Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1509-1583)

1973-01-04 / nr. 1509

PRIMELE ZILE ALE NOULUI AN, PRIMELE REZULTATE DE PRESTIGIU Anul bun se cunoaşte din mina clipa 1 ianuarie 1973, ora zero. Furnaliştii vlăhiţeni au pornit asaltul pentru înfăptuirea sarcinilor de plan ce le revin în noul an. In timp ce în jurul meselor îmbelşugate, în clinchetul paharelor pline cu rubiniul vinului de viaţă lungă, oamenii petreceau şi-şi adresau tradiţionalele urări de fericire şi belşug cu ocazia Anului Nou, la Vlăhiţa se elaborau primele şarje de fontă specială — plan 1973 — umplînd uriaşe cupe cu metal fluid, în ploaia milioanelor de scîntei, macrocopii ale artificiilor ce scînteiau printre crengile pomilor de iarnă. în prima zi a anului s-a înregistrat primul succes : planul zilei a fost realizat în proporţie de 100,1 la sută. Pare puţin, dar acel 0,1 la sută obţinut peste plan înseamnă tone de fontă în plus pentru economia naţională. A doua zi rezultatele au fost cu mult mai bune: planul zilei a fost îndeplinit în proporţie de 106 la sută. Alte tone de fontă realizate suplimentar. Ele atestă hotărîrea jurnaliştilor vlăhiţeni de a ridica la noi cote înfăptuirile din anul recent încheiat, cînd au dat patriei mai mult de 2.000 tone de fontă peste prevederile planului. Ca şi în lunile trecute, în primele zile ale noului an în fruntea celor ce au obţinut cele mai mari succese s-a situat echipa condusă de maistrul Fülöp Ioan .„E firesc ca noi comuniştii să fim mereu în frunte, să dăm exemplu tuturor celorlalţi muncitori“ — obişnueşte el să spună), jurnaliştii Filter Dionisie şi Ferencz Albert. „Ziua bună se cunoaşte de dimineaţă !“ spune înţelepciunea populară. Parafrazând, putem spune că şi la Vlăhiţa anul bun se cunoaşte din primele lui zile. Şi primele zile au fost într-adevăr bune, aşa cum le-au făcut jurnaliştii ! IN NOAPTEA DE LA CONFLUENŢA ANILOR, BRIGADA DE REPORTERI A CONSEMNAT ASPECTE DE LA fleaelionul veseliei şi belşugului In clinchetele paharelor E noapte în oraş. Aerul cristalin şi rece vibrează de muzici, rîsete şi pocnetul zecilor de petarde. E noaptea împlinirii anului 1972, noaptea naşterii anului 1973, noaptea de Revelion! Prilej de bogate recapitulări, de mărturisire a bucuriilor şi noilor speranţe, Revelionul a adunat, în jurul meselor încărcate de bunătăţi, mulţi locuitori ai oraşului reşedinţă a judeţului Harghita. Tinerii şi-au dat intilnire in sala mică a casei orăşeneşti de cultură fi, intr-o atmosferă plină de veselie şi exuberantă, ,ai in impinat noul an cu cupe pline — nu numai de lampanie — ei şi de avintate vise, proaspete şi îndrăzneţe ca însăşi tinereţea lor. Pop Ioan, activist al Comitetului orăşenesc al U.T.C. ne spune: „ „Am căutat, in primul rînd, ca cei prezenţi aici, să găsească o atmosferă cît mai plăcută, mai tinerească...“ şi intr-adevăr printre belşugul de aperitive, fripturi şi sarmale, udate cu vin excelent, momentele vesele prezentate de artiştii amatori ai casei orăşeneşti de cultură, cîntecele soliştilor Eva Popovici, Hompoth Petru şi Fazakas Ştefan, acompaniaţi de formaţia „Saepya au creat şi menţinut veselia. „Tinerii de la Filatura de lină pieptănată, U.M.T.F., I.I.M.L.C., muncitori şi intelectuali, români şi maghiari, au păşit în anul 1973, înfrăţiţi în gînd şi năzuinţi. Am avut de realizat mari sarcini în 1972. Sintem hotăriţi ca şi sarcinile ce ne revin în 1973, să le realizăm cu succes !“. Sintetiza in citeva cuvinte, crezul tuturor celor prezenţi, Tanko Alexandru, strungar la U.M.T.F. I-am părăsit cu greu pe tineri, dar aveam de vizitat revelioanele organizate in lacto barul „Corso“, restaurantul şi crama „Harghita“, la complexul „Bradul". Peste tot veselia era in toi. Un glumeţ afirma : E atît de bine că nu ne mai dăm duşi pînă la anul !! Şi intr-adevăr, petrecerea a ţinut pină tirziu dimineaţa ! La complexul ' „Bra(Continuare în pag. a 2-a) Revelion la sala telegrafului din Miercurea-Ciuc Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Anul VI, nr. 1509 JOI 4 Ianuarie 1973 4 pagini 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEJEAN HARGHITA AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Peste prevederile de plan . Ieri, în prima zi de lucru a anului 1973, colectivul de muncă al Filaturii de lină pieptănată din Miercurea-Ciuc a şi obţinut primele succese de prestigiu. La secţia de răsucit şi scutuit, condusă de maistrul Ioan Cîndea şi de ajutorul de maistru Sillo Dominic, lucrătorii din schimbul A au realizat peste prevederile planului pe schimb 302 kg fire răsucite şi 245 kg fire sculuite. La aceste realizări au contribuit în mod deosebit sculuitoarele Şorban Elisabeta şi Melania Goşu, precum şi muncitoarele Szöcs Olga şi Salamon Irina. Au livrat 4.500 litri lapte . Agenda preocupării lucrătorilor de la ferma zootehnică a C.A.P. Tuşnad, pentru sporirea producţiilor animaliere consemnează in primele trei zile ale noului an livrarea către fondul centralizat al statului a peste 4.500 litri lapte. Sarcini îndeplinite integral • Hotăriţi să traducă în fapt chemarea partidului de realizare a cincinalului înainte de termen şi înţelegind importanţa anului 1973, hotărîtor pentru acest obiectiv, conducerea întreprinderii „Tehnoutilaj“ din Odorheiu Secuiesc şi-a luat din timp măsuri organizatorice deosibite. Ca urmare, încă din prima zi de muncă a acestui an, colectivul de muncă al . trephiv.. iii şi.a îndeplinit planul de producţie la toţi indicatorii în proporţie de sută la sută. Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste cîteva minute vom încheia anul 1972 cu conştiinţa că am parcurs o nouă şi importantă etapă pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România. Şi in acest an, oamenii muncii au obţinut succese de seamă în toate domeniile de activitate. In industrie planul producţiei a fost depăşit, iar in agricultură am obţinut cea mai mare producţie din istoria ţării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte învăţămintul, ştiinţa, arta, cultura, s-a îmbunătăţit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizaţie al întregii noastre naţiuni socialiste. In acest an, Conferinţa Naţională a partidului a luat hotăriri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico sociale a întregii ţări, iar Marea Adunare Naţională a adoptat o serie de legi menite să perfecţioneze în continuare relaţiile de producţie, organizarea societăţii noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea Republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluţionară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate naţională şi socială, pentru progres şi o viaţă mai bună. Apreciid abnegaţia şi entuziasmul oamenilor muncii i-a obineeu tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieţii noastre noi — clasei muncitoare, ţărănimii, intelecuarităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor liber şi stăpin pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt în industrie şi agricultură, ridicarea calităţii şi eficienţei întregii activită i economice, în vederea sporirii avuţiei naţionale şi creşterii bunăstării întregului popor stă în puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiţii planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetăţean la locul său de muncă îşi va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioţi, succese cit mai mari în activitatea consacrată prosperităţii patriei, traducerii în viaţă a măreulu program elaborat de Congresul al XIea I partidului Dragi tovarăşi, In anul care a trecut, România a desfăşuat o amplă activitate internaţională în slujba destinderii, păcii şi colaborării. S-au întărit şi dezvoltat relaţiile noastre de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte ţări, în spiritul coexistenţei paşnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeţei politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului şi statului nostru cu privire la evoluţia vieţii internaţionale. Deşi pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se menţin surse de conflict şi încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinţei popoarelor de a trăi în pace şi în bună înţelegere. Forţele înaintate de pretutindeni acţionează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societăţii, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune şi dominaţie, de forţă şi ameninţare cu forţa, pentru promovarea în relaţiile interstatale a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii depline în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese in dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viaţa internaţională, să ducă la soluţionarea, în spiritul păcii, a noi şi noi probleme care confruntă omenirea, să fie anul ţinerii conferinţei europe pentru senilitate, anului nou şi importan, pas înainte pe calea conlucrării rodnice între naţiuni, împreună cu „le popoarele iubitoare de pace, dorim ca oul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam şi in întreaga Indochină, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securităţii şi destinderii iternaţionale. ■ România intră în noul an, hotărîtă să şi aducă contribuţia activă la normalizarea climatului internaţional, la instaurarea păcii şi securităţii în lume. Considerăm că, acţionînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coşmarul războaielor, a unei lumi în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, bucurîndu-se nestingherit de roadele muncii sale, de cuceririle civilizaţiei umane. Stimaţi tovarăşi, Fie ca anul 1973 să aducă poporului român ci şi însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării şi fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace şi colaborare înaintea ultimelor bătăi de prolog , din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetăţeni ai României socialiste — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — cele mai calde urări de sănătate şi viaţă lungă, un an nou fericit, satisfacţii şi bucurii depline, realizarea tuturor dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine! La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prieteni! PAG. A 3 A 1973 — anul mobilizării plenare a tuturor eforturilor noastre, anul hotărîtor al cincinalului calităţii mm PETRE Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat, Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România anunţă cu profundă durere încetarea din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, în ziua de 2 ianuarie 1973, a tovarăşului Petre Borilă, vechi militant al mişcării muncitoreşti revoluţionare, activist de frunte al partidului şi statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea şi înflorirea patriei, COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA CONSILIUL DE MINISTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA