Inainte, mai 1964 (Anul 21, nr. 5966-5990)

1964-05-03 / nr. 5966

ANUL XXI — Nr. 59664 PAGINI 20 BANI DUMINICA 3 MAI 1964 Sub semnul luptei pentru socialism, pace și bunăstare, OAMENII MUNCII AU SĂRBĂTORIT ■ I/OJ —mirwf. ab I ZIUA DE 1 MAI Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol la mitingul oamenilor muncii din Capitală Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român cinstește astăzi o sărbătoare scumpă inimii oamenilor muncii din întreaga lume — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democrație și socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romîne adresează clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un călduros , salut și felicitări pentru succesele dobîndite în opera de desăvîrșire a construcției socialismului. Aducem salutul nostru cordial, prietenesc, tuturor oaspeților din alte țări care participă împreună cu noi la această mare sărbătoare a omenirii muncitoare. Clasa muncitoare și poporul nostru sărbătoresc în acest an două decenii de la eliberarea patriei de sub jugul fascist. Acum 20 de ani Partidul Comunist Român și Partidul Social-Democrat au creat Frontul Unic Muncitoresc, ceea ce a avut o mare însemnătate pentru unirea tuturor forțelor patriotice antihitleriste și mobilizarea maselor populare pentru înfăptuirea insurecției armate de la 23 August 1944, care a însemnat o cotitură istorică în destinele poporului român, trecerea la adinei transformari revoluționare în patria noastră. Victoriile grandioase dobîndite în anii vieții sale libere insuflă poporului romîn o îndreptățită bucurie și încredere deplină in viitor. Economia națională se dezvoltă pe o linie continuu ascendentă, ca rezultat al aplicării consecvente a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a țării. Desfășurând larg întrecerea socialistă pentru a da viață angajamentelor luate la începutul anului în cinstea lui 23 August, oamenii muncii sărbătoresc 1 Mai cu noi și însemnate succese în realizarea hotărîrilor Congresului al III-lea a partidului. Avem satisfacția de a putea anunța că planul de stat pe trimestrul I al acestui an a fost îndeplinit în proporție de 103 la sută, realizîndu-se o producție industrială cu peste 16 la sută mai mare decît în trimestrul I al anului trecut Țărănimea noastră, lucrătorii din gospodăriile de stat și stațiunile de mașini și tractoare muncesc cu însuflețire pentru obținerea unor recolte tot mai bogate, sporirea producției vegetale și animale, asigurînd astfel aprovizionarea industriei cu materii prime și satisfacerea necesităților de consum mereu crescînde ale populației. Oamenii de cultură, artă, știință aduc o prețioasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la avîntul științei și culturii. Oamenii muncii de la orașe și sate sînt conștienți că toate victoriile repurtate în opera măreață de construire a socialismului se datoresc politicii înțelepte a partidului. întregul nostru popor urmează cu nemărginită încredere, dragoste și devotament încercatul Partid Muncitoresc Român și Comitetul său Central. Tovarăși, prieteni. Au trecut trei sferturi de veac de cînd 1 Mai a fost proclamat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. In acest răstimp în lume s-au produs mari schimbări înnoitoare. Pe a patra parte a pămîntului popoarele a 14 țări și-au luat soarta în propriile mîini, făurind o orînduire socială nouă. Datorită considerabilei sale forțe economice, politice și sociale, sistemul mondial socialist exercită o înrîurire determinantă asupra dezvoltării istorice. Succesele obținute de Uniunea Sovietică în construcția desfășurată a comunismului, realizările celorlalte țări socialiste în construirea socialismului, perspectivele spre care ele se îndreaptă însuflețesc masele oamenilor muncii din lumea capitalistă, constituie pentru ele un îndemn la lupta împotriva exploatării și asupririi, pentru eliberare socială și națională, pentru democrație, pace și socialism. Poporul român, clasa Partidul Muncitoresc Român muncitoare, transmit un călduros salut frățesc popoarelor prietene, clasei muncitoare, partidelor