Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1978 (Anul 11, nr. 2677-2754)

1978-09-15 / nr. 2741

Anul XI., nr. 2741 - pag. a 2-a Cuvîntul cititorilor Şi macaraua stă . . . Lucrez ca macaragiu la coloana S.U.T. din Gheorgheni. Vorba vine că lucrez, fiindcă din 21 august mai mult stau, atît eu cit şi ajutorul de macaragiu. Şi stă şi macaraua, deşi ar trebui să funcţioneze, deoarece de lucru este destul. Stă din cauza lipsei unui turboambreiaj. Au mai lipsit şi alte piese, dar mi-am luat „traista-n băţ" cum se spune şi am plecat la o uzină din Ploieşti, făcindu-mi rost de piesele necesare. Dar de turboambreiaj nu am putut face rost. Şi fără acesta nu pot pune in funcţiune instalaţia. La sediul din Braşov al întreprinderii există turboambreiajul respectiv, dar şeful de secţie, Vlad Stelian, refuză să-mi dea comanda pentru a-l aduce, deşi zilnic pleacă maşini la întreprindere şi demult turboambreiajul putea fi adus şi asamblat. Nu-mi convine nici mie şi nici ajutorului să stăm, mai ales că pentru această perioadă, ca şi pentru zilele cît am umblat după piese şi cît timp le-am montat, nu sîntem pontaţi. Adică eu lucrez, mă interesez de piese umblu pe cheltuiala mea după acestea, îmi repar utilajul, şi tocmai cei care ar trebui să se intereseze de funcţionarea integrală a utilajelor pun beţe în roate sau, pur şi simplu, se dezinteresează de bunul mers al treburilor. Petru DUMITRAŞCU, Gheorgheni Deservire cu încetinitorul Vreau să vă aduc la cunoştinţă următoarea situaţie : la data de 6 septembrie 1978, am apelat la serviciile biroului de copiat acte al Cooperativei ,,Deservirea” din Miercurea-Ciuc, vroind o copie după un certificat de naştere. Acolo mi s-a spus să revin la orele 13. Am revenit, dar nici atunci cel ce trebuia să-mi rezolve copia nu era acolo. Mi s-a spus să revin mai tîrziu, dar nici atunci nu l-am aflat aşa că am venit din nou a doua zi la ora 9, cînd am fost iar amînat pînă la prînz. Ce părere aveţi despre un asemenea mod de deservire, ca pentru o simplă calie să umbli pe drum două zile ? Şi, de ce un singur birou de copiat acte într-o reşedinţă de judeţ ? Mihai LEŢ, Miercurea-Ciuc, Aleea Şutu nr. 9 „Viespea" inofensivă din Cristuru Secuiesc Apariţia gazetei de perete satirice, cu titlul „Viespea”, în centrul oraşului Cristuru Secuiesc a fost primită cu mare interes de localnici, mai ales că primele articole, bine ilustrate cu desene şi fotografii, erau de actualitate, satirizînd aspecte şi fenomene negative petrecute în oraş. Din păcate, după acel început bun, nu a mai urmat nimic, astfel că la mijlocul lunii septembrie găsim acolo un articol care informează pe cititorii gazetei despre un eveniment petrecut la data de 21 martie 1978, avînd un desen şters total de razele soarelui din primăvara şi vara acestui an. Noroc cu fotografiile care au rezistat la îndelungata nepăsare a colegiului de redacţie. E regretabil că această gazetă de stradă a ajunsîntr-un hal fără de hal şi cu toate că rău nu face nimănui, nici de folosit nu foloseşte. E clar că, dacă din greşeală, colegiul de redacţie s-ar fi culcat pe un cuib de viespi şi nu pe laurii trecuţi şi vestejiţi acum, n-ar fi putut dormi un somn adine de o jumătate de an ! Poate cete sesizate aici îi va ... inteca puţin, scoţîndu-i din amorţeala lubenală care i-a cuprins. V STĂNESCU, str. Orbán Balázs, Cristuru Secuiesc in aşteptarea unui răspuns Dorind să efectuăm unele construcţii, mai mulţi cetăţeni din Bilbor am înaintat actele cerute prin legile in vigoare, consiliului popular comunal. Aceasta încă pe la jumătatea lunii iulie. De atunci ne-am interesat in numeroase rinduri, pentru a vedea dacă cererile noastre au fost aprobate sau nu. De la consiliul popular comunal ni s-a spus că dosarele respective au fost înaintate Secţiei judeţene de arhitectură şi sistematizare, de unde încă nu s-a primit nici un răspuns. Intrucît se apropie anotimpul rece, noi am vrea să efectuăm aceste construcţii, dar neavînd aprobările respective nu putem începe lucrările. Am cere, prin intermediul ziarului, să se rezolve aceste cereri, pentru a şti ce avem de făcut. Vaier STOICA, Bilbor, satul Fundoaia, nr. 388 Curcanul la loc de cinste Aflat cu cîtva timp în urmă la Odorheiu Secuiesc, am luat masa la