Inainte, iulie 1982 (Anul 39, nr. 11591-11617)

1982-07-14 / nr. 11602

I ANUL XXXVIII NR 116021 MIERCURI 14 IULIE 1082 4 PAGINI 50 BANI Fiecare zi din această săptămînă zi record la recoltat! JURNAL DE CAMPANIE • JURNAL DE CAMPANIE • JURNAL DE CAMPANIE SITUAȚIA recoltării grîtllui și insămînțării culturilor duble (în procente) în întreprinderile agricole de stat din județul nostru Ordinea realizării I.A.S., Recoltat gria »/» Insămînțat culturi duble •/•Numele directorului 1. Sadova 100 21 Dobrescu Ion 2. Giubega 77 7 Gheonea Constantin 3. Segarcea 75 9 Matei Dumitru 4. Dunăreni 65 17 Ispas Radu 5. Leu 64 33 Banu Dumitru 6. Băilești 60 30 Fieroiu Aurelian 7. Robănești 60 9 Triculete Alexandru 8. Moțăței 57 33 Catană Parie 9, Brabova 55 4 Bucică Vasile 10, S.D.E. Craiova 53 100 Stancu Voicu 11 Breasta 52 35 Mateescu Pantelimon 12, Craiova 36 9 Drághici Ion 13, Goești 26 11 Enache Gheorghe 14. Dăbuleni 26 7 Flueraș Gheorghe TOTAL TRUST S.A.S. 58 15 Ioana Iulian 0 cerință primordială a momentului pe ogoarele județului: Lichidarea grabnică a decalajului dintre recoltare și insămînțarea culturilor duble! Organizarea lucrului în flux tehnologic continuu este de neconceput iară asigurarea executării concomitente a recoltării, eliberării, pregătirii terenului și însămînțării culturilor duble. In presa centrală însă, județul nostru a fost criticat în repetate rînduri pentru vitezele necorespunzătoare înregistrate la eliberarea și pregătirea terenului și, mai ales, la însămînțarea culturilor duble. Principala cauză a acestei rămîneri în urmă se datorește faptului că, nerespectindu-se cerințele impuse de organizarea lucrului în flux continuu, în numeroase unități nu s-a acționat pe un front larg pentru folosirea la întreaga capacitate, a preselor de balotaj, MAC-urilor, PAC-urilor, atelajelor existente pe teritoriul localităților, tractoarelor care lucrează în a agregat cu pluguri, discuri și semănători. Și totuși, acolo unde s-au respectat, cit de cit, cerințele organizării lucrului în flux continuu, decalajul între recoltat și însămînțarea culturilor duble nu este chiar atît de mare. Bunăoară, în Consiliul unic agroindustrial Plenița, suprafața recoltată era la 13 iulie de 3 810 ha, cea eliberată de 2 270 ha, cea arată de 1520 ha, cea pregătită de 1313 ha, iar cea însămînțată cu culturi duble de 1260 ha din 3 995 ha cît prevede programul. O situație întrucîtva acceptabilă se întîlnește și în Consiliul unic agroindustrial Filiași. Unitățile din acest consiliu, deși nu se află în perimetru irigat, au reușit să însămînțeze cu culturi duble 1052 din cele 2 635 ha programate. Stare de lucruri îngrijorătoare Este cu totul de neînțeles de ce în consilii unice agroindustriale aflate în perimetre irigate — deci acolo unde culturile duble pot da rezultate maxime — nu s-a avut în vedere, așa cum au fost date indicațiile, ca paralel cu recoltatul să se execute în ritm susținut eliberarea și pregătirea terenului și, prin urmare, însămînțarea culturilor duble. O stare de lucruri de-a dreptul îngrijorătoare se intilnește, din acest punct de vedere, în consiliile unice agroindustriale Bîrca, Poiana AURELIRIGIOU (Continuare în pag. a II-a) Tractoare peste plan Lună de lună, colectivele de munca din cadrul întreprinderii de tractoare și mașini agricole din Craiova au depus eforturi deosebite pentru încheierea cu bune rezultate a sarcinilor economice pentru perioada care a trecut din acest an. Ca urmare, numai în cursul lunii trecute au obținut o producție marfă industrială suplimentară în valoare de peste opt milioane lei, fapt ce a determinat nu numai recuperarea restanțelor înregistrate în trimestrul I, dar și depășirea sarcinilor de plan la zi. Producția fizică suplimentară realizată pînă în prezent se concretizează, printre altele, în 87 tractoare de 45 CP și 35 tractoare de 180 CP. Aceasta a permis harnicului colectiv să-și îndeplinească și o bună parte din angajamentele asumate in întrecerea socialistă pe anul în curs. In prezent, în atelierele și secțiile unității amintite activitatea se desfășoară într-un ritm înalt, în vederea consolidării succeselor de pînă acum. în cuprins: Moment aniversar : Patru secole de la tipărirea „Paliei de la Orăștie" I Făclieri ai spiritului revoluționar : Tineretul doljean în noua cadență a muncii patriotice U Reper cetățenesc țg$ De la miliție // De peste hotare. arc m la somaml AL IX-LEA AL fcO, LA SJĂRÎIE îmmm Mtanyommaz w&i Citadelă a Industriei noi în inima cîmpiei doljene Se împlinesc, anul acesta, zece ani de cînd la Băilești au fost date în funcțiune primele capacități ale întreprinderii de celule electrice prefabricate Băilești, unitate ce a întregit profilul electrotehnic al Doljului, ocupînd treptat un loc tot mai important în cadrul Centralei industriale de mașini și aparataje electrice Craiova, alături de citadela industriei electrotehnice românești — întreprinderea „Electroputere“ Craiova — și, la fel, de tinăra prindere întreee