Mişcarea, aprilie 1913 (Anul 5, nr. 74-94)

1913-04-02 / nr. 74

ULTIME ÎMBIAU I ® Amicul nostru, d-l dr. I. Manolescu-Strunga, îşi va desvolta mâine la „ Cercul de studii sociale“ al partidului naţional-liberal din Bucureşti, conferinţa d-sale despre „încurajarea agriculturei noastre prin stat şi iniţiativa privată“. Ori s-au încheiat compturile teatrului naţional pe exerciţiul anului expirat. A rezultat un excedent de 28.000 lei cari se vor împărţi în cinci părţi şi anume: 1) Două părţi pentru fondul de pensii. 2) O parte pentru fondul premiilor ce urmează a se distribui autorilor dramatici, din cinci in cinci ani. 1) Două părţi artiştilor societari de clasa l-a. Din această sumă artiştii societari vor primi în parte lei 748,90, iar cei de clasa doua lei 474,40. Directorul teatrului primeşte de asemenea o parte egală cu a unui societar de clasa 1 după cum ambii directori de scenă primesc o aceiaşi parte. ■ „Epoca vrea să treacă sub tăcere demisiunea d-lui N. Filipescu. In numărul de astăzi nu numai că nu aminteşte nimica despre această demisie, dar tace şi asupra faptului că mai toţi partizanii ministrului demisionat au vizitat pe dl. Filipescu. # Cu începere de mine vor continua examenele de definitivat al învăţătorilor. Aceste examene se ţin in localul şcoli primare „Gh. Asachi“. „ D-ra Victoria Dimitrescu studentă a fost numită suplinitoare la şcoala «Gh Asachi» în tot timpul dl dl. Lazăr Grecea va funcţiona ca revizor şcolar al judeţului Suceava. Dl. Stegărescu a fost numit suplinitor la aceaiaşi şcoală în locul d-nei Biţu aflată în concediu. ♦ Dl. I. Popescu funcţionar la serviciul contencios al primăriei a fost detaşat la serviciul administrativ. * D-na Popescu institutoare la şcoala primară de fete «Lambrior» a obţinut un concediu pentru interese familiare.10 Dr.„Rădulescu şeful vămei locale i eşind la pensie, a dat ori pe seamă inventarul vămei. ® I de la Teatru.—Ambele comitete ale Teatrului Naţional se lutrunesc astăzi sub preşidenţia dini Al. Sadoveanu. Se vor discuta între altele chestiunea budgetului pe exerciţiul anului viitor, şi chestiunea nouilor angajamente ce se vor face pentru stagiunea viitoare. Credem a şti că vor fi avansaţi d-nii Radu Demetrescu şi Vernescu Vilcea precum şi doamnele A. Alinte şi O. Botez. Intre nouile angajamente e vorba să se facă şi unul privitor pe d-na Catelin Guţulescu, care a mai fost în teatrul ieşan. In ceia ce priveşte direcţiunea de scenă se agită ideia ca aceasta să se facă cu săptămâna, de către artiştii societari ai teatrului. „ Toate şcoalele, primare şi secundare, vor lua vacanţe cu începere de Vineri 5 Aprilie, şi până la 22 Aprilie a. c. ♦ Un comitet provizor a luat iniţiativa de a ridica un monument poetului P. Cerna, mort acum citeva zile la Lipsea. Dl. C. Stere a subscris suma de 100 lei pe lista deschisă in acest scop. ■ Ieri a încetat din viaţă la locuinţa sa proprietarul de moşii şi cunoscutul arendaş din comuna Miroslava, Nicu I. Lupaşcu, în etate de 47 ani, fratele d-lui medic veterinar Lupaşcu. Inmormîntarea se va face mâine la cimitirul Eternitatea. Cortegiul va pleca de la locuinţa defunctului din str. Carol. Transmitem condoleanţele noastre întristatei familii. ■ Dl. C. Stere, rectorul universităţei, constatînd că dispoziţiunea regulamentului şi a statutelor Soc. stud. în medicină, au fost îndeplinite cu stricteţă,-a confirmat pe d. Ioan Ţicău ca preşedinte al acestei Societăţi. a „Fundaţiunea Carol Buc.