Inainte, mai 1963 (Anul 20, nr. 5656-5680)

1963-05-03 / nr. 5656

Sub AU semnul luptei pentru socialism, pace și bunăstare, OAMENII MUNCII SĂRBĂTORIT ZIUA DE 1 MAI Tribuna oficială in timpul marii demonstrații de 1 Mai a oamenilor muncii din orașul Craiova ------------------------------------------------ - * -- -----------------------------------■ — Cuvîntarea tovarășului Emil Bodnăraș la mitingul oamenilor muncii din Capitală Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua luptei imite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romîne transmit clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor in fierbinte salut și felicitări pentru succesele dobîndite in dezvoltarea economiei și a culturii, în lupta pentru desăvirșirea construcției socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinstește ziua de 1 Mai cu noi succese obținute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului. Economia noastră națională crește rapid și în mod proporțional. Se înfăptuiește industrializarea țării și dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Crește sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii și tehnicienii noștri, muncind cu avînt și pricepere au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producția Industrială obținută în primele trei luni ale anului 1963 depășește cu aproape 10 la sută producția trimestrului corespunzător al anului trecut și este de mai bine de odată și jumătate de ori mai mare decît întreaga producție industrială a României pe anul 1938. Țărănimea noastră colectivistă harnică și pricepută, desfășoară cu forțe sporite și însuflețire munca ei rodnică pentru a întări și dezvolta gospodăriile colective și a mări producția agricolă vegetală și animală. Zeci de mii de tractoare și mașini de tot felul însoțesc munca milioanelor de brațe neobosite, in efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea țării noastre, slujind cu credință poporul, aduce prin talentul, priceperea și entuziasmul ei o valoroasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la educarea tinerei generații la înflorirea științei și a culturii. Rezultatele obținute de oamenii muncii de la orașe și sate in desăvirșirea orînduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forțele lor proprii, le sporesc dragostea și atașamentul față de încercatul lor conducător — Partidul Muncitoresc Român. Dragi tovarăși și prieteni. Forțele socialismului, ale progresului și ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strinsă a rândurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forțelor reacțiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranți de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol socialismul era un țel îndepărtat. In zilele noastre, el este întruchipat intr-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuiește cu succes programul construirii comunismului și obține în această măreață operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobândesc popoarele din celelalte țări socialiste. Sistemul mondial socialist ciștigă noi poziții in întrecerea economică pașnică cu capitalismul și exercită o influență tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăți umane. Relațiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate in drepturi, de respectarea strictă a suveranității naționale, pe colaborare și intr-ajutorare tovărășească, în scopul întăririi fiecărei țări în parte și a sistemului mondial socialist in ansamblu, au o mare putere de măturire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frățească popoarelor din țările socialiste, urîndu-le numeroase și însemnate realizări în făurirea noii orînduiri sociale. In lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste și a exploatării. Ele luptă cu dirzenie împotriva restrîngerii drepturilor democratice și a încălcării independenței și a suveranității naționale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democrație, pace și progres social. Adresăm, în această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din țările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste și muncitorești, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frățească și de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa și America Latină pentru lichidarea colonialismului și a dominației imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane în dobindirea independenței lor economice, în opera de renaștere națională și dezvoltare pe calea progresului. Chezășia tuturor victoriilor dobîndite de sistemul mondial socialist, de mișcarea comunistă internațională o constituie coeziunea lor indestructibilă sub steagul marxism-leninismului și al internaționalismului proletar. Chemarea lansată de Marx și Engels — „Proletari din toate țările, unuți-vă !" — răsună și azi cu putere neslăbită. Credincioase acestei istorice chemări, partidele comuniste și muncitorești se călăuzesc după linia elaborată în comun la Consfătuirile din 1957 și 1960, uniindu-și eforturile în lupta împotriva exploatării, a reacțiunii și a forțelor agresive ale imperialismului, pentru victoria cauzei păcii și a socialismului. Astăzi, sute de milioane de oameni din toate țările, având convingeri politice, sociale și religioase diferite, își exprimă hotărirea de a apăra pacea, de a împiedica imperialismul agresiv ca, prin război, să dezlănțuie o catastrofă termonucleară. Oamenii muncii de pretutindeni își manifestă încrederea că războiul poate fi preîntîmpinat, deoarece forțele păcii și ale socialismului precumpănesc asupra forțelor războiului, ale imperialismului. Țara