Lumea, aprilie-iunie 1933 (Anul 16, nr. 4454-4530)

1933-06-11 / nr. 4514

«nul VXI No. 45*43 IEI NUMĂRUL Duminică 11 Iunie» 1933 Politică și socială — Ziar independent Sinuciderea unei deputate germane Berlin 10. — D-na Phuli, deputată social-democrat în Reichstag și care a făcut parte din Adunarea națională dela Weimar, s’a sinucis orl după amiază într’un sanatoriu, otrăvindu-se cu un narcotic. D na Phuli a încercat un asemenea gest și anul trecut, dar a fost salvată. 65.0 »or :și expulzat dir» Moscova Varșovia 10.— Din Mscova se anunța că s’a fermanat distribuția pașapoartelor interne locuitorilor din Moscova. Din 3 miiioane suma. de locuitori, 65.000 vor trebui să plece și să se stabilească în localitățile indicate de autoritățile sovietice. Scopul acestei acțiuni e îndepărtarea din orașe a elementelor anti-comuniste t?în țară ULTIMA ORA. și străinătate Peerl până azi România a cerut amânarea plăței datoriilor de război către Anglia Buc. 10. Guvernul român a intrat în tratative cu guvermul din Londra pentru a obține amânarea scadenței de la 15 iunie a tranșei datoriilor noastre de război față de Anglia. INTERIMAT Pe tot timpul lipsei din țară a d-lui Virgil Madgearu, plecat la Londra, interimatul ministerului de finanțe va fi deținut de d. Mironescu. D. VAIDA LA INDUSTRIE S’a hotărât în mod definitiv ca dl. Vaida să preia departamentul industriei și comerțului având de subsecretar pe dl. Gr. Gafencu. BACALAUREAT La ministerul instrucției se lucrează la fixarea examenelor de bacalaureat. E probabil că vor fi peste 70 comisii de examinare. DELEGAȚIA ROMANA Aseară au părăsit țara d-nii V. Madgearu, Marian, directorul g-ral al exportului, deputat Ernest Ene și V. Bădulescu, plecând la Londra pentru a lua parte la conferința mondială economică care se deschide Lun. Ceilalți delegați în frunte cu dl. Titulescu vor pleca Duminică. In calitate de delegați subpleanți vor pleca d-nii Savel Rădulescu, V. V. Tilea, M Ghelmegeanu și G.Crișan. TELEGRAMA OMAGIALA Dl. N. Titulescu a trimis ori o telegramă de simpatie d-lui Venizelos, felicitându-i că a scăpat cu viață, în urma atentatului încercat împotriva sa. D. Zeucsanu a și primit instrucțiuni de a cere în numele guvernului român, amânarea plăței în contul datoriilor de râzboi până la terminarea conferinței economice de la Londra. EXAMENE Pentru examenele de admitere în clasa I secundară, care au loc la 20 iunie, elevii vor fi înscriși pe baza unei adeverințe eliberate de direcția școlii primare respective. Măsura a fost necesitată de faptul că nu mai este timpul material pentru întocmirea certificatelor de absolvire a cursului primar. DISTINCTE Cu prilejul »Zilei Sporturilor“ Suveranul a acordat ordinul „Meritul cultural“ pentru sport, d-lui Th. Berescu, profesor la liceul Internat din Iași. NOUA UNITĂȚI A apărut Decretul Regal prin care se înființează pe data de 8 Iunie, două nouă batalioane grănicerești care intră in compunerea organică a Diviziei de gardă și care își vor avea sediul în Banat. ZAPADA IN IUNIE! In munții Vrancei a nins emi ca în timpul iernei. Temperatura a scăzut în mod simțtor. TRĂIATE La ministerul industriei și comerțului au continuat ori după amiază tratativele cu delegația ungară pentru încheerea unei convenții de clearing româno - maghiară. După o scurtă conferință care a urmat la Banca Națională, s-a ajuns la deplin acord asupra modificărilor ce se vor aduce convenției de clearing care va fi probabil semnată în cursul zilei de astăzi. Consiliul de miniștri de eri la prânz Buc. 10. Consiliul de miniștri s’a întrunit la preșidenție, ori la orele 12, sub preșidenția d-lui Vaida. Implinindu-se un an de când dl. Vaida a format primul gvern, primul ministru a mulțumit în primul rând preșidenților Corpurilor Legiuitoare, d-nii Ciceo Pop și Costachescu, și tuturor colaboratorilor din guvern pentru concursul desinteresat ce i l-au dat. Dl. Vaida a încheiat cu speranța că acelaș concurs ii va fi acordat și într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat. Dl. N. Titulescu, ministru de externe, a făcut un detailat expozeu asupra pactului celor patru puteri, arătând garanțiile obținute din partea Franței, restul pactului încheiat între cele patru mari puteri. Ministrul