Művészet, 1977 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1977 / 6. szám

Contents ENDRE BÁLINT In the present issue we are dealing in detail with one of the outstanding figures of contemporary Hungarian fine art: the Merited Artist Endre Bálint (b. 1914) who has been awarded the golden degree of the Order of Labour. The following topics are mentioned in the interview made with the artist by Iván Rozgonyi: the various periods of his oeuvre, the origins of the motifs used by him, his life sensation and world outlook which inspire his art, the structure of his pictures as regards the association of motifs, montage; the role of coincidences which to a great extent determine the final solutions in his pictures, and the various effects that have influenced his art. Endre Bálint, who has a vein for writing and has himself written several art criticisms (his book “From the diary of lies" was published in 1972), writes about his contemporaries who both personally and from the point of view of his art have meant much for him (Lajos Kassák, Lajos Vajda, Lili Ország), about his ars poetica, his career so far, about the difficulties he has had to tackle and about some former criticisms which he wanted to improve. Judit Szabadi deals with the artist’s so-called Paris period (1957-1962), the time that he spent in the French capital. She states that in order to transform his identification with Vajda’s concepts into artistic conviction, into commitment determining the fate of his art, Bálint had to detach himself from Vajda and his country, from the direct influences and the environment accustomed to. It was in his state of “homelessness” in the environment of the —for him — strange way of thinking and seeing prevailing in Western Europe that his artistic commitment became ripe. It was here that his former experiences, memories and dreams started to make themselves felt in the form of the great wonders of his childhood and in that of the motifs taken from folklore traditions. His works represent attempts at creating again and again the illusion of completeness, and though this illusion is given in the process of creation, it does not became final. Since his Paris period Bálint has become sometimes more lyric, sometimes more profane, at others more simple and concise; but after all the basis of his art has remained his self-realization that happened in Paris. Lajos Németh points out that the key to understand Bálint’s art is the artist’s guilty conscience which developed in him as a result of his detachment from community, that is, his distress due to his loneliness, in other words, as he himself put it once: “the longing for faith of a man who lives in a faithless world.” That is to say, he wants to create an individual mythology, though he well knows that it is impossible, since he intends his mythology to be of more universal validity than simply developing his particular ego to become cosmic. It is just for this reason that he sticks so much to some fragments of folk culture (at least which he considers that), that he elevates old requisites to the rank of cultic objects or experiments with their pictural metamorphosis. His motifs do not become self-contained visual symbols, rather, they suggest feelings and emotions, and their meaning can only be found in the role that they play in his mythology. He examines to what extent these motifs can become parts of this individual mythology, to what degree they are still viable, or whether they can simply be treated as remnants of a disintegrated system of symbols, or whether they can revive on the soil of this individual mythology, that is, whether they do not necessarily become merely formal. Primarily he does not search for the ancient forms, neither for the primary form-creating act of human activity, but rather, for their ability to elicit emotional resonance. Analysing one of Bálint's main works (made in 1974) which were intended to be syntheses, “Triptych iconostas” consisting of 27 units, László Menyhárt examines to what extent Bálint’s motifs can be variegated, and whether, if seen together, their effect is multiplied compared to the effect of the individual pictures, and finally, what the differences are between the organic and the montage-type logic of building pictures. At the same time he also points to the fact that Bálint, who variegates a given set of motifs, willing or unwilling, uses a creative method which is par excellence characteristic of folk art. With reference to the artist’s exhibition "Les Boites” held in Paris in 1976, Júlia Szabó writes about Bálint’s objets. A similar exhibition was held in Budapest at the Museum of Applied Arts in 1975. László Веке analyses the design method applied by the artist in photo-montage. Miklós Erdély's article is about the differences between Bartók and Bálint in collecting motifs, about the possibilities of applying the folkloric forms in abstract