Munca, iulie 1970 (Anul 26, nr. 7036-7062)

1970-07-10 / nr. 7044

Pagina a 2-a Cuvintul tovarăşului Alexandru Iliescu Proiectele de lege studiate în prezent, a arătat vorbitorul, sunt de natură să releve încă o dată, cu toată pregnanţa, faptul că principalele domenii ale activităţii economice şi sociale sunt supuse, conform practicii partidului nostru, unor exigente examinări menite să asigure cadrul necesar edificării socialismului în patria noastră. În judeţul Suceava, ca de altfel, în întreaga noastră ţară, proiectele acestor legi au fost primite cu multă satisfacţie, cu un viu interes de întreaga masă de oameni ai muncii, participanţi la aceste dezbateri, apreciind că aceste noi reglementări vor aduce o contribuţie substanţială la organizarea mai temeinică a producţiei şi a muncii în agricultură, cît şi la stabilirea unui riguros cadru legal pentru întărirea răspunderii în gospodărirea mijloacelor materiale şi băneşti ale statului nostru. Am luat, de asemenea, cunoştinţă, cu viu interes, de conţinutul informării privind pagubele pricinuite de marile inundaţii din acest an şi care au lovit greu avutul nostru naţional, perturbînd temporar unele compartimente din domeniile economic şi social. Deşi, aşa cum se arată în materialul studiat, greutăţile provocate de calamităţi sînt mari, cetăţenii patriei noastre, dînd dovadă de eroism şi înaltă conştiinţă patriotică, au acţionat cu hotărîre, umăr la umăr, toţi ca unul, în frunte cu comuniştii, salvînd, uneori, chiar cu preţul vieţii lor, bunurile materiale. S-a muncit cu multă pasiune pentru înfăptuirea complexului de măsuri stabilite de conducerea partidului, personal de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care în acele momente grele s-a aflat în mijlocul poporului, fiindu-ne ca întotdeauna strălucit exemplu, dinamizind şi mobilizînd energiile, marile potenţe creatoare ale naţiunii noastre socialiste. în această atmosferă de muncă încordată se încadrează şi eforturile oamenilor muncii din judeţul Suceava. Angajamentele iniţiale luate în întrecerea între judeţe au fost suplimentate în toate unităţile economice. Prin mobilizarea oamenilor muncii, lucrîndu-se şi duminicile şi în schimburi prelungite, obiectivele industriale afectate de inundaţii au fost repuse în funcţiune integral după scurtă vreme, iar golurile din producţie au fost integral recuperate, astfel că putem raporta astăzi plenarei că sarcinile de plan pe semestrul I şi angajamentele asumate au fost îndeplinite şi depăşite. Industria suceveană a dat peste plan o producţie marfă însumînd peste 60 Cu privire la inundaţiile din primăvara acestui an, la măsurile pentru înlăturarea efectelor acestor calamităţi (Urmare din pag l a) eforturilor susţinute ale oamenilor muncii pentru refacerea întreprinderilor industriale, unităţilor agricole, căilor de comminizaţii, locuinţelor şi edificiilor social-culturale lovite de calamităţi. Totodată, plenara apreciază în mod deosebit iniţiativa oamenilor muncii din întreaga ţară de a livra peste plan cantităţi sporite de produse necesare economiei naţionale, exportului, aprovizionării populaţiei. Comitetul Central cheamă muncitorii, inginerii, tehnicienii, ţărănimea cooperatistă, populaţia întregii ţări să răspundă cu elan acestei iniţiative, să dezvolte larg întrecerea socialistă, munca patriotică, pentru a da ţării produse tot mai multe, a spori necontenit avuţia naţională Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează calde mulţumiri clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, oamenilor muncii de toate naţionalităţile, bărbaţilor şi forrulor, vârstnicilor şi tinerilor, bravilor militari ai forţelor noastre armate, membrilor gărzilor patriotice şi ai formaţiilor de pregătire militară a tineretului, activiştilor de partid, de stat, ai Uniunii Tineretului Comunist şi sindicatelor, tuturor celor care, cu hotărîre şi neînfricare, au înfruntat urgia apelor, nu precupeţesc eforturile pentru a înlătura urmările calamităţilor, pentru a asigura bunul mers al întregii activităţi economice şi sociale. în această perioadă de grele încercări, poporul nostru s-a bucurat de solidaritatea şi sprijinul