Mişcarea, iunie 1915 (Anul 7, nr. 119-141)

1915-06-10 / nr. 126

MIŞCAREA Brain». Se ştie că în consiliul comunal ce s’a ţinut săptămâna trecută s’a votat—în urma propunerii făcută de dl. primar Mârzescu—unîmprumut de 200.000 lei pentru cumpărarea a 80 vagoane grâu din care se va măcina făina de una şi aceiaşi calitate, în locul celor trei calităţi actuale. In acest scop a avut loc, ieri, la ministerul de interne o consfătuire a morarilor din ţară în care s’a discutat această chestiune. S’a hotărât a se măcina un total de topo vagoane grâu, punându-se o singură calitate pentru aprovizionarea comunelor în cazul unei mobilizări. meri la orele 1 p. m. s-au întrunit la Epitropia Sf. Spiridon membrii colegiului medical, pentru a proceda La tragerea la sorţi a trei membri cari vor lua parte ca delegaţi ai Epitropiei în juriul pentru examinarea candidaţilor la postul de medic primar al secţiei oftahnologice din spitalul central. Au ieşit la sorţi d-nii din Parhon, C. Mârzescu şi Apoleker. Concursul va începe în ziua de 11 Iunie a. c. : fil Znlhtm!. Pentru a se evita aglomeraţiile publicului, administraţia comunală a dublat depozitele de desfacerea zahărului, atât la despărţirea III cât şi la dispărţirea IV, astfel că la aceste despărţiri funcţionează câte două depozite de desfacere a zahărului. La Primărie continuă distribuirea bonurilor. In acelaş timp administraţia comunală studiază chestiunea infiinţărei unor alte depozite în care zaharul să se desfacă în cantităţi mai mici decât jumătate de kilogram, pentru înlesnirea populaţiei nevoiaşe a oraşului. In primele 6 zile s’a distribuit populaţiei pe măsura bonurilor obţinute, o cantitate de 18.177 kgr. zahar, care represintă suma de lei 22.467 şi 20 bani. Cantitatea de zahar a fost distribuită astfel : 6091 kgr. zahar căpăţină, 4241 kgr. cubic şi 7845 kgr. tos. a I. P. S. S. Mitropolitul Pimen fiind în Iaşi zilele acestea când la Seminarul Veniamin, se ţinea examenul de absolvire cu elevii de cl. VllI-a, a ţinut ca eu să ia parte la examenul de Predică şi Practică Liturgică ţinut în capela şcoalei. Înaltul Prelat a rămas pe deplin mulţumit de răspunsurile elevilor aducând laude profesorilor lor şi Părintelui Er. P. Savin care timp de 8 ani de zile i-a condus. La plecare înaltul Prelat adresându-se elevilor le aduce şi lor laude, sfătuindu-i să intre în cler, cât mai curând, fiind aşteptaţi de poporul care aşteaptă cu mult dor, urându le spor la muncă. Părintele Savin în numele elevilor mulţumeşte înaltului Prelat pentru frumoasele laude şi urări, adăugând că toţi elevii sunt ferm decişi să intre în cler cât de curând dacă ca preoţi li s’ar permite să urmeze şi facultatea de Teologie, la care I. P. S. S. răspunzând şi, arătând rostul preotului la sate şi cât de necesari sunt în momentele de faţă, a spus că deşi cu cultura pe care ei o posedă sunt suficienţi pentru luminarea, poporului, totuşi nu I. P. S. S. este aicela care va opri pe preot să se cultive, mai departe. Din contra, doreşte ca preoţimea noastră să fie cât de cultă, însă cei ce vor urma facultatea să facă aşa fel, ca şi el să se cultive şi poporul să nu sufere. Sâmbătă seara, 11 iunie, va