Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2019 (Anul 31, nr. 6440-6473)

2019-01-15 / nr. 6444

• Pagina a 2-a • 15 ianuarie 2019 • Declaraţii „provocatoare şi iresponsabile" făcute la Siculeni urmare din pag. 1 „Balázs Orbán, căruia nu-i putem scuza regresul în privinţa democraţiei, fiind cuprins de o mare efervescenţă în ale declaraţiilor maliţioase, nu a uitat să reamintească faptul că Guvernul Ungariei se străduieşte să sprijine eforturile depuse pentru apărarea drepturilor minorităţilor maghiare şi pentru obţinerea autonomiei, dar şi a unor avantaje neconstituţionale pentru etnia pe care o reprezintă, am spune noi!!! Astfel devine tot mai clar pentru toţi românii că politica Ungariei pe termen lung are ca prioritate sarcina de a-i face pe cetăţenii maghiari din Transilvania cât mai dependenţi instituţional de Budapesta şi cât mai independenţi de Bucureşti. Trebuie să luptăm cu tărie împotriva revanşismului maghiar. (...) Acesta nu poate fi tolerat şi încurajat, pentru că dorinţa de răzbunare din cuvinte şi sloganuri poate evolua şi se poate transforma într-un element ideologic esenţial şi în acelaşi timp periculos al politicii de stat maghiare” - transmite CNMR. ,JLipsa de reacţie a clasei politice din România, care a asistat şi asistă impasibilă la declaraţiile provocatoare, mincinoase şi periculoase ale oficialilor maghiari, m-a întristat şi m-a revoltat, ca de fiecare dată. De aceea voi încerca să fiu la fel de dur ca adevărul şi la fel de neîndurător ca dreptatea şi să afirm ca Ion Raţiu, că existenţa noastră ca naţiune nu se discută, ci se afirmă! Degeaba se răsucesc în mormânt eroii României Mari, toţi cei care au pierit cu arma în mână pentru eliberarea ţării sau cei care la Alba Iulia au oferit României Ardealul, pentru că Ungaria prin revizioniştii săi va pretinde mereu că tratatul de la Trianon a fost unul injust pentru ei şi că Ţinutul Secuiesc este al lor! Pe de altă parte, creşterea sentimentului naţionalist printre diaspora maghiară care trăieşte în regiune va rămâne în permanenţă o prioritate şi un cui al lui Pepelea, pentru oficialii maghiari. Tocmai de aceea trebuie să fim fermi şi să sancţionăm aspru şi imediat orice atentat la istoria, demnitatea şi unitatea naţională, orice declaraţii şi acţiuni care încurajează extremismul, iredentismul şi revanşismul şi să facem de aşa natură încât prin reacţia noastră, oficialii unguri să accepte adevărul istoric, să nu mai mintă şi să nu mai incite la dezbinare, să înveţe să respecte românii şi leagănul românismului, dar şi ceea ce n-au reuşit să înveţe până acum - şi anume să facă diferenţa între democraţie şi autoritarism. Trebuie să învăţăm cu toţii o lecţie importantă, acolo unde există unitate va exista întotdeauna şi victorie”, a declarat Alexandru Cumpănaşu, preşedintele CNMR şi co-preşedinte al ARDR Guvernul de la Budapesta încearcă să sustragă atenţia de la problemele de reprezentare pe care le are în Ungaria, folosind vechea placă cu aşa-numitul ţinut secuiesc, moldovenesc, oltenesc. Probabil nu sunt la curent cu proiectul prin care un număr de localităţi ce se află în aşa-numitul Banat Sârbesc se mută în mod natural în zona Braşov, Harghita şi Covasna - a declarat Bobby Păunescu, preşedintele ARMIS şi co-preşedinte al ARDP. LARICI SRL anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de obţinere a acordului de mediu privind proiectul intitulat „Construire hală de producţie, atelier reparaţii, depozit intermediar şi uscătorie”, ce urmează a fi realizat în corn. Vărşag, sat Vărşag, nr. 302, judeţul Harghita. Informaţiile privind proiectul propus pot fi consultate la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Harghita din municipiul Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43, în zilele de luni-joi, între orele 08:00-16:30, vineri, între orele 08:00-14:00, precum şi la sediul societăţii: com. Vărşag, sat Vărşag, nr. 302, jud. Harghita. Observaţiile publicului se primesc zilnic, la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Harghita, pe tot parcursul procedurii de reglementare. Fax 0266/31.00.41, e-mail office@apmhr.anpm.ro. Informația list Numărul persoanelor care au ajuns la spital după ce au căzut pe gheaţă şi în zăpadă a crescut semnificativ urmare din pag. 1 între pacienţii care au necesitat îngrijiri medicale de specialitate s-au aflat peste 20 de cazuri cu fracturi de coloană, de bazin, de gleznă, de pumn, de gambă, care au necesitat intervenţie chirurgicală, cele mai multe suferite de practicanţi ai unor sporturi de iarnă şi de persoane vârstnice. Medicul primar a remarcat existenţa din ce în ce a mai multor persoane adulte care se expun pericolului, fără să conştientizeze urmările. „Au fost, anul