popoarelor din ţările socialiste, din zeci şi zeci de ţări ale lumii, din partea a numeroase partide comuniste, muncitoreşti şi democratice, organizaţii de masă şi obşteşti a multor şefi de state, personalităţi politice, organizaţii internaţionale, a unor firme şi unităţi economice străine, a numeroşi cetăţeni din diferite state. Merită relevate simpatia şi sprijinul exprimate în aceste zile de către cetăţenii străini originari din România. Poporul nostru vede în toate acestea o expresie a puternicelor legături internaţionale ale României socialiste, a simpatiei şi sprijinului de care se bucură ţara noastră pe arena internaţională, a preţuirii acordate politicii sale externe constructive, în numele întregului nostru popor. Flenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român exprimă profundele sale mulţumiri tuturor statelor, partidelor, organizaţiilor obşteşti, persoanelor, întreprinderilor care au trimis mesajele lor de compasiune, simpatie şi solidaritate, au acordat sprijin populaţiei sinistrate. Calamităţile naturale au provocat mari pagube economiei naţionale, au distrus imense valori create de oamenii muncii, avutul unui mare număr de cetăţeni, dar stă în puterea poporului nostru să refacă tot ceea ce a fost distrus, să asigure mersul ascendent al economiei naţionale, realizarea programului trasat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Faptul că, în ciuda unor mari greutăţi, s-au putut realiza şi depăşi prevederile planului de stat pe primul semestru al acestui an, că în întreaga ţară au fost repuse în funcţiune într-un termen scurt cea mai mare parte a unităţilor economice afectate de inundaţii, dovedeşte superioritatea economiei noastre socialiste, dinamismul ei, capacitatea de a-şi mobiliza imensele resurse în slujba nevoilor întregii societăţi. Toate acestea constituie, de asemenea, o vie expresie a forţei inepuizabile de creaţie şi dăruire pe care o au oamenii muncii eliberaţi de orice exploatare şi asuprire, care întrunesc atît calitatea de producători cît şi de proprietari ai mijloacelor de producţie, de stăpîni ai ţării, muncind cu abnegaţie şi hotărîre pentru propăşirea patriei. Chezăşia lichidării depline a greutăţilor apărute este mobilizarea generală a eforturilor poporului nostru, munca asiduă a clase muncitoare, a ţărănimii, intelectualităţii, a fiecărei familii, a fiecărui cetăţean al patriei, a tuturor colectivelor din întreprinderi, unităţi agricole socialiste, şantiere de construcţii, transporturi, din toate oraşele şi satele. Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează muncitorilor, ţărănimii, intelectualităţii, tineretului patriei, întregului popor român chemarea de a-şi mobiliza în continuare eforturile, energia şi elanul, de a intensifica munca patriotică, activitatea constructivă, pentru ca încă în cursul acestui an să fie lecuite rănile pricinuite de inundaţii, să fie recuperate în întregime pagubele suferite de economia naţională, să se asigure îndeplinirea integrală a planului producţiei industriale, obiectivele stabilite în agricultură şi celelate prevederi ale planului de stat pe anul 1970. Vom crea astfel toate condiţiile în vederea realizării, în spiritul hotărîrilor Congresului al X-lea, a programului privind dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării în următorul plan cincinal. In industrie să asigurăm creşterea mai accentuată a producţiei, livrarea unui volum sporit de mărfuri la export şi la fondul pieţei. Trebuie ca în timpul Cel mai, scurt toate întreprinderile care au suferit de pe urma inundaţiilor să lucreze la întreaga capacitate şi să recupereze pierderile suferite. Salariaţii întreprinderilor industriale din întreaga ţară trebuie să depună eforturi sporite, să dezvolte larg munca patriotică pentru producerea peste prevederile planului a unui volum sporit de produse, folosirea integrală a capacităţii de producţie, punerea în valoare a resurselor interne, creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor, diminuarea costului investiţiilor, micşorarea duratei de execuţie a lucrărilor, sporirea beneficiilor. Ministerele, consiliile populare, conducerile