Mişcarea, noiembrie 1915 (Anul 7, nr. 240-263)

1915-11-01 / nr. 240

2 ■ Duminecă 1 Noembrie între orele 9—12 a. şi, în localul şcoalei de bâeţi „V. Alexandri“ se vor distribui elevilor din şcolile de băeţi, ajutaţi de Societatea pentru învăţătura poporului român din Iaşi, paltoane şi încălţări. Joia trecută s-au distribuit ajutoare elevelor din şcoalele de fete, cu care ocaziune Doamna principesă Maria Moruzi a binevoit a dărui societăţii suma de 40 lei. n D. Const. Toma, ajutor de primar In ancheta făcută contra comercianţilor de ceapă, a găsit la vre-o câţiva cantităţi mari de ceapă ascunsă pe care n’au declarat-o. Ceapa va n confiscată şi pusă în vânzare cu preţul fixat. amâne Duminică 1 Noembrie în prezenţa d-lui P. Fântânaru, prefectul judeţului şi a d-lui Poptaru, inspectorul serviciului zootechnic, se vor împărţi premii în valoare de 5000 lei din partea Ministerului, crescătorilor mănji la Abator. Marcuri se vor distribui de asemenea premii celor din oborul Tg. Frumos. Administratorul Plăşei Copou a raportat Prefecturei de Judeţ, că copilul Mihai Postică de 3 ani din comuna Sculeni, opărindu-se cu apă fiartă, a murit după mari suferinţe. ■ Astănoapte pe la ora 3 luni, a încetat subit din viaţă, pe când se afla la o nuntă in str. Ghica Vodă, d-na Sofia Şvarţ din str. Sf. Teodor No. 22. Poliţia a arestat aseară pe individul Vasile Neculau, care se ascunsese In podul grajdului d lui Klein, de unde furase mai mulţi saci de făină. Astăzi s’a deschis sesiunea Curţei cu juri din Fălticeni, sub preşidenţia d-lui consilier Eugen Bonachi. D. Al. Botez licenţiat in Drept a depus ori legiuitul jurământ de avocat în faţa d-lui Prim-Preşedinte al Curţei de Apel, reprezentat prin d. consilier Buzdugan. Urâm tânărului avocat succes , clientelă frumoasă. Astăzi a fost arestată Virginia Sacară vinovată de furtul de haine şi bani săvârşit la femeia Peria Marcovici din str. Arcu. ■ Cinema „Modarn“. Astăzi în noul program rulează romanul însufleţit: Castelul blestemat sau Suferințile unei Contese—4 mari acte —desfăşurare dramatică ce relevă intrigile, meschinăriele şi escrocheriele din intimitatea înaltei aristocraţii, cu alte cuvinte : Apaşii în haine negre, în rolul principal, marele tragedian Tartarini. Programul mai cuprinde încă cinci piese de valoare.—Matineu la ora 5— spectacol seral la 9 juni. Sâmbătă 2 Matineuri. Duminică program nou. — Curtea de Apel Secţia I-a a judecat ori următoarele procese: — Ştefan Petrescu şi alţii pentru corupere de minori .a respins apelul. — C. Gheorghiu pentru înşelăciune, amânat. — Marin Dumitriu zis Dumitrescu pentru înșelăcune, achitat. — L. Gh. Costăchescu pentru fals; admite în parte apelul, reducând pedeapsa la 1 an. — Neculai loan pentru violare de scrisori , achitat. — Martin Chicet pentru abuz de încredere, respins apelul. — Dansatoarea cu crizanteme—cea mai superbă dramă modernă pentru cinematograf, a cărei acţiune se desfăşoară pe «Cina marelui teatru imperial din Moscova, rulează în astă-seară la „Sidoli“. Mai sunt cuprinse în noul program: Luna de miere, scene comice—Cel mai sou număr din Ziarul Războiului etc. Atragem toată atenţia asupra acestui program, care cuprinde escepţional 5 părţi mari şi două ziare de srăzboiu. Astăzi şi mine Duminică matineie la orele 3 şi 2 p. m. şi representaţii serale, programul de Duminică fiind în totul nou. In această sesiune au trecut cu succes examenul de asistente la secţia farmaceutică următoarele domnişoare : Lilica Miclescu, Virginia Pantazi, Aiexandrina Sava, Aristitza Udre şi Marie Istrate. Poliţia de siguranţă a arestat astăzi dimineaţă pe individul Petre Timofte care acum cîteva zile furase o bicicletă cazonă de la soldatul Minu Gh. Vasile din