“ a acordat D-rei Victoria Niţescu un ajutor de 150 lei pentru tipărirea tezei de doctorat in medicină. Ditularele colegiu universitar va fi convocat în cursul acestei săptămîni cînd director C. Stere, va face un raport asupra creditelor dobîndite de la minister pentru universitatea din Iaşi. Cu această ocaziune se va discuta şi asupra măsurelor necesare pentru a se putea de o cit mai bună întrebuinţare a acestor credite. • ■ Astăzi au sosit la rectorat diplomele d-lor licenţiaţi în drept V. Hodoroabă, Gh. Marinoiu, C. Petrovici şi P. Postavariu. Mîine 2 April se va întruni la facultatea de drept comisiunea examinatoare a d-lui Barbu Demetrescu doctor în drept de la Paris, candidat pentru abilitarea sa ca docent în specialitatea dedrept civil. Comisiunea se va compune din d-nii C. Stere, Matei Cantacuzin, V. Dimitriu şi V. Arion. ■ La serviciul tehnic al Comunei se lucrează la facerea unui tablou, de străzile ce urmează a fi pavate cu petre cubice, ca în Bucureşti. Intre aceste străzi se află şi străzile Moţoc şi soseaua Socola, cele mai frequentate. ■ Prin proectul de budget al ministerului de instrucţie se prevede crearea pe ziua de 1 Noembrie 1913, a două catedre noui, la facultatea de medicină din localitate. Producţia dată de elevii liceului naţional în seara de Vineri 29 Martie a dat un beneficiu de 2000 lei din care scăzîndu se cheltuelile au ramas 800 lei, sumă ce s-a dat pentru flota naţională şi aeroplanul Iaşi. ■ In urma unei circulari a episcopului din Cişinău, evangheliile ca şi serviciul religios în Basarabia va fi oficiat în limba romînă. ■ In trenul de Bucureşti care a sosit astăzi în Iaşi, într-un compartiment de clasa a II-a a încetat din viaţă copila A. Kirica care era adusă pentru a fi internată în institutul antirabic. ■ D-nii generali Raşcu din Botoşani şi Presan din Roman, au început la cercul militar, jocuri de război cu ofiţerii superiori din corpul 4 de armată. ® D-l Gh. Văleanu, inspector agricol al judeţului Iaşi, retrăgându-se pe ziua de 1 Aprilie din aceasta funcţiune pentru a-şi regula drepturile la pensie, cu girarea lucrărilor cancelariei până la numirea unui titular a fost însărcinat d. Gh. Teodoru, inspector agricol al judeţului Vaslui. ♦ D. Gh. Merlescu, impiegat de birou la depoul de maşini al C. F. R. din Paşcani, a inventat un calculator foarte practic al salariilor personalului permanent şi definitiv, precum şi al zilelor de deplasare ale acestui personal. D. Merlescu a înaintat invenţiunea direcţiei generale a G- F. „ Primim la redacţie No. 2 din „Liga Patriotică" redactată de d. G. Skarlet. „ Un accident de tramvai s’a întâmplateri dimineaţă pe str. Păcurari. Vagonul cu No. 46, condus cu mare viteză de manipulant, a dat peste locuitorul Ion Enachi din corn. Cucuteni, pe care la rănit grav. Numitul a fost internat la spitalul Sf. Spiridon. Membrii consiliului de higienă sunt convocaţi pe ziua de Mercuri 3 April. ® In oraş s-au înregistrat în cursul lunei Martie : 4 cazuri de febră tifoidă, 1b de scarlatină, 30 de anghină difterică, 101 de tuşă convulsivă, 1 de oreilion, 7 de erizipel, 1 de rujeolă şi 3 de varicelă. ♦ Medicul şef al oraşului a făcut Sâmbătă o anchetă sanitară în mahalaua Broscăriei şi Adunaţi unde, după cum am anunţat, sanatatea locuitorilor din acel cartier e ameninţată din cauza murdăriei şi infecţiei. Asupra celor constatate, d. dr. Fior a înaintat un raport Primăriei. 0 Examene universitare. — In ziua de Mercurie April vor da examen de doctoratul al II-lea la facultatea de medicină, următorii studenţi: Eniu V., M. Tărnăuceanu, Zoitu Pericle. Doctoratul al 7-lea d. N. Gh. Lucescu. „ Ministerul de instrucţie a înştiinţat direcţiunile şcolilor primare din localitate, că la serbarea stâlpurilor de Sâmbătă 6 April să ia parte elevii şcolilor, cursurile fiind suspendate în acea zi. ♦ Viza carnetelor de identitate pe C. F. R. aparţinind funcţionarilor facultăţii de medicină, se face la secretariatul facultăţei azi şi mâne. „URANIUl“. „ Aflăm că noua societate de asigurări şi reasigurări „Urania" din Bucureşti, a încredinţat reprezentanţa pentru Iaşi d-lor Gh. Farra şi Arnold Itrociner. Biroul respectiv a fost instalat în strada Unirei No. 9, unde au şi început operaţiunele. Persoanele cari vor să se asigure, în condiţiuni extrem de avantajoase, se pot adresa biroului din Iaşi, înştiinţând pe d-nii reprezentanţi printr’o c. p. Secţia de asigurări de viaţă a societăţii „Urania" este menită a lua o mare extindere, datorită condiţiunilor avantajoase în care se fac aceste asigurări. Teatrul Cinema-Modern. Programele acestui Cinematograf reproduse