Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1978 (Anul 11, nr. 2677-2754)

1978-07-01 / nr. 2677

I PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VA HARGHITEI Organ al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Anul XI., nr. 2677 4 pagini, 30 bani Simbătă, 1 iulie 1974 Un imperativ al activităţii în agricultură In pofida vremii neprielnice, lucrările de întreţinere a culturilor şi de recoltare a furajelor trebuie să continue cu toată intensitatea Situaţia atmosferică din ultimele zile, ploile intermitente ce s-au semnalat pe întreg cuprinsul judeţului, constituie adevărate impedimente în calea desfăşurării in condiţii optime a lucrărilor ce se impun cu acuitate in agricultură. Ţinînd seama că şi în zilele următoare — după cum preconizează pronosticurile meteorologilor —, se aşteaptă o vreme asemănătoare celei de acum, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole de producţie, comandamentele comunale, toţi factorii de răspundere, întreaga masă de cooperatori trebuie să-şi îndrepte atenţia spre folosirea fiecărei clipe bune de lucru pentru a face ca recolta din acest an să nu aibă nimic de suferit, ca silozurile şi hambarele toamnei să fie pline ca de obicei. Grija pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere a culturilor pe toate parcelele este cu atît mai necesară, cu cit, la ora actuală, aşa cum arată situaţia operativă întocmită la Direcţia generală pentru agricultura şi industrie alimentară, la multe dintre lucrările de actualitate se înregistrează rămîneri in urmă. (Continuare in pag. a 3-a) Ion OPROIU La I.M.P.F. Odorheiu Secuiesc tehnica avansată şi înalta pregătire profesională - garanţie a calităţii produselor. Ne-am interesat pentru dumneavoastră Servicii multiple, competente şi convenabile de întreţinere a locuinţelor Repararea şi întreţinerea interioarelor apartamentelor, conform legii, revin locatarilor. Fireşte, lucrările respective necesită calificare şi se execută, de regulă, vara, în legătură cu posibilităţile de a beneficia de serviciile unor specialişti care să efectueze lucrările de reparaţii şi întreţinere curentă a apartamentelor, am discutat cu tovarăşul Páll Péter, director-adjunct al întreprinderii judeţene de gospodărie comunală şi locativă Harghita, iată ce ne-a precizat dineu! : — întreprinderea noastră, prin intermediul exploatărilor de gospodărie comunală şi locativă din oraşele judeţului, asigură o gamă largă de servicii specifice. Astfel, pe lingă reviziile periodice, urmate de intervenţii operative pe care le facem de oficiu, la cererea locatarilor revizuim şi reparăm sistemele de încălzire, precum şi celelalte instalaţii cu care sunt prevăzute apartamentele. Pentru a beneficia de serviciile respective, se depune de către locatar o cerere la asociaţia locatarilor de care aparţine, iar plata se face tot pe această cale. Pentru zugrăveli, reparaţii sau montare de sobe de teracotă, de parchete, raşchetat parchete, vopsirea lemnăriei, repararea altor pardoseli etc. comenzile se depun la E.G.C.L.-urile din zonă şi, in funcţie de natura lucrărilor, după caz, plata se face tot acolo. Mă refer la faptul că sunt anumite lucrări interioare, în cazul apartamentelor proprietate de stat, al căror cost cade în obligația I.J.G.C.L., în calitate de proprietar. Este vorba de cură(CunUmiare la pag. a 3-a) Horea MOLDOVAN ■ La Odorheiu Secuiesc au început lucrările de renovare a băii centrale, in cadrul acestei lucrări se va amenaja şi un bazin acoperit, cu dimensiunea de 5X35 m. ■ In primele şase luni ale acestui an, cetăţenii comunei Subcetate au efectuat, prin muncă patriotică, lucrări edilitar-gospodărești in valoare de 350.000 lei, mai mult de jumătate din valoarea totală prevăzută pe întregul an. INFORMAŢII ■ S-au terminat lucrările de renovare la patinoarul artificial cfin Miercurea-Ciuc. Deocamdată, accesul publicului este stabilit numai pentru două zile, astfel : sîmbătă de la ora 18 la 20 şi duminică între orele 11—13 şi 18-20. ■ Cooperativa de consum din Oţeni, răspunzind unei cerinţe mai vechi a locuitorilor, a început construirea unui magazin comercial. Lucrările se vor efectua prin muncă patrotică de către cetăţenii comunei şi cu un fond de 56.000 lei alocat acestui obiectiv de către cooperativă. ■ Ieri au fost terminate lucrările de