumpărat din aceste țari mărfuri alimentare în valoare de 1.685.000.000 dolari, față de numai 307.000.000, dolari în 1948. Politica de desmembrare a Germaniei, dusă de imperialiștii americani, are de asemenea o influență dezastruoase asupra economiei Europei Occidentale. Ruinarea economiei țărilor marshallizate, transformarea lor in tot un apendice al economiei americane, scăderea catastrofală a nivelului de trai al oamenilor muncii, iată bilanțul politicii trădătoare a burgheziei din aceste țări, care a vândut capitalului monopolist american independența și interesele naționale ale acestor țări. Americanii — scrie Varga — propun cu insistența țărilor din Europa Occidentală să se unească într-o singură regiune economică, chipurile pentru ușurarea situației lor. In realitate însă, această propunere are drept scop aservirea totală a țărilor marshall-izate față de capitalul american. Politica Statelor Unite față de țările meashalfeate nu numai că nu salvează America de criza economică, ci dimpotrivă o agravează și grăbește desfășurarea crizei economice în Europa Occidentală. Paralel cu aservirea economică a țărilor marshallizate, imperialismul american le transformă pe acestea în baze militare de atac în noul război pe care-l pregătește, și silește aceste țări să cheltuiască cea mai mare parte din bugetul lor pentru pregătiri de război. Toate acestea înrăutățesc situația economică a țărilor marshallizate, îngreunează povara impozitelor și duc la o și mai mare sărăcire a masselor populare. Popoarele din întreaga lume Se conving din ce în ce mai mult — scrie în încheiere Varga — că așa numitul „ajutor economic” acordat de Statele Unite, ca și întreaga lor politică de înjghebare de blocuri agresive, nu urmărește altceva decât jefuirea și înrobirea popoarelor, distrugerea suveranității lor naționale și deslănțuirea unui nou război. Masse din ce în ce mai largi de oameni ai muncii se înrolează în rândurile luptătorilor activi ai lagărului păcii, democrației și socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, bastionul de neînfrânt al socialismului și reazimul păcii și securității popoarelor. A apărut în limbile rusă, română, franceză, engleză, germană și spaniolă „Pentru pace trainică, pentru democrație populara I“ București. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste si muncitorești Vineri, 12 Mai 1950 Invățămintele celui de al doilea război mondial și lupta pentru pace. Trădarea leaderilor Partidului Socialist Democrat German. Canada și planurile agresive ale imperialiștilor americani. Lupta comuniștilor francezi pentru interzicerea armei atomice. Oamenii muncii din Triest luptă împotriva planurilor agresive, ale imperialiștilor și împotriva provocărilor titoiste. Primele succese ale mișcării cooperatiste din Ungaria. Vaticanul, dușman al poporului cehoslovac. Nr. 1979) ARTICOL DE FOND OTTO GROTE WOHL TIM BUCK ETIENNE FAJON VITTORIO VIDALI DONAT FERENC A. CE PIC KA Note Informații Apare în fiecare Vineri. De vânzare la magazinul chioșcurilor .Librăria Noastră și la toate Lei 8 Scurte știri externe Moscova 13 (Agerpres). Delegația femeilor sovietice , care a luat parte la adunările celui de al treilea Congres Național al Uniunii Femeilor Democrate din Germania, s-a înapoiat la Moscova. Delegația in frunte cu Maria Covrighina, ministru adjunct al sănătății publice al U.R.S.S., a stat în Germania două săptămâni, în care timp reprezentatele femeilor sovietice au vizitat Berlinul și Landurile Saxonia- Anhalt și Turingia. * Saarbuecken 13 (Agerpres). După ce a interzis strângerea de semnături pe petiția pentru pace și a confiscat mii de asemenea petiții semnate de populația Saarului, guvernul reacționar din Saar a interzis toate meetingurile Partidului Comuunist și ale tineretului liber german din întreaga provincie. [Trygve Lie secretarul general al O. N. U. a sosit la Moscova Moscova 