Moldova Socialista, 1970 (XLVI/153-178)

1970-07-22 / nr. 170

\] ПРОЛЕГАТЬ 'ДИН ТРАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ1 ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУИ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ, АЛ СОВЕТУЛУИ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУИ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РЕ С МОЛДОВЕНЕШТБ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 170 (11238) Меркурь, 22 юлие 1970. Прецул 2 коп. С‘А ЫНЧЕПУТ АЛ ДОЙЛЯ СЕЧЕРИШ Трактористул Георге Вахрин ши фрателе сэу комбайнерул Фьодор Вахрин шь-ау скос агрегатул ын кымп ла коситул аместекулуй де рэсэритэ ку мазэре пентру силоз. Плантеле ау крескут атыт де десе ши ыналте, ынкыт агрегатул ынаинтязэ ку греу пе масив. Фиекаре хектар дэ ын медие апроксиматив кыте 300 чентнере де масэ верде. Де акум ам пус ын траншее май мулт де 500 тоне де ачест фураж де калитате супериоарэ. Авем планул сэ прегэтим ын анул ачеста ну май пуцин де 4 мий тоне де силоз, чея че ва асигура комплект нечеситэциле секторулуй зоотехник ын привинца нутрецурилор мустоасе. Ынчепутул сечеришулуй ал дойля не пермите сэ спунем, кэ ангажаментул ва фи реализат. Ачеста не. есте рэспунсул ла патриотика адресаре а плугарилор криуленень, В. БОНДАРЕНКО, прешединтеле колхозулуй «Патрня», районул Леова. Павел БУДУX О Л Д Е Аурул топит ал паворамей Креште Кэтре кувынтул пыне, Ынкэпэтор ши налт. Спикул трудит адумбреште Тайна зарнштилор де кобалт. Азь-мыне Еши-вом ла сечерат. Е ун баси стрэвекь, ренегат. Плугарул де ерь девени ку ынчетул Семэнэтор, че-а скос тимпул дин боабе. Семэнэторул апой Сечерэтор се фаче ши аштяптэ Сэ-й кряскэ сечера Ын мына дряптэ. Столурь — тэчериле албе. Оспэцул кулорнй галбеи. Галбений топиць Ын флувий се реварсэ. Плоае де аур каде дин зенит. Ку Жестурь мой де икоиар Адунэ’н дэрничий де киновар Лумннь пе фаца де цэрынэ арсэ. Ын пептул тынэр Ынмугуреште вис недеслушит Де-а фрэмынта кулоаря — гынд амарннк, Де-а принде кипул дражин ьга кулоаре Пе линий де контур Че-с ынгрошате’н бузе, Ка пе-о чишмя сэ ле сэруте жингаш. Департе, Ын оамень, Ынкэ о зи апусе... Соареле топит де дорул мулюр зиле Ышь варсэ стригэтул лумнний Ын пупнле. Ку пашь неадормиць де одаляскэ Роеск ын спациу невэзут Планете. Яр холделе ной констелаций иска. Де харул ворбей буне Континуэ пэмынтул сэ се’мбете. Ын чинстя Конгресулуй XXIV ал ПКУС Колективул узиней «Электроточприбор» дин Кишинэу е унул дин примеле, наре а сусцинут инициатива узиней «Динамо» дин Москова де а сэрбэтори анул жубилеулуй ленинист ку о ыналтэ продуктивитате а мунчий. ЫН ФОТОГРАФИЕ: фрунташий Н. И. ОПРЯ (ла дряпта) ши С. Г. КАПЕЛЮШ НИ К, каре с’ау ангажат сэ редукэ нелтуелиле де мункэ ну 8.000 де норме-оре калкулате пе ан. Фото де С. Галперин. ------------------------------------------------------------------------------■ Ц-ИЯ ФЫЛФЫЕ ФАНИОАВЕЛЕ ПЕ КОМБАЙНЕ Реколтаря спикоаселор ын районул Единец е ын той. Планул преведе ка роада сэ фие стрынсэ де пе о супрафацэ де песте 17 мий де хектаре, инклусив грыу де тоамнэ де пе 11 мий 548 хектаре. С’ау косит де акум апроапе 6 мий хектаре де орз, овэс, грыу де тоамнэ ши мазэре. Ын презент се десфэшоарэ пе ларг треератул полоаЖелор. Ла реколтаре лукрязэ 137 агрегате дупэ метода ын труп. Аич десервиря техника а машинилор ши а мижлоачелор де транспорт се фаче немижлочит ын кымп. Колхозничий, меканизаторий, ынсуфлециць де апропиятул Конгресал ХХ1У-дя ал ПКУС, с’ау ангажат сэ стрынгэ роада богатэ де културь грэунцоасе ши пэстэйоасе ын 8— 10 зиле де лукру. Деосебит де бине ши оргайизат декург мунчиле де реколтаре ын колхозу л «Победа Октября», каре аре де сечерат ши де треерат роада де пе 