de externe s’a ocupat apoi de rezultatele conferinței Micei înțelegeri ținută la Praga. Consiliul s’a declarat în deplin acord cu ambele chestiuni expuse de dl. Titulescu. Consiliul a discutat în urmă atitudinea pe care România o va urma la conferința economică de la Londra. La ora 2 jum., consiliul s’a terminat. Marca germană nu mai are suficientă acoperire aur — Alarma Băncei Rechului — Berlin 10. Stocul acoperire aur și devize al Băncei Reichului care atinsese la sfârșitul lunei iunie 1930, nivelul cel mai ridicat de la stabilizarea mărcei, ajungând la cifra de 3 miliarde 78 milioane mărci, a scăzut la finele lunei Mai 1933 la 280 milioane mărci. In fața acestei situații Banca Reichului a luat hotărârea ca începând de la 1 Iule să nu mai acorde devize pentru transferul obligațiunilor externe, din momentul când a început să se resimtă criza bancară, adică de la 15 Iulie 1931. Această măsură cu caracter provizor, e destinată să apere restabilirea rezervelor monetare germane și posibilitatea de a acorda devizele necesare comerțului extern curent. Banca Reichului a cerut guvernului german să ia măsurile legale pentru a obliga pe toți debitorii germani cărora Bunca Reichului nu le mai poate acorda devize necesare transferului, să depue plățile lor pentru serviciul datoriilor la scadență, în mărci germane, corespunzător monetei străine respectiv , la cursul zilei. In acest scop s’a creiat Casa Autonomă de conversiune, supravegheată de Banca Reichului. Incăerare sângeroasă Intre jandarmi și membrii „dârzeele fer" -------- la Arad ~ — Cinci gardiști grav răniți. Tulburări și la Cernăuți. Descinderile dela Bălți — Cluj 10. In comuna Tier, lângă Arad, au avut loc ori grave incidente între membrii „Gârzei de fer“ și jandarmi. Gardiștii în frunte cu preotul Dumitrescu din Borșa au sosit cu o camionetă în comună, în propagandă. Jandarmii din comună, conform ordinului ce-i aveau, le-au cerut să scoată svastica arborată pe camionetă. Gardiștii au refuzat. S’a produs o încăerare între jandarmi și garda de fer. Aceștia din urmă au dezarmat o parte din jandarmi. S’au tras și focuri de armă din ambele părți, incăerarea a luat proporții prin amestecul sătenilor din vecinătate care i s’au divizat în două tabere. Sângeroasa incăerare s’a soldat cu 3 studenți și 5 gardiști grav răniți iar alții cu răni mai ușoare. Sunt grav răniți dintre jandarmi. Partea nostimă e că cei 5 gardiști grav răniți, au fost pansați de medicul evreu din Târnava Mare. Tulburări la Cernăuți Cernăuți 10.—Tulburările la Universitatea loală au continuat și ele. Au fost aduse detașamente de jandarmi și gardieni care au au înconjurat clădirea. Cu mare greutate liniștea a putut fi restabilită. Senatul universitar a hotărât ca examenele să aibă loc cu orice număr de studenți prezenți. Descinderi la Bălți B Iți 10.— Autoritățile au operat cri o descindere la sediul „Gărzii de fer“. Altă descindere s'a făcut la locuința d-lui V. Novițchi de unde s’au ridicat o serie de cereri de Înscriere în batalioanele de asalt locale. Despre toate acestea a fost informat ministerul de interne. Franța a asigurat pe aliații ei că Germania nu se va putea reînarma niciodată Paris 10.In ședința de est a Camerei s’a desbătut politica externă a Franței. După interpelările adresate de deputații opoziționiști, primul ministru d. Daladier a expus politica externă pe care o duce actualul guvern. „Franța — a spus dl. Daladier—rămâne credincoasă doctrinei etalonului arac și nu se asociază nici uniri alte ideologii. In vederea ridicărei prețurilor pe piața mondială, Franța va apăra la Londra interesele agricultorilor francezi și din toate țările agricole. Ocupându-se de pactul celor patru, d. Daladier a declarat că admise rezervele făcute la planul inițial, noul proect e conform intereselor Franței și pacei. Premiul francez a mulțumit apoi d-lui Mussolini pentru curtuoazia arătată în timpul negocierilor pactului și penru cuvintele elogia*e rostite la adresa Franței în ședința senatului italian. Despre Germania, d. Daladier a spus că nu se va putea reînarma niciodată și nici într-un caz. Primul ministru a încheiat, asigurând din nou Mica Antantă, Polonia și Belgia, că Franța rămâne credincioasă aliaților