Opinia, septembrie 1914 (Anul 11, nr. 2265-2290)

1914-09-19 / nr. 2280

Războiul austro-sîrb Viena.—(Oficială) Ministrul de externe comunică : „Armata noastră sudică îşi continuă luptele ei victorioase. Ea a luat din nou numeroase tunuri şi 5000 de prizioneri. Serbii au luptat pînă acuma cu bravură şi îndărjire, dar acum se înmulţesc la dînşii simptomele de sleire şi de demoralizare. O încercare de bande de a pătrunde în Sirmia, nu are nici o importanţă şi au fost respinse de trupele noastre ce păzesc frontiera. In urma succeselor repetate asupra forţelor principale serbeşti, comandamentul nostru a luat măsuri pentru distrugerea detașamentelor sîrbești, care pătrunseră în Bosnia. Luptele pe frontul Est — Infringerea rusă - Ofensiva germano-austriacă. Comunicate oficiale.—Aprecieri. Viena.—Ziarele vorbesc cu mult optimism de noua ofensivă austro-germană. Rușii cu toată superioritatea lor numerică, au suferit atita în luptele din jurul Lembergului, în cit sunt acum complectamente epuisaţi. Posiţiunile strategice ocupate de trupele austriace şi germane sunt foarte favorabile ofensivei, ceia ce sa dovedit de la prima ciocnire, care s’a sfirşit prin aruncarea ruşilor dincolo de rîul San. Berlin.—Pe frontul de est, ofensiva rusească de dincolo de graniţa noastră, din guvernămîntul Suvaeski, continuă. In contra fortăreţei Ostroveţului artileria noastră grea a intrat în funcţiune şi a luat parte la luptă. Viena.—Oficial. —Ministerul de externe comunică : „Armata noastră împreună cu cea germană a luat ori ofensiva pe ambele maluri ale Vistulei. Puternice divizii de cavalerie rusească au fost aruncate dincolo de râul San, cauzându-le perderi foarte mari. E probabil că în urma acestei înfrângeri ruseşti, atacurile ruşilor din trecătoarele Carpaţilor vor înceta în mod subit. In luptele din aceste trecători, mai ales acele de la trecătoarele Udzok şi Oekpernetzol, ruşii au fost respinşi cu perderi considerabile. Viena.—Un comunicat oficial al marelui stat major, anunţă că generalul Auffenberg, Comandantul armatei s’a îmbolnăvit. Această ştire va provoca desigur regrete generale. Comunicările legaţiunei austro-ungare Telegrame oficiale din 299 1918 In Galiţia domneşte liniştea. Ofensiva încercată de ruşi a fost respinsă energic. Mai multe masse mici ale armatei ruseşti, încercînd să pătrundă prin Carpaţi, au fost respinse pretutindeni cu pierderi mari pentru ele. — In Serbia progresează ofensiva noastră viguros. — In Franţa, situaţia armatei germane se prezintă cit se poate ca favorabilă. Fortăreţele sunt silite una după alta — să se predee.* In urma ofensivei reluate de către trupele aliate austro-ungare-germane în Galiţia se recunoaşte o mişcare violentă de retragerea trupelor ruseşti.—Lîngă Bius a fost respinsă o divizie cu cavalerie rusă cu pierderi mari pentru Ruşi.—La nordul Vîstulei, forţe mari ruseşti sunt puse pe goană de cătra trupele austriace-ungare-germane. împăratul Wilhelm în fruntea armatei Roma.