Moldova Socialista, 1971 (XLVII/228-254)

1971-10-26 / nr. 249

2 Марць, 26 октомбрие 1971- ФРУНТАШИЙ ЫНТРЕЧЕРИЙ СОЦИАЛИСТЕ ЫН ЧИНСТЯ МАРЕЛУЙ ОКТОМБРИЕ КУНУНА ТОАМНЕЙ ТРУДИТОАРЕ • ПЛУГ АРИИ ДИН РАЙОНУЛ ВУЛКЗНЕШТЬ АУ РАПСРТАТ ДЕСПРЕ ЫНДЕПЛИНИРЯ ШИ ДЕПЗШИРЯ АНГАЖАМЕНТЕЛОР СОЦИАЛИСТЕ ПЕКТРУ ПРИМУЛ АН АЛ ЧИНЧИНАЛУЛУЙ в ЕЙ АУ ВЫНДУТ СТАТУЛУЙ 27.5С0 ТОНЕ ДЕ ЧЕРЕАЛЕ, ПЛАНУЛ ФИИНД ДЕ 19.720 ТОНЕ. • ЫН ЛОК ДЕ 64 МИЙ ТОНЕ ДЕ ПОАМЗ, ПЫНЭ ЛА 21 ОКТОМБРИЕ РАЙОНУЛ А ВЫНДУТ 71 МИЙ ТОНЕ ЫН ФОТОГРАФИЕ: ун труп де витикулторь фрунташьдин колхозул «Гигант» ымпреунэ ку прешединтеле Д. X. РАШКУЛЬОВ, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, ла сэрбэтоаря виерилор. ФАРМЕКУЛ СЫРГУИНЦЕЙ Елена ЕНЧУ, кондукэтоаре де звеноу ын колхозул «Советский Прут» Оамений ешиць ла реколтаре дин алте звеноурь, ши кяр чей дин звеноул меу, ну кредяу, кэ еу кулег зилник атыта поамэ. Ши, ворба чея, май бине сэ везь, декыт с’аузь — ымь кынтэряу а доуа оарэ лэзилс... Се ынтымпла, кэ пе зи кулежям 1.060—1.080 килограме де стругурь. Че мэ фачесэ мунческ ын фелул ачеста? Кьшд штий, кэ ын чоркиний де пе коарде ць-ай депус ун ан ынтрег ши суфлет ши трудэ, парк» поць сэ лашь роада сэ се пярдэ! Тоате челе 15 фемей дин звеноул меу ау фост ынтруна ын фрунтя ьштречерий. Де ла ынчепутул кулесулуй ши пынэ ла урмэ ау децин.ут ынтыстатя, реколтынд ын медие пе зи кыте 700—800 килограме де поамэ фиекаре. Дин колхозул вечин веня прешединтеле ши фэчя глуме, адресынду-се прешединтелуй костру Георге Ерофеевич Гончар: «Аузь, вечине, даци-не звеноул ачеста, ка сэ не кулежем ши ной поама...» Десигур, е глумэ, дар требуе сэ спун, кэ екземплул бун де мункэ й-а ынсуфледиг пе тоць колхозничий ноштри ши, дупэ кыте штиу, господэрия ын ынтрежиме а ешит бине акум ла ынкеере де аи. Ворбеск оймений ын район, кэ чя май маре роадэ де поамэ ау обцинут анул ачеста чей. днн колхозул «Гигант». ’Чинсте ши славэ лор, дар Йич ной н’ам рэмас ку мулт ын урмэ: авем не колхоз ла хектар кыте 114 чентнере, аднкэ «умай трей чентнере ну не-а ажунс сэ фим. алэтурь де дынший. Дар ши ачаста пентру ной е о бируипцэ — сэ ну уйтэм, кэ ын 1964 ной луам ла хектар кыте... 13 чентнере, Сэ вэ спун кытева кувинте ши деспре звеноул мёу. Авем ной 36 хектаре Де вне ши ам кулёс ын медие кыте 128 чентнере де стругурь, чя май" маре ын колхоз. Бригада No 2, унде шеф"й'й-й Константин Лунгу, а луат чя май маре рбадэ ынтре бригэзь — кыте 117 чентнере. Де че спун тоате ачестя? Пэй де атыта, кэ не-ам ынвэцат сэ мунчим ку ардоаре. Витикултура ноастрэ анул ачеста нс-а адус де-акум 750 мий де рубле веннт, адикэ 50 проченте дин тот венитул колхозулуй. Е фоарте бине! Кэч ынтр’ун рэстимп атыт де скурт сэ пориешть де ла пердерь ши с’ажунжь ла астфел де венитурь, ворба чея — кум спуне ши прешединтеле ностру: сынтем ши ной фрумошь. Ши, дакэ-мь пермнте-ць, ам сэ нумеск- кыцьна динтре чей май харничь витикулторь дин колхозул ностру. Ачештя-с Ана Калчя, Александру Арнэут, Ион Валаке, Мария Брынзэ, ш. а. Ятэ тот чя-ам цинут сэ вэ спун деспре витикулторий ноштри, деспре апортул ностру ла сукчесул атыт де фрумос- ал районулуй ын ынтрежиме. Ши требуе сэ май адауг, кэ е о маре сэрбэтоаре.