Lumea, octombrie-decembrie 1927 (Anul 10, nr. 2749-2825)

1927-11-26 / nr. 2795

din țară ULTIMA ORA linsele realizitei ouverninf național — Înalta Regență, d-nii Iorga și Averescu despre personalitatea lui Ion I. C. Brătianu Un guvern Către toți șefii prezidat de d. Știrbey ? D. Vintilă Brătianu dorind să realizeze un guvern național, va propune șefilor de opoziție ca președinte pe d. Barbu Știrbey. Dacă aceștia vor accepta această formulă, liberalii sunt gata să admită dizolvarea Camerelor. Șefii de partide la Ialta Regență Membrii Regenții au convocat pe șefii de partide. La ora 10 dimineață a fost primit în audiență d. general Averescu. D. Iuliu Maniu a fost primit la ora 12. D. N.Iorga care se afla la Vălenii de Munte, a venit abia in cursul după amezei cu automobilul trimis de Regență. Șansele constituirea guvernului național D. Vintilă Brătianu, președintele Consiliului, a vizitat in cursul zilei de o zi după amiază pe d-nn general Averescu, Meniu și lora ,fle. Se fac sforțări în vederea constituirea guvernului național. Național-țărăniștii vor răspunde că sunt gata ca să ia asupra lor răspunderea situației dar nu vor să participe la guvernarea altora. Ei au avut ori după amiază o consfătuire la locuința d-lui Maniu. Cei mai mulți fruntași ai partidului l’au sfățit să nu dea nici un concurs d-lui Vintilă Brătianu. P. Maniu accepta cu o condiție D. Maniu a adus la cunoștința Consiliului de Regență că partidul sâu primește formula guvernului național, însă cere ca Parlmentul să fie dizolvat, noui alegeri și nu permit nici o soluție rare nu’ar avea la bază dizolvarea Parlamentului. Ce cuprinde testamentul pri ia amiază a avut loc In prezența familiei defunctului și a d-lui Duca, ministru de interne, deschiderea testementului lui Ion I. C. Brătianu. Testamentul conține numai dispoziții strict familiare. Întreaga avere o lasă fiului unic George, iar soția sa Elisa nu se va bucura decât de uzufruciul catităței disponibile pe tot timpul vieței. Testamentul nu cuprinde nici o dispoziție cu caracter politic Regina Maria la locuința defunctului In registrul așezat in curse, lângă ușa principală de intrare au semnat in cursul zile de ori un mare număr de personalități. La locuința defunctului au prezentat condoleanțe d-nii: generali Prezan, Averescu, Mardărăscu, Văleanu, Popovici, C. Disescu, Trancu—Iași, Culbersson,curești, ministrul Americei la Bul. Th. Florescu, Ala Constantinescu, Niemerower, colonel Thyerry nului, membrii membrii guvercorpului diplomatic și atașații militari străini la Cpitolo. La ora 1 a sosit Regina văduvă Maria, însoțiă de doamna de onoare Procopiu și de d, adjutant regal, colonel Atena - fofiei, de organizații liberale ori Ministerul de interne a trimis următoarea lor organizațiilor circulară șefiliberale din țară. .Cu inima zdrobită de durere am trista însărcinare de a vă aduce la cunoștință încetarea din viață a marelui și mult iubitului nostru președinte de Consiliu, Ion I. C. Brătianu. „Rolul lui în istoria României contimporane, în înfăptuirea întregirea neamului și în îndeplinirea marelor reforme democratice care stau la temelia organizării sociale a României întregite aparține istoriei și ii asiguri in analele românești o glorie neperitoare. „in fața mormântului său deschis, paridul național- liberal pe care el l’a condus cu atâta înțelepciune și cu atâla strălucire, este dator mai mult decât oricând ca prin unire și puternică solidaritate sufletească sa stea strajă pentru apărarea marelor interese naționale care preocupă țara noastră. „Aceasta este cel mai bun omagiu pe care colaboratorii și prietenii politici îi pot in aceste clipe de durere să-l aducă memoriei marelui om de stat dispărut atât de neașteptat din mijlocul nostru“. I. G. DUCA ministru de interne Îmbălsămarea cadavrului In cursul dimineții de eri de dr. Mnovici a procedat la îmbălsămarea cadavrului și la scoaterea feței în ghips. Școlile n'au țintat cursuri Ministerul instrucțiunei publice a