Lumea, iulie-septembrie 1934 (Anul 17, nr. 4841-4919)

1934-09-15 / nr. 4906

T ESE sâmbătă 15 Septembrie 1934 Politică și socială Zânr independent Vin dezbateri în consiliul «le miniștri cu privire la regimul stării excepționale — Starea de asediu și cenzura prelungite cu încă 6 luni —■ — Problema reducerii numărului funcționarilor — Buc. 14.— Eri la ora 8.45 dim. a avut loc un important consiliu de miniștri sub președinția d-lui prim-ministru Gh. Tătărescu. După ampla expunere făcută de d. Tătărescu asupra vizitei făcută la Belgrad, consiliul s'a ocupat de chestiunea regimului excepțional, asupra căreia s’au purtat vii și îndelungate discuții. Unii miniștri au întrebat pe d. președinte al consiliului dacă nu crede nimerit să găsească o soluție mijlocie în această chestiune spre a se da satisfacție d-lui Dinu Brătianu. Dl. prim-ministru Tătărescu a răspuns că interese superioare de stat impun menținerea stării de asediu și a cenzurii. Ca o dovadă că nu e vorba de o măsură excepțională inutil decretată, d-sa a propus ca starea de asediu să fie ridicată în unele județe, cum e de exemplu jud. Dâmbovița. Starea de asediu va fi menținută numai în localitățile unde s'a dovedit neapăpărat necesară. Cenzura va fi î nsă menținută pe întreg cuprinsul țării. Consiliul luând în deliberare referatele ministrului de interne și ministrului de justiție, consiliul a constatat nevoia prelungire pe încă 6 luni a regimului stărei excepționale reducând aplicarea ei la orașele : București, Iași, Cernăuți, Chișinău, Cluj, Oradea, Timișoara, Galați și Valea Prahovei. S'a alcătuit un jurnal al consiliului de miniștri, care a fost semnat de toți membri guvernului, pe baza căruia s-a întocmit decretul ce va fi prezentat azi spre semnare M. S. Regelui. Decretul va intra în vigoare cu începere de astăzi. Consiliul a luat apoi în discuție chestiunea reducerei numărului funcționarilor publici. Toți membri guvernului s'au declarat de acord că revizuirea aparatului de stat trebue făcută cât mai repede. Numărul funcționarilor publici trebue micșorat. S'a decis ca până Luni să se alcătuiască la fiecare minister tablouri definitive, care vor cuprinde numărul funcționarilor la care departamentele ar putea renunța. Aceste tablouri vor fi prezentate în viitorul consiliu de miniștri, care va avea să armonizeze reducerile, pentru ca să nu se aproceze la tăieri în personalul unor departamente și la favorizarea altor administrații publice. Viitorul consiliu de miniștri va avea loc Marți dimineață. Azi Vineri 14 Septembrie 1924 la TRIANON minunatul _ w • • cu MARTA — fíim — vanla inima eggerth JAN KIEPURA, PAUL HOERBIGER, PAUL KEMP. Al doilea film Douglas Fairbanks Și Bebe Daniels a senzaționalul j^ygntBri pentru o femeie Marți 25 Septemb. orele 9 jum. seara TURNEUL C. TANASE Ansamblul hâtrului Cărăbuș 100 persoane Cărăbuș. Express Biletele de pe acum la cassa teatrului Trianon I Anul XVII No. 4997 din fără UETIML/ ORA - străinătate De ori până az Dl. Madgearu răspunde d-lui V. Slăvescu —Chestiunea restabilizărei și a împrumutului intern — Buc. 14. — Dl. Virgil Madgearu a acordat eri un ininterview ziarelor din Capitală drept răspuns la declarațiile făcute de d. ministru de finanțe Victor Slăvescu. Dl. Madgearu dezminte că și-ar fi exprimat părerea resstabilizării. Respinge cu indignare învinuirea că ar sabota împrumutul intern. In ce privește necesitatea împrumutului, se declară de acord, dar formulează unele obsevațiuni Cere să se treziască încrederea publicului în capacitatea de plată a statului prin MONEDA DIVIZIONARA La ministerul de finanțe se studiază problema monedei divizionare, înainte de a pleca la Geneva dl. ministru de finanțe Victor Slăvescu a însărcinat pe colaboratorii săi să examineze această chestiune. TRANSFERĂRI Ministerul instrucțiuni a dispus transferarea pe ziua de 1 Octombrie a. c. la Facultatea de farmacie din București a următoarelor persoane de la Fac. de farmacie din Iași : C. Popescu, asistent definitiv, Ana C. Popescu, asistentă, Eugen Popescu, Paula Schaer, preparatoare, I. Ungureanu, Maria Ungureanu și C. Brădățeanu, laboranți. MILIONAR Printre câștigătorii unei optimi a lotului de 8 milioane lei a cărui tragere a fost est,e și un anume Ivan Gh., lucrător la obina din București. Alt câștigător e un ofițer superior din Capitală. DEFINITIV Ministerul instrucțiunii a hotărât ori că examenele de bacalaureat din sesiunea de toamnă vor avea loc la 20 Sept. MARTORI Grefierul Albișor al cărui proces de fals începe Luni in fața Consiliului de Războiu din Capitală, a propus ca martori pe d-nii : Maniu, colonel Pomponiu, coL Pruteanu, maior Hagi Stoia, Macek și Bru 30 Seletzkii AUDIERE Dl. general Cihoschi, fost ministru de războiu, a fost citat pe mâine Sâmbătă în fața comisiunii parlamentare de anchetă a afacerii Skoda. CIRCUITUL EUROPEI Ei la ora 14.10 au început a sosi pe aerodromul Praga primele avioane care concurează la circuitul aerian al Europei. Cel dintâiu a aterizat un aviator polon. In total au sosit 21 aparate. In zorii zilei avioanele șiau luat zborul, continuânduși raidul spre Kattowicz. Er-o politică financiară sănătoasă, care să fie o chezășie pentru restabilirea echilibrului bugetar. Sa se îndrepte situația rentelor interne in târgul de valori pentru ca subscriitorii să nu fie tentați a-și plasa banii în rente vechh, în loc de a cumpăra rente noui. In încheere, d. Madgearn a spus că acceptarea Luzei de aur în ce privește împrumutul intern, echivalează cu adoptarea unei pagube considerabile pentru tezaurul sărăcit al statului. RAPORT D. Mircea Solacolu, referent la Banca Națională și director de cabinet al d-lui guvernator Dumitrescu, a fost însărcinat să întocmească un raport cu privire la coaborarea Băncii Naționale a Iugoslaviei cu institutul nostru de emisiune. DISPOZIȚIE Banca Națională anunță că e silită să ia următoarea măsură : La condamentele de export aparținând Băncii Naționale încasarea devizel or se va face de ea, care va plăti exportatorilor în lei contra-valoarea lor. AVANTAGII Direcția generală C. F. R. a dispus ca biletele dus și întors pentru sărbători să fie valabile de Sâmbătă în ajun de sărbătoare până Luni sau a doua zi de sărbătoare ora 24. Se aprobă în aceste zile emiterea de bilete de către orice stare, pe orice distanță, GREVA La Paris s'a declarat ori o grevă de 24 ore a lucrătorilor din ramura construcțiilor. Din 8400 lucrători iau parte la grevă 3800. Cauza: intenția patronilor de a le scădea salariile. DEZMINȚIRE Guvernul german dezminte știrile puse în circulație la Viena, după care ar fi intervenit o schimbare în programul reîntoarcerii d-lui von Papen în capitala Austriei spre a-și lua in primire postul de ministru plenipotențiar. RESPINS Tribunalul civil din Kattowicz a respins aseară apelul prințului Pless contra deciziei justiției de a se vinde bunurile sale spre a se despăgubi statul polon de suma de 20 milioane zloți pe care prințul o datorează ca impozite Sentința e definitivă. FRONT In Spania s'a realizat ori frontul unitar al socialiștilor și comuniștilor. Cumularzii serviciului sanitar din Iași — Doctorii cu două posturi, urmează a opta pentru unul din ele — Conform legei cumulului în funcțiunile publice, toate autoritățile locale pendinte de primărie au primit ordinul prin care toți funcționarii sunt obligați a declara dacă și unde jcupă funcțiuni plătite din bugetul statului. La serviciul sanitar al municipiului s'a întocmit tabloul medicilor cumularzi, care ocupă mai mult decât un post bugetar. Iată numele medicilor eșeni care cad în prevederile cumulului: Dr. Ecaterina , Ionescu, medic