пентру ной тоамна ачаста... Пентру сукчеселе дни чинчиналул трекут ам Фост декоратэ ку ординул Драпелул Рошу де Мункэ. Дар чя май маре декорацие е ынсэшь вяца ноастрэ атьц де богата ши фрумоасэ! Думитру МОНАСТЫРЛЫ, инжинер-шеф ын колхозул «40 лет Октября» Ын ултимий ань господэрия ноастрэ а фэкут пашь марь пе каля прогресулуй. Ун рол евидент ын ачастэ привинцэ л-ау жукат спечиалиштий ын фрунте ку прешединтеле колхозулуй Валентин Аркадьевич Железняк. Ам луат дирекция спре меканизаря максима а прочеселор де продукцие. 1 а тарей стандарте ши нумеротате •— фэрэ а се кынтэри зи де зи. Ши нумай ачастэ иноВ1ацие, де фапт атыт де симплэ, а дус ла спориря де 1,5 орь а продуктпвнтэций мунчий. Ь1н фелул ачеста ну нумай кэ е ексклусэ нечеоитатя де а перде тимп ла кынтар, дар ау ши апэрут кондиций суплиментаре де а лэржи меканизаря ла рекоштаре. Конструкция а доуэ арий мекамиаате — уна пентру културиле спикоасе ши алта пентру културиле тырзий — а редус мужа мануалэ а кыторва суте де оамень. Ын тоамна ачаста ам фолосит пе ларг ла реиолтаря пэпушоилор комбайнеле череалиерс. Грэунцеле ша арие ле сепарэм ын мод меканизат. Челе некондиционате ле експедиям ла фабрика де пэсэрь а колхозулуй, яр челе ынтрежь ши курате — ла пунктул де речепцие ал статулуй. Ын фелул ачеста, статуп а примят де ла ной нумай грэунне де калитате супериоарэ. Не стэруим сэ фолосим кыт май ефичиент мижлоачеле техниче, де каре дислунем. Алиментам машиниле ку комбусгибил немижлочит ла локул де лукру. Ам организат мунка пе скн.мбурь а меканизаторилор. О маре ынсемнэтате а авут тречеря ла ун график де репарацие а техничий пентру тот анул. Ын тоате брмгэзиие ам формат звеноурь спечиализате де репараторь ын каре ынтрэ лэкэтушь, судорь, електричиень. Ын тпмпул де фацэ терминам конструкция унуй пункт де десервнре техника пентру бригада меканизатэ де витикулторь. Практика доведеште, кэ ла етапа актуалэ нумай фолосинд пе ларг ын продукцие реализэриле штиннцей ши техничий, путем фаче фацэ сарчинилор. Вряу сэ адауг ын ынкеере, кэ дакэ спечиалистул е ла локул луй ши-шь конеакрэ тоате форцеле ши причеперя лукрулуй ынкрединцат, десигур, ва фи де фацэ ши сукчесул. Сокот, кэ ын районул ностру репартнзаря жустэ а кадрелор ну май есте проблема ши деачея, фэрэ доар ши поэте, апортул спечиалиштилор ла бируинца вулкэнештенилор е вэдит. Ролул спечиалиштилор се манифеста май ку самэ ын кестиуниле организэрий мунчий. Сэ луэм, де екземплу, кумесул поамей. Дин инициатива