centralelor industriale, ale întreprinderilor, şantierelor de construcţii să ia măsuri hotărîte pentru combaterea oricărei risipe şi asigurarea de economii la materiile prime, materiale, combustibili, pentru reducerea generală a cheltuielilor materiale şi diminuarea preţului de cost. O atenţie specială să se acorde creşterii producţiei de materiale de construcţie, folosirii intense în acest scop a resurselor locale din fiecare judeţ. Acolo unde este necesar, colectivele întreprinderilor, ale şantierelor de construcţii să muncească peste programul de lucru şi în zilele de sărbătoare în vederea îndeplinirii şi depăşirii sarcinilor de plan. Plenara Comitetului Central cheamă colectivele tuturor întreprinderilor să-şi mobilizeze eforturile pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor prevăzute la export pentru anul 1970. In agricultură să obţinem o creştere substanţială a producţiei vegetale şi animale, astfel încît aprovizionarea populaţiei cu produse agroalimentare, a industriei cu materii prime să fie asigurată în condiţii normale. în acest scop, în zonele care au fost calamitate să se recupereze pierderile provocate, să se acţioneze energic pentru scoaterea tuturor terenurilor de sub ape, pentru însâmpinţarea lor cu culturi adecvate, pentru obţinerea unor cantităţi cit mai mari de produse în toate unităţile agricole. Cea mai mare grijă să se acorde refacerii fermelor şi adăposturilor de animale, distruse de ape, asigurării furajelor necesare pentru iarnă. Organele agricole, unităţile agricole socialiste, ţărănimea muncitoare, toţi lucrătorii de pe ogoare trebuie să asigure recoltarea în condiţii optime a păioaselor, însămînţarea cu culturi duble a unor suprafeţe cît mai întinse — îndeosebi cu porumb, legume şi furaje —, efectuarea tuturor lucrărilor de întreţinere, creşterea efectivului de animale şi a producţiei animaliere, realizarea şi depăşirea livrărilor la fondul central de produse agricole. Va trebui să se urmărească cu toată perseverenţa realizarea investiţiilor şi a construcţiilor prevăzute în planul de stat. In transporturi şi comunicaţii trebuie să se asigure în cel mai scurt timp restabilirea definitivă a tuturor şoselelor, căilor ferate şi podurilor avariate, a tuturor instalaţiilor de telecomunicaţii. O atenţie deosebită trebuie acordată refacerii întregului fond de locuinţe afectate de calamităţi, realizării tuturor apartamentelor prevăzute în planul de stat pe anul 1970. Se impune, de asemenea, să se ia măsuri pentru refacerea şcolilor, spitalelor şi a celorlalte unităţi social-culturale afectate, a unităţilor comerciale şi de servicii, pentru amenajarea edilitar-gospodărească a oraşelor şi satelor lovite de calamităţi. Plenară a hotărît ca, în cadrul aplicării programului naţional privind gospodărirea raţională a resurselelor de apă, extinderea lucrărilor de irigaţii, îndiguiri şi desecări, să se intensifice acţiunile în vederea apărării centrelor populate şi obiectivelor economice împotriva unor noi inundaţii. în acest scop, ministerele, consiliile populare, conducerile centralelor economice, ale unităţilor agricole socialiste trebuie să stabilească de urgenţă lucrările suplimentare care se impun pentru ocrotirea terenurilor agricole, oraşelor şi satelor, întreprinderilor ,tuturor unităţilor economice. O atenţie deosebită trebuie acordată ridicării de baraje pentru regularizarea cursurilor apelor, consolidării şi supraînălţării digurilor existente, construirii de noi diguri în zonele predispuse la inundaţii, extinderii împăduririlor şi lucrărilor îndreptate împotriva eroziunii solurilor. Trebuie ca fără întîrziere să se ia măsuri concrete în fiecare judeţ şi în fiecare localitate pentru stabilirea şi eşalonarea lucrărilor, efectuarea lor în ritm intens, precum şi pentru supravegherea şi întreţinerea digurilor şi a tuturor lucrărilor hidrotehnice în această vastă activitate, care se sprijină pe imense eforturi materiale şi financiare făcute de stat, folul hotărîtor îl au munca efectivă a tuturor cetăţenilor, participarea lor, prin muncă patriotică, la realizarea digurilor şi a celorlalte lucrări pentru preîntâmpinarea inundaţiilor. De