Opinia, noiembrie 1914 (Anul 11, nr. 2318-2343)

1914-11-25 / nr. 2338

Presa bulgara si misiunea prinţului Trubetk si Sofia. Presa bulgară, ocupîndu-se de apropiata sosire a prinţului Trubeţkoi, zice că misiunea sa va rămînea fără nici un rezultat, căci Bulgaria e sătulă de promisiuni. Austriacii reorganizează Serbia Viena. — Südslawische Correspondenz spune că drumurile şi căile ferate din regiunea cucerită au fost redate circulaţiunei şi că în oraşele mari sîrbeşti viaţa, normală a fost restabilită. Comandamentul armatei anunţă cu înaltă satisfacţiune că măsurile luate pentru alimentarea armatei în campanie s’au dovedit exemplare. Alimentul esenţial de hrana al trupelor este carnea. Consumaţia alcoolului a scăzut considerabil şi e înlocuită prin ciai, cafea, ciocolată etc. Holera şi dizenteria au dispărut aproape complet. Laptele In Serbia Viena.—Comunicat oficial. — La sud de Belgrad trupele noastre continuă a cîştiga teren. La vest de Arangjelovak şi Korminalovak duşmanii au adus întăriri considerabile şi continuă a da atacuri violente. In ţinuturile din Serbia ocupate şi găsite aproape pustii, locuitorii încep a se reîntoarce treptat. In Belgrad a rămas o populație de 15.000 oameni. Administrația comunală de curînd instituită, a început a-şi exercita funcțiunile. Exportul Rominiei In Apus Bucureşti.—Simbată sau întrunit la Banca Naţională toţi directorii de bancă spre a discuta asupra remisurilor, cecurilor şi în genere a oricărui schimb cu străinătatea. Directorul Băncei Naţionale a adus la cunoştinţă faptul extrem de important că Romînia va continua exportul tot așa de intens cu întreg occidentul. OPINIA Cherche maison franchise ou allemande, bonne familie, professeur du Lycée, pension pour fiile. Au journal sous 1000 H. H. Atitudinea italiei Roma. — Ziarul „Popolo Romano“ sene: Declarațiiunile lui Salandra dovedesc că guvernul italian, mai consideră tratatul cu tripla alianță ca în deplină valabilitate. Uabia după ce s’a convins, că Italia nu era obligată la o intervenţiune, a proclamat neutralitatea. A făcut uz de dreptul ei, nu a comis însă o realitate. Interesele Italiei nu perimit nici ca marea Adriatică să devie o mare slavă, nici ca situaţia Italiei în marea Mediterană să fie vătămată. | gjgg||| Luptele in Gaucaz — Turcii aproape de Batum — Sofia.—D. Radoslavoff primeşte telegrame numeroase din toate părţile ţarei, prin care e felicitat pentru declaraţiile sale anterioare şi rugat a menţine Bulgaria in stare de neutralitate. De faţă cu un grup de deputaţi, d. Radoslavoff a zis că Bulgaria îşi va putea menţine neutralitatea pînă în primăvară. Că pînă în acest moment, nu se vede nici un obsta- - col, care să silească Bulgaria a-şi schimba atitudinea. Constantinopole.—6.—Cartierul general comunică: Am ocupat Gueda, localitate destul de importanţă situată la 20 km. de Batum. Trupele noastre, printr’un raid îndrăzneţ, au distrus instalaţiunile electrice din Batum şi au făcut cîţiva prizonieri. Un detaşament de 300 ruşi trimis de la Batum spre a relua podul ocupat de noi, a căzut într’o cursă şi a fost cu totul nimicit. Amiciţia italo-turca Viena 6. — Vorbind despre relaţiunile turco-italiene, „Tanin“ zice : Constatăm cu mulţumire că silinţele inamicilor de a tulbura relaţiunile amicale dintre Constantinopol şi Roma, au făcut şi mai intime aceste relaţii. Poarta a decis să uite trecutul atîta vreme cît Italia rămîne amica şi aliata aliaţilor noştri. Germanii trec Iserul Berlin. Din Londra vine ştirea că germanii, în grupuri compacte, au început să treacă Iserul, pe punţi pregătite pentru acest scop. Constantinopole.—Se vorbeşte că Raja a cerut Bulgariei să lase să treacă 300 tunuri şi 300 mitraieze, expediate din Franţa pentru Rusia. Guvernul bulgar, afirmînd neutralitatea Bulgariei, a respins cererea. Rusia a răspuns prin ameninţări. Tunurile au fost retrimise în Franţa. Constantinopole. — 5.