pe pînză cu o claritate îngrijită atrage din ce în ce publicul prin interesantele subiecte ce le reprezintă. In programul de azi se remarcă : Spre o viaţă nouă, dramă socială reală in 3 acte după opera doctorului Reinchard Bruch. Specacolul e complectat cu o emoţionantă dramă într’un act: Copilul salvator sau MIŞCAREA revolverul de chocolată. Barbatul spălătoresei, comedie. Tail, preşedintele Statelor Unite cu miniştrii săi, vederi interesante. Peste acest program va mai rula pe pînza acestui Cinematograf un interesant film danez al Casei Nordisk, intitulat : Amorul şi Fusiunea sau Napoleonul de aur, dramă în trei acte din viaţa aristocratică jucată de celebrul artist , Psylanater. Ministrul României în audienţă la Regele Greciei Atena.—Ministrul României d. Florescu, a presentat regelui Constantin al Greciei noile sale scrisori de acreditare. Regele a primit pe d. Florescu în sala tronului cu o extremă buna-voință. Dl. Florescu a felicitat în mod călduros pe rege, care i-a răspuns în acelaş mod. Trăsurile regale au condus apoi De vânzare în strada Apeduc, în dosul spitalului Israelit, într’o poziţiune excepţional de favorabilă pentru instalarea unei fabrici, avind în faţă colectorul principal de canal şi apă, iar în spate suburbia Tataaşi, de unde se pot procura cu înlesnire lucrători pentru fabrici. A se adrea domnului Th. VASILIU, Strada Albă, No. 37. ULTIMA OARA Atentat contra regelui Alfons al Spaniei - Regele a scăpat neatins — Cum a fost comis atentatul?—Atentatorul e arestat.—Amănunte complecte. Madrid.—In momentul în care regele se înţapoia de la revista trupelor şi trecea prin faţa băncei, un individ a tras trei focuri de revolver. Regele nu a fost atins. * Agresorul care a atentat la viața regelui este un tînăr ale cărui semnalimente nu sunt cunoscute. Atentatorul a fost arestat de un jandarm care i-a luat revolverul Regele s-a întors la palat fără alte incidente, fiind aclamat în mod frenetic de popor. * Madrid.—După serbarea de azi dimineaţă pe alea castelara pentru presentarea steagurilor la recruţi, regele calare şi înconjurat de statul seu,major s’a îndreptat spre palatul regal. Cînd a ajuns la unghiul stradelor Turco şi Alcada lingă banca Spaniei, un individ care se afla în mulţime la colţul stradelor, a înaintat spre calul regelui pe care la luat de căpăstru cu mîna stingă, iar cu dreapta a scos un revolver din buzunar. Regele Alfons înţelegînd intenţiile atentatorului, făcu să cabreze calul tocmai în momentul în care agresorul trăgea. Graţie admirabilului sînge rece al Suveranului, glontele nu au nimerit pe rege ci a lovit calul în piept. Asasinul se pregătea să tragă din nou însă a fost împedecat de un agent. Primul foc a înegrit mănuşa mînei stîngi a regelui. După atentat generalii şi ofiţerii din suita regelui au golit locurile de pe trotuare. In îmbulzeala provocată de focurile de revolver, mai multe persoane au fost trînlite jos şi călcate în picioarele cailor. Sunt trîniţi. După ce agresorul a fost împedecat de a mai trage, regele a salutat mulţimea strigînd: Trăiască Spania! Mulţimea a răspuns cu ovaţii. O mulţime enormă a venit apoi la palat să aclame pe rege. Atentatorul e un spaniol de 21 ani din Catalonia. Mulţimea a voit sa-1 linşeze. S’au operat 4 arestări: autorul atentatului, un francez care se afla lingă el, un individ care ţinea un revolver în mîna şi o femeie. Autorul atentatului n’a voit să declare nimic, pe d. Florescu şi pe membrii legaţiei române la legaţiune. Diferendul româno-bulgar Comentariile presei bulgare Sofia.—Ziarul „Mir" vorbind despre chestiunile ce trebuiesc regulate după răsboi care este aproape terminat, spune : Diferendul romîno-bulgar este în mînile puterilor. Noi nu suntem obligaţi a primi orice soluţie, însă comptăm pe justiţia marilor puteri, ca şi pe prudenţa vecinei noastre —România—cu care am întreţinut şi dorim să întreţinem cele mai bune raporturi Credem că diferendul va primi o soluţie satisfăcătoare pentru ambele ţări în puţină vreme.