școlar și preparatoare la facultatea de medicină din Iași. Dr. Benescu, medic școlar și șef de lucrări la facultatea de medicină, Drd. N. Gr. Bacovschi, extern la ambulatorul veneric Nr. 1 și extern stagiar la spitalul Sft. Spiridon. Drd. C. Racovitză, intern la ambulatorul veneric Nr. 2 și intern la spitalul Casei Asig. Sociale, D-ra dr. Ludmila Stucalov, internă la ambulatorul veneric Nr. 2 și internă la clinica I-a medicală Spt. Sf-tul Spiridon. Un incendiu s'a declarat la fabrica de țesătorie din str. Brândușa, proprietatea d-lui Copel Sima, din cauza unor defecte la niște războae. A fost distrusă o cantitate de pânză. Conferința guvernatorilor Băncilor Naționale din România, Cehoslovacia și Jugoslavia Buc. 14.La sfârșitul lunei Octombrie se va întruni la București pentru prima dată cei trei guvernatori ai Băncilor Naționale din Cehoslovacia, Jugoslavia și România. Planul de acțiune al Micei înțelegeri economice prevede întrunirea periodică a celor trei guvernatori pentru a permite un schimb de vederi cu privire la politica financiară a celor trei state. Această întrunire proectată mai întăiu la Belgrad, trebuia să coincindă cu sesiunea de toamnă a Micei înțelegeri economice. S-a constatat însă că schimbul de vederi al celor trei guvernatori s'ar putea face cu mai mult folos la București, după ce guvernele respective vor fi luat cunoștința de concluziile lucrărilor de la Belgrad. Facultatea de Farmacie va fi menținută la Iași — Hotărârile consiliului profesoral al Fac. de Medicină — Dl. decan Tănăsescu la d. ministru dr. C. Anghelescu — O delegație a universitarilor ieșeni la M. S. Regele — Consiliul facultății de medicină s’a întrunit aseară sub peședinția d-lui prof. dr. Tănăsescu, decanul facultății. Chestiunea la ordinea zilei era : învățământul farmaceutic Dl. decan Tănăsescu a expus consiliului convorbirea avută de d rector Bratu cu d. ministru al instrucțiunii asupra învățământului farmaceutic, după care și-au expus părerea d-sale asupra acestei chestiuni. Ceilalți membri ai consiliului au arătat ca legea concentrării învățământului urmărește cu totul alte scopuri. Nici Iașul și nici Clujul nu pot fi auzați de inflația actuală a farmaciștilor, căci în timp ce în ultimii zece ani la Iași au absolvit 420 studenți și la Cluj 220 studenți, Bucureștii au dat peste 2600 licențiați. Mai mult, ultimile informațiuni primite arată că la București se vor primi în anul acesta 400 studenți, în anul I farmacie ! S’a mai arătat că legea de transferare a învățământului farmaceutic la București e ilegală. Ea atinge legea organică a învățământului superior prin faptul că transferă pe d. prof. Ionescu-Motiu, în timp ce legea prevede că profesorul poate trece la alte facultăți, numai chemat de acea facultate ; prin transferarea facultății s’a călcat autonomia universitară. De altel și Consiliul Legislativ invitat să-și dea avizul asupra legei, a cerut ministrului să îndeplinească condițiunile art. 20 din legea învățământului superior, ceea ce ministerul n'a făcut. Consiliul facultății de medicină a hotărât să răspundă la adresa ministerului instrucție prin care se cer cataloagele studenților în farmacie, că chestiunea învățământului farmaceutic nu este terminată și că consiliul a decis continuarea la Iași a acestui învățământ. In anul I se vor primi 50 de studenți, înscrierile pentru ceilalți ani se vor face între 1—15 Octombrie ca și pentru studenții mediciniști. Toate examenele restante se vor da la Iași. In jocul d-lui Ionescu-Motiu va fi chemat un specialist, doctor în farmacie și chimie, care să întrunească condițiunile cerute de lege pentru a fi profesor universitar. Consiliul a mai hotărât să răspundă ministerului că prin transferarea d-lui Ionescu Motiu, s-a călcat autonomia universitară și că Facultate se va adresa