transformatoare și motoare electrice construită la Filiași, încă din primele zile de activitate, tînărul colectiv de aici s-a angajat cu forțe sporite în realizarea principalilor indicatori de plan și, deși fără experiență, a reușit să înscrie în nomenclatoarele de fabricație sortimente tot mai complexe, multe dintre acestea solicitate de beneficiari de peste hotare, de la care nu rare au fost și sunt felicitările pentru înalta calitate a execuției și performanțele tehnico-economice atinse la produsele livrate la export. Au crescut, intr-o dinamică continuu ascendentă, producția fizică și indicatorii valorici ai planului economic — producția marfă, producția netă, productivitatea muncii s-au situat constant peste cotele stabilite și au fost îndeplinite sarcinile revenite la cheltuieli și beneficii, ceea ce s-a reflectat și se reflectă într-o eficiență ridicată a producției și muncii. Apelînd la evidențele statistice desprindem, bunăoară, faptul că de la 1314 celule electrice (în echivalent), realizate în primul an de activitate, s-a ajuns în prezent la 14 000 de celule. A crescut la peste o jumătate de miliard de lei producția globală, iar numărul locurilor de muncă este, în cel de-al doilea an al cincinalului calității și eficienței, de aproape patru ori mai mare comparativ cu cel din 1972, dinamici asemănătoare înregistrîndu-se la producția marfă, producția netă, la productivitate și beneficii, la alți indicatori. Construită în anii ce au urmat istoricului Congres al IX-lea al partidului — în epoca plină de împliniri în toate domeniile vieții economico-sociale, „Epoca Ceaușescu“, cum este apreciată atît în țară cît și peste hotare, perioada de cînd la conducerea partidului și a statului se află cel mai iubit fiu al națiunii, personalitate politică proeminentă ce și-a dedicat și își dedică întreaga activitate progresului și bunăstării patriei și poporului, situării României socialiste în rîndul țărilor cu dezvoltare economică medie, construirii socialismului și comunis MARIN COANDA (Continuare în pag. a IX-a) Intreprinderea de transformatoare și motoare electrice Filiași. In atelierul de bobina) se acordă o atenție deosebită calității lucrărilor. Foto : Dan Stănescu CRAIOVA. Pentru ca apa potabilă să nu mai fie problema ...estivală nr. 1 Acțiunile municipalității trebuie dublate de receptivitatea ___ tuturor factorilor direct implicați (I) . Amplificate de-a lungul anilor, „sursele“ actualei situații se constituie într-un... alai aproape incredibil. I Selilă — dar nu cel din basmul despre Harap Alb... H In timp ce directorul Emanoil Hîrza ...bîjbîie, secretarul comitetului de partid de la E.G.C., Ion Dorobanțu, ne declară zîmbind : „De apă ne aducem aminte numai cînd e secetă“. Sacagiii au dispărut. S-a înființat, însă, cursa specială (de cisterne cu apă) între Depoul de locomotive și stația C.F. Sălcuța. Obiectiv: spălarea vagoanelor . Și, totuși, situația apei potabile la Craiova poate fi ameliorată — acesta este adevărul în care crede municipalitatea. Se impune ca acțiunile sale ferme să fie susținute de toți factorii direct implicați. ANCHETA ZIARULUI Este inutil să le ...povestești craiovenilor despre condițiile în care le e asigurată apa potabilă. Cei mai mulți dintre ei au aflat-o pe cont propriu. Numeroși sunt cetățeni care se întreabă și ne întreabă, prin intermediul scrisorilor sau telefoanelor) cum se explică actuala stare de lucruri și, mai ales, ce se întreprinde pentru ameliorarea situației. Cele două întrebări, care revin ca într-un obsedant stop-cadru reluat la infinit, ne-au determinat să efectuăm o minuțioasă anchetă în cursul căreia am intrat în posesia a extrem de multe amănunte, din a căror „cohortă“ vom selecta numai pe cele considerate deosebit de semnificative. Considerăm oportun să „punctăm“, mai întîi, principalele repere ale situației actuale. Pentru satisfacerea nevoilor de apă potabilă, Craiova dispune de surse ce-i permit un consum zilnic de 178 000 mc. Dacă această cantitate de apă ara DAN LUPESCU (Continuare in pag a 11-a) iii Valențe ale creativității tehnice Cu cîtva timp în urmă, la întreprinderea craioveană „Electroputere“, renumită citadelă a electrotehnicii românești, a fost conceput și elaborat, cu succes, procedeul de izolare a bobinelor primare toatele de de la transformamedie tensiune turnate în rășini. Prin elaborarea acestui procedeu de mare eficiență, la care inginerii Vasile Scarlat, Petre Săbăilă și Nicolae Pădureanu, specialiști de frunte în unitatea amintită, și-au adus contribuție hotărîtoare, importurile de piese au fost reduse cu peste 140 000 lei, iar rebuturile, la aparatura electrică, cu circa 388 000 lei. In același timp, a fost evitată investirea a peste 14 milioane lei pentru construirea unei stații speciale de impregnare, stație cu ajutorul căreia se preconiza înlăturarea corodării aparaturii electrotehnice și, pe această cale, eliminarea rebuturilor în producție. Ec. I. DUGAEȘESCU coresp.