dispus pe ziua de ori suspendarea cursurilor la toate școlile din țară. Profesorii vor vorbi elevilor, relevând meritele fostului președinte de consiliu. Procesele amânate din oficiu în toate autoritățile s'a arborat drapelul tricolor cu negru. Autoritatle publice nu au lucrat. Instanțele judecătorești nu au judecat in cursul zilei de eri procese, comemorând în ședințe publice pe Ion I. C. Brătianu. Procesele sorocite pentru eri, au fost amânate din oficiu; procedura se va îndeplini pe seama statului. Coraul depus la Ateneu Corpul lui Ion I. C. Brătanu va fi depus astăzi la ora 11 la Ateneu, unde va rămâne in cursul zilelor de Vineri și Sâmbătă pentru a fi văzut de public. Am să trăesc pân a adânc, bătrâneje. Cu prilejul mo ței lui I. I. C. Brătianu se povestește că acum trei zile, d. Tătărăscu plin de îngijorare raporta primului ministru că într’o anumită regiune se fac eurații subversive și îi cerea sfaturi. Primul ministru afectat, i-a spus : — „V zi, Domnule Tătărăscu, D-la ești nervos; te sperii, ai să mori de tânăr pentru că le consumi pentru oice. Vezi, eu sunt calm și am să trăesc până la adânci burloul«*, ,Nu vreau flori** Guvernul și familia lui Ion I. C. Brătianu va respecta dorința defunctului ,ca la înmormântare să nu i se aducă nici fiori nici coroane. Pr IM asta s-a Infectat Cu prilejul operației la care a fost supus primul ministru, d. dr. Nasta s’a rănit ușor la un deget. In cursul zilei de ori brațul s’a inflamat, inspirând serioase îngrijorări. Pr. Averescu și moartea lui Brătianu D. general Averescu a declarat că e șeful unui partid de ordine și că în fața mormântului deschis al primului ministru nu e preocupat de chestiuni politice. Mai târziu va vedea ce are de făcut. Profitorii Suntem Informați că, fără autorizația d-lui Manoilescu s’a convocat de către o persoană care era destinată să facă administrația ziarului „Croiu Nou” colaboratorii și prietenii în vederea unei noui acțiuni. Se încearcă astfel numelui d-lui Manoilescu lansarea ca o emblemă comercială, care ar putea să dea astăzi popularitate și aventagii unui ziar. D. Manoilescu nu înțelege însă să facă din împrejurările poliței cunoscute un vad pentru o exploatare comercială. De aceia , fostul subsecretar de stat a somat pe administrate ui angajat să depună sumele ce i-au fost încredințate în vederea apariției ziarului, oprindui săi mai facă un nou demers. Eri, cu prilejul depunerei jurământului noului guvern prezidat de d. Vintilă Brătianu, Sanctitatea Sa Patriarhul Miron, în numele înaltei Regențe, a spus : „După nenorocirea ce țara românească a avut de îndurat prin pierderea celui mai mare Rege, Dumnezeu, in orânduirea Lui ne-a dat o nouă și o mare lovitură luând dintre noi pe una din cele mai mari figuri politice ale României contemporane. „Istoria nepărtinitoare va așeza alături de figura lui Ion C. Bătr&nu pe a fiului, care a prevăzut întregirea neamului. „Rog pe Dumnezeu că în această clipă solemnă să coboare asupra tuturor conducătorilor Țarei Noastre simțul înțelepciunei și al înțelegere!, ca prin eforturi unite să putem cel puțin în parte împlini golul lăsat prin pierderea lui Ion C. Brătianu. P. N. Iorga despre I.I. C. Brătianu D. N. Iorga publică în „Neamul Românesc” : „Președintele Consiliului a încetat din viață azi la ceasurile 6 jum. de dimineață. In acest ceas să ne gândim numai la lucrurile bune și mari pe care a știut să le facă și să nu tulburam clipa tragică prin alte cuvinte decât solemnul și plânsul: „Dumnezeu să-l ierte* ! Starea sănătăței d-lm Tiialescu e staționară. Bolnavul nu poate părăsi patul. Dacă până în ziua de 4 Decembrie d. Titulescu nu va fi restabilit, guvernul va cere la Geneva intervertirea ordinei de zi a Consiliului Societăței Națiunilor pentru a lua parte la dezbaterile conferinței pregătitoare a dezarmărei, al cărei predinte a fost desenat d. Titulescu, Ultimile dispoziții in vederea funerariilor  Hotărârii, luata In consfătuirea da la ministerul de interne — Buc. 25.