агрономулуй-шеф анул трекут с’а ынтродус ын практика фолосиря де кэгре кулегэторь 1 Василе МАНОЛЕ, ынгрижитор де порчь ын колхозул «Советский пограничник» Вряу сэ спун ши еу кытева ворбе ку оказия бируинцей атыт де фрумбасе а агрикулторилор дин районул ностру. Ятэ, нумай че ам читит рапортул вулкэнештенилор Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовой ши Советулуй Миннштрилор ал РСС Молдовенешть, ши ми с'а ымплут шпшз де букурие. Акум е тоамнэ, кьшд тот родул мунчий де ун ан, рынд ку рынд, се ротуижеште ын чифре. Пофтим, 71 мий тоне де поамэ, песте 27 мий тоне де череале, сынт ындеплините плануриле де вынзаре а фруктелор, а рэсэритей... Фрумос, това рэшь, че май ворбэ! Еу лукрез ла ферма де порчь днн ’60. Уний фуг де лукрул ачеста, чнкэ, е греу, е мурдар. Еу н’ам ним де гынд сэ трек ла алт сектор. Ку атыт май мулт, кэ ам порнит-о аич ынкэ не атунч, кьшд ну ера нимик: нич ту фермэ ка оамений, нич ту нутрецурь, нич ту кондиций. Ши ерам ла продукция де карие апроапе ын коада районулуй. Астэзь, ынсэ, дупэ кум ведепь. сынтем примни: ла сута де хектаре де теренурь агриколе авем де акум кыте 93 чентнере де карне. Дар ла ефыршитул анулуй вом авя кыте ЮЗ. Планул ануал де вынзаре ла стат е де 425 тоне де карне, ам реализат, ынсэ, ла ора актуалэ 550. Прин мунка мя персонала ши а колежилор мей — Штефан Балан, Константин Рошану, Стелиан Ерну ши алций, ам фэкут, ка рентабилитатя фермей сэ ажунгэ анул трекут ла 134 де проченте. Мэ ынтрек ку Некулае Ашчи. Еу ам крескут ши вындут пынэ акум 440 де порчь, ку о греутате медие де 120 килограме. Спорул зилник ын греутатя лор а фост де 600 граме. Конформ тоталурилор ынтречерий сочиалисте, деокамдатэ мере еу ынаинте, дар симт кум Некулае Ашчи, сэ зик аша, мэ калкэ дин урмэ. Ей, че пот сэ спун, пентру ной крескэторий де анимале ынкэ ну е тоамнэ ши е греу сэ пресупун чине ва бируи: Ла ефыршитул анулуй вом шти. Примул ан ал чинчиналулуй ымь ва рэмыне ын биографие ну нумай ка ан де ной сукчесе де мункэ. Дар ши прин ачея, кэ мь-ам конструкт касэ ноуэ. Ла касэ ам де тоате. Дар чя май маре богэцие ла господэрие сынт чей шасе копий. Ши уникул лукру, пе каре ыл дореск, е сэ фие паче ши сэнртате. РесТул — прин мункэ ле фачем. Г' ФЯЙМЯ БУЖЯКУЛУЙ СЭРБЭТОАРЯ ВИЕР ИАОР ДИН КОЛХОЗУЛ „ГИГАНТ” «Ау фост лупте греле пе ун фронт маре. Ера фронтул ностру, ал подгоренилор...». Гындул бэтрынулуй збура ын зиуа де ерь... «Ау фост лупте...», *— репетэ ел де акум ын глас. — Деспре че ворбешть, мош Думитру? Ел тресэри пуцин, се уйтэ лунг ла чел де-л ынтребэ, ла Борис Беда, сэтян де-ал луй, тот ынкэрунцит де-а бинеля, дар ку вре-о трей дечений май тынэр. «Мэ гындеск ши еу, непоате, — рэспунсе бэтрынул, — ау фост, ынтр'адевэр, греле лупте, кум а спус одиняурь ла трибуна ши прешединтеле ностру Думитру Харлампович. Дар тот