Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2010 (Anul 22, nr. 4902-4963)

2010-01-15 / nr. 4910-4911

Anul XXII., Mr. 4910/4911 • VINERI/SÂMBĂTĂ, 15/16 IANUARIE 2010 • 8 PAGINI Prețul: 70 bani prin abonament, 80 bani la vânzare liberă Corola de minuni a cuvântului eminescian "'s ’ % a 7 , " ' _ v. ' '£* ' * ■ Zaheu Vameşul „Coboară-te, astăzi s-a făcut mântuire în casa ta" (lucaxix. 5, 9) Zaheu era în slujba autorităţilor romane şi se ocupa cu strângerea birului. Unii dintre vameşi măreau preţurile, adăugându-şi partea lor de câştig, un câştig necinstit şi murdar. De aceea, aceşti slujbaşi ai autorităţilor erau numiţi „păgâni şi vameşi” (Matei XVIII, 17). Nu era urâtă îndeletnicirea, ci abuzul, exercitarea ei cu necinste. Ştim că Mântuitorul n-a fost vreodată împotriva autorităţilor pământeşti, zicând: „Daţi cezarului, ceea ce este al Cezarului” (Matei XXII, 21) şi Şi-a ales un ucenic chiar dintre Vameşi, pe Sfântul Evanghelist Matei. în Sfânta Evanghelie de astăzi este oprită goana după bogăţie nedreaptă, care înseamnă necinste şi o grea povară pentru cei nedreptăţiţi. Zaheu Vameşul este cazul fericit, care s-a îndreptat la timp, rămânând un exemplu peste veacuri pentru anumite persoane care şi-ar putea nedreptăţi semenii. Zaheu simte pe omul decăzut din el. Conştiinţa sa este acoperită cu vălul dorinţei de câştig necinstit. Ochii lui sufleteşti sunt umbriţi de grija banilor, inima lui a „putrezit” în baia înşelăciunii, trăieşte pentru a muri. Legile romane apăsau greu poporul iudeu; de la cucerirea lui (anul 63 î.Hr.) nu se mai zărea nici o speranţă. Drepţii se retraseră în pustiul Iordanului sau al Sinaiului, regii nu aveau drept de decizie, bolile şi deznădejdea cuprinseseră poporul. De-aici, marginalizarea vameşilor. Zaheu auzise că Mântuitorul stă de vorbă cu vameşii şi cu ultimii păcătoşi. Un singur gând îl frământa: să-L vadă. „Mă voi furişa în frunzişul unui copac, îl voi privi şi îi voi asculta glasul”. Aşa şi face. Dar nişte ochi ca de foc îi ard inima, sunt ca nişte săgeţi înfipte în sufletul său, în fiinţa sa se stârneşte . (Continuare în pag. a 4-a) Preot Dimitrie PANAITE Consilierii domnului Vlădescu Când am auzit acum două zile că ministrul Finanţelor l-a numit în funcţia de consilier al său pe Dan Bittman, nici nu am ştiut dacă să râd sau să mă întristez. Să râd, construind scenarii pe melodia cunoscutului compozitor şi interpret „Banii vorbesc”, sau să mă întristez la gândul că domnul Sebastian Vlădescu şi-a pierdut complet busola pentru că, după sfinţirea lui Andrei Gheorghe pe un post similar, vine acum şi îl pune pe Bittman să le cânte românilor bugetul. Dar până să realizez exact ce rol ar urma să joace ultimul ales în Ministerul de Finanţe, mai ales că îmi era imposibil să înţeleg legătura dintre muzica lui şi fContinuare în pag. a 5-a) D. ŞTEFANA UDMR Ciuc a iniţiat consultări pentru desemnarea şi deconcentratele în pagina a 5-a . Cercetători români, unguri şi cehi vor să obţină la Măgurele lasere de 1.000 de ori mai intense decât cele cunoscute în prezent La sediul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a început ieri reuniunea Comitetului de Coordonare (Steering Comitee - SC) a proiectului european Extreme Light Infrastructure (ELI). România este pentru prima oară gazda unei întâlniri a proiectului Extreme Light Infrastructure, cu participare internaţională. ELI este unul din cele mai importante şi noi proiecte de pe harta europeană a marilor infrastructuri de cercetare. Cercetătorii români vor construi această infrastructură paneuropeană, prima de acest fel din România, în campusul ştiinţific de pe Platforma Măgurele-Bucureşti. Extreme Light Infrastructure este primul proiect paneuropean, realizat în partea de est a „Cortinei de Fier”, la care participă Cehia, Ungaria şi România. ELI este cel mai amplu proiect în domeniul laserelor. Proiectul constă în obţinerea unor fascicule laser cu intensităţi de peste 1.000 de ori mai mari decât cele mai mari valori disponibile astăzi. Proiectul face posibilă explorarea unor zone inaccesibile până acum, precum interacţiunea laser cu materia la energii unde legile relativiste ar putea să nu mai fie relevante, investigaţii temporale ale dinamicii electronilor în atomi, molecule, plasme şi solide, mergând până la crearea de perechi particulă-antiparticulă din vid. De asemenea, vor fi posibile aplicaţii cu mare impact ştiinţific, economic şi social. Ministrul român de resort, Daniel Funeriu, consideră că România îşi va finaliza cu succes demersurile cu care a fost împuternicită de SC ELI pentru realizarea infrastructurii integrate ELI. De asemenea, ministrul Educaţiei are încredere că proiectul ELI va atrage tot mai mulţi tineri spre alegerea unei cariere ştiinţifice inginereşti, într-o Europă a cărei prioritate este realizarea societăţii bazate pe cunoaştere. (Prompt Media) Primul Centru de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare din judeţ inaugurat la Miercurea-Ciuc şi în celelalte 8 oraşe ale judeţului vor fiinţa astfel de centre La Grădiniţa „Cimbora” din municipiul Miercurea-Ciuc a fost inaugurat, ieri, primul Centru de Resurse pentru Educaţie şi Dezvoltare (CRED) din judeţ. Potrivit inspectorului şcolar Lucica Erdei, expert CRED, pe lângă centrul din Miercurea-Ciuc, vor mai fi inaugurate astfel de centre şi în celelalte 8 oraşe ale judeţului, CRED-urile fiind înfiinţate exclusiv în unităţile preşcolare urbane. Centrul de la Grădiniţa „Cimbora” este primul inaugurat oficial în judeţ şi se adresează copiilor de la 0 la 7 ani şi tuturor categoriilor de adulţi care participă la educarea, protecţia şi îngrijirea lor. Prin acest centru se doreşte oferirea de servicii pe care (Continuare în pag. a 4-a) St pâtu îm tac