trends and about the possible ways of interpreting Bartók’s works in fine arts. Two articles in our column “Window on the World” are also related to Bálint’s art, namely, one on Max Ernst and the other on John Heartfield’s political montage. Iván Rozgonyi: In Defence of Attachments (Talks with Endre Bálint in 1964) 2 Endre Bálint: Contemporaries 8 Endre Bálint: About Myself—instead of giving an account 9 Judit Szabadi: The Paris Period (1957-1962) 12 Lajos Németh: An Individual Mythology 16 László Menyhárt: Waiting for the Annunciation 18 Júlia Szabó: Endre Bálint’s Boxes 20 László Веке: “Life-dissection: Life-montage” 22 CONTEMPORARIES ON ENDRE BÁLINT Miklós Erdély: Good and Bad Shepherds 26 As Reflected in Criticisms 28 MARKER Gábor Rideg: For Our Own Enrichment 29 LET US LOOK TOGETHER AT the Church in Ludrova and its Frescoes (László Zolnay) 30 EXHIBITIONS Valéria Havas: Political Posters ’76 (Some successful pieces sent in for a competition) 34 WINDOW ON THE WORLD Gábor Pap: After Triennials, Before Triennials (I. Commitment and Realism —Thoughts and Worries) 36 With reference to the “Triennial of Realist Painting” held for the second time in 1976 in Sofia, Gábor Pap deals with the interdependent problems of realism and commitment. By way of thoroughly analysing concrete works of art. he attempts to outline such a concept of realism —worded in some respect with more nuances than before —which might be able to reflect the present and future social conditions more sensitively, that is, which would be more efficient in meeting the present and the future demands that society makes on art. Writing about the evaluation of contemporary art, he emphasizes, besides the former, mostly shortrun artistic programmes, the importance of advance orientation for the longer-run, serving the interest of the community. (This article is the first one in a series consisting of three parts.) Mária Déva: Dream-workshop (Max Ernst) 42 György Somogyi: Heartfield’s Anger Fading away (Artforum) 44 EXHIBITION CALENDER 48 Front Cover. Endre Bálint: Wonders portioned quietly. Detail, 1971 Inside Front Cover. Judit Dános: Solidarity with the Chilean Patriots, 1976 Back Cover. The Descent of the Holy Ghost, on the northern side of the sanctuary of the church in Ludrova, about the 14th century Souvenir Card. Montage —Ja^i, cloister church. 18th century Som mai re ENDRE BÁLINT Dans notre présem numéro nous nous occupons en détail d’un représentant marquant des beauxarts hongrois contemporains, de Endre Bálint (néen 1914) Artiste Émerite, titulaire du lauréat du Médaillon d’or du Mérite du Travail. Au cours de l'entretien de Iván Rozgonyi méné avec l’artiste ils ont abordé les differentes étapes de la carriére artistique de Endre Bálint, les sources de ses motifs, son sentiment de vie et sa vision du monde singuliére qui inspirent son art. sa maniére de composer des images, maniére par laquelle il associe et assemble ses motifs, le rőle du hasard qui détermine considérablement la conception définitive de certains de ces tableaux et Ces influences qui produisent un eflet décisif sur son art. Endre Bálint qui a d’excellentes dispositions littéraires (autrefois il a écrit lui-méme des critiques d’art; son livre intitulé «Du journal des mensonges » fut publié en 1972) évoque ses contemporains — Lajos Kassák, Lajos Vajda, Lili Ország, il écrit de son art poétique, de la carriére qu'il a parcourue jusqu’á présent, de ces difficultés qu'il avait á surmonter, de quelques remarques critiques qu’il voulait modifier. Judit Szabadi écrit sur la période parisienne de l'artiste (1957-1962, il a passé 5 ans á Paris). Elle constate que pour s’identifier avec la conception-Vajda, au point de pouvoir en faire sa propre conviction artistique et de s!y engager fatalement, il dévait se détacher de Vajda, de sa patrie, des influences directes et du milieu familier. C’est dans cet univers dépaysé et dans ce milieu étrange que créent la maniére de penser et la vision du monde de l’Europe Occidentale que son appartenance artistique s'est stabilisée avec certitude. C’est ici que surgissent ses expériences personnelles, ses souvenirs et des éclats de ses réves : les miracles superbes de son enfance, les motifs folkloriques de son pays. Ses oeuvres sont une mise en forme désespérée, mais préte á renaitre, de son illusion de la perfection, et mérne s’il a la chance d'avoir cette illusion présente á l’esprit pendant son travail créateur, cette derniére ne s’y fixe pas de fagon définitive. Depuis la période de Paris, Bálint est tantőt plus lyrique, tantőt plus profane et éclatant, et tantőt plus simple, plus laconique, mais finalement c’est la prise de conscience á Paris qui est la base de son art jusqu’á nos jours. Lajos Németh nous démontre que la elé de Tart de Bálint sont les remords á cause de la perte de la collectivité ainsi que l’angoisse de la solitude d’oú «la nostalgie de la croyance d'un