Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2010 (Anul 22, nr. 5093-5148)

2010-10-06 / nr. 5096

• Pagina a 3-a • 6 octombrie 2010 • Informația Pentru prima împădurire şi nu numai Proiectele se pot depune până în penultima zi a lunii în curs încă din prima zi a lui octombrie, îmi spunea dr. ing. Ioan Hîrb, directorul coordonator al Oficiului Judeţean de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (OJPDRP) Harghita. Agenţia centrală a lansat prima sesiune de cereri de depunere a proiectelor pentru Măsura 221 - „Prima împădurire a terenurilor agricole” şi a opta sesiune de depunere a cererilor de proiecte pentru Măsura 121 - „Modernizarea exploataţilor agricole”. De reţinut aici e faptul că plăţile compensatorii pentru înfiinţarea de plantaţii diferă de la zonă geografică la zonă, în cazul judeţului nostru importante fiind doar cea de deal şi cea de munte. Şi pentru a vă face o idee cam ce sume intră în discuţie, vom spune că pentru înfiinţarea de plantaţii în primul caz se acordă 1.162 euro/ha, iar în al doilea 1.092 euro/ha, respectiv 1.328 şi 1.248, dacă terenul este amplasat într-o zonă defavorizată sau într-un perimetru cunoscut sub numele de „Natura 2000”. Şi asta numai pentru înfiinţare, întrucât, ulterior, timp de cinci ani consecutiv, se mai acordă prime pentru întreţinerea plantaţiei şi prime compensatorii pentru pierderea venitului agricol. Referindu-ne la cele dintâi, reţinem din spusele interlocutorului nostru că este vorba despre 210 euro/ha/an, în zonele de deal şi despre 130 euro/ha/an în cele de munte, în primul an din cei cinci număraţi unul câte unul; 536/436 în al doilea; 210/130 în al treilea şi 105/65 în fiecare din ultimii rămaşi. Cât priveşte primele compensatorii, fermierii beneficiază de 215 euro/ha/an, iar non-fermierii de 110 euro/ha/an. Cu sublinierea că la Măsura 121 suma maximă care poate fi acordată unui proiect este de 1.600.000 euro, vom mai spune în acest moment faptul că solicitanţii trebuie să îndeplinească cerinţele de conformitate şi eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului, aferente acestei măsuri, asupra cărora, vă reamintim, ne-am oprit într-un articol anterior. Cu menţiunea că cererile de proiecte pentru Măsurile 121 şi 221 se pot depune la sediul OJPDRP Harghita până în 29 octombrie a.c., ora 12,00, îi informăm pe cei interesaţi de acest subiect că detalii privind accesarea şi derularea celor două măsuri se pot afla din Ghidul solicitantului afişat pe pagina de Internet a Agenţiei - www.apdrp.ro, de la Centrul Regional de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Alba Iulia - tel. 0258/810433, 810335 şi, desigur, de la specialiştii CJPDRP Harghita, direct, ştiind că sediul acestuia se află la etajul al doilea din clădirea Prefecturii, sau telefonic, apelând numărul 0266/312522. (D.S.) Miercurea-Ciuc A început Festivalul de film maghiar-român film.dok Festivalul de film documentar film.dok şi-a deschis porţile luni, în prezenţa preşedintelui festivalului şi a primarului municipiului Miercurea-Ciuc, Răduly Róbert-Kálmán, când a început cea de-a şasea ediţie. Preşedintele festivalului, Beke Mihály András, preciza că, din cauza crizei, această ediţie este una mai restrânsă, organizarea fiind posibilă cu ajutorul acordat de Ministerele Culturii din România şi Ungaria, precum şi cu sprijinul Primăriei Miercurea-Ciuc. După ce anul trecut festivalul nu s-a organizat, din lipsă de fonduri, iar anul acesta este destul de restrâns, Beke Mihály András spunea că din 2011 se speră în revenirea la dimensiunea dorită. în acest an, în cadrul festivalului au fost nominalizate 150 de filme, din care 47 au ajuns în concurs, acestea putând fi vizionate pe parcursul acestei săptămâni la Teatrul Municipal din Miercurea-Ciuc. Nu au fost restricţii de timp sau tematice, singura condiţie impusă de organizatori fiind aceea ca peliculele să se fi realizat în ultimii doi ani. în acest an, la film.dor sunt prezente şi 4 producţii româneşti, dintre ele amintind producţia realizată de Diana Deleanu - „Bestiar” şi cea a lui Adina Popescu şi Iulian Ghervas - „Copiii uraniului”. Preşedintele juriului din acest an este cineastul maghiar Gulyás Gyula, iar printre membri se află şi Vivi Drăgan Vasile. Festivalul de film documentar film.doi din Miercurea-Ciuc va ţine până sâmbătă, în fiecare zi proiecţiile începând la ora 10,00, iar duminică, de la ora 15,00, vor putea fi vizionate filmele premiate la festival. Un program detaliat al proiecţiilor se poate găsi și pe pagina de Internet a festivalului: www.dok.ro. LIVIU C. Mâine, E.ON Gaz Distribuţie va întrerupe temporar alimentarea cu gaze naturale pe mai multe străzi din municipiul Odorheiu-Secuiesc Pentru efectuarea unor lucrări specifice la reţeaua de distribuţie a gazelor naturale, E.ON Gaz Distribuţie va întrerupe alimentarea cu gaze naturale în cursul zilei de joi, 7 octombrie a.c., începând cu ora 9:00, pe următoarele străzi din municipiul Odorheiu-Secuiesc: Tamási Áron (imobilele cu numere impare de la 1 la 13), Morii, Insulei, Teilor, Parcului, Dumbravei, 1 Decembrie 1918 şi îngustă. Reluarea serviciului de distribuţie a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea acestor lucrări, în jurul orei 14:00. Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile deschise, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 minute. în cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al E.ON Gaz Distribuţie la unul dintre numerele de telefon 0265/200928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Romtelecom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie) sau 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă). Peste 400 de pachete de ţigări au fost ridicate în urma unei percheziţii domiciliare Un bărbat de 44 de ani din Odorheiu-Secuiesc este cercetat pentru deţinere ilegală de produse accizabile supuse marcării şi evaziune fiscală după ce poliţiştii au găsit la domiciliul său peste 40 de cartuşe de ţigări şi aproape 60 de litri de alcool. Potrivit biroului de presă al IPJ Harghita, poliţiştii din Odorheiu-Secuiesc au efectuat luni o percheziţie la domiciliul lui I.G., în urma căreia au găsit 4.085 de pachete de ţigări şi 59 litri de alcool. Pentru că bărbatul nu deţinea documente necesare pentru aceste produse, el este cercetat acum sub aspectul comiterii infracţiunii de „deţinere de către orice persoană în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării” şi „evaziune fiscală”. (L.C.) Motociclist accidentat grav Un motociclist de 53 de ani din municipiul Odorheiu-Secuiesc a fost grav rănit după ce a încercat să depăşească un autoturism, pe care l-a acroşat. Accidentul a avut loc pe drumul judeţean 137, pe raza localităţii Feliceni, luni după-amiază. Potrivit biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, bărbatul de 53 de ani s-a angajat în depăşirea unui autoturism care circula în aceeaşi direcţie, iar la reintrarea pe bandă a acroşat aripa din partea stângă a maşinii depăşite şi s-a răsturnat pe partea carosabilă, accidentându-se grav. Totodată, în urma accidentului atât autoturismul, cât mai ales motocicleta au fost avariate.