curăţire şi dezinfectare periodică a izvorului de apă minerală de la Şumuleu, incepind, deci, de azi apa acestui izvor poate fi consumată de cetăţeni. ■ Mâne, la ora 8:30, la Băile Jigodin, va avea loc expoziţia canină „Expo canis '78", la care vor fi prezentaţi peste 300 de clini, reprezentind 28 de rase. Pentru public, expoziţia va fi deschisă de la ora 9. Biletele se vind la intrarea în expoziţie. Trecerea la o noua calitate şi în domeniul conducerii şi planificării economicosociale Debutul în semestrul al doilea din acest an are semnificaţii deosebite, dat fiind faptul că, aşa cum s-a stabilit la plenara C.C. al P.C.R. din martie a.c., se trece la aplicarea în practică a măsurilor privind perfecţionarea conducerii economico-sociale, creîndu-se astfel cadrul adecvat pentru ca organele de conducere colectivă, adunările generale ale oamenilor muncii să dispună de mijloacele necesare îndeplinirii în cele mai bune condiţii a rolului lor în conducerea întregii activităţi economico-sociale. Aşa cum s-a mai precizat, prin punerea în concordanţă a cadrului organizatoric democratic cu mecanismul economico-financiar se realizează practic condiţiile pentru ca metodele de planificare şi conducere să deschidă drum larg manifestării neîngrădite, active, a iniţiativei tuturor organelor colective, a maselor largi de oameni ai muncii. Avind în vedere că, in esenţa lor, aceste măsuri pornesc de la principiul îmbinării dirijării unitare, pe baza planului naţional unic, a activităţii de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate cu autonomia economico-financiară a unităţilor administrative şi de producţie, cu principiul autoconducerii muncitoreşti, cu autogestiunea, ele impun necesitatea asigurării conducerii întregii activități economico-sociale atît pe baza principiului centralismului democratic cit şi pe baza principiului autoconducerii. înţelegerea acestui mecanism in profunzimea sa şi înfăptuirea sa practică va conduce la creşterea răspunderii, a puterii de decize şi acţiune a tuturor celor care concură la asigurarea şi dezvoltarea tot mai puternică a proprietăţii de stat, a proprietăţii comune a oamenilor muncii,ca fornă superioară a proprietăţii socialiste, lată de ce trecerea la aplicarea in practică a noilor măsuri presupune răspunderi sporite pentru organele şi organizaţiile de partid din întreprinderile şi unităţile economice ale judeţului nostru, pentru consiliile oamenilor muncii şi adunările generale, de fapt pentru toţi cei ce muncesc şi trăiesc in acest judeţ, cărora le revine răspunderea de a găsi modalităţile prin care să asigure mai buna gospodărire a părţii din proprietatea comună ce le este dată in administrare. Este necesar ca in fiecare intreprindere, la fiecare loc de muncă, să se manifeste şi mai mult grija întregului colectiv de muncă pentru păstrarea şi punerea în valoare, cu rezultate cit mai bune, a potenţialului de care dispune, pentru asigurarea creşterii continue a producţiei, ridicarea nivelului ei tehnic şi calitativ, sporirea productivităţii muncii, reducerea cheltuielilor materiale şi creşterea eficienţei economice — toate acestea urmînd să se reflecte în producţia netă, valoarea nou creată în fiecare unitate, de către fiecare om al muncii. Pe baza principiului autogestiunii economico-financiare, de-acum fiecărei întreprinderi şi unităţi economice ii revine sarcina de a-şi întocmi bugetul propriu de venituri şi cheltuieli, pentru a asigura din activitatea proprie atît mijloacele financiare necesare cit şi creşterea rentabilităţii, a beneficiului, ceea ce implică din partea organismelor de conducere colectivă răspunderi deosebite, cer creşterea exigenţei şi iniţiativei tuturor colectivelor de muncă. în acest context, de altfel, trebuie înţeleasă şi hotărirea de a se pune pe primul plan comensurarea rezultatelor obţinute prin valoarea producţiei nete, respectiv valoarea nou creată, pentru creşterea căreia principalele căi le reprezintă valorificarea superioară a materialelor şi materiilor prime, sporirea continuă a rodniciei muncii. Cu siguranţă căoamenii muncii din judeţul nostru vor acţiona cu toată fermitatea pentru ca prin îmbunătăţirea stilului şi metodelor de muncă in toate domeniile, soluţionind cu competenţă problemele complexe pe care le ridică producţia, deschizînd