Lumea, iulie-septembrie 1933 (Anul 16, nr. 4531-4608)

1933-09-15 / nr. 4596

Anul XVI !Vo.4596 Vin ©*! ÎS S © n*© mbrie 1933 Politică și sociali - Ziar independent Ungaria fuge —Primul ministru declară Budapesta 14. — Primul ministru maghiar, general Goembees, a ținut ori un nou discurs în localitatea Beresty Ujsu, în care s'a ocupat și de problema naționalistă. Premierul a spus: Unii oamenii politici de la noi voiau în ultimul timp să importăm crucea încârligată în Ungaria. Naționaliști maghiari au înainte de toate datoria să fie mai die Eilflerism că e contradictatu el— gh’arî, iar întreaga lor gândire trebue să aibă rădăcină în sufletul poporului nostru. Noi nu dorim să importăm de peste granițe o politică străină țării noastre. Primul ministru a dezmințit apoi categoric zvonurie puse in circulație, după care d-sa ar dori să întroneze dictatura în Ungaria. m dinară ULTIMA ORA și străinătate O © ©rl până azi Tratativele dela Buc. 14. Aseară a expirat termenul când reprezentanții asoiației purtătorilor străini de rentă românească trebuiau să se înapoeze la Paris spre a da răspunsul dacă primesc sau nu să înceapă tratativele cu delegația română în vederea reducerii cuponului datoriei publice externe a țării noastre. Până aseară la ora 9 guvernul n’a primit nici o co _omunicare de la Paris dacă CONVOCARE Astăzi va avea loc la Călimănești un consiliu de miniștri sub președinția d-lui Vaida, iar Sâmbătă se va întruni din nou biroul partidului național țărănesc. DISPOZIȚIE Ministerul instrucțiunii ar duce la cunoștiință că nu va admite nici o transferare a candidaților la bacalaureat dintr’un oraș într’altul, decât pe bază de acte din care să reiasă că elevul locuește în orașul în care cere transferarea. CONGRES La începutul lunei Octombrie va avea loc la Lille un congres internațional de chimie Industrială. România va fi reprezentată prin dl. prof. univ. Petre Bogdan. PROTEST Prin recenta convenție încheiată între statul român și I. G. Farbenfabrik, privind cumpărarea de cereale de pe piața noastră, s'a a cordat industriei germane un drept de quasi-monopol pentru vinderea de produse farmaceutice in sumă de jumătate miliard țării noastre. Uniunea industriașilor români a făcut intervenții pe lângă guvern, protestând împotriva faptului că s-a acordat unei societăți străine mari avantagii care echivalează cu un adevărat monopol. Se crede că guvernul se va rezisa de acest demers CONCESIE ? Un comunicat semi-oficios din Berlin anunță că evreii fiind considerați ca oaspeți, ei vor putea face comerț și intra în organizații comerciale, fără a putea însă face parte din conducerea organizațiilor. GRAV ACCIDEND Colonelul Filipowez, directorul evasei cive poloneze însoți de căpitanul aviator Lewoniewski au decolat de pe aerodromul Varșovia pornnd în direcția Moscva, voind să bată recordul mondial de zbor în linie dreapta delimit de francezii Codost și Ross. Timp de două zile nu s'a știit nimic despre aoaria lor. Dri dimineață s’a aflat că aparatul lor s’a prăbușit în guvernământul Kazan la 650 km. depărtare de Moscova. Căpitanul Lewoniewski a fost omorât, iar colonelul Filowicz s’a a# ies cu răni serioase care însă nu-i prejduesc viața. PRONUNȚARE Până astăzi 28 state din nordul St. Unite s’au declarat pentru ridicarea prohbiției alcoolului. Mai e necesar ca 8 state să voteze în acelaș fel, ca regimul umed să fie introdus în toate statele americane, tratativele vor putea începe sau nu. Din cercurile ministerului de finanțe ni se afirmă că, dacă până la sfârșitul acestui r* stat r/ . îs* «a plaui«m utingaj,la lumină nu va primi nici un răspuns, ea se va întoarce în Capitală, conform instrucțiunilor pe care le are, urmând ca guvernul să ia singur o hotărâre, în limita posibilităților bugetare de care dispune. CONVOCARE in cercurile guvernamentale S3 afirmă