Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1989 (Anul 22, nr. 6010-6086)

1989-04-01 / nr. 6010

Anul XXII., nr. 6010 — pag. a 2-a (Urmare cfîn pag 1) activităţi economice în vederea asigurării unui nivel cît mai înalt de calitate şi eficienţă în toate domeniile, consfătuire în încheierea căreia tovarăşul Nicolas Ceauşescu a rostit o cuvîntare, în cadrul dialogului permanent al secretarului general al partidului cu oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării, În prima decadă a lunii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a efectuat o vizită de lucru pe şantierul Centralei nuclearo-electrice de la Cernavodă, unde a analizat la faţa locului stadiul lucrărilor, modul în care se înfăptuieşte programul special stabilit pentru realizarea la termen şi în condiţii de înaltă calitate a acestui important obiectiv. In a doua decadă a lunii, secretarul general al partidului a efectuat o vizită de lucru în două mari unităţi economice ale Capitalei — întreprinderea de maşini grele şi întreprinderea „Vulcan“, iar în 21—22 martie, o vizită de lucru în judeţul Hunedoara, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu. Au fost vizitate importante obiective economice de pe teritoriul judeţului, cel mai mare bazin carbonifer al ţării, Valea Jiului, unde, în municipiul Petroşani, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au participat, într-o atmosferă vibrantă, ce a dat expresie indestructibilei unităţi a întregului popor în jurul partidului, fermei angajări revoluţionare de a înfăptui neabătut măreţele obiective de dezvoltare a patriei, la o mare adunare populară. Luna martie a fost, de asemenea, luna în care s-a marcat împlinirea a 40 de ani de la începerea cooperativizării agriculturii în ţara noastră, act ce a inaugurat un vast şi complex proces revoluţionar de făurire a agriculturii socialiste, de dezvoltare vertiginoasă a tuturor localităţilor rurale din România, luna în care s-a sărbătorit, prin numeroase acţiuni politico-ideologice, adunări şi spectacole festive, Ziua internaţională a femeii. De asemenea, în cursul lunii a avut loc Congresul Societăţii de Cruce Roşie din R.S.R. Dintre evenimentele de pe plan judeţean notăm, în prima decadă a lunii, plenara Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. cu activul din industrie, construcţii, transporturi şi circulaţia mărfurilor, care a dezbătut probleme privind realizarea planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial pe primele două luni, trimestrul I şi întreg anul 1989, aplicarea principiilor autoconducerii, autofinanţării şi autoaprovizionării localităţilor, structura şi compoziţia organizaţiei judeţene de partid şi a adoptat răspunsul Comitetului judeţean de partid la chemările la întrecere adresate de organizaţiile judeţene Sibiu, Galaţi, Olt şi Ialomiţa ale P.C.R. în 8 martie a avut loc, la Miercurea-Ciuc, Consfătuirea judeţeană cu activul din zootehnie, în cadrul căreia s-a analizat stadiul de îndeplinire a sarcinilor pe primele două luni și s-au stabilit măsuri pentru asigurarea realizării planului în domeniu pe anul 1989. Cronica lunii martie Ordinea si curăţenia «CARTEA DE VIZITA A BUNILOR GOSPODARII La Miercurea-Ciuc: Zile record, participare numeroasă la acţiunile de înfrumuseţare şi bună gospodărire Din iniţiativa Consiliului popular municipal Miercurea-Ciuc, a deputaţilor din circumscripţiile electorale, zilele de joi, vineri, sîmbătă şi duminică au fost declarate zile record în acţiunile de înfrumuseţare şi bună gospodărire a localităţii reşedinţă de judeţ. Pentru a cunoaşte pe viu cum au răspuns oamenii muncii de la întreprinderile şi instituţiile din municipiu la aceste acţiuni, împreună cu tovarăşul FABIAN ANDREI, primarul municipiului, am fost prezenţi în mai multe locuri. Peste tot, aşa cum de altfel a surprins în imagini şi fotoreporterul nostru Szakács V. Alexandru, am întîlnit sute de oameni ai muncii, care pur şi simplu s-au întrecut pe ei înşişi în acţiuni. Am evidenţia în mod deosebit hărnicia şi spiritul organizatoric dovedite în aceste zile de către colectivele de oameni ai muncii de la întreprinderile de tricotaje, confecţii, tractoare, filatură, I.P.I.C.C.F., U.M.T.C.F., I.J.G. C.L., întreprinderea de industrializare a laptelui, O.J.T., întreprinderea minieră Harghita, cea de bere, spirt şi amidon, B.J.A.T.M., Fabrica de prefabricate din beton, cooperativele meşteşugăreşti „Arta Harghitei“, „Prestarea“, „Oltul“, U.J.C.M.. Am aprecia de asemenea, numeroasa participare la acţiunile patriotice vizînd ordinea şi curăţenia municipiului, a elevilor de la toate şcolile şi liceele din localitate. Important este că, chiar dacă puţin cam tîrziu, gospodarii din Miercurea-Ciuc s-au mobilizat şi au trecut cu forţe sporite la ştergerea „petelor“ din înfăţişarea