—Agenţia otomană publică următorul comunicat al cartierului general: Ieri trupele engleze de debarcare au încercat să atace poziţiunea ocupată de trupele noastre între Tigru şi canalul Suvaya. In lupta care a urmat englezii au fost învinşi cu mari pierderi. Am luat o mitralieră şi o cantitate de muniţiuni. Noul minister sârbesc Niş.—Noul minister compus din toate partidele, afară de cel liberal, este format astfel : Pasic preşidenţia şi externele, Paciu finanţele, Liuba Ivanovici internele, Giursici justiţia, toţi patru vechi radicali, Drascovici lucrările publice, Davidovici instrucţiunea, amindoi radicali independenţi, Boiovici războiul. Acesta din urmă fiind în străinătate, d. Pasid va lua pînă la înapoierea sa interimatul războiului. Lupta aeriană — Aeroplan rus doborît — Viena 6.—Se comunică de la cartierul presei de război că ofiţerii aviatori Losonczy şi Wierzejski au observat, cu ocaziunea unui sbor de recunoaştere, un aeroplan inamic ce voia să se înalţe lingă Miechow. Aviatorii au aşteptat, circulînd pe sub nori, ascensiunea aparatului inamic şi în urmă au îndreptat un foc viu asupra lui. Aeroplanul rusesc se înclină şi deodată căzu. Noile declaraţii ale d-lui Radoslavoff O cerere rusească respinsă de Bulgaria şi Serviciul telegrafic şi telefonic al „Opiniei Lupte crîncene în Polonia — Comunicat rus — Petrograd^ 6. — Comunicat al marelui stat major : Lupte crîncene continuă pe frontul Lovici, mai ales în regiunea Lodz şi la vest de Petrokof. In ziua de 4 : 12 pe şoseaua Pabianiţa-Lask, automobilele noastre, blindate folosindu-se de întuneric, au intrat într-o coloană inamică pe care au rîsipit-o, focul mitralierelor şi loviturile tunurilor cauzîndu-i mari pierderi. Restul frontului fără schimbări esenţiale. LOTERIA București. — Azi a avut loc tragerea d. Vl-a a loteriei Regatului Român. Au cîștigat: 60000 lei—21569. 20000 lei—23804. 2000 lei—47533, 57958, 7600, 9802 42546, 54367. 1000 lei-14977,38143, 42878, 43500 47996,52777, 52462, 10949, 13719, 18608 29099, 41406, 56872, 56067. Războiul in apus — Comunicat german — Berlin. — Statul major anunţă de la marele cartier general cu data de 23 Noembrie dimineaţă Astăzi, localitatea Vermelle, situată la sud-est de Bethem, fiind sub focul necontenit al artileriei franceze, a fost părăsită în mod voluntar de trupele noastre. Păstrarea acestei poziţiuni ar fi necesitat sacrificii zadarnice. Trupele noastre au ocupat alte poziţii la est de Vermelle fără a fi fost urmărite de inamic. La vest şi sud est de Altkirch francezii au reînoit atacurile cu forţe considerabile dar fără succes şi cu pierderi mari pentru dînşii. In general pe tot frontul de vest nu s’a produs nici un eveniment însemnat Războiul turco englez Germanii au ocupat localitatea Lodz Isidor şi Rosa Horowitz cu copii, Marie şi Lupa Mendelovici cu copii, Belina şi Arnold Schneider cu copila, Rebeca şi Isidor Grün cu copii, Louisa şi Leon Schwartz cu copila, Rosa şi Micu Zentler, d-ra Sophie Horowitz, copii Au nemîngăiata durere de a anunţa perderea ce au suferit, prin încetarea din viaţă a prea iubitei lor mamă, soacră şi bunică Golda Horowitz decedată, după o grea suferinţă, în vrîstă de 65 ani Luni 24 Noembrie dimineaţa şi roagă pe toţi cunoscuţii să asiste la înmormîntarea care va avea loc Marţi 25 Noembrie a. c. Cortegiul va pleca la orele 10 a. m. de la locuinţa defunctei str. C. A. Rosetti 39. Aceasta ţine joc de orice altă înştiinţare. PERDUT Subscrisa Maria Popovici, din strada Muzelor 16, pierzind trei poliţe, una de 1000 lei, una de 2000 lei şi una de 80 de lei, iscălită de firma P.et D. Iliescu în ordinul meu, le declar nule în mina ori cărui s’ar găsi. In acelaş timp, voiu da o bună recompensă, aceluia care le va aduce împreună cu o geantă în care se afla pe Ungă aceste poliţi şi o chee, şi un contract de locaţie. De arendat Pogoineanu din comuna Tomeşti, chiar de acum cu tot ce se află pe dînsele. Via e pusă în pămînt. Amatorii se vor adresa la d. Vasile Speranţă, str. Fătu No. 5. ISRAEL DRUIDE Depozit de saci, ţoluri şi sfoară. De vinzare şi închiriat cu preţuri reduse. Iaşi str. Anastasie Panu 13. VIZITAŢI