avea loc la teatrul naţional producţia de fine de an a elevelor şi elevilor din Conser- ■ vator, clasa de declamaţie a d-lui St. Dragomir. ] Se vor juca „Rug-Blas“ (actul 1 şi 3),| „Făt Frumos din Lacrimi“ (act. 1 şi 4), | „Hoţii“ (act. 1 şi 3) şi „Despot-Vodă“ (act. 2) Biletele se află depuse la librăria „Iliescu“. ■ Elevele şcoalei „Oltea Doamna“ au făcut astăzi o escursiune, conduse fiind ■ de corpul profesoral. H In cursul acestei luni va apare voumul jubiliar de 25 ani de apariţie a vechei reviste ieşene „Arhiva“. Volumul va cuprinde o materie sem- nată de toţi foştii şi actualii colaboratori ai „Arhivei“, precum şi tabla de materie publicată în tot cursul apariţiei revistei. Parchetul a fost înştiinţat astăzi că în pădurea de la Aroneanu au fost găsite resturile unui cadavru şi nişte haine zdrenţuite, iar în buzunarul hainelor s’a găsit cartea advocatului Liviu Patriciu din Iași. Astfel a fost stabilită identitatea cadavrului care este a avocatului Patriciu. Din primele cercetări făcute de jandarmi nu s’au putut stabili împrejurările în care și a găsit moartea Patriciu, nici dacă este vorba de o sinucidere sau de o moarte naturală; sigur este, că fiarele din pădure sau câini din satele înveci- nate, au sfâşiat corpul defunctului. Administratorul de plasă respectiv a fost însărcinat cu anchetarea cazului. Direcţiunea serviciului comercial al c. f. r. a comunicat staţiunilor, că dacă se va cere cântărirea transporturilor de fân ale armatei predate direct în vagon sau pe care, cu foi de drum militare, taxa de cântărire să se înscrie pe foaia de drum, dar să nu fie încasată nici la predare, nici la destinaţie. „ In zilele de 21 şi 23 iunie se vor face recensământul automobilelor în oraşul şi judeţul Iaşi. „ La Primărie s-a adus două pâni de probă, făcută din făină nemăcinată complect integrală, ca să se vadă calitatea ei şi dacă se va putea pune în consumaţie în felul acesta. A rămas ca să se mai discute asupra acestei chestii, stăruindu-se mult, făcîndu-se o mare economie. Dl. conferenţiar Wachman şi-a anunţat examenul pe ziua de 13 iunie, cu studenţii anului al V lea de la facultatea de medicină. „ Concursul pentru catedra de medicină operatorie de pe lângă facultatea de medicină se va termina mâne dimineaţă cu ultima lucrare, proba practică. Resultatul îl vom publica în numărul de mâne. „ La facultatea de medicină s’au afişat notele obţinute la examenele de fine de an, cari s’au dat până în prezent la toţi anii. Un grup de cinci emigranţi ruşi venind aseară cu trenul de Bucureşti, au plecat azi la ora 12 şi 5 min. cu trenul de Ungheni spre Rusia. B Cotiugarul lui Constantin Stîngaciu mergând în goana cailor a dat peste trăsura rusului Teodorov, răsturnînd-o. Din fericire nu avea nici un pasager aşa că nu a fost nici o victimă. B La prefectura de judeţ s’au prezentat azi şefii de pădurari pentru a lua zaharul necesar funcţionarilor de la pădurile din judeţul Iaşi. Zaharul li s’au dat în urma unor rail porturi amănunţite şi controlate, în aceeaşi cantitate cum s’a dat la toată populaţia, câte un chilogram de cap, pe lună. Bătrânul Costache Mihalache zis şi Constantinescu, din strada Gârlei a încetat din viaţă în vîrstă de 90 ani. Dl. dr. Scarlat Iamandi medic veterinar al circ. 11 Iaşi, a luat măsurile sanitare necesare contraepizotiei de turbare ce s-a declarat în Tg. Frumos. Intre altele a ordonat şi uciderea a câtorva câini suspecţi cu hapuri de stricnina. 