asemenea, locuitorii oraşelor şi satelor afectate, fiecare familie a cărei locuinţă a avut de suferit trebuie să depună toate eforturile pentru reconstrucţia zonelor şi locuinţelor sinistrate. Comitetul central adresează organizaţiilor de partid de la oraşe şi sate, activului de partid, comuniştilor din întreaga ţară, chemarea de a se situa permanent în fruntea acţiunii de reconstrucţie pentru depăşirea greutăţilor provocate de inundaţii, pentru a asigura mersul neabătut înainte al societăţii noastre socialiste. Aşa cum în zilele inundaţiilor s-au aflat acolo unde se cerea o mai mare încordare a forţelor, mai multă abnegaţie şi inventivitate, tot astfel comuniştii, activul de partid, să mobilizeze printr-o neobosită muncă politică şi organizatorică, prin puterea exemplului personal, pe toţi oamenii muncii în vasta activitate constructivă pe toate fronturile construcţiei economice şi sociale. Comitetul Central cheamă membrii Uniunii Tineretului Comunist, întregul tineret al patriei, să ia parte activă la activitatea de refacere, să muncească efectiv pe şantierele de construcţie, să sprijine întreprinderile producătoare de materiale de construcţii, activitatea de recoltare în unităţile agricole socialiste. Comitetul Central al Partidului Comunist Român îşî exprimă convingerea că, unindu-şi tot mai strîns rîndurile în jurul partidului, clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nici un efort în lupta pentru reconstrucţie, pentru îndeplinirea integrală a planului de dezvoltare a economiei naţionale pe anul 1970, creînd premise trainice realizării programului trasat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român — programul dezvoltării viguroase a economiei, ştiinţei şi culturii, al ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc, al făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. MUNKA Vineri 10 iulie 1970 DEZBATERI ÎN CADRUL PLENAREI C. C. AL P. C. R. Cuvintul tovarăşului Richard Winter Vorbitorul a apreciat in mod deosebit faptul că la plenară, alături de preocupări de perspectivă, se pun în dezbatere şi probleme ale activităţii curente a întregului partid şi popor, ca aceea a măsurilor ce se impun a fi luate în continuare pentru înlăturarea efectelor calamităţilor naturale ce s-au abătut asupra ţării noastre în ultimele luni. Nu numai acum — a subliniat vorbitorul — ci din primele ore ale inundaţiilor, am simţit grija conducerii partidului şi statului nostru, care prin indicaţiile preţioase date organelor centrale şi judeţene, prin chemarea lansată întregului nostru popor, a determinat o atmosferă de încredere şi optimism, de dîrzenie şi calm, care a asigurat în acele momente de grea încercare concentrarea eforturilor tuturor spre salvarea vieţilor omeneşti, a bunurilor materiale şi limitarea daunelor provocate de inundaţii. Măsurile adoptate de conducerea de partid şi de stat în zilele imediat următoare începutului calamităţilor, sprijinul direct dat judeţelor şi localităţilor inundate de conducerea partidului ne-au întărit dîrzenia şi hotărîrea de a face totul ca urmările calamităţilor să fie cît mai curînd înlăturate. Inundaţiile au afectat şi în judeţul nostru 23 de localităţi, 230 unităţi socialiste industriale, agricole şi comerciale, 2 147 locuinţe, drumuri, poduri, căi ferate şi şosele etc., cauzînd pagube directe în valoare de peste 225 milioane lei. La acestea se adaugă şi pagube indirecte, provocate de nerealzarea planului de producţie in unităţile economice calamitate, cu peste 172 de milioane lei, iar în unităţile agricole cu 53 milioane lei. Vorbitorul a arătat în continuare că, datorită mobilizării tuturor forţelor existente, toate unităţile economice din judeţ şi-au reluat activitatea: întreprinderea „Emailul Roşu* .