Mişcarea, decembrie 1913 (Anul 5, nr. 273-294)

1913-12-01 / nr. 273

ULTIE INFORMAŢII ! Comitetul executiv al partidului liberal, şi toţi parlamentarii liberali, s’au întruniteri dimineaţă sub preşidenţia d-lui I. I. C. Brătianu, şeful partidului. S’a discutat asupra atitudinei ce o vor avea representanţii partidului în parlament cu prilejul discuţiei la Mesaj. In această privinţă au vorbit d-nii I. I. C. Brătianu, M. Ferechide, T. Stelian, Vintilă Brătianu, Em. Porumbaru, ş. a. S’a hotărât în principiu ca d-nii I. I. C. Brătianu şi M. Ferechide să ia cuvântul la Senat iar d-nii Em. Costinescu şi I. G. Duca la Cameră. * D. Ion I. C. Brătianu va vorbi cel dintâiu în disensiunea Mesagiului la Senat. Discuţiunea începe Marţi 3 Decembrie. * D-l Gh. Mihail, directorul închisorei centrale din Iaşi, a luat iniţiativa organizarei unui congres al directorilor de închisori ce se va ţine în Capitală in ziua de 9 Decembrie. D sa a adresat în acest scop un apel pe care îl vot reproduce în numărul de Luni al ziarului. D-l Prof. O. Murgoci va ţine Duminică 1 Decembrie la ora 11 p. m., în aula Universităţii, o conferinţă cu proecţiuni fotografice asupra „Ţârei noi (Dobrogea ţi Deliormanul)“. Grupul studenţilor de la Centrul studenţesc, şi-a retras candidaturile. ♦ Eri s-a început la spiritualul consistoriu al Eparchiei Moldovei, judecarea procesului preotului Parfenie din Hârlău. D-na Zoe Bengescu, marea doamnă de onoare a Majestatei Sale Regina, a încetat din viaţă ori după amiază, la locuinţa sa din Bucureşti, înmormântarea defunctei a avut loc astăzi Sâmbătă 30. Transmitem condoleanţe întristatei familii. In „Opinia“ de asară cetim următoarea informaţie: «In urma stăruinţei d-lui Th. Burada direcţia Teatrului Naţional va înlocui „Matineu“ de pe programele teatrului, prin „dupa amiază“.» Ori, noi ştim că de acum tei ani se înlocuise pe afişul teatrului cuvântul „matineu“ prin „după-amiază“. Tipografia tipărea, fără instrucţiuni speciale, întotdeauna: „după-amiază“, în loc de „matineu“ ; poate vreun zeţar mai modern din când în când revenea la vechea numire. D. Burada, dacă aprobă vechea hotărâre a direcţiei teatrului, ar trebui să stârnească, la tipografie, ca să nu se mai strecoare cuvântul „malineu“ şi nu prin ziare să-şi anunţe o inovaţie... străină. La Epitropia Sf. Spiridon au început să se primească petiţiunile pentru ajutoare de bani şi lemne ce se acorda în fiecare an cu ocazia hramului bisericei ce se va serba în ziua de 12 Decembrie. De curând s-a înfiinţat în oraşul nostru o societate de binefacere şi ajutor a foştilor subofiţeri. Comitetul acestei noui societăţi se compune din d-nii : V. D. Antoniu preşedinte, Gh. Nedelcu vicepreşedinte, Al. Bojinca şi Nastase Măcărescu, secretari, N. Oborocescu, controlor. S'a acordat fabricei de cărămidă a fraţilor Rameder din Iaşi, avantagiile legei pentru încurajarea industriei naţionale. D-l dr. E. Savini a fost recomandat ca docent în specialitatea patologiei interne pe lânga facultatea de medicină din Iaşi. Astăzi au fost aduse la cunoştinţa studenţilor, candidaţii pentru alegerea noului comitet diriguitor al Centrului studenţesc. Fiecare facultate şi-a fixat un număr anumit de candidaţi. ® D. dr. Iliescu, medicul veterinar al judeţului, a inspectat satele de pe malul Prutului, unde s’au luat măsurile de prevenire contra febrei aftoase, care bantui in Basarabia. ■ Consiliul tehnic superior a cercetat ieri proectul