Mureşul, 1923 (Anul 2, nr. 1-48)

1923-06-23 / nr. 25

1 LEU EXEMPLARUL Organ POLITIC SĂPTĂMÂNAL REDACTAT DE UN COMITET - EDITOR ŞI GIRANT RESP.: NICOLAE VULCU Anul II. Nr.26 — Tg.-Mureş, 23 Iunie 1923 ABONAMENTUL PE UN AN 50 L. PE JUMĂTATE AN 25 LEI. REDACŢIA ŞI ADM. Piaţa REGELE FERDINAND 38-ETAJ I Evenimentele din Bulgaria nu trebue să ne lase indiferenţi. Ele sunt o fază a marilor frământări sociale şi politice, a marilor lupte duse de oligarhia bulgară cu partidul agrarian, adevăratul reprezentant al voinţei poporului. Totuşi rezultatele obţinute de reacţionari zilele trecute, nu se mărginesc a fi numai un fruct al politicei interne, ci — după ultimile descoperiri — ele sunt în bună parte şi rezultatul unei politici externe tăinuite, a unui complot — ca să-i zicem aşa — între Turcia, Ungaria, Bulgaria şi poate chiar Germania, pentru nimicirea tratatelor de pace şi răsturnarea actualei stări de lucruri în Europa Centrală. In multe cercuri politice se crede că în lovitura de stat din Bulgaria a avut mare rol mâna lui Ferdinand de Coburg, ex-ţarul Bulgarilor. In cazul acesta trebue să fim cât se poate de vigilenţi şi să coordonăm politica noastră externă cu a statelor interesate în chestiune, fiind aceasta singura cale pe care ne putem întări. Din toate lucrurile oamenii trebue să înveţe şi păţaniile altora trebue să ne servească drept pildă. Căderea guvernului Stambolisky şi lovitura de stat din Bulgaria se datoreşte numai arbitrarului şi teroarei care a caracterizat guvernarea cabinetului căzut. O asemănare izbitoare există între felul de guvernare a lui Stambulitsky şi a Dlui I. C. Brătianu. Reacţiunea nu este exclusă nici la noi. Oricât s’ar fi bucurat guvernul d-lui Brătianu de păţania „ţărăniştilor” bulgari, văzând în aceasta un avertisment dat ţărăniştilor noştri, situaţia este totuşi întoarsă. Şi să ia bine seama cei vizaţi! Moda introdusă de greci, adoptată de Bulgari, să nu câştige aderenţi!. Politice. Vineri în 22 iunie Majestăţile Lor Regele şi Regina, însoţiţi de dl I. C Brătianu prim-ministru şi I. Duca ministru de externe, au plecat la Varşovia. Se atribue o mare importanţă acestei vizite, care e menită a întări tot mai mult legăturile dintre ţara noastră şi Polonia. * Miercurea trecută d. Iuliu Maniuţ preşedintele partidului naţional a fost primit într’o lungă audienţă de către M. S. la Sinaia. După audenţă d. Maniu a fost reţinut şi la dejun. * Tratativele de fuziune între partidul naţional şi partidul ţărănist continuă şi o speranţă ca ele să ducă la rezultat. Un caz trist din mureşeni. Comunei Murăşeni după muilă umblare ii succede să convingă autorităţile competente că multe cârciume în comună sunt bătaia lui Dumnezeu. S’a şi detras în vara anului 1922 în baza unor motive legale, licenţa lui Szabó János, şi astfel comuna era în frumoasa situaţie de propăşire şi progres at moral cât şi material, fiind în stare a jertfi mai mult pentru instituţiunile ei culturale. Ei, dar ce să te miri ? Szabó János atât a umblat la cei mari şi cu influenţă şi iată-i că acum iară e cu cârciuma deschisă, bătându-şi joc de conducătorii comunei zicând: Cu bani toate Ie poţi face. Interesându-se fruntaşii comunei, că oare cum i s'a dat brevet numitului, au primit informaţia că şi dl părinte i’a recomandat. Se poate oare să fie în acest caz preotul conducătorul sufletesc, baza linei licenţe? Nu credem. — Matadorul principal va fi altul care are mai multă influenţă. — Ori şi cine a fost acela, îl asigurăm că nu a făcut faptă vrednică, ci a conlucrat la omorârea şi degenerarea neamului românesc. Aşa se execută hotărârea No. 27/923 a prefectului judeţului Murăş Turda. Un sincer binevoitor al poporului. a erupt vulcanul Etna. Dumineca trecutăi — după cum se anunţă din Italia vulcanul Etna din Sicilia (Italia) a erupt şi a început a vărsa râuri întregi de lavă, care a omorît mii de oameni şi nenumărate alte vietăţi, nimicind toată vegetaţia din împrejurimi. Toţi locuitorii din jur cari au putut scăpa de prăpăd, s'au refugiat în