şi Uzina textilă ,.Tîrnava“, din municipiul Mediaş, cel mai greu lovite de inundaţii, vor atinge parametri normali de producţie în această lună Efortul comun al oamenilor muncii români, germani, maghiari, sub conducerea organelor de partid din judeţ, a făcut posibile realizarea şi depăşirea tuturor indicatorilor planului producţiei industriale pe primul semestru al acestui an şi livrarea suplimentară a unei producţii-marfă vindută şi încasată în valoare de 147 milioane lei. Aceeaşi atenţie s-a acordat şi activităţii din agricultură pentru însămînţarea şi reînsămînţarea diferitelor suprafeţe, pentru dezvoltarea zootehniei şi asigurarea recoltării furajelor. Cu toate greutăţile întîmpinate, a fost realizat pe judeţ fondul de stat la carne Alături de aceste preocupări, în atenţia noastră a stat aprovizionarea în bune condiţii a populaţiei, fapt ce a determinat realizarea planului de desfacere pe primul semestru în proporţie de 104,5 la sută. Paralel cu munca în industrie, agricultură, comerţ, pe şantierele de construcţii şi în celelalte domenii ale vieţii sociale ne-am ocupat de sprijinirea sinistraţilor, prin distribuirea ajutoarelor primite din ţară şi din străinătate. Un număr mare de familii sinistrate s-au mutat deja în apartamente noi, a căror execuţie a fost urgentată, iar pînă în prezent au fost acordate ajutoare băneşti la 2 987 de familii, in valoare de peste 21 milioane lei, asigurîndu-li-se în acelaşi timp materiale de construcţii pentru a-şi putea reface căminele distruse. Copiii sinistraţilor sunt ingrijiţi în cele mai bune condiţii în taberele pioniereşti de la Sălişte şi Cisnădie. . In numele comitetului judeţean de partid, al tuturor locuitorilor din judeţul Sibiu, doresc să exprim calde mulţumiri şi recunoştinţă conducerii partidului şi statului, personal secretarului general, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru ajutorul multilateral acordat judeţului nostru. Am fost profund impresionaţi de solicitudinea de care au dat dovadă toate judeţele şi capitala ţării, care ne-au oferit un important sprijin material, tehnic şi uman, chiar şi fără solicitările noastre. Exprim şi pe această cale mulţumirile noastre organelor centrale, judeţene, primilor secretari, populaţiei şi armatei ţării noastre pentru tot ceea ce au făcut cu acest prilej. Suntem conştienţi de faptul că în activitatea noastră va trebui să acordăm o atenţie sporită realizării integrale a planului de investiţii. Deşi în luna iunie în ceea ce priveşte investiţiile s-a atins un ritm de peste 3l la sută, realizările pe semestrul I reprezintă doar 41,7 la sută, din sarcina anuală. Vom depune toate eforturile, în a doua jumătate a anului, pentru ca planul ultimului an al cincinalului să fie realizat în mod exemplar, să îndeplinim angajamentele suplimentare luate de colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni, de toţi oamenii muncii — români, germani, maghiari, aducîndu-ne din plin contribuţia la efortul comun al întregului popor pentru înlăturarea efectelor inundaţiilor din acest an, pentru crearea condiţiilor necesare îndeplinirii planului pe anul 1971. Informarea prezentată cu privire la activitatea externă a partidului şi statului nostru ne-a înfăţişat preocuparea constantă a conducerii pentru promovarea unei politici internaţionale în lumina hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului, pe care toţi oamenii muncii de pe meleagurile sibiene o aprobă şi o susţin cu convingerea că este expresia năzuinţelor şi intereselor lor, ale tuturor cetăţenilor patriei noastre, fără deosebire de naţionalitate. Dăm o înaltă preţuire efortului făcut de partidul şi statul nostru, pentru prietenia şi colaborarea cu toate ţările socialiste, pentru întărirea solidarităţii cu partidele comuniste frăţeşti şi alte forţe antiimperialiste, progresiste, pentru triumful cauzei socialismului, pentru a promova un climat de înţelegere şi securitate în Europa şi în lume. In acest sens, ţin să-mi exprim aprobarea faţă de rezultatele pozitive ale vizitei, care s-a încheiat ieri, a delegaţiei de partid şi guvernamentale a U.R.S.S., condusă de tovarăşul Kosîghin, care prin semnarea noului Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală, prin convorbirile tovărăşeşti pe care le-a prilejuit, a adus o contribuţie de seamă la dezvoltarea colaborării multilaterale dintre România şi U.R.S.S., la cauza unităţii ţărilor socialiste, la lupta pentru apărarea şi întărirea păcii. Sîntem convinşi că noul tratat încheiat între cele două state socialiste va fi un puternic instrument de