NOUL SIIM B magazin de HaM ŞI GALANTERIE LA „KAHANE“ — Palatul Braunstein—Str. Cuza-Vodă 83 (fost Goli ) — Bine asortat în: Stofe pentru rochii, calităţi superioare şi utimele noutăţi, Pluşuri pentru jachete şi Linoleum Pînzărie de Olanda şi Belgia, Chifonuri in toate lăţimele şi calităţi, Atlasuri, Pistră de saltele şi Zephiruri, cămăşi bărbăteşti, Napajuri şi fete de mese de Olandă şi de bumbac, Inlet, Satinuri pentru plăpumi, rafinuri, flanele, moltoane şi un general tot ce e mai nou în aceasta branşă. Asortiment complect in articole de galanterie — Serviciul conştiincios şi cu Preţuri modeste — Onorata clientelă este rugată a vizita magazinul spre a se convinge. Sanatoriu! Dr. TZAICU Iaşi, str. Carol No. 20 Direcţiunea Sanatoriului aduce la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că în urma experienţa făcute şi după îndemnul medicilor şi suferinzilor, a părăsit vechiul său Local din strada Zmeu, din regiunea joasă a oraşului şi s’a mutat de la 26 Octombrie a. c. in casele proprii din Strada Carol no. 20 (lîngă Universitate) giunea cea mai înaltă şi mai săîtoasă a Iaşilor. DIRECŢIUNEA ANUNCIU Maistru cârnatar FRANTZ LEIBEL Str. Dragoş 25 Vin la domiciliu pentru lucrat masculi, primesc şi marfă la afumat. In Magazinul Englez HERMAN Ld POLLAK str. Lăpuşneanu 30 e caută un comptabil. Doritorii o vor adresa la magazin. Bucureşti—O telegramă sosită aici la ora 2 p. m. anunţă că germanii au ocupat Lodz. Situaţia Romîniei şi evenimentele externe » România va continua statul-quo actual— Guvernul romín continuă să fie informat de ambele grupări beligerante — București.—In ultimele zile guvernul romín n’a urmat nici o tratativă -ceva mai mult a refuzat chiar să urmeze orice tratative. El continuă însă să fie informat, atît de dubla alianţă cît și de puterile centrale despre tot ce interesează Romînia, în privinţa faptelor în legătură cu mersul evenimentelor de pe cîmpurile de lupă. * Astfel puterile centrale aflînd că atît Romînia cît şi Grecia ar fi alarmate de progresul armatelor austro-ungare în Serbia, s’au grăbit să comunice acestor două state lămuririle necesare. Intr’adevăr Austria s’a grăbit să asigure guvernul nostru că nimica nu va fi Înfăptuit care ar putea fi in defavoarea Romîniei, şi că, or-ce s’ar intîmpla, ea garantează comunicaţia noastră cu apusul, via Nis-Salonic. Greciei Austria i-a dat asigurări că nu urmăreşte cuceriri teritoriale, că nu voieşte anexări, care ar putea aduce după sine oarecare schimbări în echilibrul balcanic, ci voeşte numai să ocupe unele puncte, pentru a face în viitor cu neputinţă neajunsurile suferite pină acum. Ca o dovadă a bunelor sale sentimente Austria a declarat Serbiei, că este gata să încheie cu ea pace seperatâ, care n’ar aduce după sine pierderi mari teritoriale din partea Serbiei. In Capitală se vorbeşte chiar că constituirea unui guvern naţional sîrb n’ar fi străină de această chestie. Tripla înţelegere continuă şi ea să ne informeze, despre demersurile făcute la Sofia, Belgrad şi Atena, în vederea aplanărei diferendelor din Balcani. Se pare însă, că lucrule imposibil. Grecii se arată intransigenţi, iar Bulgarii extrem de pretenţioşi. Astfel, aceştia din urmă, cer, în prealabil, să li se dea compensaţii şi anume : dela şerbi Macedonia cu Monastirul ; de la greci, Cavala cu tot hinterlandul; dela Turci linia Enos-Midia şi dela noi, Gadrilaterul pînă la punctul concendat prin arbitragiul de la Petersburg. * Grecia însă, care nu vrea să admită o Bulgarie tare, declară că destul sacrificiu a făcut cînd a concedat, în scopul echilibrului, Macedonia şerbilor, sub nici un chip n’ar admite ca Macedonia să fie dată Bulgarilor. Cît despre Cavala, nici nu voieşte să audă. * Toate aceste Informaţii şi comunicări au făcut guvernul să decidă că atitudinea României, în împrejurările de astăzi, trebuie să continue a fi aceiaş ca pînă acum.  Se vorbeşte aci că ministrul Constantinescu a fost ieri la legaţia sîrbă pentru oarecare tratative despre care se păstrează încă secretul.