că Parlamentul va fi deschis la 15 Octombrie, d. Vaida voind să clarifice cât mai repede situația cabinetului. SOSIRE D. Iuliu Maniu și'a anunțat sosirea pe mâine la moșia din jud. Arad a d'lui Ciceo Pop, cu care va avea o importantă consfătuire. EXOD In general domnește liniște în Cuba. Cu toate acestea numeroși supuși americani au părăsit orașul Santiago de Cuba îndrept, fânduse spre coastă, unde s-au îmbarcat pe crucișătoarele americane care staționează în port. VOIAJD Ciceo Pop, președintele Camerei, a cărui stare s-a îmbunătățit în urma boalei de care a suferit, va pleca mâine la Viena, unde va rămânea două zile. Din capitala Austriei, d. C. Pop va pleca la Madrid, unde va prezida delegația română la congresul interparlamentar din capitala Spaniei. DECES Aseară a Încetat din viață prof. Josef Klein, directorul baletului operii de stat din Viena. CAMPIONAT Boxerul Bang Ross din Chicago a devenit campion mondial la categoria ușoară dispunând ei la puncte la New-York de ameicanul Tony Canzonieri. Mat*hui a comportat 10 rounduri. DESFIINȚARE Lagărul de concentrare de la Bremen (Germania) a fost desființat Deținuții considerați periculoși au fost transportați pe bordul unui vapor ancorat în port. VOIAJ Dl. Pierre Cot, ministrul aeronauticei franceze, ade~ colateri la ora 6.20 dim* de pe aerodromul din Strassebourg, plecând spre Moscova. La ora 4.30 d. a. avionul a făcut o escală la Lemberg (Polonia) iar după puțin timp și-a continuat zborul spre Moscova. DEMISIE Guvernul persian a demisionat eri. INOVAȚIE Autoritățile din Galați au decis înființarea unui timbru pe pâine pentru ajutorarea șomerilor din acel oraș Se va putea aduna astfel 30.000 lei pe zi. Paris șomează iberații ducișil cer puterea — Ei atacă vehement guvernul pentru faptul că n’a plătit tacă salariile pe luna August, învitându-l să se retragi „cât mai e vreme“ —■ Buc. 14. O iclosul partidului național-liberal ocupându-se despre ultimile evenimente politice se întreabă dacă cele petrecute la Sovata sunt o farsă sau o sfidare. Care e apoi situația subsecretarilor de stat cari la București au o atitudine, iar la Câmpulung alfa (cazul d-lui subsecretar de stat la finanțe M. Ghelmegeanu). Haosul și anarhia se întind în guvern și partidul național-țărănesc, care sunt în plină lichidare. Ziarul subliniază apoi faptul că salariile pe August ale magistraților, armatei, celorlalți funcționari și pensionari n’au fost nici până acum plătite. Dacă guvernul e incapabil să găsească o soluție să plece cât mai neîntârziat și să nu aștepte înainte de a se retrage să se producă furia mulimii căci atunci dezastrul va fi ireparabil.* Intr’o manșetă pe jumătate din pagina I-a, oficiosul d-lui I. G. Duca se ocupă de scopul întrunirei de Dumnecă a delegației permanente a partidului naționalliberal, arătând că ea are de scop găsirea mjloacelor spre a înlătura de la cârmă regimul care împinge țara spre primejdii catastrofale. Ziarul subliniază apoi diferitele directive divergente pe care le au diferiți membri ai guvernului. Partidul național-liberal pătruns de toate greutățile situației, va șt sa-și facă datoria, folosind fețele de care dispună și autoritatea de care se bucură din partea opiniei publice în scopul salvgardării marelor interese națonale primejduite. * In oficiosul d-sale, d. N. Iorga publică azi un articol de fond în care ocupându- Se de ultimile evenimente politice, ia act cu satisfacție că se revine la programul schițat de d-sa în timpul guvernării sale, reducerea formelor de stat la ceea ce poate da societate , rămânând pentru a doua parte însuflețirea unei societăți paralizate și aruncata în anarhie. Dl. Maniu va anunța ruptura de dl. Vaida și va înălța noul steag de luptă Lărgirea biroului partidului național-tiranes; prin admiterea reprezentanților tuturor provinciilor Buc. 14— O