63 Locuitorul Căpraru Andrei din Costumul un etate de 62 ani, şi-a pus capăt zilelor ,nctangulăndu-se de un copac din grădina vecinului său Alecu Roşea. .Nefericitul suferea de pelagră. Membrii consiliului de disciplină s’au întrunit astăzi la ora 4 p. m. sub prezidenţia d-lui decan Ath. Ath. Gheorghiu. „ Ministerul Instrucţiunei şi Cultelor a cerut revisoratului o harta a judeţului Iaşi, care să cuprindă toate şcoalele primare rurale şi urbane existente, vechi sau noi, cu numărul sălilor de curs şi alte amănunte necesare. 'Au sosit la revizorat imprimatele pentru recensământul copiilor, care se va face de la 19 15 August a. c. . Prefectura de Muscel face cunoscut tuturor prefecturilor evadarea a mai ■ multor ţigani nomazi arestaţi pentru furt cu spargere care urmau sa fie judecaţi în ziua de 6 iunie şi cere urmărirea lor. Sa Jubileul unui gimnaziu.—Iată programul serbărei gimnazului «Alexandru cel Bun» cu ocazia jubileului de 50 ani de la înfiinţare. Serbarea va avea loc în localul şcoalei Duminică la Iunie ora 9 a. m. 1) Discursul ocazional ţinut de Dl. Director al Gimnasiului. 2) Al. Cadaldi: a) La Arme. T. Cernea. b) Glasul Romei, corul şcoalei. 3) Recitări. 4) I. Dinicu: Duetto-Menuetto, executat de şase elevi viorişt. 1. Elinescu : Scena.Pastorală executat la Flaut de elevul JUST. LOHAN. 5) *** popular: 4) Vîntuleţ de Primăvară. O. Mmnicescu . b) Trompetele răsună, corul şcoalei. 6) Recitări. 7) Playtl: Duetto-Allegro Andante şi Rondo executat la vioară de elevii Gh. Timofti şi Flaut Just. Lohan. 8) P. Mascagni : Intermezzo din Cavaleria Rusticană. C. B. Marzzuttini : Tarantella, executat la mandolină de elev. I. COHL. 9) Recitări. 10) Braga : Serenadă, executat la vioară de elevul Gh. Timofti. 11) Gavril Muzicescu : a) Noul Drapel . 1. Vidu . b) Răsunet din Ardeal, solo de elevul D-tru Florescu, executate de corul şcoalei. 12) Exerciţii de Gimnastică cu Cadril şi dansuri naţionale : a) Brâu!, b) Banul Mărăcine. In pauză va cânta muzica militară. 0 Fisvu! Leonda la Liceul Naţional a fost eliminat din toate şcolile din ţară, abătându-se grav de la datoriile ei vuită faţă de profesori. In escursiunea ce o făcuse la Bîrnova împreună cu profesorii, a insultat pe directorul liceului. OBSERVATORUL ASTRONOMIC şi METEOROLOGIC din Iași BUIETIJU 8EPTAM41VAL Temperatura medie a mers crescând. Temp. medie săptămânală : + 16°,7.1 Temp. m. maximă : -f- 22°,4 ; temp. m. minimă: -j- 11°,1. 1 Presiunea atmosferei a crescut până! Mercur!7 b. şi de atunci e în descreş- * tere. ‘ | Umezeala relativă medie : 69.3. Apă de ploae : 10,3 mm. | I Durata strălucirii soarelui nu s’a pu-j i tul înregistra. i .—:—__r.