dezvoltare a prieteniei şi alianţei româno-sovietice — pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului socialist — va favoriza extinderea cooperării pe toate planurile, va sluji unităţii ţărilor socialiste, întăririi păcii în lume. Mă declar întrutotul de acord cu măsurile propuse pentru aniversarea a 50 de ani de la crearea partidului şi îmi exprim convingerea că oamenii muncii din judeţul Sibiu, în frunte cu comuniştii, vor cinsti acest eveniment deosebit din viaţa partidului şi poporului nostru, cu rezultate remarcabile în toate domeniile vieţii economice, politice şi social-culturale, milioane lei. S-au livrat suplimentar la export produse în valoare de peste 15 milioane lei, s-au redus cheltuielile de producţie pe primele 5 luni cu aproape 9 milioane lei şi s-au realizat peste plan beneficii în valoare de 24 milioane lei. In acelaşi timp, planul de investiţii a fost realizat în proporţie de aproape 47 la sută faţă de prevederile anuale, din care 50 la sută la construcţii-montaj, punindu-se în funcţiune obiectivele prevăzute pentru această perioadă. Şi în agricultură — sector ce a fost afectat de inundaţii — s-a reuşit ca toate suprafeţele să fie însămânţate şi reînsămînţate, depăşindu-se cu 600 ha planul la cultura cartofului. în prezent, cooperatorii acordă toată atenţia întreţinerii în bune condiţiuni a culturilor, desfăşurării în condiţii optime a campaniei de recoltare, îndeplinind şi depăşind angajamentele luate, vom spori contribuţia judeţului nostru la asigurarea aprovizionării populaţiei şi a industriei cu materia primă necesară. Oamenii muncii suceveni, sub îndrumarea şi conducerea permanentă a organelor de partid, sunt hotărîţi să facă totul pentru îndeplinirea exemplară şi depăşirea sarcinilor ce ne stau în faţă, pentru anul 1970, ultimul an al actualului cincinal. Comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Suceava, alături de întregul nostru popor, dau o înaltă apreciere activităţii laborioase, neobosite a conducerii partidului nostru, contribuţiei personale a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la rezolvarea în chip strălucit a problemelor dezvoltării şi progresului neîntrerupt al patriei, muncii stăruitoare de promovare a principiilor fundamentale, marxist-leniniste, statornicite la baza politicii externe a partidului şi statului nostru, politică ce exprimă năzuinţele cele mai fierbinţi ale naţiunii noastre, find orientată de consecvenţă spre întărirea sistemului mondial socialist şi asigurarea păcii în lume. Asigurăm conducerea partidului şi statului, pe dumneavoastră personal, tovarăşe secretar general — a subliniat în încheiere vorbitorul — că oamenii muncii din judeţul Suceava, mobilizaţi de organizaţiile de partid, vor munci cu toată abnegaţia, cu înalt spirit de răspundere şi dăruire pentru înfăptuirea întocmai a politicii interne şi externe a partidului nostru, aducîndu-ne o contribuţie sporită la înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea, întîmpinînd în acest fel, cu rezultate deosebite, glorioasa aniversare a creării Partidului Comunist Român. litate, înaltul lor patriotism, încrederea neclintită în partidul nostru, în conducerea sa. Cu toată uriaşa mobilizare de forțe, s-au înregistrat mari pierderi în judeţul nostru. Numărul celor morţi este de 56, au fost inundate 39 de localităţi şi municipiul Satu Mare. Au fost distruse sau grav avariate 5 919 locuinţe, rămînînd fără adăpost peste 21000 de persoane. Inundaţiile au provocat în judeţul nostru daune materiale de circa 500 milioane lei. Trebuie să subliniem că pierderile de vieţi omeneşti şi de bunuri materiale ar fi fost incomparabil mai mari dacă nu am fi avut în acele momente de grele încercări ajutorul permanent, deosebit de preţios, al conducerii superioare de partid şi de stat, al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, personal, care s-a interesat zi şi noapte de evoluţia situaţiei, a indicat măsuri în legătură cu ajutorarea sinistraţilor. Un moment de o excepţională importanţă a fost prezenţa nemijlocită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în mijlocul nostru în toiul luptei pe viaţă şi pe moarte