Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1985 (Anul 18, nr. 4846-4923)

1985-07-01 / nr. 4846

Anul XVI., nr. 4846 - pag. a 2-a Congresul al Xlil-lea al partidului, care a elaborat programul pentru noua etapă a edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, perioada viitorului plan cincinal, pune în centrul activității economice asigurarea într-o măsură mult mai mare din resurse interne a materiilor prime necesare dezvoltării în continuare, în ritm intens, a economiei naţionale. Ţara noastră îşi propune să-şi sporească eforturile pentru a pune în valoare noi rezerve minerale utile, în primul rînd energetice, acordînd însă o mare importanţă şi celorlalte zăcăminte puse în evidenţă de cercetarea geologică. Atragerea în circuitul economic a noilor resurse minerale, punerea la dispoziţia industriei a noi cantităţi de materii prime va permite reducerea şi, în unele cazuri, eliminarea importurilor la unele categorii de materii prime, uşurînd efortul valutar al ţării. Despre eforturile şi rezultatele, încununate de succese, ale oamenilor muncii de la întreprinderea Minieră Harghita, în aspra dar bărbăteasca bătălie pentru valorificarea zăcămintelor minerale, vă informăm în rîndurile ce urmează. „Bătălia pentru resurse" întregul colectiv de oameni ai muncii din secţiile şi atelierele întreprinderii este angajat plenar în „bătălia pentru resurse", pentru înfăptuirea sarcinilor ce-i revin în vederea asigurării unor cantităţi tot mai mari de materii prime pentru diferite sectoare ale industriei, punînd în valoare noi resurse nemetalifere. Aceasta este principala sarcină dată minerilor de conducerea superioară de partid şi de stat, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în scopul îndeplinirii acestei obligaţii patriotice fiind concentrate toate eforturile noastre, toate posibilităţile tehnice şi umane de care dispunem, ne spune tovarăşul ing. Eugen Atzberger, directorul întreprinderii. În vederea îndeplinirii sarcinilor amintite, consiliul oamenilor muncii urmăreşte, în primul rînd, îmbunătăţirea întregii activităţi, prin organizarea superioară a producţiei şi a muncii, mecanizarea principalelor operaţii din subteran şi de la suprafaţă, prin dotarea cu utilaje perfecţionate, permiţînd o accentuată creştere a productivităţii muncii. Astfel, sporesc considerabil cantităţile de materii prime solicitate de alte ramuri industriale, înlocuindu-se importul. An de an au sporit cantităţile de minereuri puse la dispoziţia siderurgiei, industriei hîrtiei şi sticlei, renunţîndu-se la importuri costisitoare, ineficiente. Şi în acest an, în pofida iernii aspre, cînd gerurile şi zăpezile abundente, au creat mari dificultăţi în aprovizionarea ritmică cu energie electrică, cu alte materiale, atît în abatajele din subteran, cit şi în carierele de la suprafaţă, oamenii muncii de la absolut toate punctele de lucru au muncit cu deosebită responsabilitate, cu maximă dăruire, pentru extragerea şi prelucrarea materiilor prime, pentru livrarea lor, pentru a nu crea greutăţi beneficiarilor lor din întreaga ţară. Desigur, dificultăţile au influenţat nefavorabil asupra realizării planului economico-financiar din primul trimestru, dar în lunile următoare concentrarea eforturilor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor şi-a dovedit eficienţa, acum preliminîndu-se îndeplinirea şi, la unii indicatori, depăşirea prevederilor planului semestrial. Astfel, cum în trimestrul al doilea planul valoric al producţiei marfă a fost depăşit cu 4,5 milioane lei, acum se prelimină îndeplinirea prevederilor planului semestrial acest important indicator. S-au realizat cantităţile planificate de caolin şi dolomită, recuperîndu-se restanţele, astfel planul valoric al producţiei nete fiind depăşit cu peste 3 milioane lei, iar cel al beneficiilor tot cu NICOLAE CEAUŞESCU peste 3 milioane lei. Productivitatea muncii planificată a fost depăşită cu aproximativ 700 lei pe fiecare om al muncii. Sînt cifre ce ilustrează elocvent rezultatele muncii responsabile, exigente a tuturor oamenilor muncii, fie muncind în subteran, fie la suprafață, eforturile lor pentru îndeplinirea indicatorilor planului economico-financiar, pentru asigurarea materiilor prime necesare economiei naţionale. Calitatea caolinului, în centrul preocupărilor Caolin, nu numai mai mult, ci şi de cea mai bună calitate I .Avem mulţi concurenţi în ţară şi, pentru