Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2021 (Anul 33, nr. 6763-6796)

2021-05-05 / nr. 6774

• Pagina a 2-a • 5 mai 2021 • 'iv88£SiÎSÎ$Ş^vWi íKíSír, R R X K&í1?S&í$*r.jí,..tv Î* RHMIRMMM R M NSMM t-yC'■a^-Cîîâ-ÎS MMRNMM MSS <"■'„' I— MRKRRgRMR ¥ u.yO‘WW^$$& Cursurile încep astăzi cu peste 130 de unităţi de învăţământ din judeţ în scenariul 2 urmare din pag. 1 Este vorba despre unităţi de învăţământ din Băile Tuşnad, Bilbor, Brădeşti, Târnoviţa, Corbu, Capu Corbului, Dârjiu, Dealu, Mujna, Fâncel, Sâncrai, Tibod, Ulcani, Feliceni, Forţeni, Hoghia, Poleniţa, Tăureni, Teleac, Văleni, Lupeni, Bisericani, Bulgăreni, Firtuşu, Morăreni, Păltiniş, Păuleni, Mădăraş, Mugeni, Beta, Dobeni, Lutiţa, Tăietura, Odorheiu Secuiesc, Săcel, Şoimuşu Mare, Şoimuşu Mic, Vidacut, Sărmaş, Fundoaia, Hodoşa, Platoneşti, Satu Mare, Secuieni, Bodogaia, Eliseni, Şimoneşti, Cobăteşti, Mihăileni, Rugăneşti, Şimoneşti, Topliţa, Moglăneşti, Vărşag, Zetea, Izvoare şi Sub Cetate. Aplicarea scenariului 2 presupune participarea zilnică, cu prezenţă fizică în unităţile de învăţământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, şi a celor din anii terminali din învăţământul profesional şi postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi urmarea cursurilor în sistem online în cazul elevilor din celelalte clase sau ani de studiu. Cursurile se vor desfăşura în sistem online şi la Liceul „Kós Károly” din Odorheiu Secuiesc, în celelalte unităţi de învăţământ din judeţ activităţile fiind organizate conform scenariului, ceea ce înseamnă că preşcolarii şi elevii vor merge în instituţiile respective şi vor fi aplicate toate normele de protecţie. CJSU Harghita a actualizat ieri şi listele cu localităţile judeţului în funcţie de rata cumulată a infectărilor cu Coronavirus din ultimele 14 zile, fiind introduse măsurile necesare în funcţie de fiecare situaţie, conform reglementărilor în vigoare, în aşa-numita zonă galbenă, cu o incidenţă a cazurilor între 1,5 şi 3 la mia de locuitori, se află localităţile Bilbor, Miercurea Ciuc, Băile Tuşnad, Ciucsângeorgiu, Săcel, Sântimbru, Tulgheş, Zetea, Lupeni, Mărtiniş, Satu Mare şi Mugeni. în judeţ sunt 5 localităţi în care incidenţa cazurilor este între 3 şi 4 la mia de locuitori, respectiv Dealu, Odorheiu Secuiesc, Vărşag, Dârjiu şi Feliceni, unde de pildă, pentru diferite perioade de timp, nu este permisă organizarea şi desfăşurarea activităţii în cadrul cinematografelor, instituţiilor de spectacole sau concerte şi este interzisă activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, se arată în hotărârea CJSU Harghita, în localităţile Brădeşti şi Şimoneşti, incidenţa cumulată a cazurilor de infectare se situează între 4 şi 7,5 la mia de locuitori, fiind în vigoare măsuri mai severe pentru limitarea îmbolnăvirilor. Astfel, până în data de 7 mai, în cele două localităţi este interzisă circulaţia persoanelor în afara locuinţei sau gospodăriei în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică, în intervalul orar 20:00-05:00. Totodată, a fost instituită obligaţia pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ sau prestări de servicii în spaţii închise ori deschise, publice sau private, să îşi organizeze şi să desfăşoare operaţiunile în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică în intervalul orar 05:00- 18:00, excepţii fiind în cazul relaţiilor cu cei care fac livrări la domiciliu. în plus, în aceste localităţi a fost suspendată activitatea operatorilor economici desfăşurată în spaţii închise, în domeniul sălilor de sport sau fitness. Autorităţile au anunţat ieri 19 cazuri noi de infectare cu Coronavirus, dar nu au fost raportate noi decese pe parcursul a 24 de ore, în spitalele din Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Topliţa şi Gheorgheni sunt internaţi 162 de pacienţi cu COVID-19, iar 181 de persoane se află în izolare la domiciliu, după ce au fost testate pozitiv. Incidenţa numărului de cazuri, la nivelul judeţului Harghita, era ieri de 1,04 la mia de locuitori, rata de infectare fiind printre cele mai scăzute din țară. EMIL G. GRUPUL ASOCIATIV DE PĂDURE NR. 14 în calitate de titular, anunţă publicul interesat asupra depunerii primei versiuni a planului UP I Grupul Asociativ de Pădure nr. 14, pe teritoriul administrativ al comunei Suseni, pe o suprafaţă de 228,15 ha, la APM Harghita, solicitând parcurgerea etapei de încadrare în vederea obţinerii avizului de mediu. Informaţiile privind potenţialul impact asupra mediului al planului propus pot fi consultate la sediul APM Harghita din Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43. Observaţiile publicului se primesc în scris, cu datele de identificare ale reclamantului, zilnic, între orele 08:30-16:30, la sediul APM Harghita, până la data de 23 mai 2021. COMPOSESORATUL VALEA STRÂMBĂ în calitate de titular, anunţă publicul interesat asupra depunerii primei versiuni a Amenajamentului silvic pentru UP III Păşunea Valea Strâmbă, solicitând parcurgerea etapei de încadrare în vederea obţinerii avizului de mediu. Informaţiile privind potenţialul impact asupra mediului al planului propus pot fi consultate la sediul APM Harghita din Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43. Observaţiile publicului se primesc în scris, cu datele de identificare ale reclamantului, zilnic, între orele 08:30-16:30, la sediul APM Harghita, până la data de 20 mai 2021. PAROHIA GHEORGHENI în calitate de titular, anunţă publicul interesat asupra depunerii primei versiuni a Amenajamentului silvic pentru UP I Parohia Gheorgheni, solicitând parcurgerea etapei de încadrare în vederea obţinerii avizului de mediu. Informaţiile privind potenţialul impact asupra mediului al planului propus pot fi consultate la sediul APM Harghita din Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43. Observațiile publicului se primesc în scris, cu datele de identificare ale reclamantului, zilnic, între orele 08:30-16:30, la sediul APM Harghita, până la data de 20 mai 2021. Informația lisului rnmrnm!mmmmmmmmmmmmms8mimim8s$s&mmmimgmmsmimmmmsms!m!m!^mmmimmmmmmis: CED0 a respins plângerea celor 6 tineri maghiari care acuzau România că-i discriminează prin numărul de examene susţinute la Bacalaureat Curtea Europeană a Drepturilor Omului a respins plângerea depusă în 2018 de şase tineri maghiari care acuzau România că îi discriminează prin numărul de examene pe care le susţin la Bacalaureat absolvenţii liceelor cu predare în limba minorităţii. Concret, tinerii au susţinut că statul român îi discriminează prin faptul că trebuie să susţină două examene în plus (oral şi scris la Limba maternă) faţă de majoritari, în aceeaşi perioadă de timp, la Bacalaureat. Judecătorii CEDO au respins ca inadmisibilă cererea celor 6 tineri, cu o majoritate de 5 la 2. Cei doi care au formulat opinii distincte au fost judecătorii român şi maghiar: Iulia Motoc şi Péter Paczolay. Tinerii maghiari au mai susţinut la CEDO că examenele la Limba şi literatura română sunt foarte dificile pentru absolvenţii minoritari, iar faptul că susţin examene mai numeroase în acelaşi interval de timp în care majoritarii susţin celelalte probe de Bacalaureat îi face să aibă mai puţin timp de pregătire sau de refacere, între examene, ceea ce înseamnă şanse mai mici de a promova Bacalaureatul. Contactat de Edupedu.ro, preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat că instituţia pe care o conduce a avut o „plângere similară depusă de un