ел а авут дрептате зикынд, кэ де н’ар фи фост греле, ну ера сэ куноаштем нич букурия избынзий...». Ла ачесте кувинте ел тресэри дин ноу, кэч аузи вочя прешединтелуй, каре-й ростя нумеле: «Се пофтеште пе сченэ пентру а фи премият шефул де звеноу Думитру Андреевич Молявин. Звеноул, кондус де думнялуй, а обцинут кыте 15 тоне де поамэ ла хектар!». Суб аплаузеле фуртуноасе а челор апроапе 1.000 де сэтень, адунаць ын сала де спектаколе а Касей де културэ, бэтрынул пэши агале спре сченэ. Стрынсе ла лепт караваюл де пыне ши стикла де шампание, пе каре и ле ынмынэ солемн дой тинерь, ымбрэкаць ын страе национале. Привя уймит ла пынза рошие, ку каре-л лета песте умэр секретарул организацией де партид Николае Иванович Мунтян. «Челуй май бун витикултор»—ера скрис пе пынзэ. Инима-й ынчепу а се збате май таре. Симци мына фербинте а прешединтелуй. «Мулцэмеск, товарэшь!». Атыт а путут спуне. Ши се алиние алэтурь де алць сэтень, каре, ка ши дынсул, примисе расплата избынзий. Алэтурь де ынкэ алць 500 де оамень, каре ау фост премияць пентру виктория, обцинутэ ын луптеле, че с’ау дат тимп де 3 сэптэмынь ын подгорииле колхозулуй «Гигант». Ау фост зиле греле. «10 мий тоне де стругурь — Патрией!» — ачаста ера девиза тутурор. Мош Думитру штие, кэ тоць ау пус умэр ла умэр. Бэрбаць ши фемей, тинерь ши бэтрынь. Ши ау бируит. Нич одатэ ын трекут н'ау обцинут о аша избындэ. Де пе фиекаре хектар с'ау кулес ын медие кыте 117 чентнере де стругурь. Яр ын тотал — 10.300 тоне! Пентру прима датэ ын история колхозулуй. Тот сатул а венит сэ сербезе виктория подгоренилор. Тоць колхозничий, де орьче професие, ле адук астэзь лаудэ лор, стэпынилор виилор. Рэсунэ ши рэсунэ нумеле лор. «Сынт пофтиць пентру а фи премияць, — се ауде вочя прешединтелуй де колхоз Думитру Харлампович Рашкульов, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, — Парасковия Васильева, Парасковия Великсарь, Екатерина Недова, Мария Ротарь, Георгий Великсарь, Анатоле Чакир...». Мэ апропий де мош Думитру. Вроям сэ афлу, че се петрече ын суфлетул луй, кэч ымь пэря дестул де емоционат бэтрынул. -— Ай дрептате, — ымь спусе ел. — Сынт мишкат де челе че вэд. Плата, пе каре о примим астэзь, ну поэте фи прецуитэ ын бань. Пентру плата ачаста фаче сэ-ць дай ши вяца. Дар ту ешть мулт май тынэр декыт мине ши, кред, кэ ци-й греу а мэ ынцележе, Аскултэ, дарэ, че ць-ой спуне еу... Ши бэтрынул ынчепу сэ депене фирул аминтирилор. Ын 1944, кынд Молдова ера окупатэ де хоарделе фасчисте, ел_ ом сэрак, ка мулць алций, мунчя ла кулакул Георге Дилестуяну. Кынд с'а дус сэ чарэ платэ пентру мункэ, ачела й-а рыс ын фацэ ши й-а спус сэ аштепте, к'о ва прими. Яр песте кытева зиле а фост кемат ла жудекатэ. Дилестуяну ыл ынвинуя, кум кэ л-ар фи прэдат. С'а алее мош Думитру ку 3 лунь де ынкисоаре. Дар ну ле-а фэкут комплект— л-ау