Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2014 (Anul 26, nr. 5703-5738)

2014-01-15 / nr. 5707

www.informatiahr.ro Redacţie: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXV. Nr. 5707 MIERCURI, 15 IANUARIE 2014 • Stephen Hawking: Handicapul m-a ajutat fiindcă am avut timp pentru cercetări şi nu am fost nevoit să stau în comisii plicticoase - în pagina a 6-a - Neobrăzarea şi neruşinarea lui Tőkés László întrec orice limită! - în pagina a 5-a - Planul de şcolarizare M pentru 2014-2015, cu peste 400 de elevi mai mulţi M în planul de şcolarizare realizat pentru anul şcolar 2014-2015 se prevede un număr de 42.931 elevi, cu 422 mai mulţi decât în acest an şcolar. Dar aceste date nu includ şi ciclul liceal, iar, de cele mai multe ori, apar diferenţe între aceste cifre teoretice şi realitatea care va fi în toamnă. Inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita, Bartolt Hedwig, spunea că neincluderea ciclului liceal în planul de şcolarizare este una de moment şi se datorează unei modificări realizate de ministerul de resort pe ultima sută de metri. Este vorba de pornirea învăţământului profesional şi tehnic, după clasa a VIII-a, cu două variante. Una de 3 ani pentru elevii care vor absolvi acum clasa a VIII-a; una de 2 ani pentru elevii care vor termina clasa a IX-a şi care vor să continue acest tip de învăţământ. Revenind la cifrele din planul de şcolarizare, comparând acest an şcolar cu cel care va debuta în septembrie, se observă o scădere a numărului de clase pentru învăţământul primar, dar, în acelaşi (Continuare în pag. a 3-a) LIVIU CÂMPEAN „Nyirő a fost un mare admirator al regimului hitlerist şi a publicat numeroase articole în care l-a elogiat pe Joseph Goebbels, ideolog al Germaniei naziste" . Comunicat al Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România îşi exprimă profunda nemulţumire faţă de intenţia autorităţilor din Gheorgheni de a organiza o manifestare de evocare a personalităţii scriitorului transilvănean József Nyirő, cunoscut sprijinitor al (Continuare în pag. a 3-a) Noile reguli de atestare a produselor tradiţionale vor schimba oare şi calitatea a acestora? Rămâne de văzut... Cu doar câteva zile înainte de documentarea articolului de faţă, un domn respectabil, aflat foarte aproape de subiectul abordat, îmi spunea că în România sunt înregistrate peste 4.000 de produse tradiţionale, cifră care nu ar putea fi egalată nici dacă s-ar face suma acestor produse obţinute în toate ţările bătrânului continent. Nu ştiu cât a glumit şi cât a vorbit serios, dar ştiu că un Ordin comun al Ministerului Agriculturii, Ministerului Sănătăţii şi Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor din 2013, cu nr. 724/1082/360, defineşte produsul tradiţional ca fiind „un produs alimentar fabricat pe teritoriul naţional şi pentru care se utilizează materii prime locale, care nu are în compoziţie aditivi alimentari, care prezintă o reţetă tradiţională şi care se distinge de alte produse similare aparţinând aceleiaşi categorii”. Acum că v-am lămurit cu ceea ce se cheamă azi produs tradiţional, nu-mi rămâne decât să vă mai spun că, potrivit doamnei ing. György Erzsébet, consilier responsabil cu această problemă în cadru! DA Harghita, în judeţul nostru sunt înregistraţi 17 operatori, care ies pe piaţă cu 47 de produse tradiţionale (lactate, mezeluri, sucuri, gemuri, preparate specifice de panificaţie). Şi dacă până la finele anului trecut documentaţia în baza căreia se acorda atestatul pentru produsele tradiţionale se întocmea conform Ordinului MADR nr. 690/2004, din acest an ea se va întocmi în baza acelui ordin comun despre care anterior vorbeam, situaţie care schimbă complet datele problemei. (Continuare în pag. a 5-a) ȘTEFANA DRĂGHICI Aproape 100 de unităţi şcolare din judeţ vor organiza evenimente cu ocazia naşterii lui Eminescu şi a Zilei Culturii Române în cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc la Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, inspectorul şcolar general adjunct, Aurora Parfeni, preciza că din cele 128 de unităţi şcolare (grădiniţe, şcoli generale şi licee), 93 şi-au anunţat interesul de a organiza diferite evenimente care să marcheze cei 164 de ani de la naşterea poetului naţional, Mihai Eminescu, dar şi a Zilei Culturii Române (15 ianuarie). In aceste şcoli vor avea loc recitări, lecturi, desene, filme, concursuri, momente de teatru, expoziţii de desene (realizate în principal de copii de la ciclurile preşcolare şi primare). Aurora Paifeni preciza că aceste evenimente sunt desfăşurate prin implicarea profesorilor de limba română, de limba latină, de limbi moderne şi, bineînţeles, a directorilor unităţilor de învăţământ. De asemenea, în funcţie de programul unităţilor de învăţământ, sunt şcoli care au organizat aceste evenimente ieri, altele care le vor organiza mâine, dar majoritatea vor marca astăzi cele două momente culturale. (Liviu C.) - pagina a A-a - Preţ: 1 leu