delegație de parlamentari, care a participat la întrunirea dela Solvata se va prezenta astăzi d-lui Maniu la Bădăcin cu moțiunea votată. Intimii fostului președinte asigură că d. Maniu va face cu acest prime importante declarații, care vor însemna ruptura de partid și vor ridica noul steag de luptă. In acest caz, guvernul e hotărât să păoiască la o serie de acte care să dovedească opiniei publice că întrunirea de Sovata nu reprezintă un merit, ci exprimă unele nemulțumiri cu caracter strict personal. E vorba ca, după consiliul de miniștri, să se convoace o nouă ședință a biroului partidului, care se va ocupa de declarațiile făcute la C. Lung de dl. I. Mahalache. Biroul se va complecta prin alegerea d-lor: G. G. Mironescu, N. Costăchescu și Ed. Mirto; dl. Madgearu pus în discuție i pentru locul de vicepreședinte al biroului, preferă să păstreze calitatea de secretar general. Deasemenea se va proceda la mărirea numărul Ionabilor care compun birou, prin reprezentarea tuturor provinciilor Vor fi desemnați d-nii: Gică Măcărescu pentru Moldova, V. Potârcă-Oltenia, Lepădatu-Dobrogea, Emil Hațegan și Voicu Nițescu—Ardealul, Sauciuc Săveanu— Buovina și Pan Halipa — Basaraba. Pariiiful Starhemberg acordă deplină încredere și supunere cancelarului Dollfuss Viena 14 — Prințul Starhemberg, comandantul suprem al Heimwehr-ului, luând cuvântul la serbările organizate cu prilejul aniversării a 250 ani de la eliberarea Vienei de sub jugul turcesc, a declarat că cancelarul Dollfuss nu trebue să să dea înapoi, deoarece el se bucură de încrederea poporului. Prințul și-a înheiat discursul cu cuvintele: Trăiască Austria, tăiască Dolffuss* întrunirea negustorească de eiseară, dlra solo w ghelzer” — Atacuri contra actualilor conducători ai Camerei de comerț — Aseară a avut loc, în sala Gheltzer, o populată întrunire, convocată de „Asocația comercianților și industriașilor. Întrunirea a fost prezidată de d. N. Canaău. D. Cananău prezintă activitatea de ani de zile dusă de d sa în interesul negustorimei. Ca primar a desființat taxa ad-va orem, aducând atfel o mare ușurare comercianților. In Parlament a susțnut nevoile negustorimei. Declară că nu duce lupta ca om politic, ci ca industriaș, care cunoaște nevoile reale ale negustorilor. D. Ilie Mendelsohn arată că negustorimea suportă achiziția fiscală, fără ca actuali conducători ai Camerii de Comerț să intervină. Dl. Ruchblom spune că A. C. I. n’a fot constituiți numai în vederea alegerilor de la Camera de Comerț, ci spre a fi un permanent organ de apărare a negustorimei. Dl. V. Dobrovici arată că actualii conducători ai Camerei de Comerț nu convocau consilierii decât odată în 3—4 luni. Dl. Botez nu consulta niciodată negustorimea. Dl. Adelsberg relevă cinstea, corectitudina și priceperea d-lui Gheorghiade, D. Iosif Iacob arată modul în care e administrată Camera de Comerț. S’au risipit bugetele pe salarii exagerate și ajutoare date partizanilor. Bursele destinate fiilor de negustori au fost distribuite la persoane care n'au nici o legătură cu comerțul. Dl. M. Gheorghiade, îndelung ovaționat, spune ca d. Botez n’are nici o legătură cu negustorimea leșină, ocupațiunea d-sale principală n’are nici o legătură cu comerțul. Activitatea d-lui Botez e comp ect necunoscuta negustorilor. D. Gheorghiade prezintă programul de activitate al grupului de sa!e la venirea în fruntea Camerei de comerț. Intre altele, d sa a precizat importanța Casei de ajutor pentru negustori pe care o va crea ; aproape un milion și jumătate din buget va fi alocat in acest scop. Actualii conducători al Camerei de comerț, în 8 ani, din veniturile de 50 milioane lei n’au acordat ajutoare negustorilor decât circa 209 000 lei. la ultimul an, acest ajutor se reduce la câteva 7eci de mii lei. D. Herșcovici, în numele negustorilor din cartieru Tg. Cucului, aduce mulțumiri d-lui Gheorghiade. D. hac Moscovici, relevă meritele dlui N. Cananău. Arată că actualii conducători ai Camerei de comerț au neglijat complect datoria lor, deaceia d-sa împreună cu alți foști consilieri au părăsit pe d. Botez. Negustorii nu mai au nici o încredere în actualii conducători ai Camerei de comerț, deaceia nu participă astăzi la întrunirile electorale convocate de d*nii Botez și Șaraga.