pentru amenajarea și restaurarea ospețului comunal din Iași, care se urcă la suma de 400.000 lei. Astăzi rulează la „Cinema-Modern“ din Piaţa Unirei grandiosul film după celebrul roman al lui Dumas: Cei trei Muşchetari Tot ce poate fi mai superb şi mai fascinant ca înscenare cinematografică este redat în acest film, care a obţinut succese enorme. CEI 3 MUŞCHETARI care în partea primă cuprinde şasă mari acte, rulează atât în matineu la 4 luni, cât şi la reprezentaţiile serale. B La direcţiunea generală a telegrafelor şi poştelor se lucrează acum la întocmirea proectului de buget pe viitorul exerciţiul financiar. ■ D. inspector general silvic d. I. V. Bantaş, a fost delegat a îndeplini pe lângă atribuţiunile ce are la Casa pădurilor şi funcţia de inspector al şcoalei de silvicultură de la Brăneşti. ■ Primim darea de seamă a societăţei pentru învăţătura poporului român din Iaşi, care cuprinde activitatea desfăşurată pe anul 1910 - 1911. ■ In conformitate cu votul consiliului de higienă, dl. dr. Fior, medicul şef al oraşului a intervenit astăzi la Primărie, cerând complectarea personalului serviciului de curăţire al stradelor şi începerea unei activităţi serioase la acest serviciu, pentru ca oraşul să fie curăţit până în primăvară. o Dl. colonel dr. Palauz medicul şef al corp. 4 de armată, va începe de mini revizia medicală a nouilor recruţi din garnizoană. ■ Miini după amiază are loc la Palatul de justiţie a doua consfătuire a funcţionarilor judecătoreşti din localitate în vederea îmbunătăţirei situaţiei lor. Au fost invitaţi să participe la această consfătuire representanţii Iaşului în parlament, precum şi delegaţiuni din cele 7 judeţe din Moldova care intră în circumscripţia Curţei de apel din Iaşi. In consfătuirea de mâne se va alege o delegaţie însărcinată cu redactarea unui memoriu ce va fi înmânat d-lui prim-ministru, d-lui ministru de justiţie şi Corpurilor Legiuitoare. In afară de aceasta se va alege şi delegaţia ce va participa la congresul funcţionarilor judecătoreşti ce se va ţine în capitală în cursul lunei Decembrie. ■ Examenul de notari. La examenul de notari care s’a ţinut ori la Prefectura de judeţ, au reuşit următorii candidaţi: Chiriac Alex., Chiron Ion, Coşula Gh., Filipescu Radu, Plorea Dimitrie, Mirz Ioan, Petram Teodor, Tighiliu Mihai şi Movilă Vasile. Comisiunea examinatoare era compusă din d-nii Gh. Botez, Andrei Bădărău şi Ceaur Aslan, prim-procuror. I* Din hambarul Curţei de pe moşia Balţaţi, proprietatea d-lui Berman Gutman, s’a furat astă noapte de cătră necunoscuţi făcători de rele, o mare cantitate de cereale. Să fac cercetările cuvenite. „ Prefectura de judeţ a dat ordine severe, pentru oprirea comerţului ambulant de viţe altoite, ce se practică pe o scară întinsă în comunele rurale mai ales. Pănă la vacanţa Crăciunului, vor sosi puştele pe care le va trimite ministerul de război, liceului naţional care vor servi pentru tragerea la ţintă a elevilor trecuţi de 16 ani. Aceste trageri se vor efectua sub conducerea unui domn ofiţer, delegat de corpul de armată şi care va fixa un program de acord cu directorul liceului. „ Astăzi s-a serbat hramul bisericei Sf. Andrei. Serviciul divin a fost oficiat de către economul Tincoca, protoereul judeţului. I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a organizat in sala de primire a Palatului Metropolitan un mic muzeu în care sunt expuse diferite ţesături şi covoare lucrate în