Magazin Sălăjean, noiembrie 2019 (Anul 24, nr. 203-223)

2019-11-08 / nr. 208

Vineri 8 Noiembrie 2019 Augusta Trsbsțhi omar speranța unui viitor mai bun Voi merge duminică la voi! Singurul lucru pe care mi-l doresc cu adevărat este să-i ofer copilului meu, rațiunea existenței mele, șansa de a nu fi nevoit, ca peste câțiva ani, să plece din această țară. Nici nu vreau să mă mai gândesc la faptul că anii zboară și, inevitabil, acea zi este aproape, în ultima perioadă, gândul acesta mă macină terbil, că la bătrânețe, perioada în care în mod normal ar trebui să mă bucur de copii și nepoți, vom rămâne singuri. Da, singuri! Așa s-a întâmplat în cazul multor familii pe care le cunosc. Mă uit în jurul meu și văd o mulțime de mame care "și-au pierdut" copiii, dar și o mulțime de copii care "și-au pierdut" părinții. Au fost nevoiți să plece pentru că aici nu aveau alternative și mai mult decât atât, aici nu mai există încredere! Nici eu nu o mai am! Exodul tinerilor este de fapt exodul speranței și e de neîndurat să auzi cum, în România astfel golită, sună fals zgomotul trompetelor de partid. Care spun ce? Că Europa vrea să ne îngenuncheze, că străinii vor să ne jecmănească de comori, că homosexualii vor să ne fure copiii? Și cine sunt cei care spun asta? Cei care ne-au îngenuncheat, cei care ne-au jecmănit, cei care au alungat elevii și studenții din țară, cei care au furat de la copiii săraci și le-au trimis părinții departe, iar pe ei i-au lăsat să trăiască în mizerie și în suferință. E de necrezut cum unii, mulți la număr, îi cred și se uită chiorâș să nu ne ia străinii luciul de pe planțe, când noi ...1‘I‘ V.. 1lli...Irrr /ti fy A/11'frwn f T/-*■** zi dinăuntru, în ultima perioadă, când aud despre o familie, cu copii, pe care o cunosc, că emigrează sau că se gândește serios să emigreze îmi îngheață inima, îmi dau seama că acum pleacă din țară acei oameni de 30, 35, 40 de ani, care au rămas pe poziții în toată această lungă perioadă de democrație originală, tranziție continuă, furt sistematic și umilință perpetuă. Au rezistat, au luptat și au trăit cât au putut de frumos în ciuda tuturor greutăților, dar se văd nevoiți să își pună la adăpost copiii de un sistem ce pare că nu se va mai face niciodată bine. După zeci de ani de muncă simt că viața în România e o bătălie care nu merită dusă. Cel puțin nu de un copil! Nu de copilul meu! Criza de capital uman prin care trece țara noastră și consecințele devastatoare se vor vedea cât de curând. Nu mulți dau importanță acestor scenarii extrem de plauzibile. Și asta sigur din lipsă de perspectivă sau poate din inconștiență. Sunt mulți ca mine care încă mai cred că o să ne adaptăm și o să ne descurcăm "cumva" când va veni urgia. Pentru că oamenii au demostrat în timp că știu să facă față la în situații de criză. Istoria ne-a demostrat asta: orașele culcate la pământ de bombardamente s-au ridicat din nou, populațiile decimate de genocid au mers înainte, comunități sărăcite s-au reinventat și au prosperat. Oamenii au o tărie incredibilă atunci când luptă pentru un scop, când visează și când speră. Ce mă înspăimântă cel mai tare este că, dacă o ținem tot așa, în România, nu va mai avea cine să viseze și să spere. Și vom fi doar noi, niște pensionari amărâți care-și vor târî zilele într-o țară .... Noi și câțiva tineri șomeri, de care n-am avut grijă când erau mici și care n-au avut unde să se ducă în altă parte. Votul de poimâine este, din nou, o speranță pentru viitorul copiilor și nepoților. Magazin Sălăjean Cei mai buni elevi la fizica, din județele de nord-vest, se întâlnesc la Colegiul Național "Silvania" Zalău Augusta Teșinschi Zeci de elevi de liceu, de la la mai multe colegii reprezentative din nordvestul României vor fi prezenți la Zalău, la acest final de săptămână la concursul interliceal "Top Fir". Concursul, la care vor participa aproximativ 70 de elevi și cadre didactice din: Bistrița, Satu Mare, Oradea, Baia Mare, Cluj -Napoca și Zalău, se desfășoară în perioada 8-10 noiembrie și este organizat Colegiului Național Silvania (CNS) Zalău. Deschiderea festivă va avea loc vineri 8 noiembrie, începând cu ora 19.00, în sala festivă a CNS Zalău, urmată de o ședință tehnică care se va desfășura în sala profesorală a unității de învățământ precizate. Concursul va avea loc sâmbătă - 9 