Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2006 (Anul 18, nr. 3986-4050)

2006-09-05 / nr. 4031

Episcopul Covasnei şi Harghitei: Nu am vorbit niciodată cu un ofiţer de Securitate şi nici nu s-a încercat vreodată racolarea mea Episcopul Covasnei şi Harghitei, PS Ioan Selejan, a ţinut să-şi exprime poziţia în legătură cu desecretizarea dosarelor preoţilor şi ale înalţilor ierarhi şi a mărturisit că a fost la un pas de a fi dat afară din facultate din cauză că nu a vrut să intre în Partidul Comunist. Preasfinţitul loan era student la teologie în anul 1989 şi spune că are un dosar de urmărit, iar toate notele scrise despre el au ca punct central credinţa în Dumnezeu. PS Ioan a declarat că nu vrea să-şi vadă dosarul de urmărit pentru că şi-ar încărca sufletul cu numele unor colegi cu care „a împărţit aceeaşi bucată de pâine”. De altfel, episcopul Covasnei şi Harghitei a primit, în urmă cu doi ani, o adresă din partea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, din care reiese că nu a fost agent sau colaborator al Securităţii, ca poliţie politică. El a ţinut, însă, să adauge că niciodată nu a vorbit în mod direct cu un ofiţer de Securitate şi nici nu s-a încercat vreodată racolarea sa, înainte de a fi student la teologie, episcopul Covasnei şi Harghitei a urmat cursurile unei facultăţi tehnice şi datorită rezultatelor bune obţinute la examene s-a încercat cooptarea sa în rândul Partidului Comunist. Pentru că a refuzat, PS Ioan a fost la un pas de a fi exmatriculat. El îşi aduce aminte că a fost chemat la o discuţie de către un înalt secretar de partid şi în final acesta i-a spus „Mergi în pace pentru că şi mama mea are candela aprinsă în casă”. După acest moment, nimeni nu a mai încercat eliminarea sa din facultate. Preasfinţitul Ioan a afirmat că este de acord cu desecretizarea dosarelor preoţilor, iar Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române va lua o hotărâre în legătură cu situaţiile în care aceştia ar fi colaborat cu Securitatea. „Biserica are un organ al său de judecată, Consistorul, care poate să meargă până la excluderea din viaţa preoţească”, a spus PS Ioan. în opinia acestuia, credincioşii reprezintă instanţa supremă pe Pământ, pentru preoţii care au făcut rău unor persoane prin colaborarea lor cu Securitatea, iar ei trebuie să răspundă şi în faţa lui Dumnezeu." Episcopul Covasnei şi Harghitei a ţinut să precizeze că dacă se va dovedi că în eparhia pe care o conduce există preoţi care au produs suferinţă unor oameni, ei trebuie să se supună hotărârilor Sfântului Sinod şi canoanelor Bisericii Ortodoxe Române. Preasfinţitul Ioan a absolvit Facultatea de Teologie în anul 1990, iar până în anul 1994 a făcut doctoratul la Ierusalim, specializându-se în studii biblice, egiptologie și orientalistică. Din anul 1994 este Episcopul Covasnei și Harghitei, LIA M. în spital după ce a fost atacat de o ursoaică Un harghitean se află internat în spital după ce a fost atacat de o ursoaică, în timp ce era la muncile câmpului. Bărbatul de 56 de ani se afla la sfârşitul săptămânii la recoltat, împreună cu mai multe persoane, pe un teren de la marginea localităţii Dăneşti. La un moment dat, el s-a îndepărtat de grup şi s-a apropiat de pădurea aflată în preajmă, moment în care a fost atacat de o ursoaică. Animalul l-a muşcat de picior, de mână şi i-a produs leziuni şi în zona capului. Speriat, bărbatul a strigat după ajutor, moment în care ursoaica a plecat în pădure şi şi-a abandonat prada. Directorul Spitalului Judeţean din Miercurea-Ciuc, dr. Bachner István, a declarat că bărbatul a fost internat în secţia chirurgie cu multiple plăgi muşcate şi zdrobite la nivelul coapsei, cotului şi al capului. Acesta a fost supus unui tratament cu antibiotice şi antiinflamatorii, iar starea lui este acum stabilă. Potrivit sursei citate, bărbatul a primit şi tratament antirabic, în secţia de boli infecţioase, în eventualitatea încare animalul ar fi fost turbat. Şeful Direcţiei Silvice Harghita, Cătălin Mutică, spune că incidentul s-a produs în apropierea unei păduri, administrate de instituţia pe care o conduce. El este de părere că ursoaica l-a atacat pe bărbat pentru că avea pui şi în această perioadă are un comportament imprevizibil. Cătălin Mutică a precizat că acest caz va fi analizat cu atenţie pentru a se stabili dacă animalul este un pericol pentru localnici sau a fost doar un incident izolat. Este al treilea caz înregistrat în această vară, în Harghita, când urşii atacă oamenii, nici unul dintre ele nefiind mortale. Numărul urşilor crescut, în ultimii ani, în judeţul Harghita de multe ori, aceştia coboară în sate, ■ că tare de hrană. L. MATEI • Pagina a 3-a • 5 septembrie 2006 • Ședință inedită de consiliu local, la Toplița (Urmare din pag. 1) Consiliului local, și așa întârziată din cauza primarului, cu destule probleme la ordinea de zi. Din cele 12 proiecte de hotărâri supuse dezbaterii, 3 nu au primit aviz favorabil din partea comisiilor de specialitate, drept pentru care nici nu s-au supus la vot, iar altele două din celelalte 10 au fost aprobate cu amendamente. De exemplu, cele două proiecte de hotărâri care nu s-au supus la