Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-16 / nr. 8043

Cinci minute cu DONOSE, după turneul din Liban L-am „interceptat“ pentru cîteva minute pe blondul mijlocaș al naționalei noastre de juniori, pe sălile policlinicii municipale de adulți, unde fotbaliștii Craiova Universității erau prezenți pentru controlul medical. Așa cum se știe, Donose a revenit recent din turneul reprezentativei de fotbal a României (juniori) in Liban. — Spune-mi, Costică, alte partide ați jucat în Liban ? — In decurs de o săptămînă — trei meciuri : 2—2 (2—0) cu Homentmen , 3—1 (2—0) cu selecționata cluburilor din Beirut și 0—0 cu Racing club, campioana țării, partidă Întreruptă după prima repriză din cauza unei ploi torențiale. — Care a fost evoluția ta T — Am jucat toate partidele, făcând linie cu Böloni la mijlocul terenului — joc apreciat cu calificative favorabile de presă. De altfel, iată și formația standard a turneului, considerată de antrenorul lotului, Constantin Ardeleanu, ca fiind cea mai „aptă" pentru partidele deosebit de dificile din această primăvară : Rucaru , Mateescu, Micloș, Sandu Gabriel, Ciochlan, Donose, Böleni, Dobrău, Aelenei, Sandu Mire ©a, Cojocaru. Nu au făcut deplasarea, fiind accidentați, colegul meu de echipă â Smarandache — care este titular în lotul de Juniori și N. Helves. — Ce alte noutăți mai ai pentru cititorii noștri ? — După cum se știe, în martie vor avea loc jocurile preliminare Următoarea U.E.F.A. noastre convocare la lotul de juniori al țătii a fost fixată pentru mijlocul lunii februarie. GEORGE DINU, coresp. Fotbaliștii de la „U“ au plecat la Sinaia Ieri dimineață, fotbaliștii de la Universitatea Craiova au plecat la Sinaia unde vor începe pregătirile în vederea reluării campionatului. Ziarul nostru va ține la curent cititorii cu felul în care se vor desfășura antrenamentele fotbaliștilor craioveni. După informațiile pe care le deținem, „U“ Craiova nu va juca nici un meci la Sinaia. In seara care a precedat plecarea fotbaliștilor la Sinaia, a avut loc ședința de analiză asupra felului în care echipa s-a comportat în cele 15 partide ale turului acestui campionat. A fost prezent și un redactor al ziarului nostru care, în următoarele zile, va publica un articol pe marginea acestui important eveniment sportiv. Volei feminin, divizia A . O nouă formulă competițională pentru retur Pentru a face loc pregătirilor lotului național, returul diviziei A la volei fete se va desfășura după o formulă nouă, combinată. O desfășurare normală vor avea doar primele trei etape, cînd „U“ Craiova se va întîlni cu Ceahlăul P. Neamț (7 februarie la Craiova), cu I.E.F.S. (14 februarie la București) și Rapid București (21 februarie la Craiova). Următoarele 8 etape se vor desfășura după formula turneu, in 2 reuniuni a 4 etape fiecare. Prima reuniune este programată între 25—28 februarie la Constanta. Craiovencele vor juca în ordine cu : C.S.M. Sibiu, Farul, Medicina București și „U“ Cluj. Reuniunea a doua este programată la București, intre 4-7 martie. Adversarele studentelor vor fi în ordine : Penicilina, C.P.B., „U“ Timișoara și Dinamo. Este posibilă inversarea localităților gazde ale celor două turnee. Această nouă formulă ridică serioase probleme echipei craiovene, în tentativa sa de evitare a retrogradării. Anularea avantajului terenului propriu nu poate fi suplinită decit de o temeinică pregătire în actuala perioadă. De acumulările din pregătire depind rezultatele jocurilor (hotărîtoare) cu