—Aseară a avut loc la ministerul de interna o consfătuire la care au participat d-nii Duca, C. Dimitriu, ministrul comunicațiilor, Tătărăscu, Franasovici, subsecretar de stat la interne, Budurescu, secretarul general al Poștelor, general Neolcenu, prefectul policii Capitalei și Nicu Teodorescu, directorul general al căilor ferate. St au luat cu acest prilej ultimile dispozițiuni în vederea inmormântărei lui Ion I. C. Brătianu. S’a hotărât că astăzi Vineri la ora 111,2 a. m. se va oficia o slujbă relgioasă la locuința defunctului de către preotul Mihalcescu de la Biserica Amzei. Coșciugul cuprinzând corpul defunctului va fi așezat pe un afet de tun și transportat la Ateneu, parcurgând străzile Brătianu și Franklin. La Ateneu coșciugul va fi așezat pe un catafalc simplu, fără trepte, fără flori, într’o simplitate impresionantă. Catafalcul va fi înfășurat în culorile naționale cernite cu negru. Vor asista : familia regală, membrii guvernului, parlamentarii și amicii politici ai defunctului, începând de la ora 1 d. a. publicul va avea acces la Ateneu. Duminică dimineață la ora 9, se va oficia un serviciu divin la Ateneu. Vor lua loc In fața catafalcului înaltul cler și corul, la dreapta familia iar la diviga membrii Înaltei Regențe, membri guvernului și ai corpului diplomatic, spre ieșire vor lua lac parlamentarii. In curtea Ateneului reprezentanții autorităților, iar pe trotuar înșirați pe Calea Victoriei delegațiile organizațiilor liberale din întreaga țară. Cortegiul funebru va fi deschis de un detașament de jandarmi, vor urma delegațiile liberale, maliul cler, pernele cu decorații, afetul de tun cu sicriul, familia defunctului, membrii Juastei Regențe, membrii guvernului, corpul diplomatic, atașații militari străni, reprezentanții autorităților militare și civile, paria, mentorii, trăsurile familiei și trupele. Coltegul va parcurge Calea Victoriei și Calea Griviței până in Gara de Nord. Aici sicriul va fi coborât de pe afet și depus în vagonul mortuar. Din Gara de Nord vor pleca la ora 11 două trenuri speciale, intr-unul vor lua loc familia defunctului, membrii guvernului și reprezentanții presei, iar la trenul al doilea parlamentarii și reprezentanții autorităților. Se pare că va asista la funerarii și un membru al familiei regale, înhumarea rămășițelor pământești ale lui Ion I. C. se va face Duminică la Brătianu ora 4 da. în c^vouț^^mn H^^a_Florica. Bursa București Paris 6 41, Londra 795, New- York 163, Zu Ich 31,45, Praga 483, Bruxelles 22,75, Milano 8,90, Viena 22,91, Marca aur S3,S.5. 3 lel £t I A $ I Red. și Administrați» •tr. Stefan aal M Yteli erele tipografica «tr. Uzinei Mo. 33 - I A SI -pe 3 luni 230 , JBON A MENTÜ L oc un an 850 le £ „ 440 si străinătate .......... "■ [UNK] [UNK] [UNK] in n. o.■ [UNK] „ Corpurile Legiuitoare aduc omagii memoriei lui Ion I. C. Brătianu ~ Cuvântul partidelor și organizațiilor politice reprezentate in Parlament> Corpurile Legiuitoare au ținut ori după amiază ședințe solemne, aducând omagii memoriei primului ministru defunct La Cameră a prezidat d. N. N. Săveanu. Pe banca ministerială toți membrii guvernului. Noul guvern Dl. I. C. Duca, ministru de interne, a dat cetire înaltului Decret prin care se institue noul guvern, prezidat de d. Vintilă Brătianu. Dl. N. N. Solceanu rostește o cuvântare in care după ce arată nemărginita durere pentru pierderea ireparabilă a lui Ion I. C. Brătianu, scoate în relief covârșitoarea personalitate a celui decedat. Cuvântul d-lui Duca Dl. I. C. Duca, în numele guvernului, aduce omagii de pioasă amintire memoriei aceluia sub a cărui luminată conducere a lucrat pănă azi. In jurul sicriului în care odihnește Ion I. C. Brătianu cu toții să ne unim int’o patriotică și supremă asforțare. Pe mormântul lui sa punem pecetea dragostei și a mirei frățești. Vorbește apoi d. dr. Lupu in numele partidului țărănist. Omagiile aduse de d. Maniu Dl. Iuliu Maniu, în numele partidului național-țărănist, spune: „Partidul