елиберат осташий советичь, каре алунгау фяра фасчистэ спре апус. — Ятэ, ну демулт ворбям ку Борис Беда, — зиче мош Думитру. — Ел м'а ынтребат, ла че мэ гындеск. Ам околит рэспунсул. Де фапт, мэ гындям ла татэл луй, Штефан. Мэ гындям, де че н'ар фи ажунс сэ-шь вадэ астэзь ' фечорул, каре е атыт де мулт стимат де тоць. Л-ау ымпушкат немций кяр ын ажунул венирий трупелор советиче. Пе дынсул ши пе приетенул луй, Василе Карагяур. Амындой авяу суфлет де аур. Деши ерау бэтрыорь де акум, дар таре май врояу сэ ажунгэ пынэ вор вени ай ноштри. Мош Думитру, ымпреунэ ку алць фрунташь, а фост пофтит сэ се фотогра-фиезе алэтурь де прешединтеле колхозулуй тов. Д. X. Рашкульов, ши тов. И. Д. Бодур, прим-секретар ал комитетулуй районал Вулкэнешть ап ПК ал Молдовей, ши алць оаспець, вениць пентру а-й феличита пе подгорень ку бируинца де мункэ. Аша, пентру о аминтире. Рэмасем алэтурь де ун тынэр, каре ку луаре аминте аскултасе пынэ атунч ворбеле бэтрынулуй. Ера Думитру Колиш, тот шеф де звеноу, студент прин кореспонденцэ ла Академия агриколэ дин Киев. — Е о плэчере сэ лукрезь алэтурь де астфел де оамень, кум ый мош Думитру, — зиче ел. — Де акум демулт е пенсионер. Дар нич де гынд н'аре сэ се деспартэ де лукру ын колхоз. Ла дрепт ворбинд, ынсэ, ка дынсул сынт мулць аич. Тоць сынт ынфрэциць ку мунка. Думитру Колиш ну се деосебеште де алций. Аре студий спечиале де витикултор. Ар фи путут претинде сэ и се дя постул де агроном. Дар нич ну с’а гындит ла ачаста. «Вряу сэ мунческ де рынд ку векий подгорень, сэ-мь ымбин студииле ла академие ку практика,» — а хотэрыт ел. — Ындеплининд хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС «Ку привире ла ымбунэтэциря ын континуаре а организэрий ынтречерий сочиалисте», — а спус Думитру Колиш, — комуништий ау кэутат сэ перфекционезе методеле де организаре а ынтречерий. Ау фост елаборате мэсурь ефикаче де коинтересаре моралэ ши материалэ а колхозничилор. Пе урмэ ачесте кондиций ау фост пе ларг пропагате. Астэзь, кум ведець, фиекаре ышь примеште рэсплата конформ мунчий депусе. Де акум ынаинте вом организа ын фиекаре тоамнэ сэрбэтоаря витикулторилор. ...Рэсунэ фанфара колхозникэ. Бригада а трея де витикулторь, кондусэ де Михаил Шчербан, кавалер ал ординулуй Драпелул Рошу де Мункэ, примеште Драпелул трансмисибил ал организацией примаре де партид ши кырмуирйй колхозулуй «Гигант». Кувинтеле де рекуноштинцэ але бригадирулуй сынт акоперите де аплаузе. Сэрбэтоаря мунчий а континуат ын колхоз пынэ сэра тырзиу. И. СОЛОНАРЬ, (Кореспондентул ностру). НОИ. Ы н гра ю л чифрелор Ын 1971 ын район с’ау садит 1.358 хектаре де вий _ Роада медие де поамэ ла хектар фацэ де анул трекут а спорит ку 27,6 чентнере. А Рентабилитатя витикултурий ын 1971 конституе 185 проченте, ку 18,5 проченте май маре декыт анул трекут. А Роада медие де