___ î I a Grădina şi Sala „Cinema Modern“ | l Astăzi Marţi rulează sentimentala dra- ! mă în 4 părţi: Inimi Chinuite sau sa j j criticii zadarnice, în roluljjpiincipal d-ra I Olga Bemtti ilustra artistă italiană, I sărbătoritâg pentru graţiile şi frumuseţa jj ei. Se mai cuprind in program : Misterul unui Abate, d am i în 2 acte. Poli-’ I dor somnambul şi altele. Matineu la ora, I 5 şi un sfert. Mâine program nou. „ Vineri reapare pe ecranul nostru cel celebru Francisca Berlini In Nelly la Gicolette piesă în 7 acte. B Dl. dr. V. Sion, directorul general al serviciului sanitar a fost ieri in Iaşi,, însoţit de dl. dr. N. Botescu şi d. loco-, s renent-colonel Popescu din statul major ! I al armatei. f ! împreună cu dl. dr. Vicol, medicul-şef al spitalului militar şi cu dl. dr. P. Fior, j d sa a stabilit localurile de şcoală care urmează a fi transformate In spitale, în ' j caşul unei eventuale mobilizări. ’ Liceul naţional va deveni sediul cen- j - tral al „Crucei Roşie“ locale, avînd un f . număr de 200 paturi. | I ° Gorki,lua marele seriilor rus -ci fun dete tiv celebru, va apare în astă seară în grădina „Traian“. | I E un film danez care represintă o dra-, i mă poliţistă în trei arie, cu cei mai . : mari artişti scandinavi. In acelaş program filmul american,, «Onoarea Tribului» o înscenare vie şi j I eroică, caracteristica filmelor nord ame-f - ricani, — Povestea unui palton, comedie j 1 —Ziarul însufleţit cu ştiri din războiul, 'arinai etc. etc. ! 0 Producţia generală de fine de an 5 % a Const vatorului va avea loc Duminică ,14 Iune la ora 3 p. m. în sala teatrului naţional. ® Astăzi încetează cursurile şcolilor1 primare. Examenele vor începe în ziua I de 14 Iunie pentru elevele şi elevii cari. I au basolvit cursul primar. I 3 se va vinde prin licitaţie pujblicâ, casele din strada Zmeu No. j s 3 (Sanatorii! Sia Maria) §i vrea ‘ s dr. Leon Şapte boi de pe dealu! j Socola, in ziua de 10 Septembrie ■ la Trib. Secţia 111• Dosarul, No.. . 427 91b. j a Joi 11 Iunie la Seminarul Venia-? min vor fi convocaţi toţi profesorii şco- lari în conferenţă, pentru a stabili si- tuaţia şcolară de fine de an. * Eri s’a prezentat la Seminarul „Ve- niaulin“ comisiunea pentru aranjarea spitalului în caz de mobilizare. | B Preotul I. Andriescu de la biserica S Banu i s’a furat din buzunarul hainei, pe când aştepta eliberarea bonurilor pentru zahar, portmoneul cu 140 lei. In Adunarea gem rală aSocietăţei pen-’ tru protecţia animalelor, Intrunindu se în ziua da 7 Iunie a. c., a admis cu u- nanimitate pa Dl. N. Ostapovici în co- ] mitetul Societăţei. | ■ In comuna scânteia Jud. Vaslui,eri | seara a avut loc căsătoria D-rei Laura Vuza cu D-l I. Manolescu din Vaslui. B Elevii seminarişti cari au reuşit la o teză la examenul de capacitate ţinut la şcoala normala de fete, vor face pe Du-minică oralul în cancelaria Seminarului. Tactica Pedagogică o vor da-o la şcoaa primară „Trei Erarchi“. Rezultatul examenului de capacita-1 te cu clasa VlII-a de la Seminarul Ve- niamin se va da probabil Marcuri dimi- neaţa. BD-1 Gh. I. Popa a fost numit învă- ţător la Lungani, jud. Iaşi. ■ In comuna Focuri jud. Iaşi s’a ivit epidemia scarlatinei. Medicul primar al judeţului a luat n-1 postaţiuni pentru combaterea acestei epidemii. Concursul de oină care urma să se ţie anul acesta la Rîmnicul-Vîlcea, între echipele şioalelor secundare din ţară, s’a amînat definitiv pa la Septembrie. 