interiorul ţării. O mare acţiune de ajutorare a celor sinistraţi s’a început atât în Italia cât şi în alte ţări. Se anunţă că de câteva zile şi Vezuvul e în fierbere şi locuitorii dela poalele lui, temându-se de-o erupţie, se refugiază şi ei în mari convoiuri. Activitatea Despărţământului din Reghin al Astrei. Despărţământul Astrei din Reghin desfăşură un program de activitate atât de bogat, încât merită admiraţia tuturor şi este firesc că primirea propagandiştilor culturali de către popor este cât se poate de călduroasă şi bine văzută. In Duminecile trecute s’au ţinut adunări poporale în comunele Ruşii-munţi şi Morărenî, unde conferenţiarii au putut să fie în toate privinţele îndestuliţi de numărul neîncăpător în sală al ascultătorilor şi de înţelegerea evlavioasă şi manifestaţiile de sinceră simpatie ale poporului. S’a vorbit despre menirea culturală a Astrei, despre efectele dezastruoase ale bolilor venerice, despre importanţa bibliotecilor şi li s’au dat îndemnuri bune şi folositoare, deşteptând în vibrele celor prezenţi o adevărată însufleţire. Relevăm cu toată căldura meritele ce şi le asigură directorul despărţământului . Dr. Eugen Nicoară împreună cu unii ce-i însoţesc şi ne bucurăm că datorită acestei activităţi rodnice s’au înscris foarte mulţi membri noui la Asociaţiunei, care trebue să ne fie tuturora o instituţie dragă pentru idealul înalt ce-l urmărește. Un spectator. Stamboliski a fost ucis. Am scris săptămâna trecută despre izbucnirea revoluţiei în Bulgaria, care are azi un nou guvern format din oameni cari nu inspiră mare încredere ţărilor din jurul Bulgariei. Noul guvern a reuşit să se scape de cel mai temut duşman al său, de Stamboliski, fostul prim-ministru, pe care l-a ucis prin agenţii săi. Sângele lui Stambolisky a pătat astfel din primul moment opera revoluţionarilor bulgari, cari folosindu-se de asemenea mijloace barbare pentru răpunerea adversarilor politici, dau dovadă că nu sunt demni de încrederea Europei. Viaţa la Sovata. (De la corespondentul nostru.) De ceva zile viaţa a devenit iarăşi foarte animată în staţiunea balneară Sovata Sezonul s’a început şi oaspeţii sosesc tot mereu. Direcţiunea băilor a făcut anul acesta sacrificii foarte mari pentru înfrumseţarea staţiunei, iar preţurile în raport cu scumpetea extraordinară din alte părţi, sunt cât se poate de moderate. Din acest motiv vizitatorii sunt perfect mulţumiţi cu împrejurările. Până în prezent au sosit printre alţii: familia d-lui director general de finanţe Simionescu, dl senator Mişu, dl advocat Telciu Cluj, dna Şerban şi alţii Au vizitat staţiunea elevii de la foarte multe şcoli din ţară, printre cari elevii liceului din Braşov, cari au stat aci două zile şi au plecat pe deplin mulţumiţi, apoi două echipe ale liceului din Blaj, liceul de băieţi şi fete din Sânmărtin, iar acum se aşteaptă sosirea liceului de fete ,Unirea din Târgu Mureş. Era vorba că zilele acestea să sosească şi întreg corpul ofiţeresc din Târgu-Mureş în frunte cu dl general Olteanu, însă în urme dispoziţiilor ulterioare vizita aceasta s’a amânat pentru mai târziu. E de notat că apa lacului „Ursu“ a ajuns deja la temperatură de 50 grade Celsius. Timpul e însă schimbăcios şi puţin favorabil. Vom ţine în curent pe cititorii noştri în fiecare săptămână cu mersul vieţii la Sovata. ŞTIRI. — Eliberarea conducătorilor funcţionărimei După o detenţiune atât de lungă, conducătorii mişcării funcţionarilor, d-nii Schina, Dinulescu şi Constantinescu, zilele trecute au fost puşi în libertate. — Dl Vintilă Brătianu, ministru de finanţe, a plecat Marţi seara în străinătate. Dsa va merge la Paris, Roma şi Londra, unde va urma importante tratative referitor la procurarea mijloacelor materiale necesare pentru refacerea ţării. — Epilogul anchetei de la Casa Cercuală. E cunoscută acţiunea pornită în urma falsului denunţ al fostului funcţionar la Casa Cercuală Gligor, împotriva d-lui director V. Al- George, a subdirectorului Pototzky şi a şefului de birou Landmann, cari erau învinovăţiţi