național-țărănist este adânc impresionat de dispariția fulgerătoare a omului de stat care ne părăsește: Ion I. C. Bătianu. Deasupra tuturor divergențelor despărțit mai profunde ce ne au mulți ani nu putem să nu recunoaștem serviciile ce le-ar fi putut aduce țârei o experiență și un prestigiu ce se legau de puternica sa personalitate, înăuntru și în afară de fruntariile țârei: „Nu pot uita că Ion I. C. Brăianu a fost primul colaborator al Regelui, cu care și-a legat numele de cele două mari fapte ale istoriei noastre. „Vom fi pururi recunoscători față de toți acei din generația cari au adus imensele lor jertfe în drumul care ducea la marele scop, față de toți acei care au organizat opinia publică, dar nu deosebi față de el, care, cu toate riscurile și cu toate sforțările și-a luat răspunderea istorică a acelei mărețe epopee. Alte omagii au vorbit apoi, aducând omagii memoriei marelui dispărut, d-nii: Hans Otto Roth, în numele partidului german, Petre Papacostea, în numele partidului poporului, contele George Bethlen, în numele maghiar, Filderman, în partidului numele U. E. R. și Leonte Moldovanu, din partea majorității parlamentare. Președintele anunță că înmormântarea rămășițelor pământești ale lui I. I. C. Brătianu va avea loc Duminică. La ora 6 seara președintele ridică ședința în semn de doliu, declarând că viitoarea ședință se va anunța ulterior. D. Duca s’a îndreptat spre d. Maniu și i-a strâns mâinile cu efuziune, vădit emoționat. SENATUL Prezidează d. Gh. Nicolaescu. D. Duca dă cilre decretului de constituire a noului guvern sub președinția d-lui Vintilă Brătianu. Aduc omagii memoriei lui Ion I. C. Brătianu, d-nii . Duca, în numele guvernului, dr. Lupu din partea partidului țărănist, I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei, general Averescu, in numele partidului poporului, Mironescu, din partea național-țarăniștilor, Racoviță, în numele „Academiei Române“. Arhiepiscopul Ciser, din partea bisericei romano-catolice, dr. Nemerover, în numele populației evreești, Elemer GyandS, din partea maghiarilor și Mihai Oleanu, în numele major lății. Chamberlain dorește sincer rezolvarea litigiului românomaghiar Londra 24.Dl. Chamberlain răspunzând în Camera Comunelor unei interpelări relative la chestinile litigiului româno-ungar, a declarat : „Comitetul de trei numit de Consiliul Societăței Națiunilor, a făcut toate eforturle cu putință pe lângă cele două părți interesate pentru ca să facă posibilă o reglementare amicală a acestui regretabil litigiu. Dacă aș asculta în prezent ,da campania ce se duce in Anglia pe această chestiune, aș dezonora țara mea. „In calitate de reprezentant britanic în Consiliul Ligei Națiunilor cu datoria să rămân imparțial și să-mi dau toate silințele cu putință pentru a apropia cele două părți întru rezolvarea litigiului*. Guvernul maghiar a făcut numai de formă propunerea de lichidare a chestianei optanților Geneva 24. Guvernul maghiar a comunicat secretarului general al Ligei Națiunilor că studiind textul recomandat de Consiliul Societăței ca bază pentru um acord cu România în chestia optanților nu este în măsură a-l accepta. Guvernul ungar va trimite Consiliului Ligei Națiunilor motivarea amănunțită a acestui refuz. Guvernul adaugă că dorind să ajungă la un acord cu România pe alte baze decâi recomandabiile Consiliului Soc. Națiunilor, a făcut zilele acestea o propunere guvernului român țintind la o soluție practică , dar după răspunsul verb 1 pe care l’a primt nu poate spera într’un rezultat satisfăcător. • in cercurile Ligei Națiunilor se consideră că chiar n’a făcut acea guvernul la propunere decât pentru a da impresia că s’a conformat recomandaților Consiliului, încercănd negocieri directe pentru aplanarea diferendului. Amânarea congresului studențesc in urma morței lui L I. C. Brătianu, comitetul Uniunea studenților creștini a ținut ori după amează ședință și a hotărât ca în semn de doliu, să amâe congresul pentru zilele de 4—3 Decembrie curent.