11 Examenele de capacitate pentru elevii absolvenţi ai claselor a patra şia opta secundară vor începe în ziua de 12 Iunie şi se vor continua pănă la 161 Iunie. * Producţia Conservatorului.— Duminică 14 Iunie ora 3 p. m. va avea loc la Teatrul Naţional producţia generală de fine de an a Conservatorului.^ Programul cuprinde următoarele : Clasa de Declamaţie, prof. d. State Dragomir. — 1. «Ion-Vodă cel cumplit» Dramă istorică în cinci acte de State Dragomir. Actul I. Ion-Vodă cel Cumplit, d. Ştefan Constantinescu (an. III). Iremia Golia, A. Ghiţescu (an. II) Cigalea, V. Popescu (an. II). Vintilă, B. Braevschi (an. III). Ermina, d-ra E. Popescu (an. II). Clasa de violină, prof. d. AL Teodorini.—Berich Concertul , exec. de elevul Alex. Garabet, la pian eleva Aeontz Sofia. Clasa de trompeta, prof. d. Ani. Ci- \ rillo.—S. G. Rossari. Fantasia pentru trompeta din Opera Traviata, exec. de absolventul R. Momocoi la piano eleva Vasilescu Antonets. Clasa de piano prof. Ilie I. Sibîru. —4. Chopin. Scherzo ,in si bemol minor, exec. de eleva Valeria Grigoriți. Clasa de violină prof. ă. A. Thee,do i vini.—4. Vieuxteraps. Concertul al 11-lea Andante, Rondo-Algre și Allegretto exec. de absolventul I. Boia, la piano eleva Aeontz Sofia. Clasa de Canto, prof. d. E. Mizsetti. -6. Feiicien David. La perle de Brésil, Couplers du Mysoli, cântat de absolved a H. Giüoberg. Clasa de piano, prof, d-na Asp. Bnrada. — l. Liszt. Studiu de Concert (Ro-udo des iutins) exec. de eleva FI. A- oontz. Clasa de violină. Prof. M. A. Theodorini.—8. Mendelssohn. Concertul în mi minor, Andante Allegretto non troppo și Allegro vivace tx. de absolventul C. Lazar, la piața d-na Natalia Știubei.— 9. Fuchs. Serenada op 9 pentru Orchestră cu coarde a) N laAndante. b) N . Adagio con molto espressione. —10. Grieg E. Elegirische Melodien a) Herzwunden. b) Letzter Fribhling, executate de orchestra Conservatorului sub conducerea d-lui A. Theodorini directorul Conservatorului. Clasa de didie și Arta Scenica, prof. d. M. Codreanu. —11. M. Malley. Stradivarius Comedie Intr’un act interpretată de elevii: C. Ramadan, M. Meicu, V. Popa şi N. Ostapovich Biletele se găsesc depuse la d. Maximovisi Agenţia „Thalia“ iar In ziua Producţiunei la Casa Teatrului. Produsul net se va distribui elevilor lipsiţi de mijloace. In vitrina din colţul nouilor case Braunstein, din piaţa Unirei, se află expus un tablou simbolic intitulat, „Pax“ şi datorit pictorului ieşan Octav Bâncilă. Această frumoasă lucrare artistică, care atrage atenţiunea tuturor amatorilor şi cunoscătorilor în ale picturei, împreună cu alte pânze lucrate în ultimul timp, vor figura în noua expoziţie pe care o organizează talentatul pictor ieşan. I Tratativele — O versiune de la Petrograd —I Buc.