cale liberă afirmării iniţiativelor creatoare să înfăptuiască măsurile de perfecţionare a conducerii economico-financiare, contribuind astfel la realizarea in viaţă a sarcinilor trasate de Conferinţa Naţională a partidului cu privire la trecerea la o nouă calitate in toate domeniile, inclusiv în conducerea şi planificarea economico-sociala. (Continuare io pag. a 3-a* Cronica lunii iunie Dintre bogatele evenimente politice interne ale lunii ce s-a încheiat, pe prim-plan se situează noile dialoguri deosebit de fructuoase pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele republicii, le-a avut cu oamenii muncii din mai multe judeţe ale patriei şi din diverse domenii de activitate. Este vorba de vizitele de lucru efectuate in judeţele Harghita, Mureş, Sălaj şi Satu Mare, precum şi în unităţi economice şi institute de cercetare şi proiectare din Capitală, înscriindu-se in stilul de muncă dinamic al secretarului general al partidului nostru, toate aceste vizite au constituit prilejuri de analiză la faţa locului a modului cum se înfăptuiesc hotăririle Congresului al XI-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, de stabilire a noi direcţii de acţiune în vederea perfecţionării activităţii în toate domeniile. În acelaşi timp, vizitele de lucru ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu s-au transformat peste tot, în fiecare judeţ, in fiecare localitate, în fiecare unitate, în puternice manifestări ale unităţii oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, in jurul partidului, al conducerii sale, ale hotăririi lor de a da viaţă politicii partidului de dezvoltare şi continuă înflorire a patriei noastre socialiste. Momente de mare însemnătate în viaţa politică a ţării le-au constituit, de asemenea, grandioasa adunare populară din Capitală, consacrată aniversării a 130 de ani de la revoluţia din 1838 şi a 30 de ani de la naţionalizarea principalelor mijloace de producţie, Conferinţa Naţională a Uniunii Artiştilor Plastici şi Consfătuirea pe ţară a oamenilor muncii din comerţul socialist. Participarea secretarului general al partidului nostru la toate aceste manifestări constituie o expresie elocventă a preocupărilor sale multilaterale, a rolului hotărîtor pe care îl are în elaborarea direcţiilor de acţiune in cele mai diferite domenii ale vieţii politice, economice şi sociale a ţării, a grijii pe care o manifestă faţă de întreaga evoluţie a vieţii noastre. Cuvîntările rostite cu aceste prilejuri reprezintă documente de o excepţională însemnătate teoretică şi practică, programe de acţiune clarvăzătoare pentru prezent şi în perspectivă, menite să depun nou şi puternic impuls activităţii constructive a întregului nostru popor. În luna ce a trecut, Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., a ţinut, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, două şedinţe în cadrul cărora a analizat şi adoptat măsuri cu privire la numeroase probleme ale vieţii politice, economice şi sociale a ţării: proiectul de Decret al Consiliului de Stat cu privire la calcularea, elaborarea şi controlul utilizării fondului de retribuire a muncii în industrie ; modificarea legii privind sistematizarea, proiectarea şi realizarea arterelor de circulaţie în localităţile urbane şi rurale ; probleme ale repartizării în producţie a absolvenţilor institutelor de învăţămînt superior; proiectul planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a României pe anii 1979—1980 și a bugetului de stat pe anul 1979 , principalele concluzii ce se desprind din activitatea desfășurată în luna mai în Întreprinderile care au trecut la aplicarea programului de reducere a săptămînii de lucru. De asemenea, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă aprecere vizitelor întreprinse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in unele ţări din Asia, in luna mai, şi în Marea Britanie, in luna iunie, a aprobat pe deplin activitatea desfăşurată de secretarul general al partidului, preşedintele ţării, în decursul acestor vizite şi a exprimat profunda satisfacţie pentru rezultatele deosebit de rodnice ale acestor noi solii de pace şi colaborare, ele corespunzind pe deplin intereselor poporului român, ale dezvoltării relaţiilor de pretenie şi colaborare cu popoarele acestor ţări, în spiritul principiilor