Mişcarea, septembrie 1914 (Anul 6, nr. 199-223)

1914-09-02 / nr. 199

Pentru familiile concentraţilor Subscripţia deschisă de „Mişcarea” Încredinţată de sentimentele umane ale publicului ieşan „Mişcarea“ deschide o listă de subscripţie pentru ajutorarea familiilor celor concentraţi şi face un călduros apel la toţi oamenii de bine să se grăbească a depune obolul lor. „Mişcarea“ subscrie 50 Lei Petru Iliescu Fritz Fairing sculptor Locot.-colonel C. Langa 60 Dl. Efrem Mazlim Pandele Zamfirescu Buţureanu V. Dr. S. G. Konya Sumele se primesc zilnic la redacţia ziarului nostru unde s’a deschis un registru special. 50Lei 205) IO» 160» 40» IOO 40» 250) Ce oferă Rusia Bulgariei După ziarul „Dnevnik“, guvernul rusesc a făgăduit guvernului bulgar în cazul de ar da sprijinul militar Serbiei în contra Austro- Ungariei, ca compensaţie oraşul Istip şi 300 de kilometri patraţi, după ce Serbia va lăsa Rusiei cu totul mâna liberă de a oferi Bulgariei cesiuni teritoriale. „Dnevnik“ declară că cercurile bulgare competing rămăn cu totul nepăsătoare faţă de toate încercările de a împinge în aventuri, şi adaugă că tocmai diplomaţia rusească sub patronajul căreia s’a încheiat tratatul de alianţă sârbo,bulgar ar avea cea mai mică trebuinţă de a face astăzi atari propuneri de mijlocire. Ziarul Utro observă în această privinţă că Rusia şi Serbia după ce anul trecut au umilit Bulgaria, ar voi azi să-şi bată iar joc de Bulgarie, oferind firimituri de la masa lor. Va veni o zi în care fiecare va primi ce i se cuvine. Morile lui Dumnezeu macină încet! Principele loachim rănit Berlin 13. Principele loachim de Rusia rănit în ultimele lupte a sosit azi dimineaţă în gara Chartottembourg unde a fost salutat de împărăteasă, apoi a mers la castelul Bellevue unde va rămânea până la însănătoşire. Un Don conmuleat francei Paris.—13(Comunicat oficial din 12 Septenbrie) La aripa stângă mişcarea generală a germanilor continuă în fața trupelor Anglo-Franceze, care au ajuns la cursul interior al Aisnei. Centrul armatelor germane urmează o mișcare de retragere. Francezii au trecut Marna între Eperoai și Vitrine françois. La aripa dreaptă inamicul a început azi o mișcare de retragere, părăsind regiunea dinprejur de Nacy. Am reocupat Luneville cu toate oboselile pricinuite de cinci zile de lupte decurmate. Trupele franceze urmăresc cu vigoare pe inamic în retragerea lui generală. Retragerea pare a fi mai repede decât înaintarea. Ea a fost așa de grăbită în unele puncte încât trupele franceze au strâns prin Cartierele generale mai ales la Momtmiral, hârti, documente, hârtii personale părăsite de inamic, cum și pachete de scrisorii primite care trebuiau expediate. Pretutindeni, dar mai ales în regiunea Fromentienes inamicul a părăsit baterii de obuziere numeroase chesoane. Prizonierii din impresiunea de sleire, surmenaj, descurajare. Caii sunt îndeosebi prăpădiţi. itchliaa P.MIŞCAREA ma ori. t a--mîmmm Recuceririle Belgienilor Anvers 11 Sept. (via Londra) (oficial). Provincile Anvers si Lemberg pe deantregul negarede, cum si aproape întreaga Flandra orienta- Trupele noastre au reocupat Termon.de. Eri s’a dat înprejund acestui oraș o luptei care a costat pe inamic perderi serioase, atrăgând înfrângerea lui definitive, coloană germană care se îndrepta dela Miile spre Alenaerde şi Tiuen a schiţat în timpul nopţi o mişcare de întoarcere spre nord dar ă fost oprită în dreptul locolităţei Zenei. In urma s’a întors spre sud. Operedj,unele întreprins de armata noastră contra forţelor germane care maschează pozițiunea fortificată a Anversului. Operaţiuni indicate cri şi al căror prim rezultat a fost luarea Aerschotlui, au fost urmate azi cu metodă; succesul armatei noastre a început de a progresa. Ferderile importeinte ede inamicului se datoresce acţiunii artilerie şi mai edes întrărei în acţiune a pieselor de campanie de mare calibru mare al căror efect este decisiv. {Reuter). Trei prinţi germeni morţi fiu—Agenda Reuter află din Ostenda că principii Friederich Wilhehn, Adalbert şi Carol de Fuerstenberg ar fi murit toţi trei într’un spital la Bruxelles. * Buc.— «TA Independence Belle» arată că armata belgiană a tăiat în două armata germană, ocupînd oraşul Fortenberg lingă Louvain. Ion atitudinea Bulgariei Duc. —O telegramă din Sofia anunţă că ministrul Austriei, dl. Tarnowski a plecat din Bulgaria. El a fost înlocuit provizor prin baronul Mittag. * Buc.—In cercurile oficiale din Sofia se afirmă că Bulgaria va trece de partea Rusiei, ajutând pe Sârbi în contra Austriei. Manifestaţiile din Capitală Buc.