* Ziarul „Bulgaria“ este autorizat a desminţi declaraţiunile atribuite de ziarele străine d-lui Daneff cu prilejul trecerei sale prin Silistra. D-l Daneff nu a făcut nici o declaraţie. NEGOCIERILE DE PACE — Demersul colectiv al puterilor pe lângă statele aliate — Berlin. — Ziarul „Norddeutche Zeitung“ scrie: Puterile au decis răspunsul comun pe care miniștrii îl vor comunica guvernelor balcanice în forma unui demers oficial colectiv. Această comunicare precum și modul remiterei, va informa pe aliaţi că puterile nu vor primi să se scoată din decizia lor pactele esenţiale ale condiţiunilor păcei şi că ele sunt de acord de a aduce la îndeplinire deciziunile lor. Testamentul politic al regelui George Atena.—Prin testamentul său politic, regele George roagă pe copiii săi să fie totdeauna uniţi. Adresîndu-se fiului tau Constantin, actualul rege al Greciei, îi zice: iubeşte mica şi scumpa ta patrie şi pe micul tău popor, aibi încredere în el, iar fraţii tăi să-ţi urmeze pilda. In urma continuă sfatuîndu-1 să fie curajos dar şi răbdător deoarece domneşte asupra unui popor meridional a cărui mânie şi iritabilitate se aprinde iute şi care la un moment poate face lucruri pe care probabil că mane le va uita şi e preferabil ca regele să sufere moraliceşte mai bine decât să sufere poporul şi ţara. Trebue ca totdeauna interesul poporului şi ţării să primeze peste orice alt interes şi sfătueşte apoi pe regele Constantin să-şi apere mama şi să dea copiilor o educaţie sănătoasă. Greva generală in Belgia Anvers.—Greva generală a început eri. Sunt aproape 30,000 greviști.  Nemângâiaţii: Eufrosina Lupaşcu, Anton şi Constantin Lupaşcu, Elena I. Lupaşcu, Marie şi Locot. Colonel C. Lupaşcu cu copii, Victoria şi Anton locot. colonel Lupaşcu cu copii, Victoria Atanasiu cu copii, Anetta N. Battin, Aneta şi Tudoran Dr. Lupaşcu cu copii, Cleopatra Bercea cu copii, Natalia şi Anghel Creţu cu copii, Teodor şi Adela Iacovache, şi familiile Anton Popovici, Munteanu, Viorescu, au durerea de a vă anunţa încetarea din viaţă a prea iubitului lor soţ, tată, fiu, frate, cumnat, ver, unchiu, BICU I. LUPAŞCU Proprietar Miroslava VI ETATE DE 47 ANI Încetat din viaţă după o Scurtă suferință în ziua de 31 Martie 1913, ora 2 jum. p. m., şi vă roagă a lua parte la ceremonia funebră care va avea loc Marţi 2 Aprilie oara 2 jum. Cortegiul va porni din str. Carol No. 45, la Cimitirul Eternitatea, cavoul familiei. Iaşi, la 13 Aprilie 11. DE VANZARE OTIV Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 1 Aprilie a. c. la Tribunalul Iaşi, se vinde prin licitaţie publică splendida vilă din Iaşi Str. Păcurari No. 76. w IH. G. nTcOLEANul { AVOCAT } STR. ASTASIE PANU No. 4 | De compuse din trei apartamente, lumina electrica, curte spațioasă. A se adresa d-lui Tit. V.Siliu, strada Albă No. 37. Atenţiune ! Subsemnatul aduc la cunoştinţa D-lor Farmacişti, Droguişti şi Circiumari, că deschid cu începere de la 10 Aprilie a. c. un deposit engros de: Alcool rectificat şi anisonat, f Rom Cognac şi diferite Ifqueneruri. Vin din diferite podgorii. Vânzarea se face de minimum 10 litri, serviciu la domiciliu cu parecla depositului. Depositul în centrul orașului, str. Albă, (Elena Doamna) No. 10. Cu stimă V. V. Theodores«« GRIG. DIMITRESCU Prof. universitar—fost magistrat ^AVOCAT^ Iași, Aleia Principesa Maria NOUL SALON DE COAFURA U T-S5 ^„JCJLIETTA _ a D-şoarei I. DEMECK TRECĂTOAREI BAIU No. 4 lângă Berăria Bragadiru Instalaţiune modernă de Coafat, Tincturat, Spălat capul şi uscat prin aparate electrice întreţinute higienic Lucrări de păr „Pestişe“ şi garnituri, ultimei« creaţliiul Serviciu prompt şi conştiincios şi cu preţuri foarte modeste. Cu stimă, JULIE DEMECKE a închiriat Un apartament compus din 7 camere cu lumină electrică, bucătărie, şură, pivniţă, camară spaţioasă, curte mare—situat în Str. lanov No. 3. A se adresa d-lui Ti.VnUii str. Albi 37. Mic’a furat doi cai din ograda vnii ca sui ai curţii Spinoasa, corn. Erbiceni, jud. Iaşi. Cine îmi va da indicii ca să pot pune mâna pe hoţi, va primi o bună recompensă. Garabet Manea