Magazin, iulie-decembrie 2016 (Anul 59, nr. 27-52)

2016-12-08 / nr. 49

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT este forma cea mai îndrăzneață a curajului.» W. Somerset Maugham ■ VI<—w r. «Sinceritatea 5 948427 000126 Ideea unor mașini care să nu mai consume carburant extras din combustibili fosili, adică benzină și motorină, a apărut la începutul anilor 70 ai secolului trecut când pe planetă a fost lansată avertizarea conform căreia zăcămintele de petrol erau pe punctul de a se epuiza, omenirea urmând să intre într-o criză apocaliptică. După câteva decenii s-a dovedit că estimarea apocaliptică nu fusese decât un simplu joc strategic al SUA care dorea controlul asupra extracției și a exporturilor de petrol, în realitate toate informațiile lansate atunci în media globală fuseseră în întregime false. Au trecut aproape mai bine de patru decenii și zăcămintele de petrol nu numai că nu s-au epuizat „într-un deceniu” cum fusese estimarea, ci apar noi zăcăminte, ideea fiind că nu poate extrage omenirea atâta petrol cât există în realitate! Dar ceva a rămas după declanșarea cursei pentru „sursele alternative” de energie, cum au fost numite de atunci, energia solară, eoliană, termală, resurse numite regenerabile care aveau darul că sunt și inepuizabile. Inutil să spunem că, deși a mai urmat o „criză a petrolului” cam pe la mijlocul anilor 70, stadiul cercetărilor n-a avansat pe cât se aștepta. Mici reușite, câte o mașină electrică, câteva concepte de mașini alimentate cu energie solară și cam atât. Deabia în ultimii ani, atunci când s-a declanșat cea de-a patra revoluție industrială, ideea autovehiculelor electrice a fost relansată. Două erau problemele cu mașinile electrice concepute acum câteva decenii: aveau o autonomie scăzută, 30-60 km și o viteză de maximum 30-40 km/h. Și mașinile inventatorului român Iustin Capră păreau de viitor prin anii 80, ele ajunseseră să consume 100 grame de benzină la 100 km, dar cum să fie de viitor o mașină, mai degrabă un cadru de metal și un șasiu fragil, care rulează cu 15 km/h? Soluțiile erau neviabile. Noile concepte elimină aceste două handicapuri: rulează cu viteză la nivelul unei mașini pe benzină și au o autonomie similară cu a unei mașini clasice. Este cazul mașinii Blue Electric construită de studenții unei universități din Brigham. O altă realizare notabilă este mașina electrică produsă de Tesla Motors în California din 2008 până în 2012, un model care se numește Tesla Roadster. Roadster-ul a fost prima mașină comercializată în serie care folosește baterii litiu-ion, aceeași compoziție folosită și în bateriile telefoanelor inteligente de azi. A a Roadster-ului este prevăzută pentru 2019, asta după ce 2.450 de bucăți s-au vândut (în 30 de țări) din prima versiune. Nu doar automobilele se doresc a fi electrice, studii se fac și în cazul motocicletelor. Pe două roți electrice Un exemplu notabil este prototipul Motorrad Vision Next 100 de la BMW. Motocicleta, lansată cu ocazia unui centenar de existență a celebrei firme auto-moto germane, nu este doar electrică, este și „inteligentă”! Iar inteligența ei se manifestă printre altele prin faptul că își poate menține singură echilibrul, după cum precizează Agerpres. Motorrad dispune de un sistem de autoechilibrare care o menține pe două roți indiferent dacă este în mișcare sau staționează. In locul căștii și a costumului de protecție, motociclistul viitorului apropiat, în concepția BMW, va purta doar un vizor care va funcționa ca un ecran inteligent pe care vor fi activate comenzile motocicletei. Culmea este că aceste informații nu vor fi necesare tot timpul pentru că Motorrad va fi dotată și cu un sistem de pilot automat. Atât Motorrad, cât și toate celelalte vehicule ale viitorului propuse de BMW vor produce zero emisii poluante, producătorul german subliniind că propulsia viitorului este exclusiv electrică. Otto, camionul cu beri Un autovehicul care se conduce singur este și Otto, nu o limuzină, ci un camion autonom care a livrat prima încărcătură de 50.000 de sticle de bere la adresa unui client, în urmă cu un an. Camionul cu 18 roți a fost realizat de Uber și poate rula fără șofer doar pe autostrăzi. Motivul acestei restricții tehnologice? Pe aceste segmente de transport sunt mai puține variabile de situații neprevăzute decât în cazul unor șosele supraaglomerate. Cum spuneam și cu altă ocazie, tehnologia autonomă, a vehiculelor fără șofer, și-a arătat performanțele doar în condiții de poligoane speciale și asta din cauză că ele nu pot face față condițiilor reale de trafic pe drumuri aglomerate unde acțiunea hazardului nu poate fi controlată și cuantificată de tehnologia actuală. Cu toate acestea, Otto, spre deosebire de autovehiculul Tesla Autopilot oferă „Nivelul 4” real de autonomie, în sensul că o dată ce ajunge pe autostradă, pilotul nu mai intervine cu nimic în conducerea mașinii. „Tehnologia noastră este gata să ofere camionul autonom”, declara Lior Ron, cofondatorul firmei Uber, „și în câțiva ani vom reuși să facem față tuturor condițiilor rutiere”. El speră că, în câțiva ani pilotarea camioanelor poate deveni o profesiune locală, în sensul că totul va fi controlat de software: camioanele fără pilot vor fi practic trenuri virtuale care vor rula pe șine virtuale de pe șoselele reale. După îndeplinirea misiunilor, camioanele vor opri în depourile specificate de unde vor fi preluate de șoferi pentru a fi conduse câțiva kilometri în orașe. Șoferii vor fi ca piloții din porturi care vor aduce navele în port. O viziune a viitorului, care se construiește însă azi. Partea de tehnologie de pe Otto poate fi aplicată pe orice camion cu transmisie automată și este compusă din trei detectoare laser LIDAR, un radar și o cameră video de înaltă precizie, toate conectate la câteva laptopuri care analizează datele primite în timpul cursei. Dincolo de problema lipsei de șoferi de camioane grele din SUA, camionul fără șofer ar putea diminua și numărul accidentelor. Conform statisticilor federale, în SUA aproximativ 400.000 de camioane se ciocnesc anual, perioadă în care mor și aproape 4.000 de persoane, de fiecare dată fiind adus în discuție factorul uman drept cauză a accidentelor. „Credem că tehnologia conducerii fără șofer poate îmbunătăți siguranța pe șosele, poate reduce emisiile poluante și îmbunătăți eficiența transporturilor” declara unul din proiectanții sistemelor autonome de pe Otto. Femina club E bine de știut lamna, vitaminele și imunitatea db Dosarele frumuseții Secrete devoalate Vehiculele electrice un nou drum fost și prima mașină electrică de serie care a a rulat 320 km cu o singură încărcare a bateriei. O nouă serie Soluția mașinilor electrice nu este nouă, are deja vreo patru decenii de existență. Nouă este relansarea unei idei vechi cu ajutorul tehnologiei IA. Noua viață a mașinilor electrice Soluții simple și sănătoase pentru ZILE FRIGUROASE