Magazin, ianuarie-iunie 2016 (Anul 59, nr. 1-26)

2016-02-25 / nr. 8

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT CInCi pași către SĂNĂTATE «Câteodată suntem ca stelele. Credem că o să îndeplinim dorințele altora...» Pitagora ale anului 2016 Găselnița erei digitale a fost una remarcabilă: tot ce era fzic, analog, palpabil, a devenit virtual, digital, eteric. răim într-o lume virtuală, opusă celei analoge, fizice, în care aplicațiile IT au luat locul pieselor mecanice de altădată, iar SMS- urile, locul scrisorilor trimise prin poștă. In aceste condiții este normal ca sfidările celui de-al doilea deceniu al mileniului Ш să se refere nu la lumea fizica, ci la cea virtuală. Motiv pentru care Institutul Reuters a și prezentat o lista cu câteva tehnologii revoluționare născute în era digitala care s-au impus anul trecut, dar care vor domina și anul 2016. Realitatea virtuală și lărgită Lumea în care trăim este fizică, dar domeniul IT ne propune și fragmente de realitate virtuala, ca un bonus de buna purtare. în acest an, vom beneficia de un nou gadget, căștile de realitate virtuala (VR). Sudcoreenii vor lansa HTC Vive care se va alatura dispozitivelor Sony PlayStation VR și respectiv Oculus Rift. Se speră că în acest an, gadget-urile de acest gen se vor ieftini, așa cum s-au ieftinit dispozitive precum casca Cardboard VR de la Google, pentru care este suficient sa dispui de un telefon inteligent Android și poți deja sa pătrunzi în lumea realității virtuale. Așa ca, deși se află la început, VR are un potențial fabulos. In aceasta industrie, Facebook și Google pornesc cu un important avantaj, legat de faptul ca aceste două companii controlează întregul spectru de capabilitâți: hardware și software, conținut, talent și inovație, dar și rețele de distribuție și de publicitate. Despre Realitatea Augmentată (să zicem Lărgită), prescurtata AR se știe mai puțin la noi, deși preocupări pe plan mondial există de câțiva ani. De ce augmentată? Pentru ca este vorba despre o tehnologie care adaugă la realitatea fizică, realitatea virtuala, cu alte cuvinte adaugă informații virtuale la ceea ce vedem în jurul nostru. Un exemplu de gadget AR este Microsoft Hologens, ceva mai mult decât niște ochelari inteligenți, fiind un computer portabil dotat cu sistemul de operare Windows 10. Ochelarii sunt dotați cu sisteme moderne de senzori, un display 3D și sunet spațial, care permit pătrunderea în universul realității lărgite: utilizatorii interacționeaza cu AR folosindu-și ochii, vocea și mâinile. Ochelarii nu sunt doar un moft care îmbina realitatea cu cea virtuală, unele companii cum ar fi Atheer își îndreaptă eforturile spre milioanele de oameni care lucrează în medii în care au nevoie de informații și, concomitent, trebuie să aibă și mâinile libere, așa cum sunt, spre exemplu, medicii chirurgi. Sa mai spunem ca tehnologia AR Ochiul pătrunzător al dronelor Și dronele sunt o invenție de câțiva ani care pătrunde masiv în viața noastra; doar în acest an vânzările vor depâși 4 milioane de unități, urmând sâ ajungâ la 20 de milioane peste patru ani. Dar drona nu mai este un hobby, de vreme ce în SUA, Autoritatea Federală pentru Aviație (FAA) le-a impus utilizatorilor de drone sâ-și înregistreze unitățile pânâ la jumătatea lunii februarie. Producătorii de drone se gândesc să-și doteze dronele cu tehnologii noi pentru siguranța zborului. Software de la companii precum Drone Deply va asigura capacitatea acestor aparate de a evita obstacole atât ln zbor, cât și la decolare și aterizare. In acest timp Amazon continuă sa-și îmbunătățească flotila de drone prototip, concepute special pentru realizarea de livrări la domiciliu - Amazon Prime Air. Și massmedia apeleaza la drone, de pildă, Washington Post și CNN participa la un program de cercetare în cadrul Virginia Tech pentru folosirea dronelor în misiuni de presă, acoperirea evenimentelor importante aflate în desfășurare, obținerea de noi perspective și verificarea informațiilor. Internetul conectat la lume O realitate incontestabilă este aceea ca numarul dispozitivelor conectate la internet continua sa crească exponențial, fie că este vorba despre noi display-uri smart, gadgeturi și wearables (dispozitive la mână), dar și dispozitive cu senzori integrați care permit optimizarea și îmbunătățirea serviciilor oferite în timp real. Oglinzile smart, spre exemplu, sunt dotate cu camere video 3D care le transformă într-o cabină de probă a viitorului, ajutându-i pe consumatori să probeze, în mod virtual, diferite produse înainte de a le cumpara. Chiar și becurile au ajuns să fie conectate la internet. Sistemul de iluminat Phillips permite schimbarea culorilor luminii în funcție de dorințele utilizatorului și pot fi programate să se stinga sau sa se aprindă de pe telefonul mobil. Aceste realități au căpătat denumirea de „internet al lucrurilor” și sunt din ce în ce mai multe dispozitive inteligente, de la mașini autonome, fără șofer, până la sisteme de semaforizare inteligente sau termostate dotate cu senzori sunt conectate la internet și prin internet se conectează unele cu altele. Acum apar și noi dezbateri legate de această dezvoltare. Cum azi toate informațiile existente pe aparatele inteligente (telefoane, tablete, laptopuri) sunt lăsate în voia celor care le pot cunoaște, se pune problema existenței unor reglementari legate de păstrarea caracterului personal al informațiilor. Așa încât, într-un apartament modern, de pildă, unde toate aparatele electronice și electrocasnice sunt conectate la internet, este și va fi și mai greu în viitor sa mai vorbim despre intimitatea propriei locuințe. Banul virtual Dacă în urma cu un deceniu cârdul bancar a înlocuit bancnota de hârtie, azi a apărut și o monedă virtuala, e vorba despre cea numită BitCoin. Aceasta tehnologie, a monedei virtuale, este încă la început, însâ în cursul acestui an vom putea vedea cum va fi folosit Blockchain și pentru altceva decât pentru bani. Spre exemplu, Blockverity este o firmă care verifică sursa unor obiecte de mare valoare, așa cum sunt diamantele. Același lucru îl face și Verisart pentru obiectele de artă tranzacționate. Lumea virtuală este în mișcare rapida. T S 948477 000176 este tot o dezvoltare civilă venită din rândul cercetărilor militare.