atelierele de la mănăstirea Varatec şi Agapia. „ După cum am anunţat, mai are loc alegerea comitetului Centrului Studenţesc din localitate. In conformitate cu dispoziţiunile d-lui rector al Universităţei, la alegere urmează să participe toţi studenţii români, indiferent dacă sunt sau nu înscrişi în centru, iar membrii comitetului vor fi aleşi pe facultăţi. ® In astă seară la orele 5 p. m. are loc o şedinţă a membrilor consiliului de higienă. ® Elevii şcoalei de agenţi sanitari, vor face cursuri practice la spitalul sfr. Spiridon. ® In oraş s’a înregistrat pe ziua de astăzi un nou caz de tifos. / mișcarea ® In amfiteatrul liceului naţional are loc, Duminică 1 Decembrie, ora 4 p. m., prelegerea D-lui Dr. Zosin, pentru cultura generală pozitivă, tratând despre Fiinţele colective umane. Intrarea liberă. ® In traducerea d-lui G. Topârceanu se va juca în curând pe scena teatrului naţional „Visul unei nopţi de vară“ de Shakespeare. Asupra acestei seri artistice vom reveni. „ Mâni se vor ţine conferinţe culturale la centrele Macăreşti, Golăeşti, Comarni, Ciurea şi Aroneanu. In ziua de 6 Decembrie se va oficia la biserica rusă din localitate un tedeum cu ocazia onomasticei M. S. Ţarului Nicolae. Vor fi invitaţi să participe şi representanţii autorităţilor noastre. Un bust lui Spiru G. Ilarel la Teatrul Naţional din Iaşi — Iniţiativa artistului M. Popovici — La teatrul nostru Naţional se va aşeza un bust neuitatului Spiru C. Haret, fostul ministru de instrucţie sub care s’a votat legea reorganizărei teatrelor. Această iniţiativă se datoreşte artistului societar d. Mihai Popovici, care a comunicat-o colegilor săi. Societarii teatrului nostru s’au grăbit să adere la propunerea d-lui M. Popovici, şi au semnat petiţiunea următoare pe cari au adresat’o d-lui M. Sadoveanu, directorul Teatrului Naţional ieşan . Domnule Director, Subsemnaţii societari ai teatrului am luat iniţiativa pentru a ridica un bust regretatului şi neuitatului Spiru C. Haret care prin actuala lege a teatrelor ne a ridicat la nivelul artistic de astăzi, asigurându-ne o posiţiune morală şi materială. Iar noi actorii de la Iaşi să arătăm prin aceasta dragostea şi recunoştinţa noastră marelui dispărut. Pentru realizarea scopului nostru vă cerem aprobarea precum şi învoirea de a organiza in intervalul stagiunei 1913— 1914 câteva representaţii în oraşele din Moldova, spre a aduna fondul necesar. Primiţi, etc. Această cerere a fost semnată până astăzi de d-nele A. Pruteanu, Verona Cuzinski, Eufrosina Momuleanu, Z. Conduraru, şi d-nii M. Popovici, St. Dragomir, Gh. Al. Cârjă, C. Momuleanu, Demetrescu-Radu, I. Profir şi V. Boldescu. D. Sadoveanu a aprobat cererea societarilor, astfel că frumoasa iniţiativă a d-lui M. Popovici va putea deveni un fapt împlinit, pentru cinstea memoriei lui Spiru C. Haret, şi pentru cinstea însăşi a teatrului ieşan. „ Examenele]capacitate. —Comisiunea pentru examenul de capacitate a elevilor de curs superior, care se va ţinea mâne la liceul naţional naţional, se compune din d. Em. Constantinescu preşedinte, V. Hulubei, A. D. Ionescu, X. Gheorghiu, O. Erbiceanu şi M. Tilensehi, membri. Din cauza aglomeraţiei din trenul accelerat Iaşi-Bucureşti, numărul vagoanelor au fost sporite. B Curtea de apel s. II a condamnat pe I. N. Popa, primarul corn. Focuri la o lună închisoare corecţională pentru fals în acte publice. ■ Eun, a avut loc deschiderea cursului de anatomie la facultatea de