Inainte, mai 1972 (Anul 29, nr. 8445-8469)

1972-05-16 / nr. 8456

ANUL XXVIII NR. 8456 MARȚI 16 MAI 1972 4 PAGINI 30 BANI Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Turnu Severin Plecarea din Capitală " Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al loiului Permanent al C.C. PreziP. C. R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Voitec cu soțiile, Iosif Ștefan Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bukumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-și drumul, spre Turnu Severin. (Agerpres) Adunare Ora 13,30. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin, pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta și de sărbătorirea a nouă decenii de existență a Uzinei de vagoane din Turnu Severin. In sală sunt prezenți membrii comitetelor județean Mehedinți ai P.C.R. și municipal Turnu Severin al P.C.R., deputații consiliilor populare județean și municipal, muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii sărbătorite, din celelalte unități economice din localitate, intelectuali, activiști de partid și de stat, alți cetățeni ai municipiului. Se află, de asemenea, primii secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. Sosirea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat la festivă adunarea jubiliară este întîmpinată cu aplauze prelungite, cu urale. Minute în șir, cei prezenți scandează „Ceaușescu- P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“. In prezidiul adunării iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer și Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu- Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei, precum și Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai uzinei de vagoane sărbătorite, reprezentanți ai oamenilor muncii din municipiu și județ. Luînd cuvîntul, tovarășul Traian Dudaș a salutat prezența înalților oaspeți la manifestările prilejuite de sărbătorirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta, străveche așezare daco-romană, cu puternice rezonanțe în istoria milenară a poporului nostru, și de sărbătorirea a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane din Turnu Severin, mare unitate a industriei mehedințene, cu bogate tradiții în lupta revoluționară a proletariatului, cunoscută pe ansamblul economiei naționale prin produsele sale de nivel tehnic și calitativ ridicat. în aplauzele asistenței, vorbitorul a declarat apoi deschisă adunarea festivă consacrată sărbătoririi a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta-Turnu Severin și a 90 de ani de la înființarea Uzinei de vagoane. Acest moment a fost marcat de solemnitatea înmînării unor înalte distincții. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înminat înaltele distincții. Tovarășul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, a dat citire Decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care Turnu Severin, oraș cu glorioase tradiții istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. dată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de mașini a țării — Uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin și, împreună cu ei, reprezentanți ai altor localități din județul Mehedinți, au avut bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au venit la acest jubileu tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu- Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei. Conducătorii de partid și de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10,00 elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulțimii. In întîmpinarea conducătorilor de partid și de stat au venit tovarășii Traian Dudaș, primsecretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., pre (Continuare în pag. a III-a) 8ilholm Munk ncLj -5 KA * OVA Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, orale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri: pentru muncitorii Turnu Severin : împlinirea din 1850 de ani de la prima atesatare documentară a municipiului Turnu Severin — antica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu acest prilej, doresc să felicit, în mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sunt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întîmpinau sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie, cît și în agricultură, în activitatea politicoeducativă; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5 500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme ; descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2 000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vă mîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România, (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de a înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența de 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale , se scandează „Ceaușescu- P.C.R.“). Inmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și Viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul ! (Aplauze puternice, orale! se scandează : „Ceaușescu și poporul“). de Alături de glorioasele tradiții luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt și purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare. încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și viață mai bună. Aici, la Turnu - Severin, în anii 1918—1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de aici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străi (Continuare în pag. a III-a) (Continuare în pag. a II-a) de 9 vagoane Cuvîntarea tovarășului Porțile'de Fier NICOLAE CEAUȘESCU Pe aeroportul din Craiova i \ Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. Incepind cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate și progres social, participării la acțiunile conduse de Partidul Comunist Român în anii ilegalității, la insurecția armată și la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului și statului de construire și dezvoltare a societății socialiste în patria noastră, cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii" clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuția deosebită adusă la industrializarea socialistă și participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. Se conferă „Ordinul Muncii" clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. Pentru rezultatele remarcabile obținute în muncă și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul" tovarășilor , Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuș mecanic, maistru la Uzina de vagoane, Gheorghe A. Zaharia — lăcătuș construcții metalice. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU " • STAȚII DE EMISIERECEPȚIE Incepind cu noua campanie de recoltare a mazărei, la Fabrica de conserve Calafat se vor folosi stații fără fir de emisie-recepție. In felul acesta, pe o rază de 40 km, se va ține legătura cu cele patru stații de batozare a mazărei, impulsionindu-se livrarea materiei prime către fabrică. După cum ne-a informat ing. Păun Nicolae, directorul fabricii, se preconizează folosirea stațiilor de emisie-recepție în fermele care au ponderea cea mai mare de producție marfă necesară procesului de fabricație a legumelor și fructelor. • LOCAL NOU DE ȘCOALA In vederea asigurării unor spații corespunzătoare pentru desfășurarea activităților școlare, în comuna Amărăștii de Jos au început, recent, lucrările de construcție a unui local destinat școlii de 10 ani, care cuprinde 10 săli de clasă și laboratoare. La construcția acestui obiectiv, participă și cetățenii comunei. Prin acțiuni voluntar-patriotice cu toții se străduiesc ca noua școală să fie dată în folosință în toamna anului viitor. - - - la un nou lot de freze pentru prășit în legumicultură Foto : FI. Roșoga Plenara extraordinară a Comitetului județean Dolj al P.C.R. Ieri, a avut loc plenara extraordinară a Comitetului județean Dolj al P.C.R. La lucrări au participat membri și membri supleanți ai Comitetului județean de partid, membrii comisiei județene de revizie, secretarii comitetelor municipal, orășenești și comunale de partid, aparatul Comitetului județean de partid, membrii comisiei pentru problemele organizatorice, ale activității și vieții interne de partid, activiști obștești. La ordinea de zi plenara a avut următoarele : Convocarea conferinței extraordinare a organizației județene de partid în vederea Conferinței Naționale a P.C.R., care va avea loc, în a doua jumătate a lunii iulie , aprobarea normelor de reprezentare a comuniștilor la conferință. Plenara a ascultat Hotărîrea Secretariatului C.C. al P.C.R. privind modul de organizare și desfășurare a conferințelor extraordinare ale organizațiilor județene de partid în vederea alegerii delegaților pentru Conferința Națională a P.C.R., convocată în a doua jumătate a lunii iulie, expusă de tovarășul Mihai Burdeșin, secretar al Comitetului județean de partid , propunerile aprobate de Secretariatul C.C. al P.C.R. privind acțiunile ce se vor întreprinde în întîmpinarea Conferinței Naționale a P.C.R., expuse de tovarășul Ion Cetățeanu, secretar al Comitetului județean de partid, și proiectul planului de măsuri al Comitetului județean de partid privind întîmpinarea Conferinței Naționale a partidului, expus de tovarășul Ilie Bădicuț, secretar al Comitetului județean de partid. Plenara a hotărît convocarea conferinței extraordinare a organizației județene de partid pentru data de 24 iunie a.c, iar norma de reprezentare ia conferință să fie de un delegat la 155 de membri de partid. In încheierea lucrărilor plenarei, a luat cuvîntul tovarășul Constantin Băbălău, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului Jean de partid. Vorbitorul fudesubliniat mai întîi semnificaația Conferinței Naționale partidului, ce va avea loc în a iulie curent, eveniment de mare importanță în viața partidului și a țării, care va dezbate o serie de probleme ale dezvoltării calitative a economiei naționale, ale continuării construcției socialiste în patria noastră. A reamintit apoi, în lumina documentelor Conferinței Naționale a partidului din 1967 și ale Congresului al X- lea al P.C.R., principalele sarcini ce trebuie să stea în centrul atenției organelor și organizațiilor de partid, între care : îmbunătățirea necontenită a stilului și metodelor de conducere în toate compartimentele, îndeplinirea exemplară a planului de stat la toți indicatorii și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă, folosirea deplină a capacităților de producție, a timpului de lucru, a materialelor și forței de muncă, executarea la un nivel corespunzător a lucrărilor din agricultură și zootehnie, precum și traducerea în fapt a programului de educație comunistă adoptat de plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971, în încheiere, tovarășul Constantin Băbălău și-a exprimat convingerea că organele și organizațiile de partid, de masă și obștești, comuniștii și toți ceilalți oameni ai muncii din industrie și agricultură, de pe șantierele de construcții, din instituțiile de învățămînt și cultură ale județului, vor face totul pentru a întîmpina Conferința Națională a P.C.R. cu realizări tot mai mari în toate domeniile de activitate. Li Sărbătoarea boierei Duminică, priveliștea copleșitoare a rezervației de bujori sălbatici de lingă Plenița a constituit, confirmînd buna tradiție a anilor trecuți, un punct de atracție pentru deosebit cîteva mii de cetățeni, îndrăgostiți de sărbători campestre. Intîmpinați sărbătorește de către artiști amatori din județul nostru, și-au semnat prezența distinsă, la această autentică sărbătoare a primăverii și a poeziei, membri ai biroului Comitetului județean de partid, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Intr-o atmosferă de nic entuziasm tineresc, puterîn care exploziile florale au primit cu emoție îmbrățișarea caldă a cîntecului și portului nostru popular, cei prezenți au trăit minunate clipe de bucurie nemărginită în mijlocul naturii, pregătită să-i întîmpine cum se cuvine. Sub soarele lui mai, roșul aprins al florilor care dau strălucire acestui încîntător colț de țară, cîntecul și jocul popular, oferit cu dărnicie de talentații tiști amatori din județ, ara răsunat pînă departe, împînzind poienile odihnitoare sub albastrul imaculat cerului. Aproape 20 de foralmații și sute de soliști au concurat aici, lîngă Plenița, splendoarea naturii prezentă din belșug în acest încîntător peisaj. Formațiile de dansuri ale sindicatului C.F.R. Craiova, Casei de cultură din Calafat, Liceului pedagogic, renumita echipă de dansuri a Uzinei „Electroputere“, precum și formațiile artistice ale căminelor culturale din comunele Orodel, Plenița, Moțăței, călușarii din Terpezița și Vîrvor, cunoscutele tarafuri din Cetate, Săliște, Sălcuța și Plenița, orchestrele de muzică populară ale Casei de cultură din Calafat au prilejuit un mic spectacol în care autenfrumusețea inestimabilă a folclorului nostru s-a conjugat cu măiestria tatină a talentaților interpremesageri ai cîntecului și jocului oltenesc. N-au lipsit tradiționalele hore, încinse firesc în poienile pline de lumină și răcoare, vestite hore de pe aceste meleaguri de cîntec la care și-au adus prinosul de dăruire tot atît de vestitele fanfare ale căminului cultural din Gonyob- jiytehedinți și Verbița. In bujori de la Pleijiți, și-a revărsat, din beliiug, cîntecul, jocul, buna dispoziție și zîmbetul omului înfrățit cu natura în orizontul deschis împlinirilor. A fost cîntecul muncii înflăcărate, jocul vieții trăite ardent, zîmbetul satisfăcut al împlinirii. O minunată sărbătoare a muncii pe care o putem așeza, cu un gest emoționant și legitimă mîndrie, alături de marile tradiții ale Doljului. GH. POPESCU