Ceahlăul, C.S.M. Sibiu, Farul, „U“. Cluj, C.P.B. și ,.U“. Timișoara. A. I. GEORGE, coresp. Tenismenii craioveni pe locul III la Timp de patru zile s-a disputat Timișoara turul campionatului național de juniori la tenia de masă. Formația Viitorul — „Nicolae Bălcescu" din Craiova (antrenor Virgil Bălan) — alcătuită din Petre și Marin Firănescu, Gabriel Colțescu, Jean Andronic și Silviu Sabău — a reușit, la sfirșitul turului, să ocupe locul inun clasament, cu 16 puncte (la numai doua puncte de prima clasată — Politehnica București). Craiovenii au obținut următoarele rezultate : cu Sănătatea Tr. Severin 5—1 ; cu C.S.M. Cluj 5—S cu Prefabricate București K—1 ; cu Voința București 5—0 ; cu Rapid Buzău 5—2 ; cu C.S.M. Iași 5—2 ; cu Comerțul Tg. Mureș 5— 3 ; cu Politehnica București 3—5 ; cu Metalul Hunedoara 2—5. V. POPOVICI, coresp. Pronosticul nostru la concursul Pronosport nr. 3 din 17 ianuarie 1971 1. Bologna — Napoli X | 2. Cagliari — Milan X j 3. Cataaia — Torino 1 I 4. Internazionale — Florentina 1 ; 5. Juventus — — Foggia 1 ! 6. Lanerossi — Lazio 1 | 7. Roma — Verona 1 | 8. Varese — Sampdoria 1 | 9. Barf — Brescia X ; 10. Massese — Mantova 2 j II. Monza — Modena X | 12. Palermo — Reggina 11 13. Pisa — Novara 1« „Cîntece de pe Jiu“ Pentru cel ce „descinde din plai și sfîrșește pe plai“, culegerea de folclor „Cîntece de pe Jiu“ (editată de Comitetul Județean Dolj al U.T.C. și Inspectoratul școlar Județean sub îngrijirea profesorilor Aurelian Popescu și Ion Rusu- Șirianu) reprezintă o foarte utilă culegere, o apropiere de ceea ce sufletul său a adunat și structurat de la Miorița și pîmă la cea mai nouă creație populară. Modestă ca întindere (numai 46 de piese cuprinse în cele 7 capitole : „S-aprinseră stelele“, „Colo-n vale la izvor“, „Mititel focșor se vede", „Nici garoafa nu-i strună“, „Să Jucăm hora bătrînă“, „Și haiduci ca frunze multe“, „Amintiri despre haiduci“), culegerea poate fi semnalată ca un act ce schițează coordonatele unui flux continuu al creației cit și al preocupărilor de „nnmănuncheri” prin „culegeri" a unor cristale răspîndite cu dărnicie de un purtător etern in ritmul unui mers cosmic prin zodii : „este vorba — se spune în prefață — despre tinerețe, despre strădanie, afecțiune, luciditate și satisfacție, despre dragoste, flori și, în cele din urmă, despre „amintiri“ pe care cu timpul, le scormonești, depănîndu-l« nepoților la gura sobei, ca orice bunic cu timpi el albe și puterile sprijinite în toiag“. Proaspete se rostogolesc versurile, într-un soare de dimineață clar, cu efuziuni lirice ale unui poet pe care-1 întilnim toți deși nu-1 cunoaștem ci numai ii auzim șoaptele murmurate ca din adîncuri de fîntîni : „Frunză verde foi de nuc/ Ăstă vară — am fost haiduc/ Și la vară iar mă dud C-așa-mi vreau dușmanii mie,/ Să-mi vadă casa pustie/ Și ‘ băieții-n sărăcie/ Și nevasta-n văduvie“ (Doină de haiducie, 47) sau : „Frunză verde mărgărit;* Mă uitai la răsărit/ Văzul primăvara viind/ Și pe neica-n deal suind,/ Eu cunosc vara cînd vine,/ Pe fluturi și pe albine./ Pe frunză de mărăcine/ Primăvara cînd sosește,/ Neică la plug îmi pornește/ Mîndra la pînză-nălbește/ cine-i om atunci trăiește/ Taică și ce-i place tot iubește". (Doină, 25). E un peisaj al unui suflet „megieș" cu cerul străbătut de un azur care subjugă ca o vrajă sau ca o „boală cosmică“. In acest alter ego se caută permanent omul din popor și se mută dintr-o stare în alta epuizînd și creînd posibilități de a fi, o imagine de basm molcom șoptit