1.215 хектаре, дин каре 900 де грыу де тоамнэ де союл «Безостая-1». Комбайнерий Иван Присажнюк ши Андрей Гладкий депэшеск систематик нормеле де лукру. Ын фиекаре зи ли се ынмынязэ фанионул рошу трансмисибил ал комитетулуй де партид ши ал кырмуирий колхозулуй, кыт ши премий бэнешть. Ла пунктеле де речепционаре а грынелор ау ынчепут сэ сосяскэ аутокамиоане ку череале дин ноуа роадэ. Примий ау експедият грэунце ла пунктеле де речепционаре колхозуриле «Победа», «Грэничерул Советик», «Победа Октября» ш. а. Колхозуриле ши совхозуриле районулуй с’ау ангажат сэ вындэ ла стат песте преведериле планулуй 6.300 тоне де грэунце. М. ГРАНОВ, кореспондент нетитулар. КУВЫНТУЛ МУНЧИТОРИЛОР Вестя деспре конвокаря Конгресулуй XXIV ал ПКУС а фост ынтымпинатэ де кэтре мунчиторий совхозулуйфабрикэ «Ромэнешть» ку мулт ентузиаэм. Ла унитэциле де продукцие ау авут лок адунэрь, консакрате ачестуй евенимеит маре. Ла речента адунаре женералэ а колективулуй с’а луат хотэрыря де а се ынкадра ын ынтречеря сочиалистэ пентру о ынтымпинаре дестойникэ а конгресулуй партидулуй. Ла ачастэ адунаре ау фост ревэзуте ши детерминате ноиле ангажементе сочиалисте. Витикулторий шь-ау дат кувынтул сэ обцинэ ын медие де пе фиекаре хектар кыте 70 чентнере де стругурь, яр лукрэторий де ла ферма — сэ мулгэ кыте 3.100 литри де лапте де ла фиекаре вакэ фуражатэ. Тот ла ачастэ адунаре с'а хотэрыт, ка совхозул-фабрикэ сэ реализезе ынаинте де термен плануриле-командэ де вынзаре а продукцией агриколе ла стат ши сэ вындэ песте преведериле планулуй: стругурь — 5.400 чентнере, лапте — 600 чентнере, карне — 200 чентнере. Мунчиторий совхозулуй с'ау адресат кэтре тоць трудиторий кымпулуй дин районул Орхей ку ун апел, кемынду-й сэ десфэшоаре ынтречеря сочиалистэ пентру ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор чинчиналулуй актуал ши де а ынтымпина ку дестойничие Чонгресул XXIV ал ПКУС. Комитетул районал де партид Орхей а ынкувиинцат инициатива колективулуй совхозулуй-фабрикэ «Ромэнешть» ши а облигат пе секретарий организациилор примере де партид, кырмуириле колхоэурилор ши дирекцииле совхоэурилор сэ елаборезе мэсурь конкрете ку привире ла мобилизаря оамснилор мунчий ла ындеплиниря ку сукчес а планулуй чинчинал ши организаря уней ымтымпинэрь дестойниче а Конгресулуй XXIV ал партидулуй. Инициаторий ынтречерий се ции де куеынт. Ын ачесте зиле се фаче чел де-ал шаселя стропит ал виилор пентру комбатеря милдиулуй. Пентру прима датэ ла ачастэ мункэ партичипэ еликоптерул К-26, пилотат де авизторул експериментат Николай Рыбаков. Пе зи ел тратязэ 40 хектаре де вне. Меканизаторий Георге Панфил, Филип Тарасов, Петря Боаге ши алций ындеплинеск сарчиниле зилниче ку 130 проченте фиекаре. Витикулторий ефектуяээ де асеменя акум чел де-ал дойля легат ын верде. Ын фиекаре зи лукрязэ ла ачастэ операцие 650 де оамень. Тоць мунческ ку о деосебитэ тражере де инимэ, депэшинд нормеле де лукру, авынд тот одатэ мултэ грижэ ши де калитатя мунчий. Г. ЛИВЕРАНТ, (Кореспондентул иостру). * Паче ероикулуй Виетнам! Адунаря репрезентанцилор обштимий дин Москова Ла 20 юлие — ын Зиуа интернационалэ де солндаритате ку Виетнамул—ла Москова а авут лок о адунаре а репрезентанцилор обштимий. Ла адунаре а луат кувынтул лэкэтушул В. М. Тихонов де ла узина «Памяти революции 1905 г.».