părinte, în numele a 3 elevi, exact cu acelaşi obiect care a ajuns şi la CEDO”. „Noi am considerat că nu constituie formă de discriminare faptul că la clasele cu predare în limba minorităţilor naţionale, la examenul de Bacalaureat, există 2 probe suplimentare, adică examen scris şi examen oral la Limba maternă, întrucât ţine de specificul predării în clasele cu predare în limba maternă să aibă o evaluare şi în privinţa limbii materne. Deci din acest punct de vedere nu există o discriminare, pentru că elevii, părinţii aleg forma de învăţământ în limba maternă şi, alegând, este logic că pe lângă materiile care se studiază în curricula claselor cu predare în limba oficială a statului se adaugă şi materia de limba maternă - literatură şi gramatică”. „Ceea ce am recomandat, însă, a fost să se stabilească un calendar al examenelor de Bacalaureat, astfel încât să permită între probe o pauză rezonabilă şi elevilor din clasele cu predare în maternă”. în ceea ce priveşte acţiunea înaintată la CEDO de către elevi, preşedintele CNCD a afirmat: „Ce am observat eu este că există o confuzie în obiectul plângerii: faptul că susţin două probe în plus, faptul că există un calendar strâns, dar şi faptul că evaluarea la Limba română creează discriminări. Această confuzie nu a fost benefică acţiunii lor, pentru că soluţia pe care unii au propus-o, de a scoate examenele de la Bacalaureat, nu este una reală. Evaluarea în limba maternă la gramatică şi literatură este necesară, iar alte materii nu pot fi scoase. Cred că s-au gândit la o propunere legislativă susţinută de un deputat, să nu se mai susţină evaluare la Bacalaureat în limba română pentru minorităţi, ceea ce este o prostie. Aceste confuzii nu fac bine dezbaterii publice şi nici în instanţă, iar în decizia CEDO se regăseşte această confuzie”, a declarat Asztalos pentru Edupedu.ro. COMUNA MĂDĂRAŞ cu sediul în comuna Mădăraş, satul Mădăraş, nr. 193, jud. Harghita, anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de obţinere a acordului de mediu al proiectului „Extindere alimentare cu apă potabilă comuna Mădăraş, judeţul Harghita - lucrări suplimentare”, propus a fi realizat în comuna Mădăraş, satul Mădăraş, intravilan, FN, jud. Harghita. Informaţiile privind proiectul propus pot fi consultate la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Harghita, cu sediul în municipiul Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43, şi la sediul comunei Mădăraş, în zilele de luni-joi, între orele 08:00-16:30, şi vineri, între orele 08:00-14:00. Observaţiile publicului se primesc zilnic la Agenţia pentru Protecţia Mediului Harghita din Miercurea Ciuc, str. Marton Aron, nr. 43 (fax 0266/31.00.41, e-mail: office@apmhr.anpm.ro). ÎNSCRIERI LA CREŞA DIN MIERCUREA CIUC PENTRU ANUL ŞCOLAR 2021-2022 înscrierea copiilor la Creşa din Miercurea Ciuc se va desfăşura online, în perioada 17-21 mai 2021. Cererile însoţite de documentele necesare înscrierii vor fi transmise doar în format electronic pe adresa de e-mail: koverkatalin@szereda.ro, începând cu data de 17 mai 2021, ora 08:00, până la 21 mai 2021, ora 14:00. Solicitările trimise înainte și după perioada de mai sus nu vor fi luate în considerare, în perioada de înscriere, cererile transmise după ora 14:00 sau în zilele nelucrătoare vor fi înregistrate în următoarea zi lucrătoare. Pentru anul şcolar 2021-2022 sunt disponibile 26 de locuri. Cererea de înscriere, actele necesare înscrierii, criteriile de departajare sunt postate şi pot fi descărcate de pe pagina oficială de Internet a Primăriei Municipiului Miercurea Ciuc, www.szereda.ro, secţiunea Ştiri/Actual. Informaţii suplimentare pot fi obţinute zilnic, între orele 08:00-14:00, la numărul de telefon 0735/20.94.70.