medicină, cu dl. profesor Francisc Reiner. B Astăzi s’a început la s. Ia Curţii de apel, procesul dintre dl. M. Fischer şi principele Sturdza pentru contravenţie la legea trusturilor. — Palatul Justiţiei. — S’a respins apelul lui Simion Stoica inculpat pentru faptul de ameninţare. — Curtea de apel secţia I, a admis in parte opoziţia şi apelul inculpaţilor M. Carniol şi I. Bergman, reformând in parte sentinţa Tribunalului Bacău, achitând pe inculpatul M. Carniol de faptul de bancrută frauduloasă, iar pe inculpatul I. Bergman de faptul de complicitate la bancrută frauduloasă, condamnând pe Carniol la o lună închisoare corecţională pentru delictul de bancrută simplă. — Curtea de apel a confirmat sentinţa Trib. Iaşi, prin care inculpatul Galano de Mayo, este condemnat la o lună Închisoare corecţională pentru fals. — D-na Paulina I. Găvanescul a declarat apel contra sentinţei Trib. Iaşi secţia II-a, din 26 Noembrie c., prin care i s’a admis în parte acţiunea de alimente ce a intentat în contra soţului ei d-l I. Găvănescul. — Curtea de apel secţia Il-a a achitat pe d-l Aurel Agramogiu şi alţii pentru delict silvic. — Curtea de apel a condemnat pe Herman Griloşteii la 15 zile închisoare corecţională pentru abuz de Încredere. — inculpatul C. Iuşca, a fost condemnat la o lună închisoare corecţională pentru lovire. szmmmm?^jm&hsm)£ 58 ms&ggzm. UP O (t‹ Bopao e ‚rooo o O) p U)o ›L‚ U • vH C u O C/3 * rc‡ ›D U O Oo l› 3o rt O 6 03 O 00 îl Facem Cadou 7000 ceasoarnice Suntem decişi sâ dăm gratis, 5000 ceasornice cu scornii de a răspândi mai mult ceasornicele nostru cronometru DELTA si aceasta numai în schimbul plătei lucrului, adică cul Lei bucata. Ceasornicul cronometru DELTA, este un ceas de precisiune de mare eleganţă modernă, montat într'o cutie de argint Gloria şi care costă 20 Lei. Avem dispuse pentru acelaş scop alt gen de 2000 de ceasornice DELTA aur pentru domni şi doamne Acesta ceasornice posedă asemenea un excelent mers regulat. Cutiile sunt fabricate din metal DELTA care nu pierd niciodată culoarea aurului și care este acoperit printrun procedeu electric cu un carat de aur veritabil astfel ca după aparența lor, este imposibil de a distinge aceste ceasornice de acelea de aur veritabil. Aurul DELTA este acum cea mai bună imitaţie de aur şi îl garantăm 15 ani. Aceste ceasuri costă de ordinar 30 lei, dar noi dăm ttraţia aceste 2000 la d-ni şi -------- d-ne, numai în schimbul plăţei lucrului, adică 14 lei bucifiL Garantăm in scris timp de 3 ani bunul mers al acestor 2 feluri de ceasornice. Este Tntradevăr un cadou, cea ce facem cu aceste ceasornice şi noi presupunem ca Tn schimb veţi recomanda ceasoarnicele si cassa noastră cunoştinţelor dummneavoastră. Puteţi pricepe de la sine că va dăm un ceas în radevâr bun şi ireproşabil pentru că în urma recomandaţiilor d-voastrâ, noi contăm pe alte cumpărări, cari singure acestea ne vor lăsa un beneficiu. Posedăm deja o mare cantitate de cereri pentru ceasoarnicile noastre gratuite şi stocul pus la dispoziţie va fi probabil curând epuisa. Dacă voiţi să profitaţi de această ocazie care nu va mai fi a două oară, binevoiţi a ne trimite cu întoarcerea curierului comanda şi veţi primi un ceasornic de care veţi rămâne incântat şi care vă va da servicii preţioase n timpul vieţei d-voastră. Trimitem ceasornicele franco de vamă, contra ramburs sau pata înainte Pentru porto şi ambalaja vă socotim 1 leu. In cas de nu vă convin luăm înapoi marfa. Lanţuri foarte moderne în argint Gloria asortate la aceste ceasornice cu lei 2,50 în loc de 5; în aur DELTA cu lei 3,50 în loc de 8. Adresaţi comanda la Maison d’exportation R. FEITH, Lugano (Suisse) * frança He creaille cu 25 bani. DOCD ULTIMA OARA Revizuirea, pacei din Bucureşti Discuţia din Camera Vieneza Cerinţele statelor balcanice.