^ După întrunire, comercianții au făcut o entuziastă manifestație de lui Gheorg ghiade. REP O conferină la Iași, prezidată de dl. Costăchescu, în legătură cu încasarea impozitelor DL N. Costăchescu, președintele Senatului, a vizfat ori sediul „Asociației comercianților și industriașilor”, fiind primit de dl. Gherrghiade, președinte e asociației și directorul g-rai al Creditului urban. D-nii Dobrovici și Holcim au expus d-lui Costăchescu o sesie de doleanțe ale negustorimei ieșene, înz stând mai ales asupra măsurilor excesive pe care le întrebuințează agenții fiscului la Încasarea impozitelor. Dl. Costăchescu a promis că Tavel Sâmpătă o conferință la prefectura de jude), la care va invita pe dl. administrator financiar lăut . D. Costăchescu a invitat la această conferit și pe dl. Gheorghiadi, spre a se găsi o soluție potrivită privind încasarea impoztelor. Dl. Costăchescu a promis că va satisfat și ele doleanțe ale negustorimei ieșene. î Două sinucideri in Botoșani — O bătrână fruntașă a colonei armene s-a sinucis prin asfixiere cu mangal. Fiica industriașului Blnhs a încercat să se omoare — Botoșani 14. In loc il sale a fost descoperită ori o sinucidere care durează de 3 zile. D-na Agaia Nicolau din strada St. Iori 11, fiind plecafă la niște rude din Dorohoi, când s’a reîntors ori în realitate a făcut o descoperie impresionantă. Intrând în casă a năpădit-o în antreu un miros greoiu, pășind apoi în cameră a dat de Cadavrul mamei sale Bena Barbea în etate de 75 ani. In apropierea cadavrului se afla un tighian cu mangal, care dovedea că bătrâna își pusese capăt zdelor. Cadavrul era descompus, râspândind un miros insuportabil, un indiciu că sinuciderea dura de mai mult timp. Au fost înștiințate autoritățile care au început ancheta. Medicul legist a stabilit că sinuciderea datează de 3 zile. Cazul a produs impresie, bătrâne flina Mae e cunoscutăim cereririle coloniei armene. O altă sinucidere s’a petrecut în str. Adrian , locuința dnei Elena Volniciuc. Eroina este tânăra Florica Blaha, fiica cunoscutului industriaș din localitate care a încercat să se omoare luând o soluție de sodă caustică. In stare gravă tânăra a fost transportată la spital. Cauzele actului disperat se datoresc faptului că d-ra Florica Blaha, o fire aventuroasă certându-se cu părinții săi, a plecat de acasă. După ce a cutreerat Bucureștiul și ale orașe a revenit la Botoșani. Ea a declarat că în cazul când scapă cu viața va comite din nou un gest similar Detașoft AZI BON No. 3 D. Titulescu pleacă a«I la Belgrad intrevederea cu d. Jeftici Buc. 1 ’. Guvernul a fost înștiințat aseară că d. ministru N. Titulescu, care se află la Lido (Italia) va risca astăzi dimineață la Belgrad unde va avea o importantă consfătuire cu d. Jeftici, ministrul afacerilor străine al Iugoslaviei. 3 O. Duca va vorbi Dumineca și despre împăcarea cu georgîștii Buc. 14. Duminecă la ora 10 dim. va avea loc ședința delegației permanente a partidului național-liberal. Dl. I G. Duca va face cu acest prilej o expunere asupra situației politice și a tratativelor de împăcare duse în ultimul timp cu partidul de sub șefia d-lui George Brătianu. Amicii d-lui Duca asigură că la ședința de Duminică vor participa și d-nii: dr. C. Anghelescu și Victor Antonescu. Bandiții au furat ziua mare unul din cele mai valoroase bijuterii din lume Londra 14. Un furt de o îndrăzneală fantastică s’a înregistrat ori în plină zi