în tăcere și ascultat parcă în ea. Străbătând culegerea, ai în față inepuizabila forță de expresie a unui neam înrudit cu plaiul și doina sub un soare care e numai altul și alunecă liniștitor de pe o colină pe alta ca un sunet de bucium străvechi, asemenea acestui pămînt. Impresionează numeroasele creații dar, în același timp, pentru unul care a ascultat doina alunecînd pe ape, sunt evidente și unele „necristalizări" care mai răsar pe ici și colo. Totuși, aceste inegalități inerente nu lezează cu nimic generozitatea unor elevi care merită toată stima pentru meritoria lor încercare de culegători de folclor. D. VELEA Juristul vă răspunde VOICU CONSTANTIN — Filiași ! Vă recomandăm să vă adresați președintelui judecătoriei din Băilești și dacă hotărîrea — titlul ce-l dețineți — nu va fi pusă în executare, sînteți îndreptățit să vă adresați procuraturii cu sesizare pentru neexecutarea hotărîrii judecătorești, investită cu formulă executorie. VAIDEANU CONSTANTIN — Craiova . Potrivit prevederilor Decretului nr. 407/1958 și nr. 285/1960, modificat, și prevederilor instrucțiunilor M.F. nr. 1515/ 1966 aveți dreptul la alocația de stat pentru copii pe perioada 1 iunie — 30 august 1970, de la U.M. unde ați fost trecut în rezervă, bineînțeles dacă trecerea în rezervă nu s-a datorat unei condamnări clare. Dacă v-ați încadrat jubiii muncă în 90 de zile de la acea dată — data trecerii în rezervă — trebuie să vi se plătească alocația de stat în continuare, nefiind nou angajat, BUCUR VIRGIL Craiova . Avînd continuitate în muncă la 1 martie 1970, cînd v-£ fi reîncadrat, potrivit legii nr. 26/1967 și instrucțiunilor Ministerului Muncii nr. 2038/1968 pentru aplicarea acestei legi,aveți dreptul la concediu pe 1970 — cota parte pentru timpul efectiv lucrat ; în concediul ce vi se va acorda pe 1971 se poate adăuga și restanța cuvenită pe 1970, arătată mai sus. ION D. ENE, consilier juridic JOSEF DANIEL Cunoscutul dirijor cehoslovac Josef Daniel se află pentru treia oară în țara noastră și pentru a doua oară la pupitrul dirijoral al filarmonicii craiovene. Mărturisesc că reîntîllnrea noastră — în hotelul frumosul apartament din „ Minerva“ rezervat de instituția gazdă — la câteva minute după prima repetiție cu orchestra a vechiului nostru prieten, a fost emoționantă. Ne-am reamintit de prima întânire de acum patru ani. Daniel se bucură că nu am uitat programul de atunci : Concertul de Biden (cu Mihai Constantinescu — arcuș neîntrecut), apoi fascinanta „Vltava“ de Smetana Simfonia „Din lumea largă“ acesiluilalt mare ceh Dvorak. — Să știți că am făcut cea mai bună propagandă Craiovei. Am vorbit peste tot despre realizările dumneavoastră de-a dreptul grandioase, despre firea splendidă a oltenilor, despre înclinația lor pentru muzică... Am spus și bancuri cu olteni... La noi la Ostrava aveți, de altfel, prieteni foarte mulți. Reamintesc că Josef Daniel este dirijorul și conducătorul artistic al filarmonicii din Ostrava. Orașul său are — în cadrul filarmonicii — o orchestră simfonică, un cor, un cvartet foarte prețuit — în general — conclude Josef Daniel — avem un public receptiv și cald, ca și neuitatul public craiovean. Ne-am bucurat, în ultimii ani, să primim vizita unor mari personalități muzicale românești, ca Valentin Gheorghiu, Ion Voicu, Mircea Cristescu, Remus Georgescu, numeroși cîntăreți redutabili de operă. O deosebită impresie a făcut-o și dirijorul craiovean Teodor Costin, un talent polivalent — Ce impresii aveți după