Magazin Sălăjean, aprilie 2002 (Anul 7, nr. 62-83)

2002-04-16 / nr. 73

a » MAGAZIN SĂLĂJEAN 16 aprilie 2002 EDITORIAL de Dana FIZESAN Parcul de dezmembrări european Astăzi voi face referire la noi și Europa, sau la Europa și noi. Voi trece peste chestiile populiste cum că noi suntem "de facto", ca să zic așa, în Europa, pentru că în mod nepopulist, Europa nu ne recunoaște ca atare. Dar noi nu și nu, o ținem tare pe a noastră; și, ca să închidem gura vesticilor, vrem să aducem noi și noi dovezi că "buletinul nostru de identitate european" este valabil. Consecințele sunt lesne de simțit, fiecare "dovadă" fiind, de fapt, un atentat la buzunarul omului de rând și o bucurie a escrocilor. Ca exemplu, amintiți-vă că, în urmă cu aproape trei ani, au zis și ai noștri că putem importa mașini second hand Euro 2. Că prea mare este poluarea Euro unu sau Euro zero ( dacă așa ceva există), in concluzie, nu s-au putut aduce mașini sub acest standard, deci noi am fost imediat mult mai puțin poluați. Se pare însă că totuși suntem mult mai europeni, pentru că acum importăm mașini second hand Euro 3 (altfel spus, cu cât cifra Euro este mai mare, noi am fi mai europeni). Aici apar deja mai multe probleme: cifra aia buclucașă ține nu numai de mașină, dar și de carburant. Deci europenizarea ar fi proporțională și cu prețul benzinei și motorinei. Să-l creștem, așadar! Pe de altă parte, mașina și carburantul merg pe niște drumuri Euro minus zece, deci ne conduc, invariabil, spre Albania. Ce să mai vorbim despre mașinile autohtone (a căror cifră Euro nu știu către ce direcție ne conduce) care tot "faimoasele" Dacii sunt, atât de bine cunoscute. La fel Aro, Daewoo etc.. Culmea, mașinile de colecție, de firmă, care fac deliciul expozițiilor și fan cluburilor în Europa, la noi n-au loc, pentru că nu au Euro 3. Deci nu putem importa, de exemplu, un Bentley, un Aston Martin, Bugatti, Cadillac etc. sau alte mașini din anii '60 din aceleași motive de mai sus. Dacia, din acest punct de vedere, este mult mai europeană, "de facto". Concluzia ar fi că, atunci când este vorba de un atentat la buzunarul românului, nimic nu este mai rapid și mai european. Cea mai importantă concluzie ar fi însă că ar trebui să avem posibilitatea să permitem numai mașini Euro 10, și atunci să vezi buluceală să intre Europa în noi iar noi să strâmbăm din nas., Dar salarii europene de ce naiba nu vă grăbiți să ne dați, fraților?! Reguli de utilizare și întreținere: Nu uitați sa alimentați Echipati cu motorul Diesel 1,9 LDI, noul POLO consumă doar 3,9 litri la suta de kilometri. Iar în varianta de 1,2 1/55 CP benzină, consumul este de 5,1 litri la suta de kilometri. Totuși, nu uitați sa treceți din când în când pe la benzinărie. Noul Polo. Fără compromisuri D&C Oradea, B-dul Magheru Nr. 8 Tel: 059-47.88.47, 41.81.44. E-mail: dcvw3@rdslink.ro ECONOMIC - SOCI A - PUBLICITATE Taxele și impozitele întregesc bugetul local Până în data de 31 martie veniturile realizate de Serviciul Taxe și Impozite Locale, la nivelul primului trimestru al acestui an, sunt în valoare de 78 de miliarde 564 milioane de lei. Bineînțeles, cei care și-au achitat datoriile către stat într-un procent mai mare sunt persoanele fizice, adică cetățeanul de rând. Astfel, din cele 4 miliarde 650 de milioane de lei cât au fost prevăzute în plan pentru trimestrul I la capitolul impozit pe clădiri, sau încasat de la populație 3,832 miliarde de lei; la impozitul pe teren din cele aproximativ 916 milioane prevăzute s-au încasat 650 de milioane, iar taxa pe mijloacele de transport a fost plătită de populație în procent de 86,29%, reprezentând ceva mai mult de 730 de milioane de lei. Cât privește persoanele juridice, acestea s-au arătat ceva mai dezinteresate de plata datoriilor la bugetul local. Astfel, dacă la impozitul pe clădiri persoanele juridice au achitat într-un procent de 80,64% impozitul prevăzut pentru teren și mijloace de transport, aceștia au plătiti doar 59,32%, respectiv 67, 34%, din valoarea impozitelor. Cu toate că veniturile realizate din taxe și impozite, la nivelul trimestrului I, s-au realizat în proporție de 81,7%, directorul econimic al Primăriei, Mariana Cuibuș, ne-a declarat că este un procent bun de încasări pentru acest an, mai ales că la acestea mai pot fi adăugate sumele vizate de către contribuabili, în special persoane juridice, după data de 31 martie. Mariana Cuibuș a mai