corn. Ungheni. a A apărut şi astăzi se va pune în vânzare ultimul număr al „Vieţei Romîneişti“, triplu, retipărit în Bucureşti cu următorul sumar : G. Topîrceanu, Jalnica mea rapsodie (versuri). C. Stere, Din carnetul unui solitar (Puhoiul...). Hortensia P.Bengescu, Femei, între ele. I. C. Vissarion, Un toi la bătrâneţă. M. Codreanu, Fantazie. (versuri). M. Sadoveanu, Lungi concentrări... Romulus Cioflee, Ideal şi desamăgire. N. Sanielevici, Note pe marginea cărţilor („La horda“ de Blasco Ioonez). I. Al. Brâtescu-Voineşti, Scrisoarea IV-a. Ana Conta Kernbach, Biografia lui Vasile Conta. G. Galaetion, La ţărmul mării. Alexis Nour, Germania beligerantă. Al. Philippide, Coincidenţe. I. Agârbiceanu, Quodi. Dr. E. I. Mironescu, Anafilaxia. G. Galaetion, Monahul Daniil Tomescu. G. Paso, Numele lunilor în româneşte. Alexis Nour, Ce este Basarabia ? A. Corneanu, Cronica externă ("Faza ultimă a razboiul"); T. Argunzi, Cronica teatrală (Marioara Ventura); Aureliu Weis: Cronica teatrală (Bucureşti : Peregrinaţii directoriale. — Azilul de noapte) ; I. Enachescu , Cronca economică (Tratele documentare) ; N. L. Kostachi: Scrisori din Bucureşti ; G. Ibrădeanu In loc de Cronică teatrală (Iaşi) ; P. Nicanor et Comp.: Miscellanea (Literatura actuală). —Incultura germană. —Limba d-lui Galaction. — D. Iorga şi Ruşii.— Limba germană în şcoli. — Iar tendenţionismul în artă. — Minciuna şi „idealul naţional“ —Omagiu Germaniei.— Document omenesc.—D. Mavrodi, director general al Tedrelor. — De la redacţie. Preţul 4 lei. Ultima oră telefonici --------------IMUU IIIW WBT.MHI ----------- BULETINUL RĂZBOIULUI Telegramele de pe frontul rus sunt rare. Se dau lupte în sectorul Riga-Damsk. Un comunicat din Petrograd arată că Hindenburg a adus în această regiune tunuri grele cu o bătae de 20 km. Situaţia armatei sârbeşti se agravează: trupele austro-germane şi cele bulgare înaintează din toate părţile în regiunea muntoasă de la sud şi vest de Morava; au capturat 4000 prizonieri. Sîrbii au pierdut pănă acum multe piese de artilerie, muniţii şi material de căi ferate. Rezistenţa eroică a Serbiei e pe sfîrşite. Imperialii sînt 165 km. spre sud de Dunăre. Primul contact între Engleji şi Sirbi s’a făcut Sîmbăta trecută la Dorian. O controversă a izbucnit între buletinele austriace şi italiene în privinţa ocupării de Italieni a muntelui Col di Lana. Manifestaţii contra lui Venizdos Paris.—Se anunţă din Atena că în cercurile politice de acolo se afirma că un număr de 27 deputaţi Venizelişti îşi vor înainta demisiile din acest partid. Cu chipul acesta guvernul Seuludis va obţine o mică majoritate în cameră. Sârbii respinşi Sofia. Retragerea trupelor sârbeşti are pe alocuri caracterul unei fugi dezordonate In câteva puncte sârbii au încercat atacuri disperate. In regiunea Monastir forţele bulgare au respins atacurile sârbilor, pricinuindu-le perderi însemnate. Bulgarii înaintează victorios dincolo de Prinz. Trupele bulgare au intrat în Pristina. FABRICA de Mobile de Fier şi Bronz Arod Susman , Co. —Iaşi, Str. P.ennari 147— Depozit de paturi dbronz şi metal, iazabcuri, etajere şi alte articole de metaluri deosebite. Cele mai frumoase modele artistice Construcţia ireproşabila,abrisarîum specială. Preţuri cari rivalizează cu orice concurenţă din Iaşi şi străinătate. VIZITAŢI expoziţia din localul fabricei, deschisă în toate zilele de lucru Cereţi pretutindeni „BEBE, AZO&A“ Corona, Heselsior şi Monopol MIŞCAREA La Cinema Maden, în curând ,toi reageMiFMKiSCâ BESOT! INDIANA FERMECĂTOARE trebuinţarea lor ar fi gravă greşala. Comunicat German Berlin,Grupa Hindenburg şi Leopold de Bavaria. Nici un eveniment esenţial. Grupa Lissingen. Trupele germane cari au respins ori în primele ore ale dimineţei in atac rus, la sud de calea ferată Karel- I Sari, a făcut prizonieri 230 de solidaţi. Ofensiva bulgară Sofia.