prima repetiție cu orchestra? — Găsesc orchestra intr-un frumos progres. îmi place omogenitatea ireproșabilă a compartimentului corzilor ; la Instrumentele de suflat aveți individualități meritorii- Orchestra este sirguincioasă. Am remarcat, ca individualități, pe flautistul Tomulescu, pe trompetistul N. Craciunescu și, desigur, pe mulți alții. Mă simt deja excelent. Ca și la prima vizită, de altfel... — Orașul vi se pare schimbat ? — îndrăznesc să spun că pot aprecia aceasta mai mult decît dumneavoastră, localnicii. Mi s-au dezvăluit deja înnoiri spectaculare. Mie îmi place să petrec orice răgaz în plimbări „cu mine însumi“. Craiova este intr-o splendidă ofensivă a noului. Discutăm despre programul concertului de sîmbătă seara. Dirijorul ceh socotește programul concertului armonios închegat, captivant. Il bucură prilejul întîlnirii cu o solistă tînără dar deosebit de talentată — Elena Simionescu. Ne dă amănunte despre poemul simfonic ,,Șarka« de Smetana. — După „ Vltava“, ne prezentați, acum „Șarka“... — ...da, și-mi propun din toată Inima să revin la Craiova cel puțin de atîtea ori cu să vă pot prezenta celelalte părți ale poemului lui Smetana : „Vysehrad“, „In păduri și poeme“, „Tabor“, „Blanik“... Hotărît lucru : Josef Daniel este un statornic prieten al publicului craiovean. AL FIRESCU Duminica artistică în imagini Mercurul termometrului a coborît cu mult sub zero grade, iar câmpia doljeană semnambulează vegetal sub mantia zăpezii. La țară, oamenii sânt, deocamdată, mai puțin ocupați cu obișnuitele munci agricole , deci, un sezon favorabil căminelor culturale. Cum arată o duminică artistică ? Este o întrebare cu care am plecat acum șase zile pe un itinerar, ales fără prejudecăți... Mai intîi o localitate urbană — Filiașul . în sala de club (foto nr. 1), a casei de cultură cîțiva cetățeni din localitate jucau remi, o îndeletnicire plăcută, așa cum mărturiseau, pe care o practică duminical. Intr-o altă sală, profesoara Margareta Vlăduț viziona, împreună cu un grup de elevi, un program de televiziune pentru copii. Directorul cultură, casei de Florin Mortofreac( nr. 2) era preocupat de întocmirea unei informări asupra tiții ale unor formații artistice. Am intenționat să mergem apoi în cîteva sate afiliate Filiașului. La Fratoștița nu am putut ajunge din cauza drumului îngreunat de rigorile iernii și, avînd aceste circumstanțe, ne-am îndreptat spre Răcari. La sediul bibliotecii și al altor instituții sătești, un salariat local (Ion Tudor), întrebat de locul unde se desfășoară activitatea culturală, ne-a răspuns cu sinceritate că nu a reușit să „ghicească“ pînă acum; în schimb, profesorul Aurel Enache ne-a informat că, de obicei, școala găzduiește asemenea manifestări, dar astăzi nu se... întâmplă nimic. Că despre directorul căminului cultural nu s-a putut afla vreo informație, fiind cine știe unde... Ne-am continuat itinerarul spre Brădești , la căminul cultural nici un fel de activitate. De fapt, așa ceva ar fi fost imposibil de vreme ce sala de spectacole (foto, nr. 3) arăta ca un depozit de materiale, asemenea cabinetului directorului (foto, nr. 4). Căminul cultural este în reparație de vreo &nime ne explică directorul Nicolae Telea — și nu pentru că nu ar fi fonduri, ci fiindcă primarul comunei (Ion Scăunașu) manifestă un total dezinteres. Așa se face că în 1969 au fost returnați băncii 45 000 lei, iar anul trecut 20 000 lei, sume destinate reparației căminului. Dar cine să le folosească ? De fapt situația