—Урмынд мэрецеле принчипий ленинисте але интернационализмулуй пролетар, — а спус ел, — клаеа мунчктоаре дин цара ноастрэ консидерэ де датория ей сэ мэряскэ ши де акум ынаинте ажуторул пентру попоареле Индокиней. Черем сэ се акорде попоарелор Виетнамулуй, Лаосулуй ши Камбоджией дрептул де а-шь хотэры сингуре соарта фэрэ вре-ун аместек стрэин. Партичипаяций ла адунаре ау примит кэлдурос кувынтаря луй Нгуен Тиен Тхонг, ынсэрчинатул ку афачерь темпорар ал РДВ ын Униуня РСС. Ын нумеле апэрэрий дрептурилор национале, ындеплининд порунчиле сфинте але луй Хо Ши Мин, а спус ел, сынтем пэтруншь де хотэрыря сэ луитэм пынэ ла виктория финал:). Нгуен Тиен Тхонг а мулцэмит кэлдурос дин партя ынтрегулуй попор виетнамез Партидулуй Комунист ал Униуиий Советиче, Гувернулуй Советик ш« попорулуй советик фрате пеитру сприжинул лор маре ши прециос ын лупта ымпотрива агресией империалисте. А фост адсштатэ ын унанимиггате о резолуцие, ын каре партичипанций ла адунаре ау протестат ку мыние ымпотрива акциунилор криминале але кличий милитаристе американе, че сэвыршеште криме монструоасе ымпотрива попоарелор юбитоаре де либертате але Индокиней шй калкэ гросолан ын пичоаре тоате нормеле дрептулуй интернационал. (ТАСС). Адресаря Гувернулуй Униуний РСС кэтре гувернеле тутурор цэрилор Ла 18 юлие а. к., ын журул орей 14.45, ора Гринвичулуй, ын реЖиуня де норд а Очеанулуй Атлантик, авынд коордонателе апроксцматив 62 граде 25 минуте латитудине нордккэ, 29 граде 25 минуте лонЖитудине вестикэ, с’а пердут легэтура ку авионул советик АН-22 «Антей» ку нумэрул. де борд 09303. каре деколасе де пе аеродромул Кефлавик (Ис,ланда), ын.дрептынду-се спре Перу, авынд ла борд ннсталаций медикале пентру популация каре а авут де суферит де пе урма унуй кутремур де пэмынт. Гувернуя Униуний Советиче се адресязэ гувернелор тутурор цэрилор, але кэрор наве сау авиоане е посибил сэ се фи афлат орь сэ се афле ын апропиеря пресупусей реЖиуиь а акчидентулуй, ку ругэминтя де а акорда ажутор ла кэутаря авионулуй щи салваря екипажулуй сау де а трансмите орьче информацие легатэ де кэутаря авионулуц. , КАДЕНЦА СИГУРЭ А ЧИНЧИНАЛУЛУИ Резултателе ындеплинирий Планулуй де Стат ал дезволтэрий економией а Уницний национале а Униуний РСС ын прима жумэтате а анулуй 1970 Ынкадрынду-се ын ынтречеря пентру ынтымпинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин ши ындеплиниря ынаинте де термен а челуй де-ал оптуля план чинчикал, оамений мунчий дин цара ноастрэ ау обцинут ын прима жумэтате а ултимулуй ан ал чинчиналулуй ной сукчесе ын дезводтаря економией, штиинцей ши културий ши ын крештеря бунэстэрий попорулуй. Суботникул унионал жубилиар комунист, организат ын априлие ши ла каре ау партичипат 119,2 милиоане де оамень — апроапе тоатэ популация цэрий капабилэ де мункэ, — а Женерат ун маре авынт де мункэ. ИНДУСТРИЯ Планул пе прима жумэтате а анулуй ын не привеште Болумул реализэрий продукцией ши фабрикаря мажоритэций принчипаледор фелурь де артиколе а фост депэшит. Спорул продукцией,индустриале ын компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут а конституит 8,5 проченте. Продукция челор май импортанте рамурь але индустрией фацэ де прима жумэтате а анулуй 1969 с’а мэрит: културалэ ши де уз касник > 13 >' Ла сфьхршитул, примей жумэтэць а анулуй лукрау дупэ ноул систем де планификаре ши стимуларе економикэ песте 40 мий де ынтреприндерь индустриале, а кэрор греутате спечификэ ын ынтряга продукцие индустриалэ конституя 92 проченте. Планул пе прима жумэтате а анулуй а фост ындеплинит ши депэшит де тоате министереле индустриале унионале ши унионал-републикане ши де тоате републичиле унионале. Дателе привитоаре ла ындеплиниря планулуй де реализаре а продукцией шй ритмул крештерий продукцией пе диферите министере се публика май жос: Министерул конструкцией де машинь греле, енерЖетиче ши пентру транспортурь 101 107 Министерул индустрией електротехниче 103 108 Министерул конструкцией де машинь пентру индустрия кимикэ ши пётролиерэ 101 109 Министерул индустрией конструктоаре де машинь-унелте ши инструменте 101 109 Министерул конструкцией