vot în plenul şedinței, privind aprobarea de ajutoare în material lemnos din păşunea proprietate privată a municipiului Topliţa pentru persoanele a căror gospodării au fost afectate de calamităţile naturale în anul 2006 şi aprobarea de material lemnos pentru cetăţenii care deţin autorizaţii de construcţii sau ale căror anexe gospodăreşti au nevoie de reparaţii, nu au primit avize din partea comisiilor de specialitate pentru că nu aveau rapoarte de specialitate din partea compartimentelor primăriei (urbanism, social, situaţii de urgenţă etc). Ar fi interesant de ştiut dacă lipsa rapoartelor de care am amintit este o lacună a iniţiatorului de proiect sau a fost o greşeală intenţionată pentru a crea Consiliului local imaginea că nu ar dori să sprijine pe aceşti oameni?! Sunt tentat să fac aceste supoziţii pentru că între Consiliul local şi primar, în ultimul timp au apărut multe disensiuni, pe care locuitorii municipiului Topliţa nu le cunosc. La capitolul „Diverse”, care de multe ori este mai important pentru soarta urbei decât multe din proiectele de hotărâri, consilierul Eugen Marc a solicitat, în mod expres, să se cuprindă în procesul verbal de şedinţă că nesupunerea la vot a celor două proiecte de hotărâri de care am amintit nu se datorează faptului că consilierii nu doresc acordarea masei lemnoase persoanelor în cauză, ci datorită faptului că proiectele respective nu au fost însoţite de documentele pe care le solicită legea pentru a fi aprobate. Mai mult, executivului i-a fost sugerată ideea, de acelaşi consilier, de valorificare a cantităţii de masă lemnoasă şi acordarea ajutorului sub formă de bani, deoarece mulţi dintre solicitanţii din tabele nu au puterea şi posibilitatea de a merge în pădure şi a-şi exploata cantitatea de lemn aprobată. O altă problemă care a iscat discuţii a fost cea referitoare la lucrările care se execută în prezent la Casa de cultură şi despre care consilierii nu cunosc absolut nimic pentru că, aşa cum a reieşit din luările de cuvânt, în buget nu există prevăzuţi aceşti bani. Răspunsul primarului Niculae Baciu a fost că sunt 3 miliarde de lei vechi din extrabuget, iară a preciza, de fapt, care este sursa lor, amintind doar că lucrează o firmă specializată din Braşov şi care trebuie să termine lucrările la exterior. De asemenea, primarul a amintit intenţia de a o supune aprobării Consiliului local, în viitor, luarea unui credit de 30 miliarde de lei vechi pentru lucrările interioare şi la încălzirea Casei de cultură...?! Supunem spre ştiinţă locuitorilor municipiului Topliţa un alt aspect care, probabil, este caracteristic numai aici. Din cauză că la multe probleme stringente ale localităţii, ridicate de consilieri în diferite şedinţe ale Consiliului local, primarul n-a dat nici un răspuns sau răspunsuri evazive, unii consilieri au recurs la varianta depunerii, în scris, a unor solicitări în calitate de consilieri sau a unor probleme ridicate de cetățeni. Din păcate, nici această formă de comunicare cu primarul nu se bucură de prea mare succes?! In acest sens, amintim o cerere a consilierului Ionel Coman referitoare la modul de cheltuire a mai multor miliarde de lei vechi din banii publici, acordaţi SC Edilcop Urban SA pentru lucrări de reparaţii la centralele termice şi a reţelelor de distribuţie, precum şi solicitarea prezentării Raportului Curţii de Conturi în urma controlului efectuat la SC Edilcop Urban SA în perioada aprilie-mai 2006. De asemenea a mai prezentat interes şi cererea scrisă a consilierului Eugen Marc, care a solicitat ca suma rămasă neachitată la AS Ştiinţa-Sărmaş Topliţa, cuprinsă în buget (500 milioane de lei vechi) să fie dată Asociaţiei Eurosal în scopul achitării avansului necesar achiziţionării maşinii de intervenţie pentru echipajul SMURD Topliţa. Răspunsul primarului a fost şi de această dată unul „delicat”, acesta acuzând vicii de exprimare în redactarea cererilor, deşi ştie foarte clar la ce se refereau aceste solicitări?! Punctul culminant al şedinţei l-a reprezentat aroganţa care-l caracterizează tot timpul pe primarul topliţean, care la un anumit moment al şedinţei, ieşindu-şi din fire, pentru faptul că lucrurile nu ies aşa cum vrea el, i-a caracterizat pe consilieri că ar fi TÂMPIŢI. Ţinând cont de faptul că într-o şedinţă anterioară, acelaşi primar i-a caracterizat pe consilieri că ar fi incompetenţi, pe bună dreptate, este firească atitudinea unora dintre ei, care i-au cerut, public, primarului să-şi controleze ieşirile şi să-şi revizuiască vocabularul şi comportamentul. In viziunea lui Niculae Baciu consilierii şi secretarul sunt tâmpiţi şi incompetenţi, probabil pentru faptul că respectă legislaţia în vigoare şi solicită şi primarului să facă acelaşi lucru, privind toate domeniile de activitate din municipiu, spre binele locuitorilor acestei urbe care i-au ales...?! A mai avut loc şi un schimb de replici, destul de dure şi neprincipale între Niculae Baciu şi secretarul municipiului Vasile Vancu Almăşan, primarul trimiţându-l pe secretar pe litoral, iar secretarul pe primar la pârtia de schi particulară, unde acesta îşi petrece, chiar şi vara, multe ore din 24. I I VASI LE GOTE A