Monitorul de Sibiu, aprilie 2002 (Anul 5, nr. 1030-1055)

2002-04-16 / nr. 1043

MONITORUL DE SIBIU - marți, 16 aprilie 2002 Pagina. Monitorul ctitorilor FOTOGRAMA ZILEI AVOCATUL MONITORULUI VA RĂSPUNDE: „In cazul in care un gestionar are lipsuri în gestiune, fiind sancționat de unitate, cine este dator să își dovedească justețea poziției, gestionarul care atacă în instanță actul de sancționare sau unitatea care a dat sancțiunea?“ în cadrul răspunderii materiale din dreptul muncii există un principiu: proba atitudinii culpabile a salariatului revine angajatorului. De la această regulă există unele excepții, în cazurile în care se aplică prezumția de vinovăție. Iar situațiile cele mai frecvente în care operează prezumția de vinovăție se referă la lipsurile în gestiune. Potrivit soluției consacrate de Plenul fostului Tribunal Suprem, în cazurile cînd se produc lipsuri în gestiune, actul de constatare al lipsei creează sarcina gestionarului o prezumție de culpă, pe care acesta o poate răsturna,făcînd dovada contrară prin acte legale de intrare și ieșire a bunurilor din depozit, în situații bine justificate - ca de exemplu, cînd din cauze obiective nu s-a putut ține o evidență sau pentru a dovedi forța majoră ori alte cauze independente de orice vină - proba poate fi făcută și cu alte acte avînd caracter oficial, precum și cu alte mijloace de probă prevăzute de lege. Așa fiind, în litigiile privitoare la lipsuri în gestiune, unitatea are doar obligația de a dovedi lipsa în gestiune printr-un act de constatare (de regulă întocmit de organele de control financiar), umînd ca gestionarul să aducă contraprobe, în sensul că paguba (lipsa) nu este consecința faptei sale ilicite ori a vinovăției sale. O atare prezumție nu poate fi înlăturată numai pe motivul că, pe de o parte, o altă persoană, încadrată ca gestionar, cu acces la același depozit a fost condamnată printr-o hotărîre penală definitivă, pentru sustragerea altor bunuri decît cele a căror lipsă formează rectul imputației contestate - de vreme ce nu există nici o probă că acel inculpat a sustras și aceste bunuri - iar, pe de altă parte, că reclamantul-contestator nu a mai avut pînă în prezent vreo altă lipsă în gestiune. S-a decis că gestionarul nu este în culpă dacă paguba s-a produs din cauze obiective și anume datorită condițiilor deficitare de depozitare a materialelor, într-un spațiu exterior gestiunii, neîngrădit și care servea ca loc de trecere, prea îngust și neacoperit și în legătură cu aceste condiții de depozitare gestionarul a sesizat de mai multe ori conducerea unității și a propus măsurile ce se impuneau pentru protejarea materialelor gestionate. De asemenea, gestionarul nu este în culpă cînd paguba este consecința unui furt comis de autori necunoscuți. Deci salariatul, prin contraprobe, trebuie să dovedească fie că lipsa nu există sau există într-o proporție mai mică, fie că, deși lipsa există, ea provine din alte cauze decît fapta sa ilicită, săvirșită cu vinovăție (de pildă, paguba ar proveni din faptul că nu s-a asigurat gestionarului asistența tehnică de specialitate, deși legal unitatea avea această obligație, ori că, deși prestată, asistența a fost necorespunzătoare, că nu s-au luat măsuri pentru păstrarea bunurilor în condiții corespunzătoare; că i s-au dat dispoziții greșite; că operează în cazul respectiv una ori mai multe cauze de neresponsabilitate, cazul fortuit, forța majoră, riscul normal al serviciului sub forma perisabilităților sau a unor lipsuri nenormate etc). (Horațiu SASV, consilier juridic) Monitorul premiază scrisorile Cotidianul Monitorul de Sibiu premiază cele mai frumoase scrisori primite de la cititori și publicate în paginile ziarului. Pentru luna martie 2002, premiul de 200.000 de lei a revenit lui I. Catană din Sibiu. Acesta este așteptat la sediul redacției pe strada Zaharia