justiției pentru a anula această numire. Dl. decan Tănăsescu va pleca la București pentru a discuta cu d. ministru dr. C. Anghelescu întreaga chestiune și a-i comunica hotărârea facultății de a continua învățământul farmaceutic la Iași. Dealtfel d. dr. Anghelescu când a fost la Iași a admis ca facultatea să-și reorganizeze învățământul farmaceutic în baza autonomiei universitare. Consiliul va redacta o adresă identică Senatului universitar care a fost convocat pentru Sâmbătă în acest scop. Se va cere o audiență M. S. Regelui pentru ca delegația formată din d-nii rector Bratu, decani Tănăsescu și Bogdan și senatorul universității d. prof. Costăchescu să prezinte Suveranului memoriul redactat în acest scop. Hotărârile de mai sus au fost luate de unanimitatea profesorilor prezenți. Un grav accident de automobil — In mașină se afla d. Victor Iamandi — Buc, 14. Un grav accident de automobil s'a întâmplat ori dimineață pe șoseaua București—Ploești în dreptul comunei Pitești. Mașina 409 Buc, în care se afla d. Victor Iamandi, subsecretar de stat, a lovit puternic cu aripa pe un băiat de 9 ani care mergea pe mijlocul șoselii alături de căruță. D. Iamandi i-a urcat imediat pe rănit în mașină, transportându-l la spitalul din Iloești. După câteva ore victima a încetat din viață. D. subsecretar de stat Iamandi a rămas profund impresionat de nenorocirea întâmplată din vina șoferului. D-sa a declarat că va acorda o însemnată sumă de bani părinților victimei. Mesajul președintelui Roosevelt adresat evreilor americani N. York 14.— Președintele Roosevelt și o serie de oameni de stat americani, au adresat cu prilejul sărbătorilor Anului nou evreesc, un mesaj evreilor din Statele Unite. Intre altele, președintele Statelor Unite spune că e bucuros să poată reînoi, cu prilejul Anului Nou evreesc, cele mai bune urări concetățenilor evrei din întreaga Americă. Roosevelt și-a exprimat apoi încrederea că evreii vor contribui ca și până acum, în cadrul întregului popor american, la binele și propășirea napune. O profesoara fin Iași a încercat să se sinucidă Tânăra Ana Vozan absolventă a școlii profesionale „Reuniunea" când examenul de capacitate la specialitatea croitorie n'a reușit. Temându-se de observațiile părinților, a încercat un act disperat luând o soluție otrăvitoare, se pare arsenic. Cazul s’a petrecut ori dimineață la domiciliul părintesc din aleea Gr. Ghica Vodă 13. Cuprinsă ce dureri, ea a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon, unde îi s’au dat îngrijiri. Starea ei e în afară de pericol. Poliția, a întreprins o anchetă spre a stabili exact motivul sinucidere!. Starea gravă a lui Rockeffeler N. York 14. Starea miliardarului John Rockeffeler e gravă. Medicii sunt îngrijorați de starea bolnavului dată vrâsta lui înaintată. O declarație senzațională a șefului delegației polone la Geneva Geneva 14.—In ședința de ori dimineață a adunării generale a Societății Națiunilor, d. Beck, minitrul de externe al Poloniei, a cerut generalizarea in toate statele a controlului privind protecția minorităților, declarând că atâta timp cât acest sistem nu va fi pus in aplicare, Polonia nu va colabora cu organismul internațional existent actualmente. Declarația ministrului polon a provocat senzație în rândurile tuturor delegaților acreditate la Liga Națiunilor. Executarea vampirului din Sammaring Viena 14.—Curtea Marțială a condamnat ori după amiază la moarte prin ștreang pe tânărul Julius Fleicher de 26 ani, acuzat că a ucis la Semmering trei femei. El era supranumit „vampirul din Semmering". Condamnatul la moarte a fost executat la ora 16.10. Omul poate fi imunizat contra cancerului N, York 14.