грыу ла хектар а конституит анул ачеста 31 чентнере. А Рентабилитатя културилор череалиере ын 1971 конституе 167,8 проченте, ку 43.5 проченте май маре декыт ын 1970. А Чя май маре роадэ де грыу а обцинут анул ачеста колхозул «Ильич» — 37,5 чентнере, яр бригада луй Пантелей Кирияк дин колхозул «Гигант» а обцинут кыте 42,5 чентнере де пе фиекаре дин челе 430 хектаре. • Роада медие де легуме пе район ын 1971 а фост ку 30,7 чентнере ла хектар май маре декыт ын 1970. А Роада медие де тутун а спорит ын 1971 ку 2,6 чентнере ла хектар фацэ де анул трекут. А Нивелул де меканизаре а лукрэрилор де кымп ын район е де 85 проченте; ын колхозуриле «Гигант», «Ильич», «Карл Маркс» ши совхозул «Победа» — 95 — 100 проченте. А Ын агрикултура районулуй лукрязэ 2.755 де меканизаторь. А Секторул зоотехник ал районулуй е асигурат ку нутрецурь аспре пентру ярнэ ын пропорцие де 133,4 пропейте. А Планул ануал де вынзаре а лаптелуй ла стат районул л-а ындеплинит ын нумай трей триместре ку 100 6 проченте; чел де вынзаре ал кэрний ва фи реализат кэтре 7 ноембрие а. к. мопдовя социалист? ПЕНТРУ ЧИНСТЯ ДЕ ПЛУГАР Мэноасэ-й тоамна пе мелягул ностру. Плугарий ау стрынс реколте богате де рэсэритэ, грэунце, легуме. Велшугул не-а пермис сэ не депэшим тоате сарчиниле ла ливраря продуселор агриколе кэтре стат. Ачесте сукчесе се датореск, ын примул рынд, фаптулуй, кэ организация ноастрэ де партид, бироул ей ау штиут сэ мобилизезе маселе ла ындеплиниря ангажаментелор пентру примул ан ал чинчиналулуй. - Хотэрыриле челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС ау фост дискутате ын бригэзь, ла ферме; чей песте ЮО де информаторь политичь, лекторь, айштаторь ау лэмурит оаменилор сарчин'иле конкрете але колхозулуй ностру, реешинд дин хотэрыриле историкулуй фор ал партидулуй. Требуе сэ спорим мереу продукция де череале, лапте, карне. Ши ачаста ну се поате фаче декыт прин ридикаря ла ун нивел ыналт а меканизэрий комплексе а прочеселор де мункэ. Пунеря ын мишкаре а тутурор пыргиилор е посибилэ нумай прин спориря активитэций маселор де плугарь, прин атраАеря лор ла о мункэ конштиентэ. Ын лунгул стрэзилор, ла сектоареле де продукцие ау апэрут паноурь ку сарчиниле чинчиналулуй ал ноуэля, пе ун лок визибил шь-ау фэкут апариция инскрипций де ындемн, каре лэмуреск оаменилор прецул тимпулуй, ангажаментеле луате. Агрикулторий ау ынцелес, кэ сукчесул ыл ва адуче мунка лор харникэ ши кибзуитэ, дисчиплина, паргнчипаря активэ ши зилникэ ла дезволтаря тутурор рамурилор. Бироул ностру де партид а ынтрепринс мэсурь, ка ла фиекаре дин челе 21 сектоаре але продукцией агриколе сэ авем комуништь. Ши акум трей пэгримь дин чей 71 де комуништь мунческ немижлочит ын продукцие. Ла унеле сектоаре ау фост тримишь ла кондучере комуништь ку о бунэ прегэтире политика ши де спечиалитате. Астфел, бригада