Hoiu nr. 24B (în spatele Cantinei Studențești), pentru a ridica premiul. VOCILE SIBIENILOR Drepturile copiilor trebuie apărate în România, copiii au drepturi doar pe hîrtie, într-o societate plină de anomalii s-au înmulțit cazurile de minori bătuți, schingiuiți sau violați. Buletinele de știri ale posturilor de radio și televiziune sînt înțesate de știri cutremurătoare despre copii maltratați de propriii părinți. Paginile ziarelor sunt pline de fotografii înfiorătoare ale unor minori pe care părinții lor au încercat să-i educe stîlcindu-i în bătaie. Cazul fetiței de trei ani și jumătate care a fost bătută cu bestialitate de concubina tatălui ei, alegîndu-se cu o ruptură de vezică urinară, i-a indignat pe sibieni. Mai recent, căzul unui tată care și-a spînzurat fiica de numai șase ani a cutremurat Mediașul, în raidul de mai jos puteți citi care sunt părerile lor despre cei care își maltratează copiii și despre ce ar trebui să facă societatea pentru a apăra dreptul copiilor, pentru ca ei să aibă o copilărie normală și fericită. Maria Crișan, 52 de ani, profesoară. Cauzele care au dus la extinderea fenomenului de violență îndreptată împotriva copiilor sunt de natură socială. De regulă aceste cazuri sunt semnalate în familiile cu situație materială precară, care se confruntă cu multe neajunsuri. Din această cauză între soți apar discuții și neînțelegeri legate de bani, de imposibilitatea de creștere și întreținere a copiilor. De multe ori se ajunge la divorț. Dacă pentru adult problema pare a fi rezolvată într-un fel, pentru copil ea nu înseamnă decît o accentuare a suferințelor, mai ales în cazul în care părintele în grija căruia a rămas își găsește un concubin care nu-l suportă pe copil. Astfel, apar situații precum cel prezentat de Monitorul. Pe mine mă surprinde totuși cum o femeie însărcinată, care așteaptă un copil, a putut avea un asemenea comportament față de o ființă lipsită de apărare. Părerea mea este că această fetiță nu mai poate fi lăsată în grija unei astfel de femei. Steliana Mocioiu, 32 de ani, profesoară. Nu sunt de acord cu modalitatea în care unii părinți înțeleg să-și educe copiii, în cazul în care aceștia sunt supuși unor tratamente care le produc traume fizice sau psihice ar trebui să intervină statul așa cum se întîmplă în țările civilizate. Drepturile copilului trebuie protejate, iar părinților netrebnici, care își maltratează copiii, ar trebui să li se retragă dreptul de a fi părinți. Nu sunt pentru preluarea copiilor de către casele de copii. Ar fi mai bine să fie plasați, prin instituțiile de asistență socială, în alte familii, care își doresc un copil, care îl iubesc și îl pot crește și educa corespunzător. Maria Dragomir, 74 de ani, pensionară. Este de-a dreptul îngrozitor ce se întîmplă la ora actuală în țara noastră cu unii copii. Tocmai cei care ar trebui să vegheze zi și noapte la liniștea copiilor, pentru a avea o copilărie fericită și lipsită de griji, tocmai părinții le transformă viața într-un calvar. Un părinte care a dat naștere unui copil trebuie să se ocupe de creșterea și educarea lui cu blîndețe, cu dragoste și înțelegere, nu într-o formă bestială. Cei care recurg la maltratarea copiilor ar trebui pedepsiți aspru de lege și decăzuți din drepturile părintești. Rodica Teodorescu, 68 de ani, pensionară. Cazuri de acest fel sunt tot mai multe la noi. Cred că de vină sunt greutățile vieții, necazurile, grijile și supărările zilnice ale oamenilor. Din păcate unii își varsă tot năduful pe aceste ființe nevinovate. Astfel de oameni nu pot fi numiți părinți. Legea trebuie să fie foarte aspră cu ei. Ioana Niag, 21 de ani, studentă. Televiziunea și presa ne bombardează zilnic cu imagini legate de acest subiect. Sunt imagini a căror duritate uneori este de nesuportat. Eu cred că se impune existența unui sistem juridic care să protejeze copiii