comuniste și muncitorești din toate țările socialiste, din Uniunea Sovietică China, Cehoslovacia, Polonia, R. D. Germană, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia, Albania, R. P. D. Coreeană, Mongolia, R. D. Vietnam, Cuba, dorindu-le din toată inima să dobindească noi și însemnate succese in dezvoltarea economiei și culturii, în construirea socialismului și comunismului. Oamenii muncii din țara noastră transmit un fierbinte salut de solidaritate și simpatia lor frățească clasei muncitoare și maselor populare din țările capitalului, eroicelor partide comuniste și muncitorești din aceste țări, care luptă pentru interesele lor vitale, pentru pace și socialism. Poporul român adresează un salut călduros de simpatie și solidaritate tuturor popoarelor care luptă pentru dobîndirea și consolidarea libertății naționale, sprijină eforturile țărilor Asiei, Africii și Americii Latine îndreptate spre înlăturarea tuturor formelor de dominație imperialistă, spre deplina lor independență economică. Apărarea păcii este cauza vitală a întregii omeniri, a tuturor popoarelor lumii. Ziua de 1 Mai prilejuiește o nouă și viguroasă demonstrație a voinței arzătoare a oamenilor muncii, a maselor populare celor mai largi de a apăra pacea, de a face ca începutul de destindere ce s-a conturat în viața internațională să fie consolidat și dezvoltat Republica Populară Romînă promovează o politică consecventă de apărare a păcii, militează pentru triumful principiilor coexistenței pașnice in relațiile dintre țările cu sisteme social-politice diferite, pentru rezolvarea problemelor internaționale litigioase pe calea tratativelor, înfăptuirea dezarmării generale, dezvoltarea relațiilor normale de prietenie și colaborare cu toate statele și popoarele. Suntem gata să acordăm întregul nostru sprijin oricăror inițiative care contribuie la destindere și la înlăturarea a tot ce poate crea încordare în diferite zone ale lumii. Principala chezășiei a victoriei in lupta pentru apărarea păcii, pentru democrație și socialism este unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești. Comunitatea de țeluri, ideologia comună marxist-leninistă, solidaritatea internaționalistă, răspunderea în fața proletariatului internațional, a oamenilor muncii, a popoarelor lumii unesc partidele comuniste și muncitorești într-o mare familie de partide frățești, formează baza trainică a coeziunii mișcării comuniste internaționale, a comunității țărilor socialiste. Dragi tovarăși și prieteni. Muncind cu hărnicie, abnegație și pricepere, poporul român obține succese remarcabile în lupta pentru realizarea mărețelor obiective ale planului de 6 ani, pentru înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a economiei naționale, pentru bunăstarea și fericirea sa. Totodată, prin realizările sale, poporul nostru contribuie la întărirea sistemului mondial socialist, a forțelor socialismului și păcii în întreaga lume. Sub conducerea partidului, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în construirea socialismului, în întărirea și înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă 1 Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc! Trăiască unitatea și coeziunea țărilor socialiste, a mișcării comuniste mondiale, sub steagul marxism-leninismului ! Trăiască harnicul și talentatul popor român și patria sa socialistă! Trăiască Partidul Muncitoresc Romín, Comitetul său Central și guvernul Republicii Populare Romîne! Trăiască pacea in întreaga lume ! Craiova, 1 Mai 1964. Sub haina marilor transformări și prefaceri, împodobit cu mii de drapele, stegulețe, lozinci și tablouri, ghirlande de flori, orașul Craiova a întinerit. încă din zorii zilei se îndreptau către centru venind din toate colțurile orașului, mii și mii de oameni ai muncii, pentru a participa la măreața demonstrație. Cu aplauze entuziaste este întîmpinată apariția la tribuna oficială a tovarășilor: Constantin Drăgan, prim secretar al Comitetului regional Oltenia al P.M R ; Ion Predescu, membru al biroului Comitetului regional Oltenia al P.M.R., președintele Comitetului