acestei aşezări. Acţiunile privind ordinea şi curăţenia continuă cu aceeaşi intensitate şi în aceste zile, atît pe străzile municipiului cît şi în curţile întreprinderilor şi instituţiilor, de jur-împrejurul acestora etc. Aşadar, în aceste zile minunate de primăvară cu toţii la acţiunile de înfrumuseţare şi bună gospodărire a tuturor localităţilor ! Gheorghe CHIPER In preajma hotelului „Bradul“... La I.B.S.A.A M. Harghita ... Pe strada Harghitei... La întreprinderea de confecţii... La întreprinderea de filatură ... INFORMAŢIA HARGHITEI MUNCĂ V- Î)M£REŢE RĂSPUNDERE AM INTRAT ÎN TRIMESTRUL II. PREOCUPĂRILE PENTRU SOLUŢIONAREA TEMELOR PRELUATE ÎN CERCETARE TREBUIE, TOTUŞI, SĂ ÎNCEAPĂ... Trei cercuri de creaţie tehnico-ştiinţifică ale tineretului funcţionează, în prezent, la Topliţa , respectiv .Combinatul de exploatare si prelucrare a Laminlm, Intreprinderea de tricotaje şî Fabrica de tffcălţăminte, fiecare preluîndu-şi, înacest an, spre cercetare şi soluţionare, din planul comisiei inginerilor şi tehnicienilor, cel puţin trei teme. Cel de la C.E.P.L. şi-a propus efectuarea unor studii vizînd înlocuirea tapiţeriei din poliuretan la unele tipuri de mobilă. Îmbunătăţirea aspectului şi rezistenţei la vitrine, schimbarea normelor de muncă la unele utilaje ; cel de la „Tircotop“ realizarea unui dispozitiv de perforat cartele, a unui model de pulover fără cusături laterale din tricot tubular, o linie tehnologică semiautomată de transport al semifabricatelor de la o fază la alta , cel de la încălţăminte — mecanizarea operaţiei de fixat vipuşcă, reproiectarea butucilor de ştanţă pentru piesele de dimensiuni mici, înlocuirea unnei linii tehnologice. Fireşte, opţiunea pentru aceste teme nu înseamnă, automat, şi rezolvarea lor. După cum ne spunea tovarăşa Lidia Paraschiv, secretara Comitetului orăşenesc al U.T.C., în anul precedent, doar cercul de la C.E.P.L. şi-a rezolvat integral temele preluate (fostul coordonator al lui a ocupat, dealtfel, şi un foarte merituos loc III pe ţară la secţiunea informatică), cel de la tricotaje a rezolvat partea teoretică la toate cele 5 teme preluate, dar partea practică numai la trei, în timp ce activitatea cercului de la încălţăminte s-a limitat la... preluarea temelor. Normal, în acest din urma caz s-a procedat la reconstituirea cercului şi înlocuirea coordonatorului. Care este situaţia privind temele din acest an ? Ne-am oprit pentru aceasta la întreprinderea de tricotaje, unde ne-am interesat de stadiul soluţionării primei teme, cu cel mai apropiat termen de finalizare — respectiv trimestrul II. Oarecum derutat de „originalitatea” întrebării, tînărul inginer Dănuţ Cotfaş ne-a spus totuşi că s-a realizat, în primă fază, un dispozitiv de ştanţat dopuri metalice pentru astuparea orificiilor cartelelor, astfel că acestea se pot refolosi pentru un nou model — faza reclamată de probleme curente de producţie. Aflînd (de la noi) temele pentru care a optat cercul de creaţie tehnico-ştiinţifică de aici, respectiv consisia inginerilor şi tehnicienilor, tovarăşul Fodor Domokos (mecanic-şef) a avut oarecari dubii în privinţa oportunităţii lor, susţinind că activitatea de creaţie este mulată pe problemele curente de producţie — unele nu tocmai previzibile — care au prioritate, cum ar fi dispozitivele de vopsit auxiliare, pentru sculuri mici, dispozitivele de balotat, multiplicarea operaţiilor unei maşini de curăţat chimic cu aceea de spălat centrifugal etc. Preocupări deci există, termenele de soluţionare n-au fost încă depăşite, poate că şi unele teme se pot înlocui (cu altele de aceeaşi importanţă), dar adevărul este că, pentru a se asigura finalizarea practică până în trimestrele III—IV (cele mai multe teme au acest termen), ar trebui ca, la această dată, soluţionările teoretice să se găsească în stadii mult maiavansate. „MĂREŢIA OMULUI" faza judeţeană Concursul utecist „Măreţia omului“ — concurs axat pe ideea, pe concepţia educării multilaterale, materialist-ştiinţifice, patriotic-revoluţionare ,şi umaniste, a tineretului şi-a încheiat şi faza judeţeană. La Miercurea-Ciuc (unde au concurat tinerii din unităţi industriale şi cei din mediul rural) au ocupat primele trei locuri următorii: Tineret muncitoresc — 1. Maria Paraschiv (Topliţa), 2. Bodrogi Csaba (Odorheiu Secuiesc), 3. Mihaela Stoian (Miercurea- Ciuc). Tineret sătesc — 1. Liliana Zvancea (Tulgheş), 2. Floarea Truţa (Bilbor), 3. Gavril Chindeş (Voşlobeni). La Odorheiu Secuiesc, în secţiunea rezervată elevilor au ocupat primele locuri __ 1. Dan Coşoveanu (Liceul industrial nr. 2 Miercurea-Ciuc), 2. Marius Barza (Liceul de matematică-fizică), 3. Corina Dobrin (Liceul industrial nr. 4 Miercurea-Ciuc). Ocupanţii locurilor 1—2 la fiecare categorie vor forma echipajul harghitean la etapa naţională a concursului. Rubrică de G. MIHAIL