cu anumite incorectitudini privitoare la administrarea Casei. S’a pornit atunci o anchetă oficială care a constatat absoluta cocorectitudine a numiţilor funcţionari superiori, iar dintre denunţători unul, Ganga, a fost transfera la altă casă, iar Guigor a fost concediat în mod definitiv După terminarea anchetei oficiale chestiunea a ajuns şi în faţa tribunalului, care a stabilit zilele trecute totala lipsă de temei a acuzei, dând satisfacţia cuvenită d-lor Al- George, Pototzky şi Landmann. — Escrocherii neizbutite cu tutunul, îndată după ce s’a anunţat sporirea preţului la tutun şi celelalte articole ale Regie, atât în Târgu Mureş, cât şi în Reghin nu se mai găsea nici o ţigaretă la tutungerii. Era clar că proprietarii tutungerior şi-au ascuns marfa, intenţionând s’o vândă mai târziu cu preţurile cele noi. In caz că le-ar fi reuşit planul, realizau dintr’odată câteva milioane. Autorităţile prinzând de veste despre această ticăloşie, s’au pus în mişcare şi făcându-se perchiziţii amănunţite, acestea au avut rezultat. S’a confiscat în Târgu-Mureş aproape 3 vagoane de tutun ascuns, împotriva concesionarilor cari au săvârşit incorectitudinea s’a pornit acţiune penală, retrăgânduli se şi licenţele. Astfel s’a retras deja licenţa primului concesionar Porjesz. — La Reghin a fost confiscat tutun în valoare aproximativă de 250.000 Lei. — Invitare. Sunt Invitaţi toţi vânătorii români a participa la adunarea de înfiinţare a unei societăţi de vânători in Târgu Mureş, care se va ţine la primăria oraşului Tg.-Mureş în 30 I. c. ora 5 p. m. Comitetul iniţiator. x Am onoare a incunoştiinţa on. public că am obţinut licenţa pentru tutungerie principală în Târgu-Mureş. In mod provizor vânzarea se va face in prăvălia Dlui Holbach, Piaţa Reg. Ford. No 15. — Cu stimă, Ştefan Pop. 1_s x Degetele, picioarele pişcate de frig să vindecă repede folosind „Permipsari". Se capătă în farmacia Neagoș, Tg.-Mureș, Str. Călărașilor 71. Extras din Decizia Ministerială No. 366 din 2 Iunie 1923 privitoare la condiţiunile de admitere şi ţinerea examenului pentru complectarea vacanţelor de elevi la şcolile militare pregătitoare de ofiţeri activi pentru infanterie. Având în vedere Regulamentul Şcolilor Militare şi referatul No. 19 bis al Insp. Technic al Infanteriei. DECIDEM: Art. 1. — Concursul pentru ocuparea locurilor vacante la şcolile pregătitoare de infanterie va începe în ziua de 5 August a. c. şi se va ţine după cum urmează: a) La Sibiu în localul Şc. Preg. Of. Inf. No. 2. b) La Bucureşti în localul Şcoalei Preg. Of. No. 1 (Str. Isvor No 1451; c) La Iaşi în localul Liceului Militar; Art. 2. — Vor putea fi admişi făă concurs în anul I-iu, trecând examenul medical: 1. Absolvenţii Liceelor militare bine apreciaţi de comandanţi asupra purtărei, caracterului şi aplitudinele pentru cariera militară. 2. Absolvenţii liceelor civile 8 clase. 8. Absolvenţii a cel puţin 7 clase din liceele civile sau şcoli echivalente, care au avut media generală cel puţin 7 în fiecare din ultimii 3 ani de studiu, chiar dacă sunt sub drapel. Nu intră în această categorie absolvenţii şcoalelor normale şi seminariilor. Art. 3. — Vor putea fi admişi cu concurs pentru anul I-iu: 1. Absolvenţii a cel puţin 7 clase de liceu civil sau altor şcoli echivalate de către Ministerul Instrucţiunei Publice, chiar dacă candidaţii sunt sub drapel. Nu intră în această categorie absolvenţii şcoalelor normale şi seminariilor. 2. Subofiţerii aflaţi în serviciul activ al infanteriei, reangajaţi sau nu, dacă posedă certificat de cel puţin 4 clase secundare inclusiv capacitatea. Cea mai bună cremă pentru faţă şi mâini este unde găseşti casete pt. piepteni modelul cel mai nou, garnituri de manicur, crema Gold. Se găseşte în depozitul — — parfumuri, apă de Cologne, săpunuri, pudre, necesare de călătorie, maşini de IA O/'"( 1 4 p F) IFI FPI/ F gp F fotografiat, etc, cari se vând pe prețuri egale cu marfa veche din depozit. ^ ^ ^ ILrftvlL»! i L f\ L lIT. Pentru funcționari 10% reducere! 24—100 Telefon nr. 380.