Mureşul, 1924 (Anul 3, nr. 1-24)

1924-04-27 / nr. 10

2 LEI EXEMPLARUL finul III. Nr. 10 — TârguAureş, 21 f aprilie 1924 Redacţia şi Administraţia' ORGAN AL PARTIDULUI NAŢIONAL || 5 | ’ ------- | Pe un an......................80 Lei Târgu-Mureş, Str. Mihai Viteazul 27. I, redactat de un COMITET. Pe jume an .... 40 , Editor şi girant responsabil: NICOLAE VULCU. Pe un sfert de an . . 25 . învierea. Mormântul e sigilat de guvernatorul iudeii, şi legionarii satrapului îl păzesc cu lăncile, ce fulgeră sub soare şi sub lună. Cel ce a venit pe lume să mântuiască un neam de oameni nenorociţi, spoliaţi şi batjocoriţi, — după ce împăratul prin Pontius Pilatus s’a spălat pe mâni, — stă sub piatra rece a mormântului, înţepat cu suliţa în coaste. Şi fariserii se veselesc şi popii se bucură şi hienele dau târcoale mormântului, şi urlă!... O, neam bun al meu, cu nimic mai pe jos, în frontierele tale etnice, nu eşti azi în ce-ai dorit, în ce-ai visat şi în mastera-ţi soartă! Dar, adevăr, adevăr îţi zic ţie: La noapte clopotele învierei vor suna. Se vor preface în ţăndări catapetesmele templelor lor; satrapii vor muşca ţărâna de spaimă. Se vor prăbuşi legiuirile lor, legiuiri ce cu nimic mai bune nu sunt, ca acelea ce te-au sângerat o miie de ani. La noapte clopotele învierei vor suna. Şi eu, fiu al acestui pământ, ce atât de scump îmi este, pământ care îl calc după atâţia ani şi pentru care şi sabia mea a fulgerat în luptă, ca el să revină la matcă, adevăr, adevăr îţi zic ţie: La noapte, la miezul nopţii, partidul naţional va învia. De la Episcopia Bihorului şi până la Constanţa şi de la Jimbolia până la Cetatea Albă, va fi un strigăt de bucurie. După desubjugarea din afară, va veni cea dinăuntru. O, neam bun şi batjocurit al meu, Isus Cristos va învia şi odată cu el partidul naţional-român. Domnul Ion I. C. Brătianu, care prin slugile lui preaplecate a aplicat pe obrazul Regelui — care este exponentul şi chintezenţa neamului românesc, — necuviincioasa umbră a Italiei şi Spaniei, refuzându-i vizita, acest Pontius Pilatus, care se spală pe mâni şi care la Paris a închis şi sigilat la congresul păcii porţile de aur ale Banatului nostru — va muşca şi el ţărâna de spaimă. Dar, mai cu seamă voi, fii neînfricoşaţi de pe valea Mureşului, voi, cam la alegerea parţială din Decembrie trecut, aţi dat dovadă de o cinste fără pereche şi de un eroism cetăţenesc demn de vremuri antice, alegând Senator pe Dl. Vasile Stroescu, marele bărbat al neamului, voi cei dintâi veţi avea bucuria învierei. Aici, în acest oraş al nostru, în acest ţinut al nostru şi pe care potentaţii de em au crezut că pot să-l cumpere cu câţiva metri de asfalt şi cu câteva conducte de apă de mlaştină, aici va veni marea voastră răsplată, bucuria cea mare a sufletelor voastre chinuite şi însetoşate după dreptate. Un prieten al vostru, un umil servitor al partidului naţional, care munceşte departe la Dunăre pentru acelaş ideal sfânt ca şi voi, pentru desrobirea internă a neamului, pentru înlăturarea samavolniciilor, pentru o administraţie cinstită, pentru triumful adevărului, pentru dărâmarea viţelului de aur ce l-a ridicat în inima ţărei partidul liberal — vă salută plin de dragoste şi de admiraţie, cu un naţional şi creştinesc: Christos a înviat! Ion Al-George membru al partidului naţional-român. Juîoise. Ca bradul drept înfipt în vârf de munte, Sfidând înaltul cu semeaţa-i frunte, Nepăsător de vuetul pădurii, Ce’un văi îşi fierbe clocotele urii, Eu mă ridic trufaş în faţa ta, Stăpănitor a toate, Jehova! De tunete cutremure-se norii! Amestece-se’n haosul văltorii împărăţia stelelor! Şi marea Cu munţi de valuri să izbească zarea, Că’n vuetul, ce astfel se va naşte, Eu glasul tău, Jehova, voiu cunoaşte. . . Şi dă-mi un fulger, — rupe-l din zenit! — Cu el voiu scrie’n table de granit Cuvântul tău cu litere de Dară, Ce fiecare poartă-o primăvară; Croi-voi căi spre zarea depărtată, Zăgăzuind mulţimea ’ntunecată, în noaptea ei aprinde-voiu rubine, Şi cântece mnălţase-voi spre tine . .. înfricoşat răsună glasul tău ... Cum se desparte binele de rău! Cum se desparte grâul de neghină! Cum fuge neagra noapte de lumină!. .. Cărări cu flori pe margini de abisuri Duc către zarea lumilor din visuri... . . . Dar tot mai stins, cuvântul tău răsună: Se potoleşte apriga furtună... Veniţi! Veniţi!... Şi nimeni nu răspunde . . . De gloate gem prâpastiile-afunde ... Bucureşti 1914. Vasile Al-George. Vizita suveranilor noştri în Elveţia. M. L. Regele şi Regina României sunt aşteptaţi pentru ziua de 8 Mai la Berna, unde vor face o vizită oficială preşedintelui Confederaţiunei Elveţiene. Suveranii români vor sta două zile în Capitala Elveţiei. Suveranii vor fi întâmpinaţi, în gară, de către d. Chuard, preşedintele confederaţiei şi vicepreşedintele ei, şeful departamentului militar, d. Petrescu Comney, ministrul României la Berna şi trei ofiţeri superiori din armata elveţiană, cari vor rămâne ataşaţi pe lângă Suverani. După această primă recepţie, Regele şi Regina vor merge la legaţiunea României, unde vor fi găzduiţi. In dimineaţa acelei zile, Suveranii vor merge la palatul federal unde vor fi primiţi oficial de către consiliul federal ; pe urmă, însoţiţi de câţiva consilieri, vor vizita oraşul Berna, şi cazărmile, unde vor trece în revistă câteva contigente de infanterie şi cavalerie. După aceasta va urma un dejun intim la legaţiunea României, după care Suveranii noştri vor continua să viziteze Capitala Elveţiei. Seara, consiliul federal va oferi un dineu la care vor fi invitaţi şefii misiunilor streine. Ziua a doua va fi consacrată unei plimbări în automobile prin împrejurimile Remei, când se va servi şi o masă câmpenească, organizată de consiliul federal. In sfârşit, seara, Regele şi Regina României vor primi, oficial, la legaţiunea noastră pe membrii guvernului elveţian şi municipalitatea din Berna. Plecarea suveranilor noştri din Berna va fi în seara zilei de 10 Mai. If rama fl’artf&mi EStilS Depozit: DROGHERIA FEKETE 1 viciile limfjdifpo.st2rrw târou-mure? *"I