declarat că în limita încasărilor au fost asigurate plățile pentru ajutoarele sociale pentru luna ianuarie, în valoare de 346 milioane de lei, urmând ca zilele acestea să se facă plățile aferente lunilor februarie și martie, care se ridică la 850 de milioane. De asemenea, de la bugetul local au mai fost efectuate plăți pentru cheltuielile de întreținere și funcționare a unităților școlare, în valoare de 8,07 miliarde de lei; 1 miliard 366 de milioane de lei au fost decontate pentru subvențiile către Distrigaz, iar 2,5 miliarde de lei, reprezentând 35% din valoarea subvențiilor, au fost virate Publiservului. La nivel declarativ, cel puțin, nu sunt probleme în cadrul Serviciului Taxe și Impozite Locale și, implicit, în asigurarea fondurilor necesare cheltuielilor prevăzute în bugetul focal. Cât de adevărat este, vom vedea cu siguranță cât de curând. ■ C. GHIORGHIU /MS Photo 2002 Construcțiile zootehnice vor fi închiriate crescătorilor de animale Conducerea Direcției Generale pentru Agricultură și Industrie Alimentară Sălaj a menționat într-un comunicat că, recent, Comisia Județeană de verificare, inventariere și centralizare a construcțiilor zootehnice dezafectate destinate creșterii, îngrășării și exploatării animalelor, precum și a fabricilor de nutrețuri care se încadrează în prevederile OUG nr. 168/2001 și HG nr. 216/2002 a făcut publică lista cu obiectivele pentru care se primesc cereri în vederea atribuirii, cu titlu gratuit, pe o perioadă de 5 ani, a spațiilor zootehnice după care există posibilitatea de cumpărare cu 10% din valoarea de inventar stabilită în momentul atribuirii. în aceste condiții, cei care sunt interesați de valorificarea construcțiilor zootehnice prin popularea cu animale, au posibilitatea să depună cereri la DGAIA conform anexelor 1 și 2 din HG nr. 216/2002. Comisia județeană va atribui obiectivele menționate începând cu data de 23 aprilie 2002, după criteriile stabilite în articolele 2 și 3 din HG nr. 216/2002. Liderii DGAIA, au mai subliniat faptul că atât cei care au depus cereri până în prezent, cât și cei care le vor depune în viitor trebuie să se prezinte la DGAIA cu documentele referitoare la atestarea studiilor pentru persoane fizice și asociații, la documentele societăților pentru persoane juridice, la planul de afaceri pentru activitatea de creștere, exploatare și îngrășare a animalelor, precum și la documentele referitoare la performanțele anterioare în domeniul creșterii animalelor. La finalul comunicatului se amintește că în situația în care există doi sau mai mulți solicitanți care corespund criteriilor stabilite în vederea atribuirii gratuite a aceluiași imobil, selecția se poate face în raport cu criteriul capacității financiare. ■ A. LUNGU Numărul șomerilor este în continuă creștere . Conform unui comunicat remis de Direcția Județeană de Statistică Sălaj, la sfârșitul lunii februarie, în județul nostru, efectivul de salariați înregistrați era mai mic cu 1,2% decât în luna ianuarie; în aceeași ordine de idei, numărul mediu de persoane angajate în sistemul industrial se poate spune că a fost mai mic cu 0,4% decât în luna ianuarie. Cât despre câștigul salarial mediu nominal, Direcția Județeană de Statistică Sălaj ne informează că în luna februarie se ridica în jurul cifrei de 5.380.000 de lei, ceea ce reliefează o creștere cu peste 12 procente față de câștigul salarial mediu brut pe total economic. Pe de altă parte, cu toate că salariul mediu nominal net pe județul nostru a fost cu puțin peste 3.823.000 de lei, mai mare cu 10,4% decât nivelul mediu pe economie față de luna ianuarie, pe total județ el a scăzut cu 2,2 procente. Indicele salariului real, calculat ca raportul dintre indicele câștigului salarial mediu nominal net pe total județ, în luna februarie 2002, a fost de 96,6% față de luna precedentă și de 118,4% față de acefeași lună a anului 2001. în comunicat se mai precizează că rata inflației, determinată pe baza creșterii prețurilor de consum a populației, față de ianuarie, a fost de 1,2% în luna februarie. în ceea ce privește numărul șomerilor înregistrați la sfârșitul lunii februarie în județul nostru, el era 14.777 persoane - 1,16% din numărul total de șomeri ai României, mai mare cu 412 persoane față de luna ianuarie, iar rata șomajului la finele aceleiași luni a fost de 12,7% în raport cu populația activă civilă înregistrată la începutul anului 2001. M O. VĂDAN