—Dl Nicu Filipescu care s’a declarat pentru intrarea României în acţiune soseşte astăzi la 7 juni, în Capitală. Studenţii au lansat manifeste cătră cetăţeni, chemîndu-i la gară pentru a manifesta pentru d. N. Filipescu. Poliţia, în urma dezordinelor produse afară, a luat măsuri, oprind, prin circulări lansate orice manifestaţii, în Capitală domneşte o vie agitaţie. Germanii demint victoriile francezilor Bucureşti.— Un comunicat oficial din Berlin spune că nu se pot da amănunte cu privire la lupta din Franţa. Comunicatul afirmă că ştirile răspândite în favoarea Francezilor sânt false. La timpul oportun, spune comunicatul, se vor da publicităţii amănunte şi faptele vor desminţi ştirile calomnioase. Dezertori austrieci în ţara Bucureşti ~ Pe veciea Prahovei au intrat în ţară numeroşi dezertori austriaci cu muniţi cu tot. Armata franceză înaintează victorioasă Bucurei.—Telegramele «Agenţiei Româniî» sosite astăzi la ora 2 luni. confirmă victoriile francezilor. Biroul presei din Londra anunţă că rezumând operaţiunile din ultimile 4 zile anunţă că : Întreaga aripă stăngă a armatei germane se retrage de la 10 Septembrie în mare dezordine. Trupele Anglo-Franceze urmărind pe germani, au făcut 6000 prizonieri, luînd 15 tunuri si o mare cantitate de material de război. La răsărit germanii bat de asemenea in retragere pe toată linia. Germanii se retrag din Franţa Bucureşti. — (comunicat oficial). Din Paris se anunță că germanii continuă retragerea pe toată linia. Comunicat oficial cu data de 13 Septembrie, anunţă că armata germană continuă retragerea. Forţele Anglo Franceze au ajuns în valea râului Aisne. La centru germanii continuă retragerea. “ Armata franceză a trecut rîul Marne între Epernay şi Vitry. Aripa dreaptă germană a început deasemenea retragerea. Oraşele Nancy şi Louneville au fost recucerite de francezi. 181 Stocholm.—Reichenstagul a votat o lege a guvernului privitoare la apărarea ţării. In discuţiune şefii de partide s au declarat de acord cu politica de neutralitate a guvernului. Şi Suedia voeşte pacea, dar voeşte să fie în stare să-şi apere in- ■ dependenţa. * Londra. Lordul Curzon într’un discurs pronunţat la Glesegow a spus : Sper că voi vedea strălucind băncile cavaleriştilor bengalezi pe stradele Berlinului şi pe gurchasi (indienii din Nepal) răsfăţîndu-se în parcurile de la Potsdam. roturii prizonerilor 4 făcuţi de germani Berlin.—Se anunţă în mod oficial că până la 11 Septembrie au fost găzduiţi 220.000 prizonieri care se repartizează astfel : Francezi 1680 de ofiţeri şi 86.100 soldaţi ; Ruşi 186 ofiţeri şi 91.400 soldaţi; Belgieni 440 ofiţeri şi 16.200 de soldaţi; Engleji 160 de ofiţeri şi zggo de soldaţi. Printre ofiţeri se află doi generali francezi, doi generali şefi ruşi şi ia alţi generali tot ruşi. Printre belgieni este şi comandantul pieţei din Liege. Un mare număr de noi prizoneri sunt acuma pe drum spre tabăra prizonierilor. * Viena.—Contrariu ştirei date de Agenţia Westurk că Ţarul a primit ’ în audienţă pe Dudykiewicz, preşedintele diete Galiţiene. Correspondenzabureau din Viena constată că Dudykiewicz a fost deputat rutean rusofil, dar n’a rostit niciodată preşedintele dietei Galiţiene. Se ştie că funcţionarea de preşedinte al dietei galiţiene a fost în tot timpul ocupată de polonezi şi nu de ruteni. De altfel Dudukievicy s’a aflat în detenţiune preventivă chiar pentru rusofili. In procesul de inaltă trădare dela Lemberg Dudykievity a fost apărătorul unuia dintre acuzaţii principali. * Viena:-începe şi la Petrograd să se verifice încetul cu încetul, cât de greşite au fost premisele calcului în Rusia, anume încrede- ^ rea în desagregarea Austr-Ungariei prin ispitirea slavilor de agitaţiunea panslavistă. Aşa Rusko-Slovo din Petrograd se arată mirat, că printre trupele care se lupta aşa de vitejeşte contra Rusiei se află alătur de germani şi maghiari, şerbi, polonezi, cehi şi croaţi care se luptă în linia întăia contra fraţilor slavi. ELEVI IN GAZDĂ Se primesc în condiţiuni convenabile: îngrijire părintească, supraveghere serioasă. A se adresa: str. Aurora 12. Lemne de foc Cu vagonul şi cu metru, esenţă fag şi carpăn pentru locuinţe, şi plop şi tei pentru mase, fabrici etc. de cea mai bună calitate se găsesc de vânzare la D-l Ing. Dimitrie Vasilescu singurul exploatator al Domeniului Dobrovăţ. Comenzile şi orice informaţni se pot lua în toate zilele de lucru la birou în strada Zlatoust No. 3 telefon 172. Pentru domnii depozitari se face un rabat.