restaurantul cu autoservire de pe strada Republicii, la intrarea spre autogară, rămînînd plăcut impresionat de varietatea meniurilor puse la dispoziţia consumatorilor şi de curăţenia prezentă pretutindeni. Adică se puteau spune numai lucruri bune, despre această unitate de alimentaţie publică. lată că, zilele trecute, am avut din nou prilejul să trec prin oraşul de pe Tîrnava Mare, iar la orele prînzului am ţinut să iau masa la aceeaşi unitate, care îmi făcuse o bună impresie. Dar localul era de nerecunoscut. Pretutindeni o stare de neglijenţă, pe jos nemăturat, nori de fum ca în cea mai ordinară crişmă, oameni în stare de ebrietate. Deşi, după cite ştim, in asemenea unităţi nu se serveşte băutură decît însoţită de mincare, mulţi clienţi serveau bere fără altă consumaţie. Privind mincărurile servite, surpriza mi-a fost şi mai mare : felul I - ciorbă de curcan, felul II — pilaf cu curcan şi cartofi cu curcan. După cum se vede, aici curcanii sunt la mare preţ, deşi prin gospodăriile oamenilor mai cresc, probabil, şi alte soiuri de păsări şi animale. Ar fi necesară, însă, o mai mare preocupare din partea I.C.S.A.A.P. pentru ca această unitate să-şi recîştige prestigiul de altădată. GERGELY Vilmos, Sfântu Gheorghe, Informaţia HARGHITEI Pe teme de circulaţie Abateri de la normele legale privind folosirea mijloacelor de transport După cum se ştie, există un decret, devenit Legea nr. 6/ 1978, care reglementează modul de folosire a mijloacelor de transport din dotarea întreprinderilor şi instituţiilor, în aşa fel încît acestea să fie utilizate conform destinaţiei şi, bineînţeles, să se încadreze în normele prevăzute pentru un rulaj economicos. Ne-am adresat tovarăşului căpitan Nestor Colban, de la serviciul circulaţie, pentru a vedea modul în care aceste mijloace de transport sunt folosite de conducerile întreprinderilor și conducătorii auto pentru a nu contraveni prevederilor legii amintite. — Tovarășe căpitan, pe baza constatărilor făcute pînă în prezent, care ar fi concluzia privind folosirea acestor bunuri obștești ? — Se poate spune că in general sunt folosite conform destinaţiei Adică există un interes manifest pentru a le întrebuinţa aşa cum trebuie, se poate vorbi de un spirit gospodăresc în întrebuinţarea lor, dar cu unele excepţii. — Dacă vreţi, să ne referim mai ales la aceste excepţii. — Am să prezint cîteva exemple care se încadrează la această categorie a excepţiilor. Astfel, am putea nota numele conducătorului auto Ábrahám Ferenc care, cu autovehiculul 21-HR-1837, aparţinînd U.M.T.C.F., sectorul Odorheiu Secuiesc, a fost găsit circulînd în gol pe distanţa Bozovici (judeţul Caraş- Severin) — Odorheiu Secuiesc. Un caz aparte de folosire a autovehiculului îl prezintă şoferul Katona Ştefan care, cu autovehiculul 31—B—2916, de la lotul din Odorheiu Secuiesc al şantierului de drumuri şi poduri, autovehicul destinat asistenţei tehnice, transporta parceie in data de 9 septembrie, conducătorul auto Kádár Martin, de la I M Bălan, folosea autobasculanta 31-HR—1168 pentru a transporta material lemnos în interes personal, 20 tone, pe o distanţă de 16 km. De reţinut că, deşi respectivul a fost prins în flagrant la orele 22, avea foaia de parcurs necompletată pe ziua respectivă ! La fel, şoferul Doboş Ioan, cu autoutilitara 21-HR-758, de la D.G.A. Harghita, după ce transportase pe casieriţa Márton Judit la Dăneşti, s-a gîndit să facă o plimbare pînă la Bălan, unde a băut ceva, aşa că a fost găsit în stare de ebrietate, în aceeași noapte de 9 septembrie, tractoristul Almási Miklós a luat tractorul 41—HR—970 pentru a se transporta — el fiind în stare de ebrieate avansată — pînă la Tomești ! - Cum sint tratate astfel de cazuri ? - Conform legii amintite, în sensul că actele de constatare sunt trimise Inspectoratului Auto Republican din cadrul Ministerului Transportului şi Telecomunicaţiilor. Şi care este urmarea ? - Autovehiculele sunt puse la dispoziţia Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, care le repun în circuitul economic, dîndu-le celor care știu cu adevărat să le gospodărească. Aici aveți exemple ? - Da. Este cazul celor două basculante, cu nr. 31— HR—348 și 31—HR—468, de la U M.T.C.F., sectorul Odorheiu Secuiesc, folosite în alt scop decît