noiembrie la CNS Zalău, după care elevii participanți alături de cadrele didactice vor face o excursie la Grădina Botanică din Jibou. Tot în aceeași zi, vor fi corectate lucrările elevilor, iar de la ora 19.00 va avea loc festivitatea de premiere. Pe parcursul desfășurării concursului, participanții, elevii alături de profesorii însoțitori din județele limitrofe, vor fi cazați la internatul Colegiului Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian” (API). A concurs a fost organizat, pentru prima dată, în urmă cu 31 de ani la inițiativa unor tineri și valoroși profesori de fizică de la câteva licee renumite din nord-vestul țării. Concursul Interliceal de Fizică "Top-fir" a avut ca principal obiectiv evaluarea celor mai buni elevi ce îndrăgeau fizica, într-o competiție amicală pentru antrenarea lor în vederea participării la olimpiadele județene, naționale și internaționale, care urmau conform calendarelor școlare. Concursul este găzduit prin rotație la școlile participante: Colegiul Național "Liviu Rebreanu" din Bistrița, Colegiul Național "Mihai Eminescu" din Satu-Mare, Colegiul Național "Emanuil Gojdu" din Oradea, la care s-au alăturat ulterior Colegiul Național "Gheorghe Șincai" din Baia Mare, Colegiul Național "Emil Racoviță" din Cluj-Napoca și Colegiul Național "Silvania" din Zalău. ALTEX a deschis un nou magazin în Zalău printr-o investiție de 1,5 milioane de euro Un nou magazin Altex a fost inaugurat, miercuri, în Zalău, cel de-al doilea mare magazin Altex din municipiu. Noul Altex se află în incinta centrului comercial ridicat la ieșirea din municipiu, pe bulevardul Mihai Viteazul nr. 58B. Potrivit reprezentanților companiei, investiția de peste 1,5 milioane de euro în magazinul Altex din Value Center Zalău se înscrie în strategia sustenabilă Altex Omnichannel și asigură în cei peste 800 de metri pătrați de suprafață comercială accesul clienților la tehnologie astfel încât aceștia să beneficieze de o experiență de cumpărături plăcută, să poate alege cu încredere podusele și serviciile care să le îmbunătățească viața. „Zalău este un oraș important pentru Altex, un municipiu cu o comunitate puternică. Dorim să oferim cele mai avantajoase soluții pentru clienți, asigurândule o experiență tot mai bună de cumpărare. în calitate de lider al pieței electro-IT din România, considerăm că este datoria noastră să asigurăm clienților simplu și rapid, accesul la tehnologie, produse și servicii care le pot îmbunătăți viața. Cei 20 de noi angajați ai magazinului vor asigura accesul clienților la servicii de consultanță la raft, finanțare instant în magazine, livrarea produselor. Promisiunea că vor beneficia de cel mai mic preț din România oferit pentru întreaga gamă de produse, este garantată prin programul „2 x difereța", în cazul în care vor găsi un preț mai mic ulterior cumpărării", declară Edvin Abdulachim, Director Comercial Altex România. Deschiderea noului magazine Altex din Zalău vine cu promoții speciale la diferite produse, oferte exclusive de care sălăjenii se pot bucura în perioada 7-13 noiembrie, în cadrul magazinului din Zalău, clienții au acces, de asemenea, fără niciun comision de intermediere, la cele mai bune oferte la credite de nevoi personale de la toate băncile partenere, precum și la alte soluții de finanțare instant, adaptate nevoilor lor: credite de consum, credite de nevoi personale, credite ipotecare și servicii de asigurări. „Noul magazin Altex din Zalău își va surprinde clienții cu prețuri mici, prin varietatea gamei de produse și calitatea serviciilor. Special pentru evenimentul de deschidere am pregătit reduceri importante pentru produse căutate de clienți: mașină de spălat îndesit 5 kg, A+, la doar 599,9 lei, preia la schimb cu un produs vechi, televizor cu diagonala de 80 cm la doar 399 lei, telefon Samsung Galaxy A50, cu 700 lei reducere, la doar 899,9 lei, fier de călcat Tefal cu 50% reducere, la doar 99,9 lei, aspirator Daewoo la doar 98,9 lei cu 62% reducere, tigaie Tetal cu 70% reducere, la doar 29,9 lei. Toate promoțiile speciale pot fi găsite în catalogul special de deschidere, valabil în perioada 7-13 noiembrie 2019, în limita stocului disponibil", spune Raul Filip, Director Achiziții, Altex România. Programul magazinului Altex din Value Center Zalău este zilnic, între orele 10-22. ■ F. N.