No 1 де вий и с'а ынкрединцат мембрулуй де партид Георге Веля, економист ку студий супериоаре, яр кондучеря бригэзий а трея — комунистулуй Петру Добря, агроном де спечиалитате. Примэвара, кынд ау порнит мунчиле агриколе, ам авут дестуле кадре де меканизаторь, прегэтите ла курсуриле дин господэрие. Ын фаца меканизаторилор а фост пусэ сарчцна меканизэрий комплексе а крештерий тутурор културилор агриколе. Тонул л-ау дат меканизаторий, комуништий Василе Кирияк, Григорё Стерля, Василе Пасат, Радион Даке. Прин мунка харникэ ей ау дойедит, кэ унеле лукрэрь, кум есте семэнатул, се пот екзекута ши ын време де ноапте. Причеперя лор не-а пермис сэ ынфэптуим ын ритм спорит атыт семэнатул, кыт ши урмэтоареле лукрэрь агриколе. Бироул де партид а анализат метода меканизаторилор фрунташь пентру а о аплика ын тоате бригэзиле. Ка резултат ал ачестуй фапт, мижлоачеле техниче ау ынлокуит пе деплин сапа. Рэсэрита, пэпушоий ши алте културь ау фост ынгрижите абсолут фэрэ апликаря мунчий мануале. Пе ария меканизатэ а господэрией се адук ултимеле камиоане ши реморчь ку штюлець де пэпушой. Челе 11 комбайне шь-ау ынкеят мисиуня. Ши аич мунка меканизаторилор а фост рэсплэтитэ бине. Фиекаре хектар не-а дат чирка 40 чентнере де грэунце. Организация ноастрэ де партид акордэ о маре атенцие дезволтэрий агрикултурий ын ноул чинчинал. Авем акум ын колхоз 1.200 де хектаре де подгорий. Яр ла .ефыршитул чинчиналулуй пе пэмынтуриле непродуктиве пынэ акум вом авя 1.300 хектаре де вий систематизате. Кыцьва ань ын урмэ стрынжям реколте мизере— кыте 30—35 чентнере де поамэ ла хектар. Пентру а еши дин ачест импас, ам ынтрепринс мэсурь есенциале. Ам ынтэрит челе опт бригэзь витиколе ку кадре де спечиалишть, ау фост прегэтиць песте 250 витикулторь —тэеторь ши алтоиторь. Примэвара ам организат ынтре ей ун конкурс. Ам култиват ла ачешть оамень драгостя фацэ де секторул ынкрединцат. Подгорений ноштри тот май мулт апликэ меканизаря. Бироул де партид а пус ын дискуцие ла о шединцэ кестиуня ерозией солулуй. Дупэ ачаста а фост креат ун звеноу спечиализат де меканизаторь пентру комбатеря ерозией, активитатя кэруя о путем де акум апречия ка фоарте ефикаче. Конформ кондициилор ынтречерий сочиалисте, бригэзий, каре а окупят локул ынтый ла кулесул поамей, й-а фост ремис Драпелул рошу трансмисибил ал организацией де партид ши кырмуирий колхозулуй. Ын фиекаре декада фрунташилор ла реколтаре ли с’ау ынмынат фаниоане комеморативе ку инскрипция: «Челуй май бун кулегэтор де поамэ». Нумэрул ачестора с’а чйфрат ла 40. Мулць динтре кулегэторий фрунташь с’ау ынвредничит де адеверинцеле комитетулуй районал де партид ши але комитетулуй екзекутив районал, ын каре есте ачеяш инскрипцие. Асеменя документе ау фост ынмынате кяр пе плантаций де тов. И. Водур, примул секретар ал комитетулуй районал де