împotriva stihiilor dezlănţuite. Cuvintele de îmbărbătare şi preţioasele indicaţii primite la faţa locului au avut un rol determinant în mobilizarea tuturor forţelor umane şi materiale, pentru diminuarea efectelor catastrofei, pentru normalizarea vieţii economice şi sociale. Cunoaşterea nemijlocită a situaţiei grave în care se afla judeţul nostru a permis conducerii superioare de partid şi stat să stabilească măsuri de maximă operativitate şi eficienţă. Au fost mobilizate noi detaşamente de militari şi mijloace tehnice. S-a acordat un preţios ajutor iai aprovizionarea populaţiei, organizarea asistenţei sanitare, cazarea provizorie a persoanelor sinistrate, înlăturarea distrugerilor şi repunerea grabnică în funcţiune a capacităţilor de producţie. Daţi-mi voie, tovarăşi, ca în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din judeţ, să exprim calde mulţumiri conducerii superioare a partidului, asigurind-o că sîntem hotărîţi să muncim în aşa fel încît în cursul acestui an să refacem tot ce a fost distrus de furia apelor. Biroul Comitetului judeţean de partid şi Comitetul Executiv al Consiliului popular judeţean au întocmit un amplu plan de măsuri în vederea recuperării pierderilor şi lichidării consecinţelor inundaţiilor. Scopul principal al acestor măsuri îl constituie asigurarea tuturor condiţiilor pentru realizarea integrală a planului de stat pe 1970, în 15 zile, au fost repuse în funcţiune toate capacităţile industriale afectate de inundaţii. Prin eforturile stăruitoare ale muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a fost recuperată o producţie de 28 milioane lei, iar pînă la sfirşitul trimestrului TV vom asigura recuperarea întregii producţii restante. în domeniul agriculturii, s-au întreprins măsuri de refacere a culturilor compromise în urma inundaţiilor, reînsămînţîndu-se o suprafaţă de peste 80 000 ha. O atenţie deosebită vom acorda refacerii fondului de locuinţe care a avut de suferit foarte mult de pe urma inundaţiilor. Constructorii au dat în folosinţă, pînă acum, familiilor sinistrate 224 apartamente. Ne-am propus să acţionăm în aşa fel încît pînă la sfirşitul anului toate familiile rămase fără adăpost să intre în case noi, în continuare, vorbitorul a arătat că pentru evitarea în viitor a unor consecinţe de amploarea celor pricinuite de marile inundaţii din lunile mai şi iunie sunt deosebit de importante măsurile preconizate în documentul care este supus dezbaterii plenarei Comitetului Central. Biroul Comitetului judeţean de partid, la indicaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a analizat împreună cu un colectiv de specialişti din cadrul Academiei Republicii Socialiste România şi al Ministerului Agriculturii şi Silviculturii factorii care au generat inundaţiile din primăvara acestui an şi măsurile de prevenire a unor astfel de calamităţi. In lumina acestei analize, considerăm necesar să se asigure pe viitor redimensionarea digurilor actuale ale rîurilor Someş, Tur şi Crasna, corespunzător debitelor şi nivelurilor înregistrate în acest an, regularizarea albiei rîului Someş în zona Satu Mare pe cca 12 km, redimensionarea deschiderilor celor două poduri pe Someş din municipiul Satu Mare în concordanţă cu lucrările de regularizare a albiei şi redimensionarea digurilor. Sîntem pe deplin conştienţi că pentru a şterge în întregime urmele lăsate de inundaţii va trebui să depunem încă mari eforturi. Comitetul judeţean de partid, comuniştii, toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi din judeţ nu vor uita niciodată ceea ce a făcut pentru noi Comitetul Central, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, nu vor uita solidaritatea cu care au fost înconjuraţi de întreaga ţară. Sunt întru totul de acord cu informarea Comitetului Executiv cu privire la inundaţii, la măsurile pentru înlăturarea efectelor acestor calamităţi şi cu propunerea ca plenara să adreseze o chemare organizaţiilor de partid, comuniştilor din întreaga ţară de a se situa permanent în fruntea acţiunilor de reconstrucţie pentru depăşirea greutăţilor cauzate de inundaţii, în încheiere, îmi exprim adeziunea totală faţă de activitatea internaţională