executiv al sfatului popular regional Oltenia ; Gheorghe Paloș, Mihail Ivan, Constantin Băbălău, Mihai Băluță, secretari ai Comitetului regional Oltenia al P.M.R. ; Constanța Ciontu, președinta Comitetului regional al femeilor; Mihai Dănescu, prim secretar al Comitetului regional Oltenia al U.T.M.; Ion Zăvăleanu, prim secretar al Comitetului orășenesc de partid Craiova ; Marin Popa, președintele Consiliului regional al sindicatelor. La tribuna oficială au luat loc de asemenea, membri ai Comitetului regional de partid, ai Comitetului executiv al sfatului popular regional, ai comitetelor orășenesc și raional de partid Craiova, activiști de partid și de stat, conducători ai organizațiilor de masă, conducători de întreprinderi și instituții, fruntași în întrecerea socialistă, oameni de știință și cultură, ofițeri. In tribune au fost prezenți numeroși invitați din orașul și regiunea Oltenia. Fanfara militară a intonat Imnul de stat al Republicii Populare Romîne. Tov. Ion Zăvăleanu, prim secretar al Comitetului orășenesc de partid Craiova a deschis mitingul oamenilor muncii, dînd apoi cuvîntul tov. Marin Popa, președinte al Consiliului regional al sindicatelor Oltenia care a vorbit despre semnificația zilei de 1 Mai. După ce a felicitat în numele Comitetului regional Oltenia al P.M.R. pe oamenii muncii din orașul Craiova și regiunea Oltenia pentru succesele obținute în întrecerea socialistă în întîmpinarea marii sărbători, vorbitorul a arătat că întregul nostru popor sărbătorește această minunată zi, ziua de 1 Mai, în condițiile cînd se apropie aniversarea a 20 de ani de la eliberarea patriei noastre. Subliniind succesele obținute de oamenii muncii din țara noastră pe linia îndeplinirii hotărîrilor Congresului al III-lea al P.M.R. tov. Marin Popa a spus : „In 1963 planul producției industriale a fost realizat in proporție de 101,7 la sută. Rezultate bune s-au obținut și în înfăptuirea prevederilor planului pe primul trimestru al acestui an. Caracteristica generală a dezvoltării industriei noastre socialiste este ritmul ei susținut de creștere. In perioada anilor 1960—1969 producția industrială a crescut intr-un ritm mediu anual de 15 la sută față de 13 la sută cît s-a prevăzut pentru întreaga perioadă a desenalului. Ca urmare, producția industrială pe ansamblu a fost în 1969, cu 74 la sută mai mare decit în anul 1959". Vorbind despre succesele oamenilor muncii din regiunea noastră, tov. Marin Popa a arătat că pe primul trimestru al acestui an colectivele de muncă din întreprinderi au îndeplinit planul producției industriale globale în proporție de 109,9 la sută, dînd peste plan produse în valoare de 49.000.000 lei, iar oamenii muncii de la sate au executat lucrările agricole într-un termen scurt și la un înalt nivel agrotehnic. In continuare, vorbitorul a subliniat lupta partidului nostru pentru întărirea unității și frăției marii familii a țărilor socialiste, a coeziunii mișcării comuniste și muncitorești internaționale, sub steagul marxism-leninismului, văzînd în aceasta chezășia victoriei în lupta pentru cauza socialismului și a păcii. Inițiativa luată de partidul nostru pentru apărarea unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale precum și Declarația adoptată în aceasta privință de recenta Plenară a C.C. al P.M.R. sunt o dovadă grăitoare a grijii pe care o poartă pentru întărirea unității lagărului țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale. In încheierea cuvîntării sale, tov. Marin Popa a spus : „Sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii din patria noastră își manifestă încrederea lor nețărmurită în justețea politicii conducătorului lor încercat — Partidul Muncitoresc Român — hotărirea lor fermă de a înfăptui mărețul program al desăvîrșirii construcției socialiste în patria noastră, pentru a spori aportul țării noastre la întărirea forței lagărului socialist, la triumful cauzei nobile a păcii și socialismului în întreaga lume". In sunetele fanfarei a început apoi demonstrația oamenilor muncii. Tribuna oficială în timpul demonstrației oamenilor muncii din Craiova