pînă la vîrsta la care devin capabili să se apere singuri în lupta cu o lume care poate fi, uneori,cumplit de dușmănoasă. Cum să lași o făptură lipsită de apărare să viețuiască între aceeași pereți cu niște adulți fioroși, adevărate bestii? Din păcate se pare că românii nu și-au pus o asemenea întrebare sau, chiar dacă au făcut-o, nu au găsit soluțiile practice de rezolvare a acestei probleme. Problema ocrotirii copiilor este mai importantă decît oricare alta. Din nefericire, într-o țară potopită de necazuri, nu mai știm, se pare, să stabilim corect prioritățile. Mardmrtiistntisi Jamini GnișSA.B<Kuriști DIRECTOR GENERAL DIRECTOR EXECUTIV: Radu MICU Sorin STANISLAV REDACTOR ȘEF: REDACTOR ȘEF ADJ.: Claudia STANCH Dan GREAVU EDITOR COORDONATOR: Cecilia FLORESCU Redacția: Iulian Irimină, Cosmin Pal (Aministrație), Iulian Cîrjă, Nicoleta Borcea (Speciale), Roxana Știrban (Economic), Claudia Albescu (Sănătate), Isabela Paulescu (Confort), Marius Gheorghiu (Cultură, Opinii), Cristi Florea, Ovidiu N. Bufnilă (Sport), Mihaela Vilău, Gheorghe Neagu (Cititori),Ovidiu Lebu (Foto). Departamente. Difuzare: Adrian BANU - tel: 214954 Editor Publicitate: Iuliana LODEA - tel: 218171 int. 22 Mica Publicitate: Monica DEAC - tel: 218171 int. 26 Consilieri marketing: Madi HERDA, Codruța MOLDOVAN, Ioan IVAN- tel: 206210 Marketing: Laura MACOVEI - tel: 218171 int. 22 Comunicații: Dan POPLĂCENEL - tel: 218171 int. 20________ Editor: Grupul de Presă M Sibiu Tiparul: SC VALAHIA SRL Tel: 092.396.963 Publicațiile Grupului de Presă “Monitorul” apar în Alba, Bacău, Brașov, Brăila, Botoșani, București, Cluj, Făgăraș, Galați, Iași, Mediaș, Prahova, Neamț, Rîmnicu Vîlcea, Roman, Sibiu, Dej, Suceava, Vaslui, Vrancea. Abonamente la Monitorul de Sibiu se pot face la oficiile poștale, Rodipet și sediul redacției, ziarul fiind înregistrat la numărul 15503 în Catalogul Publicațiilor. Tel.: 21.81.71 Prețul unui abonament lunar 49.000 lei. Telefonul redacției: 21.81.71 Fax: 21.81.71 Adresa redacției: Str. Zaharia Boiu, Nr.24B 2400 - SIBIU F.-mail. redactiefash.monitorul.ro Potrivit art. 2M CP. respimuivitatea jtthlira, prntru mairiiatele »pâ tite î» payteífc /fc» ralul Monitorai ik- Sibl« aparth» ofcdttsic autorilor CALENDAR RELIGIOS Ortodox: Sf. Mc. Fecioare Agapia, Irina și Hionia Greco-catolic: Sf. M. Agapia, Irina și Ionia Romano-catolic: Sf. Benedict-Iosif Labre DECESE Au trecut în eternitate: ft Marinuc Gheorghe,50 ani ft Carabulea Oprea, 71 ani ■3“ Mitea Ana, 84 ani ft Posticescu Vasile, 93 ani ft Costeiu Antinogen, 76 ani ft Brîncoveanu Aurelia, 71 ani ft Ciucurel Ilie, 54 ani Popa Gheorghe, 65 ani ESTE BINE SĂ ȘTIȚI: Dacă ești alergic la polen. Spală-te zilnic pe cap Alergia la polen apare cel mai frecvent primăvara, cînd în aer se găsesc polenurile de iarbă (secară, graminee, urzică, pelin etc.). Dacă te ustură gîtul, îți lăcrimează ochii, tușești sec și respiri greu, probabil ești alergic la polen, împotriva alergiei la polen, pacienții pot urma o cură de desensibilizare, prin care se urmărește creșterea toleranței organismului la acest alergen, iar medicul poate prescrie un medicament antihistaminic. Iată, în plus, ce recomandă specialiștii persoanelor alergice pentru a evita cît mai mult alergenii: - evită plimbările după furtuni și ploi scurte - pe cît posibil, ține ușile și ferestrele casei închise - spală-ți zilnic părul, pentru a îndepărta eventualele granule de polen - în această perioadă alege pentru concediu litoralul, unde este mai puțin polen. Vremea va fi ușor instabila si calda. Cerul va fi variabil, temporar noros. Pe alocuri, se va semnala averse trecătoare de ploaie, care izolat pot fi insotite si de dese. Electrice si de scurte intensificări ale vântului, după orele amiezii. Tempo maxime vor fi cuprinse intre 18 si 21 gr.c. ie : cele minime noaptea următoare intre 3 si 6 gr.c. j