де апарате, мижлоаче де аутоматизаре ши системе де гидаре 104 120 Министерул индустрией де аутомобиле 103 110 Министерул конструкцией де трактоаре ши машинь агриколе 102 107 Министерул конструкцией де машинь пентру конструкций, машинь рутиере ши комунале 101 111 Министерул конструкцией де машинь пентру индустрия ушоарэ, алиментарэ ши де апарате де уз касник 101 111 Министерул индустрией форестиере ши де прелукраре а лемнулуй ал Униуний РСС 103 108 Министерул индустрией челулозей ши хыртией 102 107 Министерул индустрией материалелор де конструкцие ал Униуний РСС 103 110 Министерул индустрией ушоаре ал Униуний РСС 102 107 Министерул индустрией алиментаре ал Униуний РСС 103 104 Министерул индустрией кэрний ши лаптелуй ал Униуний РСС 104 108 Министерул господэрией писчиколе ал Униуний РСС 108 116 Министерул колектэрилор ал Униуний РСС 107 107 Министерул индустрией медикале 103 113 Дирекция Женералэ а индустрией микробиоложиче де пе лынгэ Советуя Миништрилор ал Униуний РСС 103 112 Ындеплиниря планулуй де реализаре а продукцией ши ритмул крештерий продукцией индустриале пе републичиле унионале (инклусив индустрия де субордонаре унионалэ) ау конституит: Продукция челор май импортанте фелурь де продукцие ын ансамблу пе царэ се карактеризязэ прин урмэтоареле дате: 107 109 ЕнерЖие електрикэ —■ милиарде де киловат-оре Петрол — милиоане де тоне Газе — милиарде де метри кубь Кэрбуне — милиоане де тоне, инклусив пентру коксификаре Фонтэ — милиоане де тоне Оцел — милиоане де тоне Ламинате —- ын тотал—милиоане де тоне, инклусив ламинате фините Цевь де оцел: милиоане де метри милиоане де тоне Минерву де фер — милиоане де тоне Ынгрэшэминте минерале (ын унитэць . коявенционале) — милиоане де тоне Субстанце кимиче пентру протекция плантелор (ын унитэць конвенционале) — мий де тоне Содэ калчинатэ — милиоане де тоне Содэ каустика — мий де тоне Ачид сулфурик — мий де тоне Масе пластиче ши рэшинь синтетиче мий де тоне Фибре кимиче — мий де тоне Анвелопе де аутомобил ши моточиклетэ — милиоане де букэць Турбине — милиоане де киловаць Женератоаре пентру турбине — милиоане де киловаць Мотоаре електриче ку курент алтернатив — милиоане де киловаць Машинь де ашкиере а металулуй — мий де букэць Пресе де форжат — мий де букэць Апарате, мижлоаче де аутоматизаре ши техника де калкул тг милиоане. де рубле Утилаже металурЖиче — мий де тоне Апарате пентру индустрия петролулуй — мий де тоне Утилаже пентру индустрия кимикэ ши пьесе де резерва ла еле — милиоане де рубле Рэзбоае де цесут — мий де букэць Локомотиве-дизел маЖистрале — секций инклусив: аутокамиоане 258 аутотуризме 163 аутобусе 24 Трактоаре — мий де букэць 227 Пьесе де резерва пентру трактоаре — милиоане де рубле 388 Машинь агриколе — ын тотал — милиоане де рубле 1033 Пьесе де резерва пентру машинь агриколе — милиоане мнлиарде де букэць 19,9 108 Ардезие — милиарде де плэчь кон- 26.2 114 венционале 2,9 110 Материал моале де акопериш—милиоане де метри патраць 649 106 17.0 106 Албитурь трикотате — милиоане де 8,7 113 букэць 411 100 Хайне трикотате — милиоане де бу-5,4 84 кэць 199 114 Ынкэлцэминте де пеле — милиоане де перекь 338 108 18.0 106 Карне (продукция индустриалэ) — Унт, брынзетурь ши алте продуселактате калкулат ын лапте —ми- (Сфыршитул ын пай. 2). електроенёрЖетика ку 6 проченте индустрия комбустибилулуй » 9 » металурйсйя фероасэ ши нефероасэ . » 6 ;> индустрия кимикэ ши петрокимикэ » 12 > индустрия де машинь ши прелукраря металелор >11 » индустрия форестиерэ, челулозей, хыртией ши де прелукраре а лемнулуй >8 > индустрия:материалелор де конструкцие » 10 » индустрия ушоарэ » 7 » индустрия алиментарэ » 7 » продукция, мэрфурилор де менире сочиал к