a partidului şi a statului nostru, activitate slujind intereselor vitale ale poporului român, cauzei întăririi prieteniei frăţeşti cu toate ţările socialiste, cauzei păcii şi progresului social. Cuvintul tovarăşului Iosif Uglar în primăvara acestui an, poporul nostru a fost pus la o grea încercare, cauzată de dezlănţuirea celor mai catastrofale inundaţii cunoscute vreodată în istoria României. Acest fenomen natural a afectat deosebit de grav şi judeţul Satu Mare, într-un interval de timp extrem de scurt zona din bazinul Someşului, reprezentînd cca. 30 la sută din suprafaţa judeţului, inclusiv municipiul Satu Mare, a fost acoperită de apă. In faţa acestei situaţii, biroul Comitetului judeţean de partid a întreprins o seamă de măsuri, vizînd limitarea distrugerilor pricinuite de inundaţii, apărarea populaţiei, salvarea avutului obştesc şi a bunurilor personale. La supraînălţarea şi consolidarea digurilor, la combaterea infiltrărilor au muncit peste 40 000 de oameni, efectuînd lucrări pe o distanţă de 57 km. Numărul persoane-lor evacuate s-a ridicat la 23 000. Au fost puse la adăpost peste 250 maşini şi utilaje de mare valoare, precum şi peste 7 500 t de materii prime şi materiale ; în acelaşi timp, au fost evacuate din locurile periclitate de inundaţii peste 3 400 t de mărfuri industriale şi alimentare. O vastă acţiune, de-a dreptul dramatică, s-a desfăşurat pentru salvarea populaţiei rămase izolate în mijlocul apelor. Muncitori, ţărani, intelectuali, militari, membri ai brigăzilor patriotice, ai detaşamentelor de pregătire a tineretului au înfruntat cu eroism stihiile dezlănţuite ale naturii, smulgînd furiei apelor mii şi mii de vieţi omeneşti. In acţiunile de salvare au fost folosite numeroase bărci, tractoare, remorci, camioane, amfibii şi elicoptere trimise în ajutorul nostru de către Comitetul nostru Central. Pentru cazarea provizorie a populaţiei sinistrate s-au amenajat 33 de centre unde au fost adăpostite peste 20 000 persoane. Acţiunile de salvare a populaţiei şi a bunurilor materiale s-au desfăşurat în împrejurări extrem de grele. S-a muncit zi şi noapte, fără lumină electrică, fără legături telefonice, fără combustibil, fără apă, reţeaua transporturilor şi de cale ferată a fost complet paralizată. Cu acest prilej, a ieşit încă o dată la iveală spiritul de abnegaţie al oamenilor muncii, fără deosebire de naţiona Cuvintul tovarăşului Ştefan Boboş Vorbitorul a arătat că ambele proiecte de legi supuse dezbaterii plenarei, proiecte ce au fost date publicităţii, au fost primite cu mult interes de către oamenii muncii din judeţul Neamţ. Meritul deosebit al acestor importante documente îl constituie faptul că reunesc, într-un sistem unitar, fundamentat din punct de vedere juridic, o serie întreagă de norme privind căile şi mijloacele de utilizare a întregii baze materiale şi a forţei de muncă, pentru a obţine maximum de randament în folosul întregii societăţi. Aceasta le conferă o deosebită valoare practică. Referindu-se la pagubele pricinuite de calamităţile naturale din primăvara anului acesta, vorbitorul a subliniat că‘ele sunt impresionante şi au afectat foarte serios economia ţării. Este adevărat că în judeţul nostru efectele inundaţilor au fost mult mai reduse. Pagubele se cifrează la peste 40 milioane lei, însă noi depunem eforturi ca acestea să fie cit mai repede recuperate. Şi nouă ne este propriu optimismul ce caracterizează munca plină de elan a întregului popor pentru înlăturarea tuturor pagubelor pricinuite. Avem posibilitatea ca încă pînă la sfirşitul actului să lăsăm de domeniul amintirilor efectele distrugerilor provocate şi să dovedim tuturor că poporul nostru este capabil să recupereze pagubele mari, să îndeplinească întocmai sarcinile cincinalului actual şi să pregătească toate condiţiile pentru îndeplinirea viitorului plan economic pe cinci ani. în urma indicaţiilor şi îndrumărilor pe care le-am primit cu ocazia vizitei în judeţul nostru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ne-am propus ca pînă la finele anului să dăm peste plan peste 300 milioane lei la producția industrială. 15 milioane lei valută la ex (Continuare în pag. 4-a)