étre qui vit dans un monde incrédule», comme il le dit lui-méme. Pour cette raison il s’efforce de créer une mythologie personnelle, mérne s’il est parfaitement conscient de l'impossibilité de cette éntreprise, car sa mythologie se veut plus universelle que l’élévation au cosmique du moi particulariste. C’est pour cette raison qu’il s’attache tellement aux restes de la culture qu’il erőit folklorique, e'est pour cela qu’il érige en objets cultiques les vieux réquisites ou essaye leur métamorphose pittoresque. Ses motifs ne deviennent pás des signes visuels indépendants, ils inspirent, en premier Heu, des sentiments, leur sens est en fonction de la place qu’ils occupent dans la mythologie. II fait des recherches sur les problémes visant á savoir dans quelle mesure les motifs peuvent devenir partié, appareil iconographique, de la mythologie individuelle, dans quelle mesure ils s’avérent encore viables, ou s’ils sont seulement les restes d’un systéme de signes désagrégé, ou s’ils peuvent revivre sur le sol de la mythologie individuelle, c. á. d. s’ils ne sont pás les simples porteurs d’une signification formelle. Dans son article, László Menyhárt analyse une des oeuvres principals aspirant á la synthése de Bálint, créée en 1974, intitulée «Iconostase-triptique», et qui se compose de 27 unités d’images. Dans son analyse il cherche la réponse á la question de savoir jusqu’á quel point la variabilité des motifs caractéristiques de Bálint s’étend, ensuite, si par Invocation de l'ensemble l’effet se multiplie par rapport aux images isolées, et quelle est la difference entre la logique de la construction d’images organique et entre celle qui tient du montage. En mérne temps il démontre que par la variation des motifs donnés, Bálint se sert, bon gré, mai gré, de la méthode créatrice caractéristique par excellence de Tart populaire. A propos de l’exposition organisée á Paris en 1976, portant le titre « Les Boites». Júlia Szabó passe en revue les objets de Bálint. En eflfet, l’artiste présentait á son exposition en 1975 des objetssemblables au Musée des Arts Décoratifs de Budapest. László Веке nous fait connaitre la méthode de construction-photomontage de Endre Bálint, ensuite l'étude de Miklós Erdély nous rend compte sur les differences entre la maniére de collecter des motifs de Bartók et de Bálint, sur les possibilités de la transplantation des formes populaires dans des tendances abstraites. et sur les modalitás possibles de l'interprétation de l’oeuvre de Bartók dans les beaux-arts. Dans notre rubrique Tour d’Horizon deux articles s’attachent au bloc-Bálint: un sur Max Ernst et un sur les montages politiques de John Heartfield. Iván Rozgonyi: En défendant les attachements (Entretient avec Endre Bálint, de l'an 1964) 2 Endre Bálint: Sur les contemporains 8 Endre Bálint: Sur moi-méme — au lieu d’un réglement de compte 9 Judit Szabadi: La période á Paris (1957-1962) 12 Lajos Németh: Mythologie personnelle 16 László Menyhárt: En attendant l’Annonciation 18 Júlia Szabó: Les boites de Endre Bálint 20 László Веке: Décomposition de vie: Lifemontage 22 CONTEMPORAINS SUR ENDRE BÁLINT Miklós Erdély: Les bons et les mauvais bergers 26 Dans le miroir de la critique 28 SIGNET Gábor Rideg: Pour notre enrichissement 29 REGARDONS ENSEMBLE l’église et les fresques á Ludrova (László Zolnay) 30 EXPOSITIONS Valéria Havas: Affiche politique '76 (Quelques oeuvres réussies d'une compétition) 34 TOUR D’HORIZON Gábor Pap: Aprés des Triennales, avant des Triennales (I. Engagement et réalisme — réflexions et soucis) 36 Gábor Pap, en exposant son compte rendu sur la «Triennale de la Peinture Réaliste» organisée pour la deuxiéme fois en 1976 á Sofia, traite les questions corrélatives du réalisme et de l'engagement. Par l’analyse approfondie de certaines oeuvres d’art concrétes il essaye de tracer les lignes d’une conception qui est — d’un certain point de vue — formuláé sur le réalisme d’une maniére plus nuancée que ne l’était le cas jusqu'á présent, conception qui serait capable de refléter plus sensiblement les relations sociales du présent et de l’avenir, c. á. d. qui pourrait servir de plus d’efficiences les prétentions á Part de la société du temps présent et á venir. En connexion avec l’évaluation de Part contemporain, il souligne l’importance de Porientation á long terme, en plus des programmes artistiques élaborés jusqu’á présent, pour la plupart á court terme. (Cet article est la premiére partié d'une série composée de trois parties.) Mária Déva: Atelier des réves (Max Ernst) 42 György Somogyi: La fureur disparaissante de Heartfield 44 CALENDRIER DES EXPOSITIONS 48 Sur la couverture. Endre Bálint: Miracles dosés en douce. Détail, 1971 Au verso de la couverture. Judit Dános: Solidarité avec les patriotes du Chili Au dos. La descente du Saint-Esprit. — Au cóté nord du choeur de Г ég Use á Ludrova, vers la fin du XIVe s. Souvenir. Montage — Jasi, église du cloitre, XVIIIе s.