nu este întîmplătoare ; ne-am reamintit că, cu cîteva luni în urmă, am găsit aceeași activitate culturală, deși, undeva, în niște sertare, planurile de activitate transcriu limpede și dar un program încîntător. Dar cînd și unde — ma * tonalizarea ? Oare, forurile superioare de resort ce ne pot spune ? ! REP. activității anuale și ne mărturisea că, de fapt, adevăratul program avea să se desfășoare în dupăamiaza aceleiași zile. Mai menționăm o dimineață de basm care a avut loc în cadrul bibliotecii orășenești, precum și cîteva iepe Teatrul Național, TANGO LA NISA. memento orele 19.30 . Filarmonica de stat „Oltenia“, orele 19,30, concert simfonic. Dirijor: Josef Daniel (R. S. Cehoslovacă), Solistă: Elena Simionescu. „Patria“ (telefon 13850), filmul I VAGABONDUL (ambele serii), orele 18 , 11,15 ; 14,30 ; 17,45 . 21. „Central" (telefon 14029), filmul ■ B. D. INTRA IN ACȚIUNE, orele: 9 , 11 ; 13 , 17 Î 19 ; 21. „30 Decembrie“ (telefon 31080), filmul : VAGABONDUL (ambele serii), orele 9 ; 12,30 ; 16 ; 19,30. „23 August“ (telefon 14448), filmul : ZBOARĂ COCORII, orele : 10,45 ; 14,30 ; 16,30 ; 18,30 ; 20,30. „Tineretului“ (telefon 12228), filmul : DREPTUL DE A TE NAȘTE, orele 10 ; 14 ; 16 ; 18 ; 20. „8 Mai" (telefon 14285), filmul : BĂTĂLIE PENTRU ROMA (ambele serii), orele 16—20 în continuare. ★ „30 Decembrie" — Băilești, filmul : PATRICIA ȘI MUZICA. „Arta" — Calafat, filmul : DEPARTE DE LUMEA DEZLĂNȚUITA. •„8 Mai“ — Filiași, filmul fi TIFFANY MEMORANDUM. „Victoria“ — Segarcea, filmul 3 O ȘANSA DINTR-O MIE. universitatea populară Sala Universității populare, orele 18, expunerea: „Simfonia a 6-a și a 7-a de Beethoven“. Prezintă prof. Ovidiu Gheorghiu. SÎMBĂTA 16 IANUARIE 17.00 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba germană. 18.10 Publicitate. 18.15 Bună seara, fete ! Bună seara, băieți ! 19.15 Publicitate 19.20 1001 de seri. Emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tele-enciclopedia. 20.50 Formații și soliști de muzică populară. 21.10 Film serial : .„Incoruptibilii“. Povestea bandei lui Wally Legenza. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Săptămîna sportivă. 22.30 Gala schițelor lui I. L. Caragiale. 23.30 închiderea emisiunii. minihM jum CRAIOVA SIMBATA 16 IANUARIE 17.00 Radiojurnal, buletin meteo-rutier. 17.10 Vitrina melodiilor. 17.30 Album sonor. Confesiuni. Un oraș centenar. Pasiuni ale columbofililor. Știați că... 17.50 Emisiune literară. 18.00 Atlas folcloric. Intre Olt și între Olteț — preocupări pentru culegerea și valorificarea folclorului local. 18.20 —19.00 Curier săptămînal. Pentru fiecare, melodia preferată. In următoarele 24 de ore — anunță Centrul meteorologic Craiova — vremea se va încălzi ușor. Cerul va fi mai mult noros, și, local, în vestul regiunii, vor cădea precipitații. Vînt slab la potrivit. Temperatura minimă va fi cuprinsă între —4 și 0 grade, iar cea maximă între —1 și 4 grade. Ceață dimineața și seara, CRAIOVA anunță vacante următoarele posturi : — secretar dactilograf, studii medii ; tipăritor tipar plan, certificat calificare. Salarizarea se face conform H.C.M. 2841/1968. Informații suplimentare la telefon 12380 Condiții specifice iernii Revenim, avînd în vedere necesitatea acestui lucru, asupra unor chestiuni legate de condițiile de circulație dificile din sezonul de iarnă. Este vorba, îndeosebi, de greutățile provocate de starea căilor rutiere, acoperite cu zăpadă, gheață sau mîzgă. Circulația pe asemenea drumuri impune conducătorilor auto