noastră, împreună cu celelalte state socialiste, exprimînd interesele vitale ale poporului, promovează cu consecvență, în politica externă, principiile leniniste ale coexistenței pașnice a statelor cu sisteme sociale diferite. Acționind neobosit pentru rezolvarea prin tratative a problemelor internaționale litigioase, împotriva planurilor și manevrelor cercurilor imperialiste agresive, România militează pentru lichidarea rămășițelor celui de-al doilea război mondial, pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale — cale sigură de instaurare a unei păci trainice. Dragi tovarăși și prieteni. Succesele în desăvirșirea construcției socialismului constituie principalul aport al poporului nostru in victoria cauzei păcii și a socialismului in lumea întreagă. Partidul și guvernul țării noastre cheamă oamenii muncii să-și înzecească eforturile, să muncească cu și mai multă abnegație pentru a înfăptui mărețele sarcini ale planului nostru de 6 ani, politica partidului de dezvoltare continuă a economiei naționale și de creștere a bunăstării celor ce muncesc, pentru a întări necontenit patria noastră — Republica Populară Romînă. Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Trăiască unitatea și coeziunea marii comunități a popoarelor din țările socialiste ! Trăiască clasa muncitoare internațională și unitatea de luptă a mișcării comuniste mondiale! Trăiască și înflorească patria noastră ! Trăiască minunatul ei popor, vrednic și talentat constructor al vieții noi, socialiste ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central și guvernul Republicii Populare Române! Trăiască pacea în întreaga lume! Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Paloș (Text prescurtat) Tovarăși, împreună cu toți oamenii muncii din țara noastră, muncitorii, țăranii și intelectualii din regiunea Oltenia sărbătoresc ziua de 1 Mai cu mîndria că sunt fiii unui popor stăpin pe soarta sa, popor care și-a ridicat țara pe culumile însorite ale socialismului. Cu prilejul acestei mărețe sărbători, Comitetul regional de partid transmite tuturor celor ce muncesc din regiunea noastră un salut tovărășesc, felicitări și urări de noi succese în îndeplinirea și depășirea mărețelor sarcini trasate de cel de al III-lea Congres al PAAR. Poporul nostru sărbătorește 1 Mai cu un rodnic bilanț de realizări în dezvoltarea întregii economii naționale, în sporirea bogățiilor materiale și spiriuale ale scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă. In continuare, vorbitorul s-a referit la succesele obținute de poporul nostru, condus cu înțelepciune de partid, în înfăptuirea într-un ritm susținut a industrializării țării, a dezvoltării agriculturii socialiste și creșterii nivelului de trai a oamenilor muncii. La aceste realizări, o contribuție din ce în ce mai mare au adus-o oamenii muncii din regiunea noastră. Producția globală industrială obținută în trimestrul I al acestui an depășește cu 8,6 la sută realizările perioadei corespunzătoare a anului trecut. Au fost date peste plan 6700 tone de țiței, un tanc petrolifer, 10.000 tone paste făinoase și multe alte produse. Felicităm harnicul colectiv de constructori Combinatului chimic — Graîova, deal clarat în 1962 fruntaș pe ramură, decernîndu-i-se drapelul roșu pe țară. De asemenea, felicităm colectivele Uzinei „7 Noiembrie", întreprinderii 6 Construcții, Exploatării miniere Rovinari și ICRA, care au fost evidențiate pe țară pentru rezultatele obținute în anul 1962. (Continuare in pag. ila) CRAIOVA. Dimineața zilei de 1 Mai 1963. Încă din zori, din toate colțurile orașului, mii și mii de oameni se scurg valuri, , valuri către centrul orașului Craiova, care a îmbrăcat haină sărbătorească.. Tribuna oficială este în culoarea cerului senin, drapată Este ora 9. Cu aplauze vii este intimpinată apariția la tribună a tovarășilor : Constantin Drăgan, prim-secretar al Comitetului regional Oltenia al P.M.R., Ion Predescu, membru al biroului Comitetului regional Oltenia al P.M.R., președintele comitetului executiv al Sfatului popular regional Oltenia, Gheorghe Paloș, Mihai Ivan, Constantin Băbălău, Gheorghe Dindere — secretari ai Comitetului regional Oltenia al P.M.R., Gheorghe Milea, Dumitru Ivanovici, Constanța Ciontu, Ion Zăvăleanu, membri ai biroului Comitetului regional Oltenia al P.M.R., Dumitru Bloju, Ion Ilea, Petre Socol, membri supleanți ai biroului Comitetului regional Oltenia al P.M.R. La tribuna oficială au fost prezenți de asemenea membri ai Comitetului regional de partid, ai comitetului executiv al Sfatului popular regional, ai comitetelor orășenesc și raional de Craiova, activiști de partid și partid de stat, reprezentanți ai organizațiilor de masă, conducători de întreprinderi și instituții, fruntași în întrecerea socialistă, oameni de știință și cultură, ofițeri. In tribune au fost prezenți numeroși invitați din orașul Craiova și regiunea Oltenia. de Fanfara militară intonează Imnul Stat al Republicii Populare Romîne. Tov. Ion Zăvăleanu, prim-secretar al comitetului orășenesc de partid Craiova, a deschis mitingul oamenilor muncii și a dat cuvîntul tov. Gheorghe Paloș care a vorbit despre semnificația zilei de 1 Mai. Cu acest prilej, tov. Gheorghe Paloș, în numele Comitetului regional Oltenia la P.M.R., a felicitat pe oamenii muncii din orașul Craiova și din regiunea Oltenia pentru succesele obținute în întrecerea socialistă, în cinstea acestei mari sărbători. Cuvîntarea a fost subliniată cu urale și ovații puternice. A urmat apoi demonstrația oamenilor muncii. Demonstrația a fost încheiată prin intonarea Internaționalei care a răsunat din miile de piepturi ale