acesta, fracturi amielice de coloană vertebrală şi fracturi de gambă la persoane adulte de peste 40 de ani, nu la copii, care au legat sania de maşină, aşteptând să fie tractate în goană pe zăpadă. Sunt adulţi, dar fară cap, fac slalom, se răstoarnă de pe săniile mari, ruginite şi urmările sunt grave, pot cauza leziuni cerebrale sau fracturi de coloană cu paralizie pe viaţă. Oamenii trebuie să conştientizeze că nu poţi face aşa ceva decât cu sănii speciale, purtând echipamente adecvate şi în condiţii de protecţie maximă, nu legându-se cu sania de maşină pentru câteva minute de adrenalină, care le pot fi chiar şi fatale”, a declarat dr. Szántó András. La spital au ajuns şi vârstnici cu fracturi, după ce au căzut pe trotuarele necurăţate, acoperite cu gheaţă. „Dar am avut pacienţi şi persoane care au ieşit cu şlapii în picioare, să dea zăpada sau să aducă apă. Pentru o persoană vârstnică, de 80 de ani, o căzătură înseamnă, de cele mai multe ori, fractură. în cazul lor, o fractură de bazin este foarte gravă, necesită ba hemiartroplastie, ba montarea unei tije şi mai au probleme cardiace, cu diabetul şi totul se dezechilibrează în organism după o asemenea fractură. Nu e un caz simplu, apar complicaţii care le pot pune în pericol chiar viaţa”, a arătat dr. Szántó. Şeful Secţiei ortopedie-traumatologie a SJU a subliniat că în cazul fracturilor, entorselor şi luxaţiilor suferinţele sunt „mari”, iar recuperarea de durată. De pildă, „o fractură de gambă poate să facă oricând embolie venoasă, iar tratamentul anticoagulant trebuie ţinut şase săptămâni”, a precizat medicul primar. Potrivit managerului SJU din Miercurea Ciuc, dr. Konrad Judit, numai la sfârşitul săptămânii, în zilele de 11, 12 şi 13 ianuarie, au ajuns la spital 36 de persoane cu diferite traumatisme. Patru dintre acestea, cu fractură de coloană vertebrală, fractură iliacă şi de falange, au fost internate la Ortopedie- Traumatologie. DANIELA MEZEU La Topliţa şi Bălan. Cazuri de violenţă în familie, pe fondul consumului de alcool La sfârşitul săptămânii trecute au fost sesizate două cazuri de violenţă domestică, unul în municipiul Topliţa şi altul în oraşul Bălan, ambele pe fondul consumului excesiv de băuturi alcoolice, în oraşul Bălan, o localnică a reclamat faptul că în timp ce se afla la domiciliu, cu fiica sa, concubinul a lovit-o de mai multe ori şi a ameninţat-o. Potrivit Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, suspectul era cu un prieten de-al său, iar pe fondul consumului de alcool şi al unor discuţii contradictorii, a devenit nervos şi a început să o lovească şi să o ameninţe pe femeie. în acel moment prietenul prezent a intervenit iar femeia cu fiica au fugit. în cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de violenţă în familie, iar faţă de concubinul bănuit de agresiune, poliţiştii au emis şi un ordin de protecţie provizoriu, care a fost prezentat pentru confirmare procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Miercurea Ciuc. Duminică după-amiază, şi Poliţia municipiului Topliţa a fost sesizată de o localnică de 47 de ani despre faptul că, în urma unui scandal în familie, a fost alungată din locuinţa comună de concubinul său, un bărbat cu 10 ani mai tânăr. în acest caz, poliţiştii au stabilit că, pe fondul consumului de băuturi alcoolice, între cei doi concubini s-a iscat o ceartă, în timpul căreia aceştia s-au lovit reciproc. Cei doi au fost conduşi la sediul Poliţiei şi, după efectuarea documentaţiei necesare, femeia a refuzat emiterea unui ordin de protecţie. (Şt.P.) Harviz SA aduce la cunoştinţa consumatorilor că, din cauza unor lucrări de reparare, se va opri furnizarea apei potabile marţi, 15 ianuarie, între orele 08:00-14:00, pe următoarele străzi: Harghita şi străzile adiacente, Obor, Patinoarului, Sadoveanu, Lunca Mare, Salcâm, Băilor. După reluarea furnizării, apa poate prezenta impurităţi. Pentru alte informaţii şi reclamaţii vă stăm la dispoziţie nonstop la numărul de telefon 0758/77.00.40. Vă mulţumim pentru înţelegere! Editor: Fundaţia Adevărul Harghitei • Mihail Groza - redactor şef (mihail.groza@gmail.com). Echipa redacţională: Liviu Câmpean - redactor şef adjunct on-line, Ştefan Danciu, Ştefana Drăghici, Aurelia Iluţ, Lia Matei, Ştefan Pătrîntaş - redactor şef adjunct. Echipa tehnică: Pálosi Réka (tehnoredactare), Nicolae Groza (corectură). Compartiment marketing - relații publice: Gabor Erika, Zoiţa Micu. Adresa: Miercurea-Ciuc, str. Leliceni, nr. 45, jud. Harghita, cod 530190. Telfax publicitate: 0266/37.18.05; tel. redactori 0266/37.20.65. ISSN 2067-6190. Web: www.informatiahr.ro. E-mail: informatiahr@ gmail.com (redacția), infohrpub@gmail.com (publicitate). Tipărit la T3 INFO SRL Sf. Gheorghe.