a ne menţine beneiciarii am hotărît, încă din anii trecuţi, să livrăm caolin de cea mai bună calitate, cu un grad de alb sporit", remarcă tovarăşul Constantin Ştirbu, inginer şef al întreprinderii. Ceea ce presupune, mai întîi, exploatarea combinată a zăcămîntului, permiţînd combinarea minereurilor de calităţi diferite, dozarea justă a acestora, astfel valorificîndu-se şi cele cu conţinut mai sărac, dar în final obţinîndu-se cadlin de cea mai bună calitate. Zilnic, la Harghita- Băi se efectuează analiza riguroasă a zăcămîntului, abia apoi hotărîndu-se locurile de exploatare, modalităţile de realizare a barbotinei ce e trimisă, prin conductă, spre instalaţiile de prelucrare din Miercurea- Ciuc. Iar barbotina trebuie să prezinte aptitudini sporite pentru albire, adică cît mai puţin fier şi aluminiu în stare liberă. însăşi atingerea cifrei de alb SO înseamnă eforturi deosebite, dar depăşirea cifrei de 80 presupune măsuri sporite, începînd cu cele amintite la exploatarea şi combinarea zăcămintelor. Tocmai de aceea atingerea gradului de alb de 85 în instalaţiile proiectate doar pentru 80 constituie o realizare deosebită. Desigur, nu numai pe plan tehnic şi financiar - pentru fiecare grad de alb peste 80 se obţine de la beneficiari, suplimentar, 200 lei pe tona de caolin - ci şi pe plan uman, fiind încununarea eforturilor proprii, a încrederii în izbînda muncii de cercetare, exploatare şi valorificare superioară a rezervelor de caolin. Iar renumele I.M. . Harghita, în rîndurile producătorilor de caolin pentru industria celulozei şi hîrtiei, s-a consolidat temeinic, fiind necesare capacităţii noi aflate acum in plin montaj al utilajelor, realiza Cărbune de Borsec Descoperirea şi cartarea precisă, ca şi evaluarea exactă a rezervelor, de către geologi a zăcămîntului de cărbune energetic de la Borsec a pus în faţa oamenilor muncii din cadrul I.M. Harghita o nouă sarcină de maximă răspundere : exploatarea straturilor de cărbune în vederea asigurării cantităţilor necesare pentru noile centrale termice cu combustibili solizi din multe localităţi ale judeţului, în primul rînd pentru cele din imediata apropiere, pentru ca cheltuielile de transport să fie minime. La Borsec, într-o poiană din preajma oraşului, nu cu multă vreme în urmă, au sosit echipe de mineri căliţi în lupta cu adîncurile, la Lueta sau Harghita Băi, hotărîţi să aducă cit mai repede la suprafaţă cărbunele energetic, cu putere calorică optimă, atît de necesar centralelor termice. Acum, cînd lucrările pregătitoare s-au încheiat, săpîndu-se şi betonîndu-se cele două planuri înclinate şi galeria de legătură dintre ele, minerii îşi concentrează eforturile asupra lucrărilor de conturare, în cea mai mare parte, la I.U.P.S. şi I.M. Gheorgheni , pentru satisfacerea cerinţelor tuturor beneficiarilor care, nu cu mulţi ani în urmă, importau caolinul... re a panourilor de exploatare, muncind în „foc continuu". Cărbunele ce s-a scos pînă acum, din lucrările pregătitoare amintite, și-a dovedit puterea calorică ridicată, de aceea începerea exploatării continue a cărbunelui în noua mină de la Borsec este așteptată cu nerăbdare. Lucrările miniere avansează rapid, la fel şi cele legate de infrastructura de la suprafaţă, cuprinzînd postul de transformare a energiei electrice, staţia de compresoare, atelierul mecanic, grupul social ş.a. Toate acestea conform unor grafice de execuţie precise, de multe ori devansate de mineri, în subteran, de constructori, la suprafaţă. Cu toţii muncind cu abnegaţie, inclusiv în condiţiile grele ale iernii ce a trecut, pentru îndeplinirea şi depăşirea prevederilor planului, pentru apropierea momentului cînd din noua mină cărbunele de Borsec va fi transportat, în cantităţile solicitate, la beneficiari, centralele termice fiind aprovizionate ritmc cu acest cărbune de bună calitate. Pagină realizată de Radu VECSLER Foto : AI. V. SZAKÁCS La întreprinderea minieră Harghita Preocupări susţinute pentru dezvoltarea bazei de materii prime „Trebuie sa acţionăm cu mai multa fermitate pentru dezvoltarea bazei de materii prime în toate sectoarele de care dispune România.11 . Aspect de muncă de la Harghita-Bai In cariera de la Voşlobeni Staţia de măcinare a dolomitei din Voşlobeni INFORMAŢIA HARGHITEI Cîtiva dintre fruntașii întreprinderii LADO MATE, S.M.P. Harghita, locul I KARÁCSONY BALAZS, A.P. Miercurea-Ciuc, locul II TATAR VENCEL, Voşlobeni, locul 11