la Londra. Dintr’un automobil au coborât doi tineri și intrând într’un magazin de bijuterii, au furat cu iuțeala fulgerului celebrul smaragd „Steaua polară”, în valoare de 400.000 franci elvețieni (13 milioane lei) după care au dispărut fără urme cu mașina în care veniseră. Celebra piatră prețioasă cântărește 337â carate. O manifestație ostilă lui Herriot la sosirea sa ori la Paris Paris 14. Edouard Herriot fostul președinte al consiliului de miniștri, s’a reîntors ori d.a. la Paris venind din călătoria pe care a făcut-o ’în Rusia Sovietică. Pe peronul gării, Heriot a fost întâmpinat de un reprezentant al guvernului, prieteni politici, ziariști și un public foarte numeros. Un grup de tineri l-a huiduit, în timp ce marea mulțime l-a ovaționat zgomotos. Poliția a operat mai multe arestări în rândurile tulburătorilor ordînei. Htieriștii au provocat o grevă in minele din Austria Viena 14. In minele de cărbuni din Syria (Austria) muncitorii au declarat grevă. Femeile lucrătorilor au atacat cu pietre clădirea administrației minelor, amenințând pe funcțonari Unele din ele au pătruns în birouri și au depus pe mese copilașii lor lăsând uncolo ca direc ia minelor sa îngrijască de ei Si afirmă că muncitorii au fost instigați să declare greva de către național-socaliști. Arestarea unui avocat care se ocupa cu transferarea peste graniță a averilor evreilor germani lor germani. Odată cu Wegener au mai fost arestați și câțiva complici ai lui. Cu toții vor fi dați în judecată conform legei pentru controlul devizelor. Teatrul Cinema ThlÂ^ION Mare eveniment artistic Marți 26 Septembrie 1933 ora 1e 9 îum. seara ———• UN SINGUR SPECTACOL — Cu superba revistă Cărăbușul contri Berlin 14. — Cunoscutul avocat german, dr. Wegener a fost arestat eri la Berlin. El e acuzat că a activat în vederea transferării peste graniță a averilor evrei Dl. prof. Costăchescu ste promite că va face declarații în curând — — până atunci îl interesează guvernarea bună și spornică-----L-am întâlnit ori pe dl. ___________ pe profesor Costăchescu. Vacanța petrecută la Bicaz, chiar cu întreruperile unor numeroase audiențe din partea vizitatorilor sosiți anume din părțile Moldovei și Basarabiei—ia priit președintelui Senatului-Bine dispus, rumen la față, vesel cum arareori l-am întâlnit pe profesorul ieșan, dl. Costăchescu nu face numai „mină bună la joc neplăcut" ci este infim comvins că tot ce se întâmplă e mult sgumos pentru nimic. L-am rugat pe profesorul ieșit, unul din precursorii țărănismului din țară, și om cu o situație proeminentă în stat, să ne spună părerile d-sale. Ne-a refuzat. Dar fiindcă tot are ceva de spus cetățenilor care pun multă bază pe cuvântul cu greutate al prezidentului Senatului, acesta ne-a mângâiat promițându-ne declarații foarte interesante, peste câteva zile. Ni-a spus d. Costăchescu că, pe baza informațiilor inedite pe care le deține d-sa, va arăta care e adevăratul raport dintre d-mi Vaida și Maniu, cât este de mică în fond deo Sibil ca dip 13 djipsij, va fixa în cadrul potrivit, Intervenția d-lui Mihalache și a adăugit că ne va vorbi și despre reformatorii ultimei cărți cetite. Până atunci nu vrea să mai încurce mintea gemenilor săi cu declarațiuni noi, știind că în primul loc ceiace interesese acum țara, este guvernarea. Așteptăm deci să-l auzim, pe d. profesor Costăchescu conorm promisiunei ce ne-a făcut-o și suntem convinși că publicul cel mare va avea ocaziunea să afle fapte foarte Interesante și pe alte. Știri . Cursurie LicenHilln, iernat din Iași Incep lu dimineața zilei de 15 Sepatembrie. Sofia 14 Poîită din Filipopoli a descoperit ori o vastă organizație comunista. Au fost confiscate mari csntități de arme, munifiuni și material compromițător operându-se numeroase crește. La Sofia s’au făcut de asemenea multe arestări în legătură cu această afacere,