—Intr’un ziar de dimineaţă au apărut o serie de informaţiuni comunicate din Petrograd de d-l Charles Rivet, asupra tratativelor ruso-române. Dăm aceste informaţiuni sub titlu de document. Vorbind de pretenţiinele României, dl Rivet spune că România cere Banatul în întregime cu frontiera Tisei. România pretinde o frontieră naturală, pentru ca în viitor să nu se mai dea loc la conflicte, din cauza unei greşite împărţiri a teritoriilor. Tripla înţelegere ar fi răspuns că în Banat şi Bucovina la Cernăuţi sunt popilaţiuni neromâneşti şi noua împărţire trebue să se facă numai după limitele etnografice. Guvernul român ar fi răspuns că o populaţiune de peste 200.000 locuitori români, trăeşte sub dominaţiune streină pe malurile sârbeşti ale Timocului, fără ca Bucureştiul să se fi gândit vreodată să o revendice. Romlina Nare nici o pretenţiune asupra acestui ţinut, pentru că ea nu se ocupă decât de frontiera naturală, neglijând orice alte consideraţiuni. De asemeni în Banat, dacă noile achiziţii sîrbe nu ar reveni Romlnei, aceasta ar crea pentru viitor un isvor de hărţueli continue între cele două state, fiindcă mai multe sate sîrbeşti sunt samanate în părţile nordice cit şi în cele estice ale Banatului. Articolul se termină amintind că dupla înţelegere ar putea găsi o soluţie fericită care să deie deplină satisfacţie cererilor Romîniei. Două comunicate Buc.—Comunicatul francez asupra luptelor la nord de Arras arată că francezii sunt stăpâni pe punctul Buco. Am dat un atac în direcţiunea Chaussé şi am progresat cu un km. Luptele de artilerie sunt foarte violente. La vest de Argonne am reînnoit un atac, făcând mai mulţi prizonieri. La Meuse trupele noastre a atacat pe Inamic, luând două linii germane, 70 prizonieri, între cari şi 2 ofiţeri. Luptele din prepa Lemberpl. Buc. O telegrama din Berlin anunţă că armata generalului Makensen dă lupte desperate pentru ocuparea localităţilor Lemberg şi Dolkiev. Rafkaruska este în minele germanilor. La Vest de Rafkaruska Germanii au făcut 2500 prizonieri şi au luat 8 tunuri şi 26 mitraliere. Comunicatul german Buc.—Comunicatul din Berlin asupra luptelor de la Arras, anunţă că diferite atacuri duşmane au fost respinse. La vest de Soisson, un atac aparţinând centrului contra poziţiunilor noastre a eşuat. In Argonne am atacat mai multe puncte întărite de duşmani. La est de Luneville am reluat posițiunile noastre avansate peste Quadron. In Vosgi atacurile inamice au fost respinse, după lupte sîngeroase. Publicaţiune In urma unei disposîţiuni a Ministerului de Răsboi Imp. şi Reg. austro-ungar, au loc noile recrutări de glotaşi a supuşilor austro ungari născuţi în anii 1878 pănă înclusiv 1890 şi 1892 până inclusiv 1894. Toţi supuşii austro-ungari născuţi în sus menţionaţii ani, cari sau supus deja, sau încă nu, recrutărilor de glotaşi, domiciliaţi în judeţele Iaşi, Dorohoi, Botoşani, Suceava, Roman, Fălciu, Vaslui, Bacău şi Neamţ sunt invitaţi de a se presenta neapărat în zilele de lucru a lunei Iulie stil nou 1915 carele 8 dimineaţă înaintea acestui oficiu consular Imp. şi Reg. spre a fi examinaţi din nou asupra destoiniciei lor pentru serviciul de glotaşi, aducând cu sine paşapoartele şi biletele de legitimaţie primite la ultimele recrutări de glotaşi. Acei cari nu se vor supune acestui ordin, vor fi urmăriţi şi pedepsiţi conform legilor. laşi, 17 Iunie st. n. 1915 Consulul General Imp. şi Reg.: „ Vil» Coama din Slănicul Moldovei, având camere spaţioase, admirabil aranjate cu tot confortul necesar; canaerile se închiriază de pe acum. A se adresa d-lui Cosma, str. Tăutu 8.