cel pentru care erau destinate. La fel, autoutilitara cu nr. 21—HR—2140, aparținînd I.A.S., si cea cu nr. 21-HR-983, aparținînd I.C.S.M. Toplita. Aviz amatorilor de astfel de plimbări, pentru că s-ar putea întoarce acasă pe jos . . . I. NETE Precizări privind examenul de obţinere a permisului de conducere auto In ultima perioadă se înregistrează tot mai multe accidente de circulaţie soldate cu urmări grave, comise din vina conducătorilor auto recent calificaţi, ca urmare a deficienţelor existente în pregătirea acestora. Deficienţele în pregătire se referă în principal la : neasigurare la schimbarea benzii de circulaţie sau a direcţiei de mers, neadaptarea vitezei în funcţie de condiţiile de drum şi trafic, nepăstrarea unei distanţe de siguranţă faţă de celelalte autovehicule, executarea de depăşiri fără o asigurare temeinică etc. în scopul prevenirii accidentelor rutiere comise de această categorie de participanţi la trafic Inspectoratul general al miliţiei - Direcţia circulaţie a luat măsura ca la examenul de obţinere a permisului de conducere accentul să fie pus pe proba de conducere pe traseu, in condiţii de trafic intens, pentru a permite o apreciere cît mai exactă a cunoştinţelor şi aptitudinilor persoanelor examinate. Examenul la practica conducerii autovehiculelor din categoriile B, C, sau tractor rutier va consta din două probe : — executarea unor manevre de îndemînare în poligon, — conducerea autovehiculelor în condiții de trafic intens. Proba de îndemînare in poligon va cuprinde următoarele manevre : mers continuu printre 5 jaloane, garare stînga în spațiu delimitat, întoarcerea autovehiculului din 3 mişcări într-un spaţiu limitat şi executarea unei parcări laterale cu ieşire din locul destinat pentru aceasta. Timpul afectat pentru executarea acestor manevre este nelimitat. Nu se admit mai mult de 3 repetări la acele manevre care s-au executat greşit. Proba de conducere pe traseu va fi susţinută numai de cei care au reuşit la proba de îndemînare. De-a lungul acestei probe, accentul se va pune pe modul cum cunoaşte şi respectă candidatul regulile de circulaţie, cum evită situaţiile care pot genera accidente şi siguranţa cu care execută toate manevrele impuse de diversele împrejurări întîlnite în desfăşurarea traficului. Vor fi declarate admise numai acele persoane care stăpînesc tehnica conducerii autovehiculului, cunosc şi aplică regulile de circulaţie şi normele conducerii preventive. VINERI, 15 SEPTEMBRIE Televiziune 9,00 Teleşcoală. 10,00 Telecinemateca (reluare). 11,30 Un fapt văzut de aproape reportaj. 11,50 Telex. In jurul orei 12,30, transmisiune directă din municipiul Cluj-Napoca de la marea adunare populară prilejuită de vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi deschiderea anului şcolar şi universitar 1970-1979. 16.00 Telex. 16,05 Teleşcoală. 16,35 Cele patru anotimpuri ale litoralului. Documentar. 16,65 Cîntece sălajene. 17,00 Emisiune în limba germana. 19,00 Rezultatel atragerii loto. 19,05 Festivalul „Cintarea României“. 19,20 1001 de seri. 19,30 Telejurnal. 20,60 Prim-plan. 20,30 Film artistic. Spărgătorii de diguri. Premieră pe ţară. Producţie a studiourilor engleze. 22,00 Personajul revoluţiei socialiste — Eroul prozei româneşti actuale. Dezbatere: 22:30 Telejurnal. Cinematografe MIERCUREA-CIUC Cinematoetroiu» ,,Transilvania“: Ultimul post de control (seriile I şi II. ODORHEIU SECUIESC Cinematograful ,,Olimpia“: Doctorul Poenaru. GHEORGHENU Cinematograful „Mioriţa“: Urmărire periculoasă. IOPUIA Cinematograful „Coliman“: Mark, poliţistul. BAJAN Cinematograful „Minerul“* i Rîul care urca muntele. 80RSEC Cinematograful „Izvorul** i Vremea bărbaţilor. CRISTURU SECUIESC Cinematograful ,,Arta“: Aripioară sau picior. A întreprinderea de radiatoare şi cabluri BRAŞOV Şoseaua Cristianului nr. 1—3 încadrează de urgenţă MUNCITORI CALIFICAŢI ÎN MESERIILE : — lăcătuş — strungar — frezor — sculer S.D.V. — electrician — tinichigiu — mecanic auto — tractorist — sudor MUNCITORI NECALIFICAŢI care se pot califica prin cursuri organizate în întreprindere. Pentru nefamiliști se asigură cazare la căminul întreprinderii. Se asigură masă de prînz, contracost, la cantina întreprinderii şi posibilitatea stabilirii domiciliului în Braşov.