43 (Agerpres). — Tass transmite: La îl Mai a sosit la Moscova secretarul general al Organizației Națiunilor Unite, d. Trygve Lie, însoțit de secretarul general adjunct al ONU, G. E. Zimcenkoi, și de directorul Centrului de informații al ONU, la Praga, O. Ritter. La aerodromul Vnukovo, d. Trygve Lie el a fost salutat de AS. A. Gromáko, ministru adjunct de afaceri externe al URSS, de A. A. Roșcin, directorul departamentului pentru chestiunile ONU din ministerul de afaceri externe al URSS, precum și de secretarul executiv al Comisiunii economice ONU pentru Europa, Myxdal, aflat în prezent la Moscova, de directorul Centrului de informații al ONU din Moscova, M. S. Vavilov, de ambasadorul Suediei la Moscova, R. Sohlman și de însărcinatul cu afaceri provizoriu al Norvegiei, Akre im Utilise ® Sowietfca planturile forestiere de priHtovank se apropie de sfârșit Moscova 13 (Agerpres). In regiunile de stepă din partea europeană a Uniunii Sovietice plantările forestiere de primăvară se apropie de sfârșit. Colhoznicii au plantat 300.000 hectare perdele forestiere de protecție și au împădurit 5-8.000 hectare povârnișuri și terenuri nisipoase. Plantările de planteri în colhozuri au fost de trei ori mai mari față de celel efectuate anul trecut, în R.S.S. Ucrainiană și în regiunile Blazari, Tula și Rostov, planul pentru plantările de păduri pe acest an a fost depășit in cursul lunilor de primăvară. Comemorarea fruntașului Partidului Bolșevic A. S. Șcerbakov Moscova 13 (Agerpress) — Tass transmite: Poporul sovietic a comemorat la 10 Mai cinci ani de la moartea lui A. S. Șcerbakov, fruntaș al Partidului Comunist (bolșevic) și al Statului Sovietic, secretar al Comitetului Centralișit al Comitetului din Moscova al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice. Inflăcăratul patriot al Patriei noastre — scrie IZVESTIA — A. S. Șcerbakov, fără să precupețească eforturile sale, a luptat cu abnegație pentru întărirea forței Statului Sovietic, a fost neîmpăcat în lupta împotriva dușmanilor de moarte ai Partidului și poporului — agenții demni de dispreț ai serviciilor de spionaj imperialiste, trădătorii troțkișiti și buhariniști. In persoana lui Șcerbakov, deputat în Sovietul Suprem al URSS, oamenii muncii au văzut un model al omului de stat de tip leninist -stalinist.f Plecarea delegației guvernamentale R. P. R. la târgul de mostre dela Praga București 13 (Agerpres). Sâmbătă dimineața a plecat cu avionul la Praga o delegație guvernamentală, compusă din tovarășii Ion Vințe, ministrul industriei alimentare, Stelian Tănăsescu, miinistru adjunct la departamentul gospodăriei locale, Alexandru Mihail, ministru adjunct al ministerului comerțului interior și Pavel Donat, director la ministerul comerțului exterior. Delegația va lua parte la deschiderea târgului de mostre dela Praga. Cu același avion a plecat la târgul de mostre de la Praga delegația guvernamentală bulgară care a sosit Sâmbătă dimineață de la Sofia. La plecarea delegaților au fost de față inginer Lubomir Linhart, ambasadorul Republicii Cehoslovace, Boris Manolov, ambasadorul Republicii Populare Bulgaria, Em. Vinea, ministru adjunct al ministerului industriei alimentare își „Afară cu Acheson din Anglia ”, Londra, 13 (Agerpres). — Tass transmite: In timp ce secretarul Departamentului de Stat al Statelor Unite, Acheson, lua masa la hotelul „Savoy” din Londra, membrii Uniunii Tineretului Comunist Englez au demonstrat în fața acestui hotel, purtând pancarte pe care scria: „Afară cu Acheson din Anglia”, „Tot planurile de război”. Pe una din aceste pancarte era scris: „Tineri refuzați să muriți pentru bancherii yankeii”. Participanții la demonstrație au răspândit manifeste în care se demascau declarațiile războinice ale generalilor și oamenilor de stat americani. Muncitorii de la șantierele din Palermo refuză construirea de vase de război Roma, 13 (Agerpres). Ziarul