—Operafia continuă a se dsfaşura cu succes. in valea Motavei, am luat in gara Niş,anei locomotive, iooi vagoane încărcate , cu mv.mţium, arme şi alt material de răsboi, iar in gara AUxmackloo vagoane ai/itre care cele mai multe încărcate cu minilium și tutun. Fraternizarea Grecilor cu Francezii ParisMinistrul Greciei de aici a declarat unui redactor al ziarului vLe Matin'‘ că știrile ce sosesc din Macedonia, sunt unanime se constate calda ospitalitate cu care sunt primite trupele anglo-franceze pe teritoriul grecesc. Nu numai că sau stabilit între ofiţeri şi autorităţi relaţiuni de cordială încredere, dar populaţia fraternizează cu soldaţii francezi. Grecia trebuia să simtă că forţele de pe mare şi uscat ale aliaţilor sunt gata să lucreze viguros. Pentru a preîntimpina o mişcare a Greciei defavorabilă Quadruplei, Grecia trebue silită să-şi lămurească în grabă atitudinea. Mobilizarea ei care avea de scop atacarea Bulgariei, devine acum o ameninţare împotriva aliaţilor, înţeleg ei ea, este stolpîna în Mediterana; ea are mijloace cu care să-şi apere această stăpânire şi, a neglija în Aprovizionarea armatelor bulgaro-germane Sofia.—Un acord a intervenit Intre eotrisiunea germană Însărcinată cu cumpărarea cerealelor şi comitetul de prevedere socială care are înaltul control asupra comerţului de alimentare în Bulgaria. Pe baza acestui acord, zisa comisie obţine autorizarea de a exporta imediat 20 mii de tone de porumb, transportul făcîndu-se pe calea dunăreană. Cumpărarea de alte cereale va fi aprobată în măsura excendentelor ce vor fi constatate luindu-se de bază cantitatea necesară îndestulărei ţarei. ! Tulburările din India  Berlin. Corespondenţa lui Wolfbureau la New-York telegrafiază: Presa asociată află din Waschington . Prin vălul gros prin care cenzura engleză îl aruncă asupra evenimentelor din Industan şi Egipt a sosit ştirea că Mazin credinciosul vasal al Angliei a fost detronat de popor. Această detronare, care constitue punctul culminant a diferitelor ştiri despre tulburări şi revolte poate fi motivul principal al plecarei lui Kirsner. Ştire sosite aici care scapă controlului cenzurei engleze, spun că în cercurile bine informate din Londra este lucru cunoscut că deși Kirsner se duce în Balcani, scopul său final este India. Luptele din Balcani Berlin.—La sud de Grajetvo- Trestenik, prima creastă a înalțimelor a fost trecută. In valea Rashina la sud-est da Kruschetvjck trupele noastre au înaintat pănă la Tupchi. Mai spre est s’a ajuns la Ribari. Eri am luat 1700 prizonieri și am capturat 18 tunuri. Comunicat francez Paris.—In Artois duşmanul a încercat un atac lu contra lizierei din pădurea taurency, uşor oprit de firele noastre de baraj. in Champagne bateriile noastre au respins in mod eficace o nouă şi violenta bombardare îndreptată in contra poziţiilor noastre de la Nord-est de Tahune. La Est de Argoune lovituri de bombe si gravate er a urmat in cursul noptei. Dizolvarea Camerei grecești Berline. Ca»»era grecessea ta l«Nt dizolvată. A dl« alegeri vor avea loc la 19 deceasabrie. ) Atacuri respinse Paris.—Foarte vii lupte de artilerie pe întreg frontul Rahovo. Puternice atacuri de infanterie în contra armatei noastre din Sanjack au fost respinse. Medic li. Popovici Operaţiuni şi boli de Ochi Biroul de consultaţie 2—4 p. hr. Iaşi, Piaţa Unirei la «Salvarea» FLORII SiOiî Doctor lu drept AVOCAT S’a mutat în str. Cuza Vodă No. 14 Casa proprii, fost casele Dr Filipascu. BERNARD LEINSTEIN Maestru tâmplar Brlnneşte cemesizi §1 trrparst«' Bai de mobile, Iiucrător& elegant*« solide, ireproșabilă. - Str. Crucei 28 —