ei. Camera a aplaudat îndelungat pe d. Deladier, cu excepția socialiștilor care s-au abținut. Pâinea a fost oftenită cu un leu Decizia luată de primărie . Delega ia permanentă a municipiului s’a întrunit aseară. D. Bogdan a avut, înainte de ședință, o consfăture cu reprezentanții morarilor și brutarilor, cari n’au acceptat însă reducerea prețului pâinei. Delegația permanenta, luând în discuție această chestiune, a hotărât oiferirea prețului pâinei cu un leu. Reducerea va intra în vigoare probabil cu începere de Marți. Morarii și brutarii ieșeni intenționează să se adreseze comisiunei economice a ministerului de industrie și comerț, spre a anula ordonanța municipiului du ettenie a prețului pâinei, un caz analog fiind cel al municipiului București. * Delegația a numit o comisiune compusă din d nii arhitecți Andriescu-Cale, Keper, Stan și d-nii Av. Gherner, dr. Zosin, Jelea, Hurmuzescu și Petrov pentru studierea regulamentului de arhitectură a Iașului. Membrii delegației permanente a luat în discuție diferendul teritorial dintre com. Copou și municipiul Iași. S’a decis ca municipiul să-și apere interesele în fața comisiunei de revizuire. * Azi la ora 5 se va întruni consiliul municipal sub președinția d-lui primar P. Bogdan, pe ordinea de zi fiind chestiunea contractărei împrumutului de 30 milioane lei. Re[' Germanii consternați de înfrângerea lui Schmaling — Cum a decurs dramaticul match dela New-York — Prin afișe speciale am anunțat om luptănz rezultatul matchului de box dintre Max Schmeling și Max Baer. Redăm amănuntele ulterior primite din New York 10. Matchul de box între fostul campion mondial la toate categoriile, germanul Max Schmeling și evreul american Max Baer, s-a disputat la Madison Garden în prezența a 65.000 spectatori. In asistență erau marii financiari americani,primarul New Yorkulii, personalitățile oficiale de seamă și vedete de cinema. Matchul a fost angajat pentru 15 reprize a 3 minute și conta ca semi-finală a campionatului mondial, învingătorul urmând să fie opus la 27 iunie celuia care se va clasa în matchul Sharkey-Carnera. Șansele au fost majoritatea de partea germanului ca unul ce beneficiază de tehnică. La Berlin s’au făcut pariuri cu 5—2 pentru Schmeling. Matchul început era la ora 10 dim. (ora 5 dim. în România) s'a succedat până în repriza 10 când o formidabilă lovitură a lui Baer a pus capăt luptei, pecetluind soarta. Schmeling puternic lovit la cap, s-a prăbușit pe podea fără a-și putea revine înaintea celor 9 secunde reglementare. In tirajele entuziaste ale publicului, arbitrul a declarat învingător prin kuochout tehnic pe Max Baer. Max Schmeling s-a prezentat la greutatea de 189 pfunzi englezești, Baer la 203. Deși Scchmeling era favoritul întâlnirei, fiind avantajat de tehnică, forța a avut și de data aceasta rol decisiv.* Berlin 10. Vestea înfrângerii lui Schmeling a produs consternare în întreaga Germanie. Zeci de mii de oameni ascultau în fața difuzoarelor și redacțiilor, rezultatul mafchului. Fazele luptei erau urmărite cu interes și subliniate cu lungi aplauze când erau favorabile campionului german. La vestea infrângerei, câteva femei au izbucnit în plâns. Germanii erau siguri de succesul lui „Max al lor“. Parte din ei, cunoscători ai puterei pumnului lui Baer, priveau însă rezultatul cu oarecare scepticism, dacă Schmeling nu va reuși ca până în a opta repriză, să-și knockouteze adversarul. In urma acestui match, Schmeling a perdut orice posibilitate de a se apropia de titlul de campion mondial. Crima de la spitalul Socola Gardienii Gh. Jurea și Gh. Toma de la spitalul Socola ambii buni prieteni, luând leafa de la spital s’au dus să petreacă. Au intrat într’o cârciumă unde au tras un chef de pomină. Bine puș’, cheflii s’au reîntors la spital și în apropierea ospiciului s’au luat la ceartă. Jurea fire mai violentă a scos cuțitul și a aplicat tovarășului său numeroase lovituri în abdomen și la mână, tăindu-i arterele. Victma a căzut în nesimțire în sângele care începu să curgă năvalnic. Câțiva oameni din serviciul spitalului, trecând pe acolo au dat peste cel căzut. Rănitul a fost ridicat și internat în spital. Starea lui este foarte gravă. Autorul sângeroasei isprave a fost arestat. El a declarat că a comis fapta fiind sub imperiul beției. G. Maxim Gorki pe moarte Plus 10.