—Un savant american, prof. universitar MacDonald a făcut ori o senzațională comunicare, anunțând că a reușit să prepare o substanță din rinichii animalelor, care fiind injectată oamenilor îi face imuni contra cancerului. El a mai declarat că în ultimii trei ani mortaitatea canceroșilor a sporit cu 15 la sută. Aceasta s-ar datori unor substanțe chimice pe care le conțin conservele ce le consumă oamenii. Rusia va fi invitată mâine să facă parte din Soc. Națiunilor Geneva 14. Tratativele purtate în cursul zilei de o zi între șefii principalelor delegații cu privire la înoarea Rusiei Sovietice in Societatea Națiunilor, au făcut mari progrese. Se crede că mâine se va transmite guvernului din Moscova invitația oficială de a face parte din adunarea înalului for de la Geneva. Ministrul dr. Schacht apelează la evreii din Germania să colaboreze la refacerea economcă a Reichului N. York 14. Agenția „United Press" află din cercurile cele mai bine informate că d-rul Schacht, ministrul economiei naționale al Germaniei depune mari sforțări spre a detemina pe bancherii evrei cu influență și industriașii evrei din Germania de a lua parte activă la refacerea economiei Reichului. După cum află marea agenție de presă americană, financiarii evrei din Germania au participat în ultimile zile la o serie de mari transacții internaționale. In cercurile bine informate se mai asigură că dr. Sch cif a avut recent o lungă convorbire cu Sir Henri Detterding, cunoscutul magnat al petrolului, pe care la rugat să facă intervențiile neceare în America spre a încerca sa amelioreze boicotul contra mărfurilor germane din partea evreilor din Statele Unite. Armata americană intervine la lupta contra greviștilor — 10.000 muncitori au atacat ori o fabrică — N. York 14.— In Statele Unite s'au produs în cursul zilei de ori nouă dezordini de stradă provocate de greviști. La Rhode Island un număr de 10.000 muncitori greviști au atacat o mare uzină pe care au încercat s'o devasteze. Garda națională a făcut uz de focuri de armă. 3 muncitori au fost uciși iar numeroși răniți. Președintele Roosevelt dispus ca trupele federale să a fie gata să intervie n orice moment contra greviștilor care vor produce dezordini — U cererea guvernatorilor statelor respective Hotărârea președintelui Roosevelt a provocat enormă senzație, deoarece până acum se întrebuințau în acest scop numai elemente din garda națională. L. Rhode Island (statul New York) 2000 soldați sunt pe îcior de alarmă, gata să iitervie în orice moment. Guvernatorul statului a mobilizat de asemenea 1000 foști luptători, spre a constitui rezerva gardei naționale. ȘTIRI . Administrația Financiară de încasări și plăți a achitat cri 7 milioane lei, reprezentând soldele tuturor unităților militare din garnizoana Iași. Acreditive nous n’au sosit. Varșovia 14.— Pe aeodromul din Kattowitz (Silezia superioară) s’a produs ori un grav accident în împrejurări foarte curioase. Un avion cu motorul în funcțiune a pornit singur la un moment dat intrând într’un grup de spectatori. 4 persoane au fost grav rănite, una din ele încetând din viață după puțin timp. Alte persoane s’au ales cu răni mai ușoae. © Berlin 14. "In apropiere de Hamburg, un automobil în plină viteză a intrat pri inirr un grup de tineri naționalsocialiști. 16 au fost răniți, parte din ei fiind în stare gravă. Făcându-se săpături în curtea bisericei Tălpălari s'au găsit oseminte omenești, având proveniența de la un vechi cimitir ce exista înainte vreme în acel loc. Mexico 14. La 800 mile depărtare de portul Balboa, vaporul „Havana“ având pe bord 42 oameni din echipaj a lansat semnale S. O. S. fiind pe punctul de a naufragia. Vasul fusese surprins de o furtună în largul oceanului. Ürin gară au fost arestați servitorii Sfeimanciuc Doroftei si Lucasciuc Volovat din serviciul d-lui Gustav Segal comerciant din str. C. Negri 23. Ei au furat de la stăpânul lor blănuri și intenționau să părăsească orașul —~