Neamul Românesc, mai 1914 (Anul 9, nr. 17-20)

1914-05-04 / nr. 17

București, 4 Maiú 1914. No. 17. Anul al IX-lea. Administrația la Vălenii-de-Munte FOAIA PARTIDULUI NATIONALIST-DEMOCRAT VELINA Plata anuală 20 MANIFESTUL PARTIDULUI NAȚIONALIST-DEMOCRA CĂTRE ALEGATORII LA CONSTITUANTA O Constituantă e chemată să hotărască asupra felului cum se va îndestulă nevoia de pămînt și nevoia de drepturi a țărănimii. Liberalii propun exproprierea pănă la o întindere care nu s’a hotărît și Colegiul unic al știutorilor de carte. Conservatorii oferă pămînt fără îndatorire prin lege și sînt gata să schimbe, într’o măsură pe care n’au arătat-o deplin, orînduirea alegătorilor în Colegii. Conservatorii-democrați merg alături cu liberalii, avînd singura deosebire că ar voi două Colegii. In fața lor stă partidul naționalist-democrat, sprijinit pe nevoia de dreptate largă a țărănimii întregi. El cere arendarea și vînzarea silită către săteni a moșiilor de proprietarul mare care se îndepărtează vremelnic sau pleacă pentru totdeauna. . El socoate că votul oricărui Român e un drept de care nimeni nu se poate atinge, dar că e în interesul tuturora, și al Statului, ca votarea să se facă pe Colegii înfățișînd fiecare o clasă și ca numărul deputaților dați de fiecare Colegiu să fie în legătură cu însemnătatea națională a clasei ce represintă. Prin cea d’intâit măsură, țerănimea ar căpăta răpede și pretutindeni mai mult pămînt decît prin cea mai largă expropriere. Prin cea de-a doua, țăranii, negustorii, meșteșugarii și-ar avea în Parlament oamenii lor și numai ai lor. Dar nu numai întru aceasta ne deosebim de toți ceilalți. Ceilalți toți fac parte din clasa de sus de până acuma, care se pocăiește doar ca să-și păstreze stăpînirea și de acum înnainte, păstrînd aceleași apucături, pe care le cunoaștem cu toții. E viata nouă ca oameni vechi, ca năravuri vechi. Noi voim ridicarea acelor cari încă n’au stăpînit și nu sufăr de păcatele celor înrăiți și stricați prin stăpînire. Visăm o Românie care să fie a celor mai harnici și mai jertfitori din fiii ei, democrație fără Înșelători și fără exploatatori. Incepînd de la fapte de cultură, care ne-au învățat prețul moralității unui popor, noi nu putem înțelege o nouă viață politică fără refacerea moralității poporului nostru. Răspingînd mijloacele obișnuite, de slugărnicie și lingușire, de năvălire la averea Statului, de nepăsare pentru binele public,de împărțire a țerii ca o pradă între cei legați prin lupta pentru putere, aci ne intățămim a fi puțini, pentru ca din cercul nostru curat să iasă o acțiune nepătată de păcatele timpului. In altă privință, pe cînd niciunul din partidele celelalte nu răspinge colaborarea cu străinii, din care folosește fiecare în parte, noi înțelegem a reda România poporului care a întemeiat-o, a apărat-o și din a cărui grea muncă se ține. Lui pămintul, vii negoțul, lui meșteșugul, lui conducerea! Față de oameni cari mai cred că viitorul acestei țări se poate sprijini pe alianțe cu cei mari și periculoși din jurul nostru, jertfindu-se la nevoie interesele Romîniior de peste hotare și desprețuindu-se legăturile folositoare cu cei de o seamă cu noi, partidul naționalist-democrat Singur cere alianța cu toți cei de peste Dunăre, împăcați și conduși de Romîni și o îndreptare politică in afară hotărită de nevoile cele mai ale neamului Întreg. Așa fiind, noi ținem seamă de oamenii de bine ce se află în toate partidele, și, astăzi, unindu-ne la lupta pentru schimbarea Constituției intr’un sens mai larg pe care o deschid liberalii, noi nu ne putem însă Confunda CU nimeni, nici lăsa uimiți de nimeni. Viitorul nostru e deo potrivă cu binele țerii.