— Postul radiofonic din Moscova a anunțat aseară că schitul Maxim Gorki e grav bolnav in ultimele zile, se află pe moarte. Trăsură cu trei pasageri prăbușită în prăpastie Chișinăiu 10. Pe șoseaua Chișinău—Calarași s’a produs o groaznică nenorocire. Pe când comercianții Bergher, Goldstein și d-ra Perla Dogan în etate de 19 ani, toți din Calarași, plecau cu trăsură spre oraș, le-a eșit în cale un automobil. Caii speriindu-se, au luat-o la fugă, fără a mai putea fi stăpâniți. Trăsura cu cai și pasageri s’a prăbușit într’o prăpastie adâncă. Caii au fost omorâți iar cei trei pasageri se află în stare muribundă. Crima din imprudența a unui proprietar ieșan Aseară a fost adus la spitalul Sf. Spiridon copilul Ion Tălăboi în etate de 4 ani, prezentând o gravă leziune la umărul drept în urma unei împușcături. Copilul a fost rănit den imprudență de tatăl său, care vroia să descarce arma de vânătoare. Victima se află internată în clinica d-lui prof. Tănăsescu. Unul din conducăorii hitleriștilor austriaci a fugit in Germania Viena 10. Șeful național-socialiștilor din Innsbruck, d-rul Mannerit, instigatorul recentelor tulburări di a ceasta regiune, a fugit pentru a se sustrage pedepsei de trei luni închisoare la care fusese condamnat. Șase persoane omorâte într-o nisipărie Sofia 9. La o carieră de nisip din Kleben un mal s-a prăbușit peste 10 copii și lucrătorii aflai acolo. După cercetări care au durat câteva ore, au fost scoase cadavrul unui lucrător și cadavrele a cinci copilași. Bavaria evitată de concurenții automobiliști Paris 10. Circuitul automobilelor care concurează în competiții internaționale, nu va mai trece prin Bavaria, evitându-se teritoriul german pentru a nu se da loc la incidente. Astăzi ultima zi pentru preschimbarea bonurilor la Ad-ția Ziarului „Lumea“str. Șt. cel Mare 6 etaj. Tragerea premiilor are loc Duminica 11 Iunie ora 11 dim.la C-măTrianon. Temeri de tulburări în Grecia Atena 10. — In urma arestărei celor trei agenți de siguranță, bănuiți în atentatul încercat împotriva lui Venizelos, oarecare neliniște s’a observat aseară în cercurile opoziției. Guvernul a luat măsuri severe pentru asigurarea ordinei. Primul ministru, dl. Tsaldaris, a dat ordine formale să fie arestate orice persoane, fie cât de sus pusă dovedite că instigă împotriva liniștei. Șefii opoziției, după întrunirea ținută ori la locuința lui Venizelos, au publicat un comunicat prin care fac apel la prietenii politici să se abțină deja orice demonstrații și să păstreze culm. Germania ia masuri împotriva evaziunii capitalurilor din țară Berlin 10. Guvernul german a hotărât să promulge legea prin care se prevăd severe sancțiuni împotriva evaziunii capialurilor în străinătate. S-a acordat un termen până la 31 August, înlăuntrul căruia cei care au bani depuși la băncile din strainătate, trebuie să declare capitalul ce-i posedă, spre a fi iertați de pedeapsa pr. vazul. După acest termen, infractorii vor fi culpabili de pedepse aspre, de la mari amenzi până la muncă silnică. In preajma achitărei datoriilor de război către Amerca Washington 10.— Președintele Roosevelt a primit ori în audiență pe d. Lindsay, ministrul Angliei la Washington. E prima audiență pe care ambasadorul britanic a avut o în ultimele trei luni la președintele Statelor Unite Deși nu s-a dat un comunicat asupra celor discutate, se crede că d. Lindsay a voit să se asigure de atitudinea d-lui Roosevelt cu privire la datoriile de războiu pe care Marea Britanie urmează să le achite la 15 iulie.* Cercurile guvernamentale din Washington se declară favorabile plății integrale din partea Angliei, în timp ce celelalte cercuri, cari reprezintă majoritatea, sunt de părere că nepla a datoriilor ar obliga Statele Unite să ia o hotărâre în problema revizuirei datoriilor de război. 9 Locuitorul Ion Bălănescu de meserie zugrav, din localitate, a reclamat d-lui Grig. Botez șeful poliției judiciare a inspectoratului de poliție, pe fiul său Mircea în etate de 14 ani, pentru furi. Curtea cu Juri a condamnat éri la 3000 lei despăgubiri civile pe flăcăul Const. Vechiu din Uufeni care deja o ceartă, a omorât pe săteanul V. Lepadatu.