партид. Неспусэ ле-а фост букурия фрунташилор. Фэкынд о парантеза, вряу сэ менционез, кэ практикам ынмынаря де фаниоане комеморативе ши адеверинце де фелул ачеста ши ла челелалте сектоаре де продукцие: челуй май бун мулгэтор, челуй май бун меканизатор ш. а. Ын скопул уней ларйь популаризэрь а ьштречерий кулегэторилор, ла седиул господэрией, пе о таблэ спечиалэ се ынскрияу зилник бригэзиле' фрунташе. Фаче сэ аминтим де бригада Комунистулуй Георге Веля, каре а обцинут ын медие Пе ынтряга супрафацэ кыте 123 чентнере де поамэ, ын тимп че господэрия ын медие а стрынс чирка 95 чентнере. Резултателе ла кулес ау фост рефлектате ын преса де перете, ын чя районалэ. Мулць подгорень ау стрынс кыте 500—700 ши 1.000 килограме де стругурь пе зи, ынвредничинду-се де лауда меритатэ ши де фаниоанеле трансмисибиле. Акум фачем тоталуриле кулесулуй виилор, пентру а акорда респектив локуриле бируиторилор ын ынтречеря сочиалистэ. Бригэзий бируитоаре ый вом акорда ун премиу де 800 де рубле, яр бригэзий де пе локул ал дойля— де 600 де рубле. Вом да кадоурь прециоасе. Подгорений шь-ау фэкут датория ку чинсте, стрынгынд кыте 95 чентнере де поамэ ла хектар, чея че й-а пермис господэрией сэ вындэ статулуй чирка 9 мий тоне Де поамэ, сау ку вре-о 2 мий де тоне май мулт, декыт преведя сарчина. Н’ам дескрис амэнунцит стимуленций материаль. Ам врут, ынсэ, сэ евиденциез аич ролул спорит ал стимулулуй морал. Колхозничий ноштри штиу, кэ 36 динтре чей май харничь вор плена ын ноембрие ынтр’о екскурсие ла Ленинград. Фиекаре дореште сэ се ынвредничяскэ де о асеменя фоае, кэ чей, каре ау визитат де акум лягэнул револуцией пролетаре, ле-ау повестит мулте лукрурь интересанте. Ам стабилит релаций де бунэ приетение ку оамений мунчий, ку текстилиштий векюлуй ораш револуционар — Орехово-Зуево. А плекат ынколо ун маре труп де колхозничь, принтре каре ши артиштий аматорь. Ау фост ши ей ла ной ын оспецне. Ын вкиторул апропият ун труп де плугарь вор плена ынтр'о екскурсие ын Република Демократа Жерманэ. Ын мунка организаторикэ, де едукаре патриотикэ ши културалэ ун рол ынсемнат ыл жоакэ Палатул ностру де културэ. Ын тимпул либер, дупэ мункэ, адеся сала пентру 1.200 де локурь е архиплинэ. Сэтений вин ла серате ши конверте, не вин ын оспецие колективеле де артишть професионишть дин републикэ ши дин царэ. Плугарий ноштри с’ау ынтылнит ну о датэ ку ветераний револуцией ши рэзбоюлуй, ку фрунташий ын продукцие дин алте господарий. Ёдука- Ция патриотикэ, чя естетикэ ши културалэ ый ва ажута пе оамений мунчий де пе огоаре сэ-шь куноаскэ ши сэ-шь юбяскэ май мулт Патрия, плаюл, вяца ноастрэ плинэ де клокот ши фармек, яр ачаста инфлуейцязэ симцитор мунка лор де тоате зилеле пентру ындеплиниря сарчинилор пусе де партид ши гуверн. К. НЕГРУ, секретарул бироулуй де партид дин колхозул «Молдова».