măsuri sporite de precauție, dublarea atenției și folosirea diferențiată a sistemelor de direcție și frînare, în sensul evitării virajelor și frânărilor bruște care pot duce la derapări. Consecințele nerespectării unor asemenea cerințe s-au reflectat în cazul petrecut recent pe drumul județean Brabova — Craiova, la ieșirea din satul Pietroasa. In punctaj arătat: Un autobuz al I.T.A.C. condus de șoferul Barbu Vulpașin, avînd 32 de pasageri, s-a răsturnat. Cauza . Circulația cu viteză depășită la curbă, in condițiile drumului lunecos, din care cauză șoferul a pierdut controlul volanului. In accident au fost rănite grav două persoane și ușor alte trei, iar autobuzul avariat. Avînd in vedere gravitatea faptei, șoferului i s-a întocmit dosar de cercetare penală. Pentru oricine este limpede că accidental nu s-ar fi produs dacă se luau măsuri în consecință. Adică, tocmai ce recomandăm în nota de față, în accident și urmările sale Lucrătorii postului de miliție Dăbuleni au fost sesizați de comiterea unui accident de circulație cu autor necunoscut. Locuitorul Nicoliță Dia fusese lovit și proiectat pe sol, salvarea lui necotestînd internarea imediată în spital. Ceea ce s-a și făcut de urgență, paralel cu desfășurarea cercetărilor pentru aflarea făptașului. In scurt timp, acesta a fost identificat în persoana lui Neacșu Ștefan, din localitate, care, fără a poseda permis de conducere, a plecat pe șosea cu motoreta, provocind accidentul relatat mai înainte. Comiterea accidentului și părăsirea locului faptei cu scopul de a nu fi identificat, precum și conducerea motovehiculului fără permis au determinat trimiterea lui Neacșu Ștefan în judecată, urmînd a-și primi pedeapsa meritată. IO In atenția căruțașilor Neglijind respectarea unei obligații legale, anume aceea de a avea la căruțe „ochi de pisică“ și felinar pe timpul nopții, mulți căruțași circulă după ce s-a lăsat întunericul complet neasigurați, fiind oricînd expuși la a comite accidente sau a fi accidentați î— cazuri din păcate destul de frecvente. Intrucît pentru asemenea neglijențe se prevăd sancțiuni, căruțașii surprinși fără lumină pe timpul nopții sînt buni... de plată. Căruțașul Talaban Oprea din Dăbuleni a plătit o asemenea neglijență cu o amendă de 150 lei, sancțiune la care se expun toți căruțașii care pleacă pe drumurile publice, fără a respecta obligațiile legale prevăzute pentru timp de noapte. Prioritate pentru pietoni Pe Calea Severinului din Craiova, Ionescu Constanța a fost grav accidentată de un autobuz al I.T.C. condus de șoferul Văduva Nicolae. Șoferul se face vinovat în întregime de comiterea accidentului, deoarece nu a acordat prioritate pietoanei angajată în traversare, regulamentar, pe marpletoni, pajul pentru Celui în cauză , s-a întocmit dosar de cercetare penală. Aviz acelor conducători auto care tratează cu ușurință obligația legală ce o au, de a acorda prioritate pietonilor angajați în traversare. Rubrică redactată de CORNEL CONSTANTINESCU Mica publicitate Intelectual singur,caut cameră mobilată bloc. Telefon 15133, după-amiaza, loco. (26) Caut femeie la copil, de preferință pensionară. Adresați Calea Severinului, bloc 12, apartamentul 13. Dobrescu E., loco. (25) Pierdut legitimație serviciu, U.R.A. 8, pe numele DINU OPREA. Se declară nulă. (17) Pierdut legitimație serviciu I.S.C.M. Craiova nr. 91916, pe numele GHEORGHE MARIN. Se declară nulă. (18) Autobaza 1 Craiova angajează șoferi pentru S.R. 1158 tone pentru curse interurbane I — 1971 >