— Graniţa Albaniei » * de sud, fixată provizoriu.—închiderea Reichstagului german. Din Camera Austriacă — Revizuirea se impune — Viena. — Delegaţia austriacă continuă discuţia bugetului. Delegatul Neuman acuză pe guvernele Austriac şi Ungar de a se fi supus în ce priveşte politica comercială faţă de statele balcanice, la toate veleităţile agrarienilor şi pledează pentru permiterea trecerei ca transit a vitelor vii din ţările Balcanice. Industria Austriacă are mare interes să fie in relaţiuni amicale cu statele Balcanice. Pacea de la Bucureşti va fi revizuită, însă nu de către diplomaţi. Bulgaria nu poate rămânea în situaţia actuală. Serbia trebue să obţie un drum direct la mare, Grecia nu poate părăsi pe Epiroţi în mâna principelui Albaniei. Revelaţiunile convenţiunilor Sîrbo-Bulgare probează că dragostea de pace a Rusiei mergând până la abnegaţiune, şi aplicarea de metode drastice în contra Serbiei, e o metodă ungurescă. Plecarea Suveranilor Spaniei Paris. Suveranii Spanioli au plecat la Madrid.  Reichstagul German I Berlin. — Reichstagul german şi-a amânat şedinţele până la 13 ianuarie, mesageriile pentru noua Serbie şi între altele pentru Monastir, Salonicele trebuiesc să fie însoţite de la Belgrad, Pirot etc, de alte noi documente de transport. • Se află că administrația C. F. orientale a cerut la Belgrad restituțio In integrum, cu privire la serviciul pe liniile sale în Serbia, ceia ce guvernul Austro-Ungar a sprijinit în mod oficial la Belgrad. Delimitarea Albaniei — Punctul de vedere Englez — Roma. — Comisiunea internaţională pentru delimitarea graniţei Albaniei de sud, a primit linia de graniţă propusă de Anglia şi care în substanţă este conformă cu punctul de vedere al Italiei şi Austro- Ungariei. Amănuntele se vor cerceta la Florenţa. Atitudinea Serbiei — Comentariile presei vieneze — Viena. — «Wiener Allgemeine Zeitung» află că administraţia căilor ferate ale statului sirb, violind în mod flagrant convenţiunea quadruplă încheiată în 1883 între Austro-U Ungaria, Bulgaria, Turcia şi Serbia şi care se bazează pe tratatul de la Berlin, a emis acum cîteva zile o publicaţiune după care Găsirea „Ciocândei Roma. Directorul Artelor Frumase a telefonat din Florenţa ministrului instrucţiunei că celebrul tablou Monna Lisa a fost regăsit. Tabloul a fost oferit unui anticar florentin. Deţinătorul tabloului e un italian, locuind la Paris şi care a declarat că a comis furtul la Luvru, spre a răzbuna toate furturile comise în Italia de către Napoleon. Tabloul a fost depus la Prefectura din Florenţa. Distincţiune Belgrad. — „Monitorul Oficial“ publică ucazul teetal care crează o cruce de bronz îamintirea răsboiului din Ig13, pentru toţi ofiţerii şi soldaţii sârbi şi muntenegreni. Din delegaţiunea ungară Viena. — Delegaţiunea Ungară. Deputatul opoziţionist Racovschi criticând expunerea făcută de ministrul de externe, spune că ea nu corespunde cu adevărul şi că relaţiile Monarhiei cu Rusia în decursul crizei nu au fost corecte şi amicale. V.2AH OLIV AVOCAT — S’a mutat In str. Procopie 8 — Consultații 8—10 a. m.