Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2010 (Anul 22, nr. 4902-4963)

2010-01-06 / nr. 4903

Maşină de poliție, implicată într-un accident rutier , în pagina a 3-a - de ALEXANDRU MIRONOV An de speranţă? Dimineaţa zilei de 3 ianuarie 2010, mă aşez la masa mea de lucru, în faţa PC-ului, deschid „Worldometers”-ul, ceasul demografic de măsurat starea lumii, pândesc ora locală 8:00 şi, iată, am în această clipă 6.816.568.071 de coplanetari, cu 890.412 născuţi de la Revelion încoace, le spun „La mulţi ani!” tuturor şi pornesc, ca fiecare dintre tovarăşii de planetă, să împing la deal roata vieţii ce mi s-a dat. Cu încă în inimă eşecul summitului de la Copenhaga, mă uit la starea atmosferei, o citesc doar din doi parametri: 72.046 hectare de pădure au fost rase în primele două zile ale anului, timp în care s-au construit, aflu din Worldometer, 332.521 de noi autovehicule, care, fireşte, vor îmbâcsi atmosfera planetei. Şi o s-o ţinem tot aşa... - continuare în pas. a 3-a - Rata şomajului din Harghita, cea mai mare din 2003 până în prezent Rata şomajului înregistrată în judeţul Harghita a depăşit zece la sută şi este cea mai mare înregistrată din anul 2003 până în prezent. Directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Harghita, Tiberiu Pănescu, a declarat că la 31 decembrie 2009, în judeţ existau 15.125 de şomeri, rata şomajului fiind de 10,55 la sută. în aceeaşi perioadă a anului 2008, rata şomajului era de 6,61 la sută, numărul de şomeri fiind de aproape 9.300. Tiberiu Pănescu a subliniat că rata şomajului înregistrată în prezent reprezintă,un record al ultimilor şapte ani. „Este cea mai mare rată a şomajului înregistrată din anul 2003 şi până în prezent. Practic, de anul trecut avem o creştere de 47-48 la sută a numărului de şomeri”, a spus şeful AJOFM Harghita. Potrivit sursei citate, în perioada următoare îşi vor mai pierde locurile de muncă aproximativ 380 de angajaţi, cei mai mulţi din domeniul construcţiilor, dar şi din turism şi prelucrarea lemnului. (Continuare în pag. a 3-a) LIAM. Traian Băsescu o respinge, oficial, pe Lidia Bărbulescu la șefia instanței " supreme ^ - în pagina a 4-a - ^ i i ...... li Iii s-a/viÉMi HP* Hl wş L' tI . ■ _ JBBgpiif;* jei&JÓTtCA JUDHŢEA Anul XXII., Nr. 4903 • MIERCURI, 6 IANUARIE 2010 • X PACIM Prețul: 70 bani prin abonament, 80 bani la vânzare liberă UDMR, din ce în ce mai aproape de funcţia de prefect al Harghitei Actualul subprefect, Ladányi László, propunerea Uniunii etnice pentru fotoliul de prefect Funcţia de prefect al judeţului Harghita este dorită de UDMR, care l-a propus deja pentru acest post pe actualul subprefect Ladányi László-Zsolt, decizia finală urmând să fie luată de premierul Emil Boc. Fotoliul de prefect al judeţului Harghita este ocupat, în prezent, de Constantin Strujan, susţinut de PD-L, dar UDMR ţinteşte de mai mulţi ani această funcţie şi a solicitat partenerilor de guvernare numirea unui reprezentant al Uniunii. Preşedintele UDMR Teritorial Ciuc, Borboly Csaba, a declarat că Uniunea a solicitat partenerilor de guvernare mai multe funcţii de prefect şi subprefect din judeţele din Transilvania şi se aşteaptă decizia Guvernului în acest sens. „Credem că o parte a colaborării dintre autorităţile locale, comunităţi şi Guvern se face prin Prefectură şi considerăm că trebuie să fim reprezentaţi la acest nivel”, a spus Borboly. El a precizat că, în situaţia în care UDMR va primi funcţia de prefect al judeţului Harghita, a fost deja propus actualul subprefect Ladányi László-Zsolt, susţinut de Uniune. Ladányi a fost, timp de şapte ani, şeful Biroului parlamentar al deputatului UDMR Antal István şi consultant parlamentar, după care a îndeplinit funcţia de viceprimar al municipiului Odorheiu-Secuiesc, iar din 2006 ocupă fotoliul de subprefect al judeţului Harghita. El a fost preferat în locul altor nume din Uniune, propunerea fiind decisă de reprezentanţii UDMR din zonele Ciuc, Odorhei şi Gheorgheni. Borboly Csaba a avut numai cuvinte de laudă şi la adresa actualului prefect, Constantin Strujan, despre care UDMR ţinteşte şefia mai multor deconcentrate De asemenea, preşedintele UDMR Teritorial Ciuc a precizat că se va lua în discuţie şi schimbarea şefilor unor servicii deconcentrate, principala instituţie vizată de Uniune fiind Inspectoratul Şcolar Harghita. „Este o funcţie la care ţinem foarte mult şi cred că este normal ca, în Harghita, Inspectoratul Şcolar să fie condus de un om care cunoaşte limba majorităţii elevilor care studiază în judeţ”, a spus Borboly. El a ţinut să adauge că UDMR doreşte ca serviciile deconcentrate săfie descentralizate, să treacă în subordinea consiliilor locale sau a Consiliului Judeţean şi să fie conduse de specialişti, „nu de oameni de la Bucureşti, care nu au fost niciodată în Harghita”. Borboly a menţionat, însă, că nu s-au purtat, deocamdată, negocieri cu PD-L pentru şefia serviciilor deconcentrate. UDMR a organizat, anul trecut, mai multe acţiuni de protest faţă de înlocuirea şefilor maghiari ai serviciilor deconcentrate, acuzând atunci reprezentanţii PD-L şi PSD, aflaţi la guvernare, de epurare etnică. LIA MATEI a spus că și-l dorește, în continuare, în echipa de conducere a Prefecturii Harghita întrucât a conlucrat foarte bine cu el. Predică la Botezul Domnului Până la vârsta de 30 de ani, Iisus îşi petrece viaţa în casa părintească din Nazaret. Dascălii Lui au fost Cartea Sfântă şi munca. Cu sfintele sale mâini şi-a câştigat pâinea cea de toate zilele, înainte de a binecuvânta pe cei săraci cu duhul, înainte de a vindeca pe cei slăbănogi, ciungi, orbi şi leproşi, înainte de a învia morţii, înainte de a fi străpuns de piroane, aceste mâini au lucrat, au fost scăldate în sudoare şi amorţite de trudă, în vreme ce Iisus muncea din greu în atelierul sărac al bătrânului tâmplar Iosif din Nazaret, în latura Iordanului cel din urmă prooroc, Ioan Botezătorul, striga cu glas de tunet: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia cerurilor” (Matei 3, 5). „Eu vă botez pe voi cu apă; dar vine Cel mai tare decât mine, căruia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălţămintelor lui. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt şi cu foc” (Luca 3, 16). Ceasul ieşirii în lume a lui Iisus se apropie. Odată ajuns la bărbăteasca vârstă de 30 de ani, se strecoară uşor în mulţimea (Continuare în pag. a 4-a) Preot Victor BUCUR, Parohia Făgeţel