Unita anunță că, începând de joi dimineața, poliția și armata au blocat din nou portul Neapole în care a ancorat un nou vas încărcat cu armament american pentru Italia. Intrarea în raza portului este permisă numai cu autorizații speciale eliberate de autoritățile militare. La 10 Mai, oamenii muncii din Neapole au organizat o demonstrație de protest împotriva transformării portului Neapole într-o bază militară. Puternice forțe polițienești au împrăștiat pe demonstrați lovindu-i cu bastoanele de cauciuc și operând numeroase arestări. In cursul unei singure zile au fost operate peste 70 arestări. Demonstrații muncitorești au mai avut loc în suburbiile orașului Neapole, la Castelamare, Cisfabia și Pozzuri. Comitetele de luptă pentru apărarea păcii au lipit afișe și au distribuit manifeste în care protestează împotriiva livrărilor de armament american către Italia. Ziarul Unita anunță că muncitorii de la șantierele din Palermo au luat hotărîrea să refuze construirea de vase de război și au declarat că vor munci numai în scopuri pașnice. Oamenii muncii din Islanda se opun inpobipîi țapii top Moscova 13 (Agerpires). După cum relatează ziarul „Trud”, oamenii muncii din Islanda iau o atitudine din ce în ce mai hotărîtă împotriva înrobirii țării lor, de către imperialiștii americani. Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai a fost dat publicității un apel semnat de 26 sindicate prin care se cere guvernului islandez să renunțe la acordurile prin care se pun baze aeriene la dispoziția Statelor Unite. Acest apel a fost sprijinit călduros de poporul islandez. Tribunalul islandez a condamnat recent la închisoare pe termene variind între 3-18 ani pe mai mulți democrați învinuiți că ar fi „instigat” la revoltă în ziua de 30 Martie anul trecut, ziua ratificării pactului Atlanticului de Nord de către parlamentul islandez când mii de locuitori ai orașului Reykjavik au organizat în fața clădirii parlamentului o demonstrație de protest împotriva aderării Islandei la pactul agresiv al Atlanticului de Nord. Demonstrația de 1 Mai din capitala Islandei, Reykjavik, s-a desfășurat sub lozinca luptei împotriva transformării Islandei într-o bază navală a ațâțătorilor americani la un nou război. In Republica Populară etilicii crește nivelul de trai al oamenilor muncii nouă creș Peking 13 (Agerpres). După cum transmite China Nouă, nivelul de trai al oamenilor muncii din China de Nord-Est important centru care constituie baza industriei grele a țării, crește necontenit. In cursul anului trecut, salariile reale ale muncitorilor au crescut cu 27 la sută datorită reducerii cu 3-4 la sută a prețurilor produselor esențiale în primul trimestru al acestui an, salariile reale ale muncitorilor au înregistrat o tere. îmbunătățirea nivelului de trai al muncitorilor se datorește de asemenea faptului că ei au beneficiat de pe uripa fondului de asigurări sociale. Au fost alocate sume pentru construirea de locuințe noui muncitorești. In China de Nord-Est șomajul a fost lichidat definitiv, în cursul anului trecut numărul muncitorilor angajați în întreprinderile de Stat a fost cu 240.000 mai mare decât în 1948 și se prevede ca în anul acesta va fi nevoi de, încă 220.000 muncitori calificați. Un număr de 20 milioane țărani în China de Nord-Est au fost împroprietăriți. In 1949 totalul suprafețelor cultivate a sporit cu peste 2 milioane hectare, obținându-se recolte cu mult mai mari decât în 1948. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: Craiova, str. Al. I. Cuza nr. ABONAMENTE; Salariați 100 lei lunar. Particulari 150 lei. Cămine 3. Telefon. Redacția 26.13. Administrația 27.64. Cont. Culturale 200 lei. Instituții și întreprinderi 500 lei lunar.CEC 60.348. Tip. „Pompiliu Șterh”, Bulevardul Mihai Bravu nr. 4 Craiova. Tel. 12.99, - Taxa poștala plătită in numerar, ,conf. apr. Dir. Gen. PTT nr. 869/342 din 1947. I