—Se fotografiază din Petrograd, că împăratul Wilhelm a luat comanda trupelor care operează contra armatei ruse dintre Viena și Grodno. O mare luptă se dă de Simbătă, pe o întindere de 100 kilometri lingă Niemen. Cele două aripi ale armatei ruse ce se razămă pe poziţiile Ostoveţ şi Truskirski continuă bombardarea la Ostoveţ şi acţiunea foarte violentă pe frontul Suesiei. COMUNICARE GERMANA Telegramă a Legaţiunei Germane din Sinaia din 30 Septembrie către Consulatul german din Iaşi. Ştirea adusă de presa Parisiană, de provenienţă din Petersburg, după care Ruşii sub conducerea lui Rennenkamp ar fi înaintat victorioşi reocupînd Soldau este în totul inventată. Armatele unite germano-austriace în marșul lor de înaintare prin Polonia sudică alaltăeri au aruncat înapoi șase divizii de cavalerie rusească. Aripa dreaptă a armatei rusești la sud de Vistula este în plină retragere, trecînd fluviul San cu trupe considerabile. Mai la est de har ruşii au încercat să înainteze, dar au fost pretutindeni respinşi sîngeros. BUSSCHE Ediţia la ANUNŢURI Un rând pag. III, ?G b. w m IV» 46 m BANI Administraţia « Tipografia H. Goldner, laţi. — TELEFON No. 8«Sub direcţiunea unui C'«niţei âMUI XI—No. 2180.—Vineri 19 Sept. 1944 Războiul Franco-German Berlin. —Marele cartier telegrafiază cu data de 29 Septembrie st. n. seara. In Franţa, pe aripa dreaptă a armatei germane luptele continuă nedecise pănă acum. Pe frontul dintre apele Oise şi Meusa liniştea a fost desăvârşită. Armata germană, care a atacat forturile pe malurile Meusei a respins atacurile duşmane venite din Toule şi Verdun, Petrograd.—Agenţia Havas telegrafiază că după ultimul comunicat oficial de ieri nici o schimbare nu s’a produs în situaţia generală. Liniştea a fost relativă într’o parte a frontului. Totuşi s’au dat lupte între râul Aisne și Argonne, atacurile dușmane au fost respinse. Asediul Anversului Berlin.—Oficial.—Eri artileria de asediu a deschis focul In faţa cetăţel Anversului. Atacul garnizoanei din Anvers contra liniilor de impresurare a fost respins cu perderi mari. Berlin — Ziarul „Amsterdam Telegraph“ află din Anvers, cu data de 15 Septembrie stil vechi că germanii au început atacurile, bombardind cele trei forturi, Waelhelm, Sf. Ecaterina, şi Vavri In mod oficial se anunţă că germanii au pătruns în timpul nopţei şi au ocupat Malines. BUXTON LA BUCUREŞTI * Sofia. — Preşedintele comitetului balcanic Buxton, pleacă Vineri spre București, într’o misiune identică cu aeea ce a avut-o în Bulgaria. Bombe asupra VARȘOVIEI Berlin.—Ziarul „Berliner Tageblatt“ publică o știre a biroului Reuter, după care un Zeppelin a zburat deasupra Varşovei, aruncînd bombe. Vapoare englezeşti scufundate Viena—Se telegrafiază din Londra că amiralitatea britanică comunică că crucişătorul „Emden“ a scufundat zilele aceste In liceanul indian vapoarele „Dunărica“, „Kingluth“, „Riberia“ şi „Torile11. Echipagiul a fost condus la Columbia pe vaporul „Gysterdale“ care a fost și el capturat, dar a fost apoi lasat liber să ducă echipagiul. Cu privire la acest crucişător „Emden“ despre care amiralitatea britanică nu mai știa nimic, se comunică din Calcuta, că vaporul a lasat ancora joi lîngă Pondiserg, dar că a plecat după aceia imediat în larg. ŞTIRI INTERNE Bucureşti. — Se anunţă că d. P. P. Carp a plecat la Sinaia, chemat în audienţă de M. S. Regele — nu că ar fi solicitat o audienţă. — „Adevărul“ află că astăzi, în consiliul de miniştri ce se ţine, se va decide dacă şi cînd să se întrunească Consiliul de Coroană. — D-nii Simion Mîndrescu, originar din Ardeal, profesor universitar şi Ioan Gramadă, publicist, originar din Bucovina, au lansat un apel prin care invită pe toţi românii de dincolo, stabiliţi în ţară, să dea pilda jertfei şi în momentul în care România ar fi chemată să între în acţiune, ei să formeze un corp aparte de luptători. In acest scop se cere românilor de dincolo să adere la o cerere prin care solicită înrolarea ca voluntari.